Raamatun lukeminen

Jumala sana on meille opiksi myös, kuinka Jumalan sanaa oikein jaetaan.

1 tykkäys

Mark.10:19-20 jakeitten perusteellakin yksi sinulta puuttuu, on Kristus.

Minä kirjoitin:

@Leijona vastaa:

Eli vastuuta jostakin periaatteen tietämisestä siirretäänkin äkkiä kysyjälle.

Vastaus: etälukoin kurssin monisteesta… Ei löydy enää.

Vastaus:

Yritin vielä:

Vastaus:

Luterilaisuuden muotoperiaate, jonka mukaan ”Raamattu on opin ja elämän ylin
ohje”, kannusti osaltaan raamattututkimukseen. Sen ikiaikaisen kysymyksen, millä
periaatteilla raamattua tulisi tulkita, Luther ratkaisi seuraavilla kolmella ohjeella.
Ensiksikin raamatun yksittäiset kohdat tuli tulkita kirjan kokonaissanoman pohjalta
eli (scriptura sui ipsius interpres). Lukijan törmätessä yksittäisiin lauseisiin, jotka
hänestä tuntuivat vierailta, hänen oli hyvä kysyä, missä suhteessa ne olivat
Raamatun ilmoituksen kokonaisuutteen. Toiseksi oli yksittäisen tekstin kohdalla
kysyttävä, miten se tulkitsee evankeliumin keskusta, Kristusta. Miten teksti on
ymmärrettävissä Jeesuksen opetusten ja elämän valossa. Kolmanneksi tekstien
tulkintaa varten tarvitaan kreikan heprean ja latinan taitoa, joka viimemainittu oli
muutoinkin oppineiden kieli tuohon aikaan. Tältä pohjalta voimme ymmärtää, että
klassisten kielten opiskelulla oli tärkeä sija opiskeluohjelmassa

Hurraa, nyt löytyi muotoperiaate: Raamattu on opin ja elämän ylin ohje.

Hups, se ei ollutkaan esittämäsi “muotoperiaate, jossa jokainen ratkaisee itse miten raamattua tulkitaan.

Eikä sitä ikinä löytynytkään.

D

1 tykkäys

Aloitin lukemaan, kun aikaa on jo kulunut, Raamatun ensimmäistä kirjaa, Ensimmäistä Mooseksen kirjaa.
Vangitsi taas otteeseensa.
Näin aivan kuin silmieni edessä, mielikuvituksessani, tilanteen, jossa vanhan Aabrahamin lähettämä palvelija saapuu Mesopotamiaan Naahorin kaupunkiin ja vesikaivolle.
Ja hän antoi väsyneiden ja janoisten kamelien asettua kaupungin ulkopuolelle vesikaivon ääreen lepäämään.
Aabrahamin palvelija rukoilee itsekseen, että: “…Katso, minä seison tässä lähteellä, ja kaupunkilaisten tyttäret tulevat ammentamaan vettä.
Niin tapahtukoon, että se tyttö, jolle minä sanon: ‘Kallista tänne vesiastiaasi juodakseni’, ja joka vastaa: ‘Juo, minä juotan kamelisikin’, on juuri se, jonka sinä olet määrännyt palvelijallesi Iisakille…”
Tuskin hän oli lakannut puhumasta, niin siihen tuli siihen Rebekka.
Silloin palvelija riensi häntä vastaan ja sanoi: “Anna minun juoda vähän vettä astiastasi.”
Siihen Rebekka vastasi: “Juo, herrani. Ja hän laski nopeasti astiansa alas kädelleen ja antoi hänen juoda.”
Ja annettuaan hänen juoda hän sanoi: “Minä ammennan vettä myös sinun kameleillesi, kunnes ne ovat juoneet kyllikseen.”

Palvelija oli ottanut matkaan 10 kamelia. ( ! Moos.24:10)
Uteliaisuuteni heräsi tietää, että kuinka paljon yksi janoinen kameli saattaa juoda vettä?
ChatGPT antoi vastauksen: "Kamelien vesitarve vaihtelee riippuen niiden koosta, ympäristöstä ja aktiivisuudesta. Yleisesti ottaen aikuinen kameli voi juoda noin 100–200 litraa vettä kerrallaan.

Hmm. Suljin silmäni ja olin kuin näkemässä Rebekka joka ammentaa ja ammentaa vettä kameleille. Ja taas ammentaa vettä kymmenelle kamelille. Tuhannesta kahteen tuhanteen litraa, kunnes lopulta niiden jano oli sammutettu.
Samaan aikaan jae 21 kertoo, että Aabrahamin palvelija “…katseli häntä ääneti saadakseen tietää, oliko Herra antanut hänen matkansa onnistua vai ei.”
Kaikki vaikutti siltä, että oli.

Voi, että Raamattu on kiinnostava kirja.

1 tykkäys