Raamatun täydellisyys

Minua hämmästyttää, että joillekin syntyy uskonkriisi sen tähden, että heille paljastuu, että Raamattu ei ole sana sanalta Jumalan sanelema ja ikään kuin automaattikirjoituksella kirjoitettu. Tuoreen Kotimaa-lehden kirjoituksessa kipuillaan aiheen tiimoilla:

“Ei ole olemassa yhtä ainutta ja aitoa Raamatun alkutekstiä eikä kirjakokoelma ole yksi- vaan moniääninen.”

Hiukan rasittavaa luettavaa, mutta kirjoituksessa on yksi kohta ihan hyvin on oivallettu: “Raamatun tunteminen ei vielä ole Jumalan tuntemista”.

Varmaankin syynä hengelliseen hämminkiin on se, että varsinkin herätyskristillisissä piireissä pyhistä kirjoituksista on tehty Jumala. Valitettavana seurauksena on se, että Raamatusta onkin silloin tullut epäjumala.

Kristittynä toki uskon, että Raamatun kirjoitukset ovat syntyneet Pyhän Hengen inspiroimana, ja ajattelen niin, että Raamatun täydellisyys perustuu juurikin sen inhimilliseen ja jumalalliseen puoleen, niihin yhdessä. Pidän ilmaisusta, että Raamattumme on Jumalan henkeämä. Mutta alkuperäisiä tekstejä ei tarvita, ja alkukielestä ja kaikista käännöksistäkin löytyy takuulla riittävästi informaatiota ilosanoman omaksumiseen. Kaikissa niissä kehotetaan uskomaan Jeesukseen Kristukseen, ja tekstien pohjalta kristinuskon Jumala on löydettävissä.

Silti täytyy sanoa, että evankeliumi on voimassa ilman Raamattuakin. Tarkoitan tietenkin sitä, että ilosanomainformaation voi hyvin välittää toiselle ihmiselle, vaikka Raamattua ei sattuisi olemaan käsillä. Mutta on selvää, että kristinoppiin tarvitsemme Raamatun kirjoituksia, ja kristityn on hyvä lukea pyhiä kirjoituksia hengelliseksi ravinnokseen ja rakennuksekseen.

Essee: Miten Raamattua voi kutsua Jumalan sanaksi – neljä löytöä Raamatun merkityksestä

1 tykkäys

Hyvä avaus ja hyvä tuo essee, vaikka en ymmärrä, miksi oppia piti taas lähteä väheksymään.

Raamattu välittää meille tiedon ihmisyydestä, Jumalasta ja pelastuksesta. Raamatun sana on puhuttuna, kirjoitettuna, käännettynä ja muistettuna itsessään pyhää ja voimallista Jumalan sanaa.

Onko Raamattu sitten täydellinen? Täydellisyyden voisi määritellä virheettömyydeksi sekä kokonaisuudeksi, josta ei puutu mitään tai ole mitään liikaa, sopusointuiseksi myös eli sellaiseksi, että kokonaisuuden yksittäiset kohdat sopivat palapelintarkasti toisiinsa. On vaikea sanoa, puuttuuko Raamatusta jotain. Olisiko teos parempi, jos Johannes olisi esimerkiksi ennustanut automobiilien tulemuksen tai Luukas lisännyt Apostolien tekoihin kertomuksen kauniista Ruutista, joka lempeydellään kääntää epäuskoisen miehensä ja perheensä pakanuuden ja synnin siteistä kristilliseen uskoon? Olisiko Nooan kansojen taulussa tai muutenkin voinut huomioida Suomen, pohjoismaat tai Amerikan maat paremmin? Onko jotain liikaa? Kansanmurhia esimerkiksi? Kuolemanrangaistuksia? Hyvä on näitä miettiessä tiedostaa, mistä käsin ja millä periaatteilla jotain tekstikokoelmaa kritisoi.

Onko Raamatussa virheitä? Ihmekertomusten kohdalla, kuten Simsonin ihmeellisten hiuksien tapauksessa, arviointi on kovin hankalaa, kun ei pääse itse hipelöimään, eikä voi tietää, tarkoitettiinko juttu ottaa todesta. Ovatko ennustukset käyneet toteen vai pieleen? Puhuiko aasi, murskattiinko Setin jälkeläisten kallot? Raamatun kirjojen yhteneväisyys sanomaltaan on minusta hyvin suuri. Sikäli jännä on se, että rosot todistavat jonkinlaisesta aitoudesta - vaikka redaktoreja on nyt ollut sen seitsemän miljoonaa. Mikähän olisi selkein osoitus Raamatun sisäisestä ristiriidasta? Olisiko se, että Luukas väittää Pyhän Hengen estelleen Paavalin lähetystyötä, kun taas Paavali itse nimeää estäjäksi Saatanan? Oli miten oli, ristiriitaisuudet tai vähintään jännitteet kyseenalaistavat täydellisyyden.

Täydellisyyden ja muutenkin Jumalan sanan edellytyksenä voinee pitää totuudellisuutta sekä eettisyyttä. Kai Raamattu kestääkin totuustestin: Jeesus käveli vetten päällä, kirves kellui vedessä ja tuli iski Jahven alttarille Elian pyynnöstä. Mikäli olisi Raamatun totuudellisuuden tai eettisyyden heikoin lenkki? Kenties rasistinen(?!) moabilaisten, ammonilaisten (ja kaananilaisten) väitetty häpeällinen alkuperä 1. Mooseksen kirjassa? Tai orjuuden hyväksyminen?

En pidä Raamattua täydellisenä. Ehkei Jeesuskaan ihmisyytensä puolesta ollut täydellinen. Roso tarkoittaa ristiä, aarretta saviastiassa. Pidän Raamattua Jumalan sanana ja sellaisena itselleni riittävän uskottavana todistuksena Jumalasta ja Hänen teoistaan.

2 tykkäystä

Minulle Raamattu osoittaa todistusvoimansa uskon valistaman ymmärryksen kautta, eikä sitä siten pidäkään tutkia inhimillisen logiikan välityksellä, joka johtaa vääjäämättä harhaan. Raamattua ei koskaan voi varustaa luokitusmerkinnällä ja asettaa sitä samoin kuin mitä tahansa kirjaa muiden kirjojen kanssa samaan hyllyyn. Mikä olisi Raamatun luokitustunnus, jotta ihmiset hoksaisivat, ettei se ole mikä tahansa kirja? Ilman uskon valistamaa ymmärrystä kukaan ei hoksaisi nähdä eroa sen ja muun kirjallisuuden sisällön välillä, muuta kuin ehkä sen, että se olisi heille käsittämättömämpi kuin esim. Ilkka Remeksen kirjat.

1 tykkäys

Varmasti, mutta kyllä sen pitää olla uskottava ja todenmukainen myös järjen ja tuon inhimillisen logiikan välityksellä. Yhteensopiva tieteellisen tiedon kanssa. Siitäpä haasteita ja painia vasta tuleekin, sillä minä ainakaan en voi erottaa tieteellistä järjen totuutta sekä historiaa kristinuskosta, uskosta ja Raamatun narratiivista. Mikäli Raamatun sana ja totuus ovat tai olisivat ristiriidassa, minusta silloin pitäisi valita totuus Raamattua vastaan.

2 tykkäystä

Ei välttämättä, sillä tieteellinen tieto on aina havaintoihin perustuvaa, niiden pohjalta tehtyä logiista päättelyä. Raamattu saattaa monesti yllättää näissäkin asioissa, ei heti, sillä moni tieteellisenä pidetty teoria, jopa faktana pidetty asia saattaa vakuuttaa, kietoa ja jopa sitoa ihmismieltä pitkäänkin kunnes se alkaa näyttäytyä jopa naurettavalta uskon ohjaaman järjen valossa. Olen itse tämän kokenut kuinka joku langenneen luonnon järjellisenä pitämä päätelmä onkin keikahtanut päälaelleen hengen valossa. Enkä nyt tietenkään tarkoita hyvin pinnallisia asioita, joista tietenkin myös uskovalla on yhteinen käsitys ei-uskovan kanssa, kuten siitä onko yöllä vähemmän valoa? :grinning:

2 tykkäystä

Osittain samaa mieltä. Mutta nykyisen tieteellisen tiedon perusteella Raamatusta pitäisi karsia ihmeet, ja jostakin syystä sellaiseen en ole halukas enkä valmis.

Totta, virhe voi olla myös tieteellisessä tiedossa. Kertoisitko joitain esimerkkejä tällaisista yllätyksistä ja keikahduksista? Itse luulen asian olevan pikemminkin päinvastoin: pidämme Raamatun sanaa totena, kunnes saamme uutta tietoa, jolloin tulkitsemme Raamattua parhain päin tai hylkäämme joko Raamatun sanan totuudenvastaisena tai totuuden Raamatunvastaisena. Esimerkkinä vaikkapa auringon ja kuun ihmeellinen pysähtyminen sotaonnirukouksen seurauksena.

Ai jaa. Minusta ei pitäisi. Kirjoitin, että ihmekertomuksia on vaikea todistaa - myös tapahtumattomiksi. Ajattelen, että pitäisi aina uskoa sitä vaihtoehtoa, joka on uskottavin. Ilmaisen asian näin, kun mitään ei voi tietää satavarmasti. Jos todisteet esimerkiksi näyttävät vahvasti siltä, että ihmistä ei luotu vain muutamaa päivää ennen muuta luomakuntaa, täytyy Raamatun luomiskertomus joko hylätä tai selittää ja nähdä tämän saadun tiedon kanssa yhteissopivaksi. Ihmekertomukset tavallaan kyseenalaistavat uskottavimman maailmankatsomuksen mielekkyyden, sillä onhan uskottavampaa, ettei kirves kellunut, kuin se, että se kellui. Tässä ja monessa muussakin kohtaa voi kuitenkin aina tehdä eräänlaisen väistö - ja pakoliikkeen - joka ei edes ole mikään väistö - uskomalla, että Raamattu on totta, vaikka kirves ei kellunutkaan. Miten näin voi olla? Vaikka siten, että kertomusta ei alun alkaneenkaan ollut tarkoitettu otettavaksi historiallisena faktana.

Minun on rehellisyyden nimissä pakko sanoa, että mieleni valikoi asioita jotka ajattelen tosiasiassa tapahtuneen. Niitä on sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa. Siitä huolimatta, että Paavali kertoo:

“Minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa, ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.” (Apt 24:14-15)

Minusta näyttää siltä, että Paavalikin painottaa tuota jälkimmäistä lausetta.

Tarkoitatko, että mielestäsi jotkin Raamatun tapahtumat ovat tapahtuneet ja jotkin eivät? Ja pidät kuitenkin Raamattua täydellisenä? Voihan se vika olla mielessäkin. Tai sitten Joonan kirja on totta, pyhää ja validia, vaikka se onkin “vain” komedia ja nuotiotarina.

Raamatussa mainittuja ihmeitä ei mielestäni tulisi yrittää peilata tieteen kanssa. Ei toki tavan ihminen saa kirvestä kellumaan vedessä tai pysty kävelemään veden päällä, mutta jos Jumala haluaa jonkun näin tekevän, niin silloin ei enää ole kyse siitä mikä fysiikan lakien puitteessa on mahdollista tai mahdotonta.

Kerran itseä rupesi hymyilyttämään, kun joku kertoi että “siinä kohtaa Raamattu menee liian paksuksi kun ruvetaan kävelemään vetten päällä”. Olisi hullunkurista jos (lue kun) Jumala luo ja säätää paikoilleen kaiken, mutta sitten Hänelle tuottaisi ylitsepääsemätöntä vaikeutta kävellä veden päällä.

3 tykkäystä

Raamattu on täydellinen Raamattuna. Ei kait tässä sen kummempaa. Varmaan aika huono luonnontieteiden, historian tai dogmatiikan oppikirja, mutta sitä varten on sitten muut kirjat.

3 tykkäystä

Minä taas päinvastoin sinuun nähden, siinä mielessä ettei Raamattu kaadu meidän tietämyksemme edessä, vaan me kaadumme tai pysymme pystyssä Raamatun ilmoituksen valossa. Löysin hyvän kirjoituksen asiaan liittyen entiseltä arkkipiispaltakin.

Elämän salaisuus, sen merkillinen voima ja moninaisuus, ja Jumalan sana, ne vastaavat toisi­aan ja kuuluvat yhteen. Ilman Jumalan sanaa emme ymmärrä elämää oikein. Kokemukseen ja havaintoon perustuva tutkimus ei paljasta elämästä kaikkea niin kuin ei tee puhdas ajattelukaan, sillä ne eivät löydä elämästä Jumalaa. Vain kun Jumala itse puhuu, kun hän ilmoittaa itsensä, silloin elämän salaisuus alkaa raottua. Tätä tarkoittaa, kun sanotaan, että "kaikki on luotu hänen (Kristuksen) kauttansa ja häneen (Kristukseen) ja hän (Kristus) on ennen kaikkia, ja hänessä (Kristuksessa) pysyy kaikki voimassa Kol. 1:16, 17.

Jumalan käsialaa eivät ole vain taivaat; kaikki elämä on sitä. Myös oma pieni elämäni on Jumalan käsialaa. Itselläni on siitä vastuu, omatuntoni vakuuttaa sen. Minun on rakastettava Jumalaa kaikesta sydämestäni ja lähimmäistä niin kuin itseäni. Näin tehdessäni saan elää Jumalan turvissa. Elämäni on silloin sopusoinnussa itse Luojan tarkoi­tuksen kanssa. Olen hänen käsialaansa, olen pienenä tilkkuna Luojan kangaspuissa, kun hän kutoo elämän suurta kangasta, toteuttaa tahto­aan. Sitä varten Jumalan Poika tuli ihmiseksi, kärsi, kuoli ja nousi kuolleista, että minä hänen lunastamanaan olisin omalla paikallani, Jumalan luomistöiden keskellä. Elämäni tarkoitus silloin toteutuu. Tosin olen vain vähäinen tilkku tai langan pätkä, mutta Kristuksen tähden, hänen kauttaan ja hänelle eläessäni, elämässäni näin toteutuu jotain Kristuksen täyteydestä.

Martti Simojoki

3 tykkäystä

Oivallinen siteeraus! Kertoisitko kuitenkin heikkouskoiselle noita aiemmin mainitsemiasi yllätyksiä ja keikahduksia?