Sateenkaarimessut

Kyllähän tuommoinen käytös kieltämättä sataa setalaisten laariin. Eipä olisi kannattanut.

4 tykkäystä

En sen minä ollut!

Juu, tosi tyhmää. Protestointi kuuluu johonkin mediaan, tai luottamushenkilöillä kokouksiin, ja sielläkin maltilla, perustellen.

Kirkkoon ei pidä mennä jos ei hyväksy asiaa. Kaupunginkirkossa oli muuten klo 10 ihan tavallinen messu, tarkistin asian. Ei ollut mitään syytä siis mennä samaan kirkkoon silloin kun tämä erityismessu oli, vaikka kuinka olisi vastaan.

En kyllä tiedä kenen laariin nämä häiriköintitemput sataa kun ainakin täällä meilläpäin on läjäpäin ei-uskovia, jotka eivät suvaitse sateenkaariporukkaa? No aika näyttää?

Aika usein niin maallisissa kuin hengellisissäkin tilaisuuksissa kovaäänisesti ja näkyvästi kesken tilaisuuden häiriköivät ovat päihteiden vaikutuksen alaisena tai vakavasti mielenterveydellisesti oireilevia. Voi olla, että kyse on jommasta kummasta tai molemmista nytkin, tai sitten voi olla kyse jostain muusta. Lukupulpettiin pyrkiminen kuulostaa tilanteelta, joka potentiaalisesti voisi liittyä myös edellä mainittuun.

Olen joskus ollut esimerkiksi vappuna messussa siten, että kesken ehtoollisen jaon tuli kirkkoon jonoa ulkoa, kun huhu oli kiertänyt lähiympäristössä, että viiniä on ilmaiseksi tarjolla. Kaikki ehtoollisvieraat eivät sillä kertaa olleet hoipertelemattomassa kunnossa. Papisto pääsi kyselemään varmentelevia kysymyksiä siitä, että ymmärtävätkö kaikki ehtoollisvieraat olevansa ehtoollisella. Pikariin kaadetun viinin määrä pidettiin pienenä. Asioita voidaan hoitaa pastoraalisesti tai järjestyksenvalvonta-asiana. Vappumessussa papiston lähtökohta oli, että jos joku on messuun tullut, niin vaikka häiriköisikin jonkun verran äänekkäällä puheellaan tai vaikka motiivina kirkkoon sisään astumiseen olisi ollut viini, on jumalanpalvelukseen sisään astuessaan tullut kuitenkin oikeampaan paikkaan kuin mikä tilanne olisi, jos ajettaisiin ulos.

Olen ollut läsnä myös tilanteissa, joissa ihmisiä on komennettu kirkosta ulos aiheuttamansa häiriön takia. Se ei ole kovin yleistä, mutta kyllä sitä silloin tällöin tapahtuu. Yleensä näissä tilanteissa on ollut kyse siitä, mitä viestin alussa jo mainitsin, eli päihtyneistä tai todennäköisesti vakavia mielenterveysongelmia omaavista - tai niiden yhdistelmästä.

2 tykkäystä

Eikö taustalla voi olla myös yksinkertaisesti viha, joka sitten saa ilmenemismuotonsa kun on otettu muutama “napanteri?”

2 tykkäystä

Kyllä meidän ajassamme tosiaan nimenomaan tuo viha. Osa niistä jotka huutelevat netissä on valmiita räyhäämään paikan päällä. Toteutunut esim. Aito avioliitto -kampanjoihin liittyen.

Ja päihteet sisältävät näissä tilanteissa aika usein todennäköisemmin huumeita kuin alkoholia.

Kännissä räyhääjät tilaisuuksissa ovat vähän menneen talven lumia, kun vahtimestari tai järjestysmies kirkossa tilaisuuden ajan paikalla ei ole enää harvinaisuus. Heidät käännytettäisiin ovelta eivätkä siis edes pyri paikalle.

Meillä Jyväskylässä on muutama henkilö joka on kunnostautunut näissä toisten tunnustuskuntien, tai oman, ohjaamisissa oikeaan tapaan ajatella.

Kiinnostelee onko kyseessä joku tuttu. Ilmeisesti tämä henkilö oli nainen. Jos oli joku minulle tuttu, päihteet eivät ole syynä vaan vakaumus.

Pari vuotta sitten Reformoidut baptistit eli Reba, sai päähänsä mennä puolta tuntia ennen sateenkaarimessun alkua juttelemaan papin kanssa Kuokkalan kirkolla. Eivät häiriköineet mutta heidän läsnäolonsa koettiin häiritseväksi. He saivat myös aika paljon somevihaa niskaansa. Reba on sittemmin muuttanut toimintatapojaan. Tämä käynti liittyi heidän katuevankeliointiinsa.

Sateenkaaritouhujen lisäksi Jyväskylässä vastustetaan myös karismaattisuutta. Eräs nyttemmin jyväskyläläistynyt tubettaja kävi kuluneena kesänä Juhannuskonferenssissa, äänitti luvatta puhetta ympärillään ja teki useita videoita joissa arvostellaan kovin sanoin helluntailaisuutta.
Tämäkin tapaus liittyy Rebaan, mutta Reba on tehnyt asiasta tiedotteen, ja tubettaja koettaa jatkossa korostaa että toiminta on hänen omaansa.
Kyseessä on Niilo Nurmen Youtubekanava.

Samaan tuttavapiiriin kuuluva henkilö on lukenut Youtubeen McArthurin kirjan Vierasta tulta.

Toisaalta hyvinkin ymmärrän tällaista toimintaa, mutta se raja milloin ylitetään hyvät tavat on häilyvä. Ylläkerrottu Kuokkalan kirkon tapahtuma on varmasti laskenut Jyväskylässä ev.lutin rimaa tehdä näistä rikosilmoitus ja antaa juttu valtakunnalliseen mediaan.

4 tykkäystä

Sanoin heti tuoreeltaan kuultuani Kaupunginkirkon tapauksesta että kyseessä on luultavasti ollut joku vapaiden suuntien aktiivi.

2 tykkäystä

No joo, kieltämättä kun seurasin Pride-touhuja kaupungilla, tuli muutama aktivistinen ajatus omaankin mieleen.
En se minä ollut kuitenkaan! :slight_smile:

3 tykkäystä

En uskonut, että sinä. Olethan sivistynyt ja humaani henkilö. :smiley:

1 tykkäys

Onhan meillä myös Jyväskylässä vahvasti vaikuttanut Tapio Puolimatka. Hänen kannanottonsa varmasti lisäävät rohkeutta toteuttaa tietynlaista aktivismia. Periaatteessa hyväntahtoista, mutta toteutus on haasteellista.

Kapituli on antanut varoituksen sateenkaaritoiminnasta riitelevän seurakunnan kirkkoherralle. Siitä ei ole julkista tietoa, miksi hän on varoituksen saanut, vaikka itse asia on ollut julkinen ja kirkkoherraa on moitittu valtakunnallisesti. Siten eivät liioin muut kirkkoherrat saa tästä opetusta siitä, mikä toiminta on kiellettyä ja mikä ei.

Salassaolopäätöstä voitaneen perustella sillä, että perustelut sisältävät luottamuksellista tietoa seurakunnan henkilöistä. Oli miten oli, käsittääkseni edelleen on auki kysymys siitä, järjestääkö seurakunta nyt sateenkaarimessuja ja millaisia.

3 tykkäystä

On kyllä ristiriitaista että julkisesti varoitus mutta salassa perusteet.

Sinänsä, jos jätetään huomiotta kirkkopolitiikan kuuma peruna, seurakuntien ristiriidat ovat kamalan yleisiä ja usein lienee niin että ulkopuoliset voivat arvioida ihan väärin asioita kun kaikkea mahdollista sotkua on henkilösuhteissa taustalla. Kirkon ja kirkkojen erityinen piirre on salailun ja villaisella painamisen kulttuuri.

1 tykkäys

Ilmeisesti tästä kysymys:

2 tykkäystä

Mikäli asiaan liittyy ulkopuolisten henkilöiden salassa pidettäviä asioita ei perusteita ole lupa julkaista.

2 tykkäystä

Yksi skenaario nousee mieleen miksi siihen liittyisi ulkopuolisia henkilöitä, mutten tiedä minkä tyylinen Peltola on ihmisenä eli olisiko tämä mahdollinen skenaario.

Päivitetty: liittyy→ liittyisi, ei tietoa liittyykö eikä kyllä kiinnostakaan

Välttämättä varoituksessa ei ole kyse juuri/vain sateenkaarimessuista. Työntekijöiden kirjeessä, jonka tarkkaa sisältöä ei myöskään ole julkaistu, on ilmeisesti käsitelty kirkkoherran johtamista ja työyhteisön asioita laajemminkin.

2 tykkäystä

Sain itse aikoinani rajoitetun opetuskiellon, kun olin rippileirillä opettanut, että homoseksuaaliset teot ovat syntiä - jotenkin näin. Syy kieltoon oli tämä, mutta perusteluissa ei tätä sanottu ilmeisesti siksi, ettei tuosta voinut silloin, eikä nykyäänkään rankaista ketään kirkon sisällä. Piti ikään kuin keksiä sijaissynti ja sijaisrangaistus. Perustelut olivat sitten huonot pedagogiset taidot, vastakkaisen näkemyksen huomiotta jättäminen sekä se, että muutama nuori loukkaantui sanomastani.

Toisessa yhteydessä tuli kapitulista runtua, kun kritisoin piispojen avioliittoesitystä konfirmaatiosaarnassani. Syy nuhteluun ei kuitenkaan ollut tämä, vaan se, etten kuulemma ottanut nuoria kyllin huomioon saarnassani. Jouduin siis kapitulin puhutteluun siitä, etten muka huomioinut kyllin nuoria saarnassani. Jännästi nämä syyt ovat olleet tällaisia ilmiselvän poskettomia…

Eli, asiat voivat sekoittua, syyt ja perustelut voivat olla eri kuin itse asia ja nähty ongelma. En siltikään lähde arvioimaan tätä keissiä, totean vain, että olisi härskiä pelata salassapitokortti, jos sen tarkoitus ja viesti on tuomita ja varoittaa sateenkaariaatteen vastustajia näin kuitenkaan asiaa suoraan sanomatta. Eli toisin sanoen antaa ymmärtää, että varoitus jotenkin liittyy tähän.

Tupakkayhtiöiltä kysyttiin aikoinaan oveluutta heidän lanseerattuaan light-tupakan markkinoille. Tuotetta ei missään tapauksessa saanut nimittää terveellisemmäksi kuin tavalliset tupakat, koska yhtiöt eivät suostuneet tunnustamaan tupakan haittoja. Niinpä taktiikka oli tehdä kaikki voitava, jotta yleisö saa sen käsityksen, että kyseessä on terveellisempi tuote, vaikka näin ei missään kohtaan suoraan sanottu.

9 tykkäystä

Haluan osoittaa sinulle kunnioitukseni julistaessasi rohkeasti Jumalan Sanaa, eli totuutta.

Jatka samaan malliin.Maailma tarvitsee sinun kaltaisiasi rohkeita Jumalan sotureita,jotka iskevät Sanan miekalla sinne, missä synti yritetään opettaa hyväksytyksi.

Olin itsekin jo eksynyt väärälle puolelle, jotka kuvittelevat homouden olevan hyväksyttyä sillä perusteella,että rakkauttahan se vain on.En itse harjoittanut tätä elämäntapaa, mutta myötätunnosta ja säälistä puolustin silti heitä.

Tästä tullaankin siihen ,että olen oivaltanut tai Pyhä Henki auttanut ymmärtämään, tässä on juuri se syy miksi naisen ei kuulu olla pappi.He menevät liikaa omien tunteidensa mukaan,ja uskovat niitä, vaikka Jumalan Sana on totuus, jossa pitää pysyä.

Varoitetaanhan Raamatussa juuri tästä, menemästä maailman mukaan.

1 tykkäys