Satu Saarisesta Oulun tuomiorovasti

OIkeastaan tässä haastattelussa kiteytyy kaikki mitä tuossa kirjoitit. Kirkon rakenne määrää lopulta sen mikä sisällöksi jää… :frowning:

1 tykkäys

Jos on ollut kirkon ulkopuolella ja sitten lähtenyt johonkin toiseen kirkkokuntaan, ei näkemys evlutkirkon elämästä ja kristillisyydestä ole välttämättä kovin syvällinen. Tietysti poikkeuksiakin voi olla.

Olen edelleen sitä mieltä, että herätysliikkeet ovat olleet kirkon ydin.
Asia oikeastaan vaan vahvistuu päivän uutisista, joihin @Veteraani jo viittasi.
Kiitos sinulle, V!

Kun luemme tänään Hesarista Oulun hiippakunnan tuomiorovastin rakkaudettomia ja uskolle vieraita mielipiteitä, voi hyvin todeta, etteivät herätyskristityt häntä suurella voimalla ole virkaan äänestäneet.

Kyllä sen ovat tehneet nämä kirkon hyvät kristityt, joissa ei ole tuota vanhaa aatamia ja kraiveliin käymistä ja toisten uskosta pois sulkemista, jota joku herätysliikkeiden kristityistä epäilee löytävänsä.
Tätä se sitten on kun “mikkää ei oo mittää”.

Tämä on kehityslinja ja oikeastaan nyt kaiken päätös. Ilman muuta konsujen vaino tulee kovenemaan. Häipykää kirkosta! Sielunvihollinen on saanut oivallisen aseen. Vainotaan rakkauden ja suvaitsevaisuuden nimissä.

Missä nyt sitten ovat olleet kaikki nämä kirkon hyvät ja herätyskristillisyydestä vapaat kristityt? Heistähän tämä hengellinen "vsjo ravno eli soromnoo"on lähtenyt?

Kyllä paikallisseurakuntien raamattuiltojen vierailutähdet, lähetyspiirien vetäjät tai luennoitsijat ovat yleensä herätysliikeväkeä, joiden puuttuminen jättäisi seurakuntaan ison laadullisen loven.

Oulun tuomiorovastitar osoittaa aivan julkeasti ovea ja kehottaa häipymään kirkosta, jos sen uudistuminen ei miellytä. Näin puhuu nainen, jolle on annettu vastuu kaita hoitoonsa uskottuja Jeesuksen lampaita.
Vaikka asioista mitään ymmärtämätön toimittaja nostaa esille hippakunnan vanhoillislestadiolaiset, viiltää tällainen uho muitakin konservatiiveja. Eiväthän he kaikki SRK:een kuulu.

5 tykkäystä

Aika jännä, että tässä ei ole mitään kyseenalaista, tai ainakaan toimittaja ei ala kyseenalaistamaan, kuinka toisaalta:

”Kampanjan aikana moni tuli varmistamaan, että sinähän, Satu, olet kaikkien pappi”, Saarinen sanoo.

Sitä hän haluaa olla. ”Ihmisten arki on niin raskasta monella lailla. He kaipaavat armon sanomaa siihen pyöritykseen, sitä että riität, kelpaat, saat levätä. He kaipaavat, että kirkko voisi olla lepopaikka, ei yksi vaatimusten sija”, uusi tuomiorovasti pohtii.

Mutta sitten kuitenkin:

NAISPAPITTOMAT messut Saarinen lakkautti ensi töikseen yhdessä seurakuntaneuvostonsa kanssa nykyisestä seurakunnastaan.

Että sellainen tahto hänellä on olla kaikkien pappi. Olen törmännyt sellaisiinkin pappeihin, jotka ovat sitä mieltä, ettei vanhavirkakantaisia pitäisi vihkiä papeiksi, mutta että kun kerran vanhavirkantaisuutta ei pidetä harhaoppina, pitää seurakuntalaisille järjestää mahdollisuus naispapittomiin messuihin. Siinä kannetaan huolta ainakin lampaista. Tässä yhteisistä pelisäännöistä. Rehellisesti muuten toteaa Saarinen myös kantanaan avioliittoasiassakin ,että tulevaisuudessa voi hetken olla rinnan kaksi linjaa, muttei pidemmän aikaa. Tämä on loogista, ja jokaisen konservatiivin pitäisi tajuta se, että jos jostain omantunnonvapaudesta alettaisiin hieromaan kauppaa, niin korkeintaan väliaikainen siitä tulisi.

5 tykkäystä

[quote=“Stieleiche, post:18, topic:794, full:true”]Että sellainen tahto hänellä on olla kaikkien pappi.
[/quote]

No tuohan on juuri osuvasti sanottu! Tahto on väkevä: Olen sinun pappisi, hyvällä tai pahalla.

4 tykkäystä

Oulun tuomiorovastista:

  • Onkohan naispapittomien messujen lakkauttamisessa kysymys siitä, että paikallisseurakunnat ovat kirkkoherrojen tuella järjestäneet seurakunnan omiin kirkkoihin näitä “varjomessuja”? Tavallaan tuo on loogista, että ei “kaksilla valoilla” - jos kyse on tästä. Johan se aikanaan Vammalan ym. pappien tapauksissa tutkittiin korkeimpiin tuomioistuimiin asti, että työjärjestelyt tuossa mielessä ovat syrjintää…jne. (En pidä ilmiötä hyvänä, mutta tähän on tultu.)

  • Toinen kysymys on se, saavatko järjestöt kuten Sley ja SEKL järjestää omissa tiloissaan messuja omalla papistollaan. Sitä ei Saarinen taida kieltää? Tätäkin jotkut vastustavat, kuten ko. järjestöjen olemassaoloakin, mutta varmaan varsin harvat kirkkoherrat. Esim. meidän seurakunnassamme no problem kirkkoherran ja monen papinkin mielestä. Seurakunnan alueella pääsee siis messuun, joka ei vaadi srk:n sisäistä (laitonta) työjärjestelyä tai seurakunnan tilojen “syrjivää” käyttöä.

  • Avioliittokanta on ikävä, mutta suora. Erittäin yllättävää että Oulussa on tätä ajava tuomiorovasti. Vastustus lienee kovaa ainakin maallikotasolla jatkossakin.

Tuosta Oulun tuomiorovastista vielä. Vaikuttaa siltä, että hän on johdonmukainen sääntöjen noudattaja. Ei esim. aio vihkiä homoja ilman virallista päätöstä, vaikka hyväksyykin ko. vihkimiset, ja toisaalta sitten edellyttää esim. naispappeusasiassa noudatettavan kirkon sääntöjä pilkulleen. Hirveän moni vetoaa kirkon sääntöihin vain silloin, kun niillä pystyy pönkittämään itselleen mieleistä toimintavaihtoehtoa. Joten Saarisen eduksi on sanottava, että hän on ainakin johdonmukainen. Vaikka se on sitten toinen kysymys, olisiko kuitenkin parempi olla vähän joustavampi.

Mutta tiedätkö, meneekö hän tuossa naispappeusasiassa niin pitkälle kuin edellä kysyin? Eli mielestäni sääntöjen noudattaminen on ok, tai ainakin ymmärrettävää, mutta järjestöjen oman toiminnan kieltäminen olisi jo melko provosoivaa.

Mie mietin tässä Oulun tapauksessa näin yksilön osallistumisen kannalta esimerkiksi sitä, että kun tähän saakka Sley:n messutoimintaa on ollut Heinätorin seurakuntatalolla, saapiko se jatkua siellä niissä tiloissa. Sehän ev.lut.kirkon omistama. Sley on myös järjestänyt ainakin Oulun seudussa yhteistyössä ev.lut.kirkon kanssa Raamattukursseja. Olin itsekin sillä viimeisimmällä kurssilla. Erkki Koskenniemi oli kutsuttu luennoimaan. Noihin kursseihin varsinkin osallistuu ainakin mun kokemuksen mukaan meitä muitakin tavallisia mihinkään herätysliikkeeseen sen kummemmin kuulumattomia ihmisiä. Oma vaikutelmani asiasta on, että kynnys mennä kuuntelemaan madaltuu, jos tilaisuuksia pidetään seurakunnan omistamissa tiloissa.

1 tykkäys

Näin olisi ilman muuta hyvä, että tilaisuuksia olisi yhteisissä tiloissa.
On kuitenkin mielestäni oltava tyytyväinen siihenkin, että järjestöt voivat toimia omissa tiloissaan, mutta että ei katsota pahalla jos seurakunnan ja järjestön tilaisuuksiin ja messuihinkin osallistutaan “yli rajojen”.
Jos Oulun seudulla ei ole mitään tiloja, joissa toimia, muuta kuin seurakunnan yhteiset, tilanne on toki paha.
En näkisi, että Sley joutuu raamattukurssit lopettamaan, vaikka tuomiorovasti vaihtui. Ellei hän sitten niitäkin kiellä? Viittaus omiin kirkkopyhiin tuossa haastatttelussa vaikuttaisi kuitenkin siltä, että hän ei tahdo säännöllisen messutoiminnan jatkuvan seurakunnan tiloissa, mutta ei muuten periaatteelisesti sulje jotain järjestöä ulos. Ja hullua olisikin sulkea kirkon oma lähetysjärjestö ulos, vaikka toki sitäkin on paikoin yritetty.
Myös kirkkopyhä- ja raamattukurssiasia voidaan tietenkin riitauttaa. Tarvitaan vain tuomiorovastin tai hänen tukijoittensa vaatimus saada seurakunnan naispuolisia pappeja mukaan. Ainakaan kaikille herätysliikkeiden vieraileville papeille tämä ei käy.

1 tykkäys

Sinä otat tässä esille hyvin tärkeän asian, mikä pappeuteen kuuluu. On pyrittävä olemaan kaikkien pappi, ei ainoastaan jonkun tietyn ryhmittymän tai ajatussuuntaa seuraavan puoliskon seurakunnasta.

Haastattelun nettiversiossa Oulun tuomiorovasti S.S pitää hyvänä sitä, että esikoislestadiolaiset ovat tehneet ratkaisun ja lähteneet…
Eivät ne mihinkään ole lähteneet, vaan pysyvät kirkossa, kastavat itse ja jakavat itse keskenään ehtoollista. Niin he tekivät Ruotsissakin, mutta siellä ei asiaan ilmeisestikään ole puututtu.

Minusta tämä sääntöihin vetoaminen on erikoista. Kuinka sellaista voi puolustaa?
On pappi, joka vihkimyksessään on ihan vannonut pysyvänsä tunnustuksessa ja sanassa, toiminut sen mukaan puhtaasti monet vuodet. Sitten tuleekin sääntö, joka toteaa hänet kelvottomaksi.

Oletteko te luterilaiset kanssakirjoittajat koskaan lukeneet Lutherin Invocavit-viikon saarnoja, vaikka ensimmäistä silmäilleet? Se löytyy Valituista teoksista.
Kristillinen rakkaus ja toisen omantunnon ja uskon huomioon ottaminen on tärkeä asia suurtenkin muutosten keskellä. Nyt on menty väkivallan tielle, eikä sellaista syntiä saisi tapahtua.

En ole tuomiorovasti Saarista puolustamassa. Tarkoitin sanoa, että hänen näkökulmastaan on loogista vedota sääntöihin tai siis kirkon järjestykseen, jossa ei periaatteessa voida järjestää vanhauskoisten jumalanpalveluksia. Asiantila ei minusta ole hyvä, mutta esim.Sley on jo vuosia siinä mielessä tyytynyt kirkon kantaan, että ehdoin tahdoin törmäyksiin ei lähdetä. Tehdään mieluummin järjestön omissa tiloissa messutoiminta, ja mennään seurakuntiin siellä missä päästään. Toinen vaihtoehto olisi Lähetyshiippakunnan tie, eli ei jousteta ollenkaan, vaan perustetaan oma organisaatio kirkon rinnalle. Ei kysytä lupia ja pyritä palvelemaan kansankirkon sisällä eläviä.

TT Kakkuri on tietenkin vain yksi herätysliiketutkija, mutta käsittääkseni hänen työnsä ja tutkimuksensa ovat aika tuoretta tavaraa. Eikä hän liene mitenkään asenteellisesti herätysliikkeitä vastaan. Jos tutkimukset osoittavat että myyttejä on rakennettu, niin sitten asiasta on hyvä kirjoittaa. Ei se tee tyhjäksi näiden liikkeiden merkitystä tai toimintaa, jos todetaan että tarinaa on matkan varrelta hiukan paranneltu… Tähän nykyhetkeen tuo 1800-luvun tapahtumien ymmärtäminen (kansallisen heräämisen aika jne.) antaa ihan tarpeellista ainesta.

Ymmärrän toki, ettet ollut tuomiorovastia sinänsä puolustamassa. Innostuin vaan siitä, kun mainitsit ne säännöt.
Kuten jo sanoin, puhuminen pietistien kohtelusta 1800-luvulla on hiukan harhaanjohtavaa kun nyt elämme 2000-lukua.

Voitaisiin sitä puhua muutamista pietisteistä.
Oliko Abraham Achreniuksen kohtelu kohdallaan? En muista ihan tarkkaan, mutta jonnekin pois silmistä siirretiin. Pääsi linnaan muuten myös Hedberg.
Miten oli Wiklundin erottaminen Ala-Tornion kirkkoherran virasta 1770-luvulla?
Kävi kuninkaissa, ja Kustaa III palautti viran, mutta toiseen seurakuntaan.
Ruotsissa niitä ukkoja oli koko liuta käräjillä, osa tietysti konventikkeliplakaatin takia. Jos oli juoppo, sai olla rauhassa, kunhan ei ollut pietisti.’

Mun pointtini asian suhteen oli just se, että kun käsittääkseni Oulun seudussa ei ole Sley:n omistamaa omaa rukoushuonetta olemassakaan. Heillä ei ole olemassakaan Luthertaloa kuten eteläisen Suomen suurimmissa kaupungeissa näyttää tapana olevan. Missä siis tämän lääninrovastin alaisuudessa toimivat evankeliset jatkossa kokoontuvat, jos heiltä viedään mahdollisuus jumalanpalveuksiin ev.lut.kirkon omistamissa rakennuksissa? Ei ole kyse pelkästään Oulusta vaan koko läänistä. Käyhän heidän piiripastorinsa pitämässä jumalanpalveluksia nimenomaan seurakuntien tiloissa.

1 tykkäys

Sen verran, että tuomiorovasti vaikuttaa Tuomioseurakunnan tilojen käyttöön ja kussakin seurakunnassa seurakunnan oma kirkkoherra. Tuomiorovasti on taas eri asia kuin lääninrovasti, joka on rovastikunnan johdossa, mutta jolla ei ole tila-asioihin sanomista. Rovastikunnat ovat huomattavasti lääniä pienempiä kooltaan.

2 tykkäystä

Tämä uutinen yksi syy joukkoon lisää miksi en halua maksaa kirkollisveroa.

2 tykkäystä

Kyllä minä sinua ymmärrän., vaikka olen päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun.
(Viittaan tässä taannoiseen keskusteluumme.)
Se näkyy olevan niin, että suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta kovin paljoa se, mitä kirkossa opetetaan. Raamatullisuutta ja tunnustuksellisuutta tai yleensä vain kristillistä elämää toivovat ovat änkyröitä ja rauhanhäiritsijöitä. Suomen evlut kirkko tai pieleen itsensä ajanut herätysliike tai jopa kristikunta on tässä mielessä yllättävän samanmielinen.

1 tykkäys

Harmi vain, että on olemassa vielä seurakuntia, joissa on vain yksi pappi ja sekin on miespuolinen Pitäisikö sinnekin järjestää joku naispappi kaveriksi, että rouva tuomiorovasti olisi tyytyväinen?

2 tykkäystä

Joo, ilmeisesti Heinätorin srk-kodin messut ovat sitten loppumassa, koska tuomiokirkkoseurakunnan aluetta se taitaa olla?
Vaikka edelleenkin olen sitä mieltä, että vanhauskoisten messuihin voisi antaa tilaa kaikissa kirkkomme seurakunnissa, taitaa olla aika poikkeuksellista, että niitä Oulun tapaan olisi säännöllisesti annettu järjestää srk:n omissa tiloissa. Lieneekö Lohjalla ja Espoossa vastaavaa, näin voisi päätellä Sleyn nettisivujen perusteella?
Toistakymmentä säännöllistä messua Sleyllä on eri puolilla, omissa tiloissa. Toivottavasti Oulun seudulle saataisiin sama tilanne, sillä on yksittäisten kirkkopyhien varassa eläminen toki ihan eri asia kuin oman messuyhteisön ylläpitäminen.

1 tykkäys

Unohdat Porin! Porissa Sleyn messuyhteisö on toiminut paikallisseurakunnan tiloissa jo useamman vuoden. Kyseessä on hieman syrjäisellä sijainnilla oleva sivukirkko, mutta siitä huolimatta mukana olijoiden joukko on kasvanut tänä aikana reilusti ja messussa käy usein yli 100 henkeä. Tilanne on myös seurakunnan kannalta hyvä, koska kyseisessä kirkossa ei ole aiemmin järjestetty säännöllisiä messuja. Ilmeisesti siihen ei ole haluttu uhrata resursseja, kun ehkä kerran kuussa pidettyihin messuihin osallistui vain muutama naapuruston mummo. Seurakunnan kirkkoherra on nainen, mutta ainoana opillisena ehtona Sleyn messujen järjestämiselle oli, että messuun mahdollisesti seurakuntalaisena osallistuville naispapeille tulee jakaa ehtoollinen. Tämä ei ole Sleyn käsityksille mikään ongelma, joten kaikki on hyvin ja yhteistyö toimii molempia hyödyttäen. (Mulla on sisäpiirin lähteitä ko. yhteisössä mutta en ole siellä käynyt juuri ollenkaan, joten tiedoissa saattaa olla virheitä. Yritin selittää sen mukaan millaisen käsityksen olen itse saanut asioista.)

1 tykkäys