Seksuaalisuhteiden yhteiskunnallisen tuen hyöty

Sanot siis, että homoliittojen huonoin esimerkki rinnastetaan heteroliittojen ideaaliin? Itse vastaan: abusus non tillit usum. Huomiot homoseksuaalisesta alakulttuurista ja muusta jätän huomiotta. Ainakin minun tuttavapiirissäni homoseksuaalien keskuudessa ei ole harrastettu mitään yhden yön juttuja, ja on ollut pyrkimys pysyviin suhteisiin (siis monogaamisuuteen). Avoimista homoseksuaalisista suhteista en ole koskaan kuullut.

Itse en oikein näe itsetyydytyksen palvelevaa aspektia yhtä vahvana kuin kahden ihmisen välisessä seksuaalisessa kanssakäymisessä tapahtuvaa kehittymistä. Se nimittäin liittyy siihen, että kahden ihmisen välillä on olemassa aina toiseus, joka vaatii sitä, että ihminen luopuu omasta tahdostaan ja pyrkii rakkauteen toisen tarpeita ja pyyteitä täyttämällä ilman, että asettaa omaa haluaan ja tahtoaan toisen hyvän määritelmäksi. Näin siis agape on aina osa kahden ihmisen seksuaalista vuorovaikutusta.

3 tykkäystä

Vääristynyt seksuaalinen kanssakäyminen ei tuota sitä hyvää, mitä avioliitto voi tuottaa. Se ei sisällä sitä hyvää. mitä avioliitto sisältää. Sellainen pikemminkin paaduttaa, kuin aiheuttaa mitään hyvää. Homoseksuaalinen kanssakäyminen on puhtaasti himoista syntyvää, koskapa siitä puuttuu osallisuus Jumalan luomistyöhön. Se ei myöskään toteuta avioliiton salaisuutta. Samaten myös miehen ja naisen avioliiton ulkopuolinen kanssakäyminen on puutteellista, koska se ei sisällä avioliiton salaisuutta.

On varmasti monia inhimillisesti katsoen hyväksyttäviä vaikutuksia tässä, kuten monissa muissakin asioissa. Mutta vääryys ei ikinä voi tuoda oikeata hyvää. Niin surullista, kuin se onkin.

5 tykkäystä

En sano. Vaan sanon, että homoliittojen käytännön keskiarvo rinnastetaan heteroliittojen käytännön keskiarvoon. Ja otetaan huomioon se, että heteroliittojen käytännön keskiarvo muuttuu näiden asenteiden ja trendien vaikutuksesta, jotka ovat lopulta johtaneet uusimpaan lakimuutokseen. Eli ero ei olisi noin pieni jos ei lähes kaikki kulttuurin sisällä aktiivisesti vaikuttaisi sitä pienentävästi.

Sen perusteella, mitä Budziszewskin artikkelissa tiivistetysti esitetään, sellaista asiaa kuin avioliiton “käyttö” homoseksuaalien kohdalla ei määritelmällisesti ole olemassa.

1 tykkäys

Kun perheistä tuli puhe, niin lakimuutos on sekä vaikuttanut, että edellyttänyt, että homo- ja lesboparien perheitä täytyy pitää samalla lailla ihan luonnollisena (ja nyt avioliittoon luonnollisesti kuuluvana) asiana kuin heteroydinperheitä.

Tämän näen kaikista huonoimmaksi asiaksi yhteiskunnallisesti. Isän ja äidin merkitys mitätöidään täysin. Se on asia josta ei puhuta eikä saa puhua. Edes oman kokemuksen perusteella (sateenkaariperheen lapsen näkökulmasta) siitä ei saa puhua.

Jos ajattelen vielä niitä asioita joita haluaisin yhteiskunnassa muuttaa ja olevan toisin, niin ehdottomasti keinotekoinen lisääntyminen laittomaksi, silloin kun sen tarkoitus on tuottaa lapsia homo- tai lesboparin perheeseen.
Lapsen oikeus isään ja äitiin kirjattaisiin selkeästi lakiin, ja sitä pidetään johdonmukaisesti ihmisoikeutena joka menee aikuisten oikeuksien ja halujen edelle.

7 tykkäystä

Ei kr. avioliitossa olennaista ole toiseus, vaan Jumalan (luomis)tahdon täyttäminen. Kuuliaisuus ja toisen tahdolle alistuminen on tärkeää, mutta se on hyvä asia vain silloin, kun kuuliaisuussuhde on hyvä. Ei voi ajatella, että alistuminen rikollispomon tahtoon olisi samalla tavalla siunauksellinen asia kuin esim. vanhempiensa tai aviopuolisonsa tahtoon alistuminen. Omasta tahdosta luopuminen ei ole siunaukseksi, jos oman tahdon tilalle omaksutaan epäkristillinen, pakanallinen tai rikollinen tahto.

Homoseksuaalisia kiusauksia tuntevalle on siunaukseksi sama kuin ihan kaikille muillekin, eli se, että alistuu Kristuksen tahdolle ja hänen tahtonsa tunnetusti on se, että ihminen pidättäytyy avioliiton ulkopuolisista seksisuhteista - olivatpa ne sitten homo-, hetero- tai muunlaisia seksisuhteita. Kristitylle kilvoittelu avioliitto-opetuksessa on sitä, että pyrkii tunnistamaan omassa ajattelussaan ja tuntemuksissaan asioita, jotka estävät ilolla yhtymästä kirkon avioliitto-opetukseen, jonka mukaan pyhä avioliiton sakramentti on miehen ja naisen välinen liitto, jonka he solmivat Kristuksen edessä pyrkiäkseen täyttämään hänen tahtonsa ja edistymään sen tuntemisessa.

Ei se niin mene, että kristillisen avioliiton hyviä puolia yritettäisiin toteuttaa ja löytää muunlaisistakin järjestelyistä, vaan kaikki joutuvat omista tuntemuksistaan ja identiteeteistään huolimatta kilvoittelemaan oppiakseen ymmärtämään kirkon avioliiton mysteerin viisauden ja siunauksellisuuden. Se ja vain se on hyvä, pyhä ja oikea avioliitto, kun taas kaikki muu on jotain muuta.

Jos yrität argumentoida sen puolesta, että homoliitot ovat hyviä, siunauksellisia ja Kristuksen tahdon mukaisia suhteita, niin silloin astut kyllä kirkon perinteisen avioliitto-opetuksen ulkopuolelle. Parempi on kieltää oma tahtonsa ja pysyä kuuliaisena Kristukselle ja hänen kirkkonsa isille. Privaattiteologiaa tekevä ei ole kuuliainen kenellekään.

7 tykkäystä

Avioliittolakikeskustelussa yleisin tapaus on se, että heteroliittojen huonoin esimerkki rinnastetaan homoliittojen ideaaliin. Etenkin kun lapsista on kyse. Eli suunnilleen väkivaltaiset alkoholistivanhemmat, joiden jälkeläinen on saanut alkunsa “vahingossa”, vs. rakastava ja tasapainoinen nais- tai miespari joka todella sitoutuu toisen (adoptio-) lapseen.

7 tykkäystä

Kertoisitko, @Silvanus, ihan suoraan, pidätkö homoseksuaalisia akteja syntinä vai et?

Pidän suurta osaa, jopa pääosaa, homo- ja heteroseksuaalisista akteista tekoina synteinä. Lähtökohtaisesti kaikki seksi on syntistä, koska intentioon on sekoittunut epäpuhdas seksuaalinen himo. Avioliitto ollessaan remedium concupiscentiae (mmmm) ei ole tätä siksi, että konkupisenssi luvallistettaisiin, vaan siksi että se muokkaa konkupisenssiä juuri agapen ja oman tahdon kuolettamisen kautta.

Eli spn-avioliitossa olevien homojen seksi ei ole syntiä?

Haitta??? Nyt en ymmärrä

Valitettavasti nyt on käymässä juuri toisinpäin. Spn-liiton pahin seuraus lapsille on mielestäni juuri tuossa. Kun homojen liitto rinnastetaan heteroiden vastaavaan, syntyy heille ilman muuta oikeus hankkia myös biologisia lapsia. Jo nyt ollaan puuhaamassa lakia, jossa keinohedelmöityksellä tuotetulle lapselle vahvistetaan 2 äitiä. Kohdunvuokrauksen hyväksyminen tulee lähitulevaisuudessa. Eli luodaan geneettisiä orpoja.

Juuri näin tapahtuu aina kun asiasta keskustelee Facebookissa jne. Ja naamalle heitetään kaikki maailman orvot ja huonostivoivat lapset "koska pitää iloita huolenpidosta jonka lapsi saa rakastavassa homoperheessä. " aivan niinkuin maailmanlaajuinen lasten kärsimys muka vähenisi homoliiton hyväksymisen myötä…

[quote=“Silvanus, post:16, topic:1402, full:true”]Lähtökohtaisesti kaikki seksi on syntistä, koska intentioon on sekoittunut epäpuhdas seksuaalinen himo.
[/quote]

Kuulostaa kovin ääriluterilaiselta.

3 tykkäystä

Kuulostaa augustinolaiselta.

Suunnilleen sitähän minä sanoin.

Kysyin siis, pidätkö homoseksuaalisia akteja syntinä; useimmat foorumilaiset kaiketi ymmärsivät kysymyksen oikein, siis että ovatko homoaktit syntiä vastakohtana heteroakteille, joista monet ovat ei-syntiä. Mutta tietenkään kysyjälle ei tarvitse vastata.

Aviollisen kanssakäymisen hyvä asia on se, että se vahvistaa avioliittoa ja puolisoiden kiintymystä sekä tekee heidät osallisiksi Jumalan antaman käskyn täyttämisessä. Avioliitto on pyhä Jumalan asetus ja suuri sakramentti, kuten apostoli kirjoittaa. Se on kuva Kristuksen ja Kirkon suhteesta. Avioliitto on myös erityinen kilvoituksen muoto ja kristillinen sääty, johon astumista tulee miettiä yhtälaisella vakavuudella kuin muihinkin.

Minusta ketjun otsikko on varsin huvittava ja outo.

1 tykkäys

Minusta ensimmäinen kirjoitus vastaa otsikkoa täysin ja kirjoituksen viimeinen kappale yhteenvetona vastaa otsikosta herääviin kysymyksiin oikein.

En sanonut, ettei se vastaisi ketjun aihetta. Sanoin että se on huvittava ja outo.

Kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin, että avioliitto ollessaan remedium ei ole _remedium siksi, että se olisi iustificatio (oikeuttaminen). Avioliitto ei siis oikeuta mitään ontologisesti väärin suuntautunutta himokkuutta heteroseksuaalisessa suhteessa.

Myönnän, että olen itsekin sekaisin siitä, mitä olen tarkoittanut. Luultavasti hyöty?

Vastaan muihin myöhemmin.

Tuosta ei ota Erkkikään selvää.

1 tykkäys

Kaikki eivät osaa latinaa

Se on aivan ufoa. Kun lukee aloitusviestin oikein tarkkaan, niin saa jonkinlaisen jyvän siitä, mitä otsikolla yritetään sanoa. Mutta normaalisti otsikon perusteella pitäisi pystyä päättelemään vähän enemmän tekstin sisällöstä.

1 tykkäys