Vanhan testamentin Pyhään maahan paluuta profetoivat kirjoitukset liittyvät poikkeuksetta kertomuksiin Babylonin pakkosiirtolaisuudesta, mutta sitten ikään kuin laajenevat kosmisiksi tapahtumiksi, jotka usein ennakoivat Messiaan syntymää ja ulottavat merkit koskemaan myös Herran päivää, jolloin Jumala kokoaa kansansa ja tuo rauhan.
Jeremiaan kirja on lähes kokonaan Babylonian pakkosiirtolaisuuteen varsin selvästi liittyvää profetiaa. Sitä luetaan kuitenkin myös profetiana Herran päivästä. Sionismin kannalta luku 30 on varsin puhutteleva. Jumala sanoo pelastavansa Jaakobin ja Israelin kansoista, joiden sekaan Jumala heidät hajotti. Kuitenkin kansa tulee saamaan myös raskaan kurituksen. “Herran hehkuva viha ei asetu, ennen kuin hän on vienyt loppuun aikeensa ja päätöksensä. Vielä tulee aika jolloin te sen tajuatte.”
Nykyaika tuntuu kyllä todella Herran vihan ajalta. Vihan ajan ohella Jeremia profetoi että Jumala kokoaa Jaakobin jälkeläiset maailman ääristä asti.
Jeremia 31:27-30:
Tulee aika, sanoo Herra, jolloin minä kylvän Israeliin ja Juudaan uutta elämää; ihmisiä ja eläimiä. Ja aivan kuten olen pitänyt huolen siitä, että Israel ja Juuda revitään ja särjetään, tuhotaan ja hävitetään ja niille tuotetaan onnettomuutta, niin minä nyt huolehdin siitä, että ne rakennetaan ja istutetaan uudelleen, sanoo Herra.
Niinä päivinä ei enää sanota: Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo.
Jokainen kuolee näet oman syntinsä tähden ja joka syö raakoja rypäleitä, sen omia hampaita vihloo.
Tämä päättyy kuitenkin Uuden liiton tekemiseen, luvussa 31-33, ja sen liiton kuvaus on selvä kuvaus Uudesta liitosta Jeesuksen veressä,
Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä täytän Israelin ja Juudan heimoille antamani lupauksen. Kun sen aika koittaa, Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso. Hän saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden.Jer. 33:14-15
Israelin uudelleen rakentamisen yhteyteen liittyy joka profetiassa näky siitä että Israel pitää Herraa kunniassa ja rukoilee Herraa. Ne, jotka eivät näin tee, tuhoutuvat esi-isistä riippumatta.
Itse ymmärrän tämän näin että etninen Israel voi palata Pyhälle maalle ja muodostaa valtioita ja silti olla niitä jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan. Jumalan uskollisuus on siinä että hän tuo jopa pahoilla teillä olevaa Israelia takaisin maahansa, katsoo mitä tapahtuu, ja lupaa hävittää maasta kaiken vääryyden ja pahan. Jumala on uskollinen sille lupaukselle, että hän hävittää pahan. Sakarjan kirjassa tämä lupaus on ehkä selvimmin nähtävissä. Jumala ei lupaa Sakarjan kirjassa hävittää maasta muita kansoja vaan pahan. Jumala antaa myös muille kansoille mahdollisuuden tulla liitetyksi Jumalan kansaan.