Sionismi kristillisyydessä

Kyllä Raamattu on selvä siinä, että juutalaiset kansana hylkäsivät messiaansa (Jeesuksen Kristuksen ja saivat sekä ottivat kirouksen (veren) päällensä. Armo tulee heidänkin osakseen, kun kääntyvät uskossa messiaan puoleen. Ei siis muuten, eikä elvytetä vanhaa liittoa Kristuksen kustannuksella, vaan laki liitto jatkuu Jeesuksessa, kuka lain yksin täytti puolestamme. Korvausteologiaksi nimittäminen on eksytystä, siitä ei ollenkaan ole kysymys.

Voiko olla sotkematta maallista ja hengellistä Israelia keskenään historiallisista syistä?

Mielestäni näin voi tehdä.

Jos voi, eikö silloin ole perusteetonta juutalaisvaltio? Romaneillakaan ei ole omaa valtiota!
Kristitty ei voi tunnustaa juutalaisuutta uskontona pelastavaksi ilman Kristusta näen selvästi.

Tätä olen itsekin miettinyt. Raamatun profetiat eivät mainitse sitä että palaavat juutalaiset hallitsevat maata ja muodostavat valtion. Pahan ja vääryyden palveluksessa olevia kukistuu palaamisen yhteydessä, heitä voi olla niin tulijoissa kuin paikalla olijoissa. Pahat asiat hävitetään, mutta juutalaisen kansan nousemista hallitsijaksi ei profetoida, vaan Jumalan rauhan tuloa ja Jumalan oman silman valvonnan alla elämistä.

Mm. Sakarja kirjoittaa luvussa 8, hän puhuu filistealaisista näin.

Gazan kuningas kukistuu, Askelon muuttuu autioksi. Asdodissa on asuva sekarotuinen lauma.
Minä, Herra, lannistan filistealaisten ylpeyden. Minä otan verisen lihan heidän suustaan, tempaan iljettävät, saastaiset ruuat heidän hampaistaan. Silloin jäljelle jääneet filistealaiset tulevat minun omikseni. Heidät otetaan Juudan sukukuntien joukkoon, Ekronin asukkaat liitetään minun kansaani niin kuin jebusilaiset ennen. Minä itse asetun vartioon suojelemaan temppeliäni sotajoukoilta, jotka kulkevat tässä maassa. Kukaan ei enää ahdista minun kansaani. Minä vartioin sitä nyt omin silmin.

Tässä on jotain tuttua siitä mitä Jeesuksesta luetaan, hän kävi myös muiden maan asukkaiden kuin juutalaisten luona. Tässä on kuitenkin myös profetian tuntua koskien viimeisiä tapahtumia.
Herran päivänä riemuitseva tytär Siion on kuitenkin Sakarjan mukaan monimuotoisempi kuin geneettinen, juutalalainen kansa.
Sakarja profetoi kirjan lopussa että kaikki kansat saavat tulla vuosi vuodelta rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia. Jos jokin kansa, jopa juutalaiset eivät näin tee, he eivät saa sadetta maahansa. Herra lyö vitsauksella kaikkia kansoja jotka eivät tule rukoilemaan.

Sakarjan profeetallisen kirjoituksen mukaan Jumala tulee tuomaan rauhan Jerusalemiin, hän kirjoittaa; “Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Herraa.” Sak.14:16

Herra itse valvoo Pyhää maata, ja häntä rukoilemaan menevät kansat saavat asua rauhassa. Tätä ennen eri ilmansuuntiin Jumalan hajottamat lähtevät auringonnousun ja laskun maista ja pohjoisista maasta pois. Heitä kehotetaan lähtemään pois heitä orjuuttavista maista. Mutta siitä ei heti seuraa lupausten täyttymystä vaan taisteluja, joiden aikana Herra liittää kansaansa myös muita kuin juutalaisia, ja lopulta Jumala tuo rauhan kansalleen.

No miten sitten Raamatun profetiat? Paholainenko siellä profetoi ja antaa merkkejä? En nyt valitettavasti jaksa muistaa mikä Raamatun profetia Israelin uudelleen perustamista ennakoi, mutta selvä se kuitenkin on.

Se taas, miten kansa siellä toimii on toinen juttu, mutta ei kai siinä ole valittamista? Puolustautuvat ulkopuolelta tulevia aggressioita vastaan, johtajista riippuen joskus ehkä ylimitoitetusti, mutta ei välttämättä. Israel taistelee olemassaolostaan ja oikeudestaan omaan maahan, joka vastapuolen perusajatuksena on tarkoitus tuhota, samoin koko kansa.

1 tykkäys

Mielestäni ei, mutta maantieteellisesti Israelin paikkaa spekuloitiin sionistisessa liikkeessä itsessään. Kenia, Venäjä, Argentiina yms nousivat esiin keskusteluissa. Tämä heijasteli osin liikkeen ei-uskonnollista taustaa.

Maantieteellisesti Jumala ei ilmesty pyhiin paikkoihin, vaan ne ovat pyhiä koska Jumala on siellä.

D

3 tykkäystä

Ajatuksiini profetioista varmaan antaa jonkinlaista osviittaa edellinen viestini, jota kirjoitin yhtä aikaa sinun kanssa.
Ei minulla ole näistä lopullista ajatusta. On vain 15 kristittynä eletyn vuoden jälkeen muodostunut hatara käsitys.

1 tykkäys

Vanha luterilaisuudessa Raamatussa ei ole profetioita varsinaisesti enää, vaan kaikki on jo toteutunut ennen Kristusta. En tietenkään minä osaa sanoa. Loogista kuitenkin olisi, että enää ei ole yksityiskohtaisia profetioita Raamatussakaan, vaan Yksin Kristus Jeesus ja maailma menee nyt niin kuin on mennäkseen. Ainakin tämä on varteen otettava tulkinta. Ja tässä ei Kristusta Jeesusta turhenneta ja heikennetä.

(Kunpa uskaltaisivat näin tulkitsijat ottamaan edes varovaisesti kantaa. Jotenkin sionismi kyllä vähättelee Jeesusta Kristuksena ja Jumalana.)

Lisäsin tekstiä tuonne viestiini missä lainaan Sakarjaa Raamatusta.

Minun mielestäni Sakarjan kirjassa on sellainen profetia että sen voi tulkita siitä käsin että Jeesus tuli ja täytti koko sen profetian. Kuitenkin Jeesus on persoona joka on ajallisen ihmisten kanssa kulkemisensa lisäksi myös ikuisesti ihmisten, Jumalan kansan, kanssa.
Näin Sakarjan profetiassa voi olla myös koko aikaa, jokaista ajan hetkeä, koskeva sanoma.

Sakarjan kirja on lyhyt, ja se kannattaakin lukea kerralla läpi, niin sanomasta saa selkeämmän kuvan. Yleensä näitä profetioita heittelevät irrottavat lauseita sieltä ja täältä, eikä niitä juuri koskaan lueta kontekstissaan.

Esimerkiksi miten voidaan sanoa ettei poliittinen Israelin valtio ole näitä, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan.
Pyhällä maalla viimeisenä päivänä ei voita mikään yksittäinen kansa, vaan Jumalan kansa, jonka Jumala on koostanut. Siinä prosessissa raamatullisella Israelilla on aivan erityinen osuus, mikä muu se on kuin Jumalan pojan ihmisyyden synnyttäminen, en tiedä, jää nähtäväksi. Tällä hetkellä poliittisessa nyky-Israelissa tuntuu olevan enemmän niitä pois hävitettäviä piirteitä kuin jäljelle jääviä.

1 tykkäys

En usko, että nyky Israelilla ja Raamatun profetioilla on mitään tekemistä toistensa kanssa. Israel on maallinen valtio, osittain rasistinen ja imperialistinen…

1 tykkäys

Vanhan testamentin Pyhään maahan paluuta profetoivat kirjoitukset liittyvät poikkeuksetta kertomuksiin Babylonin pakkosiirtolaisuudesta, mutta sitten ikään kuin laajenevat kosmisiksi tapahtumiksi, jotka usein ennakoivat Messiaan syntymää ja ulottavat merkit koskemaan myös Herran päivää, jolloin Jumala kokoaa kansansa ja tuo rauhan.

Jeremiaan kirja on lähes kokonaan Babylonian pakkosiirtolaisuuteen varsin selvästi liittyvää profetiaa. Sitä luetaan kuitenkin myös profetiana Herran päivästä. Sionismin kannalta luku 30 on varsin puhutteleva. Jumala sanoo pelastavansa Jaakobin ja Israelin kansoista, joiden sekaan Jumala heidät hajotti. Kuitenkin kansa tulee saamaan myös raskaan kurituksen. “Herran hehkuva viha ei asetu, ennen kuin hän on vienyt loppuun aikeensa ja päätöksensä. Vielä tulee aika jolloin te sen tajuatte.”

Nykyaika tuntuu kyllä todella Herran vihan ajalta. Vihan ajan ohella Jeremia profetoi että Jumala kokoaa Jaakobin jälkeläiset maailman ääristä asti.
Jeremia 31:27-30:

Tulee aika, sanoo Herra, jolloin minä kylvän Israeliin ja Juudaan uutta elämää; ihmisiä ja eläimiä. Ja aivan kuten olen pitänyt huolen siitä, että Israel ja Juuda revitään ja särjetään, tuhotaan ja hävitetään ja niille tuotetaan onnettomuutta, niin minä nyt huolehdin siitä, että ne rakennetaan ja istutetaan uudelleen, sanoo Herra.
Niinä päivinä ei enää sanota: Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo.
Jokainen kuolee näet oman syntinsä tähden ja joka syö raakoja rypäleitä, sen omia hampaita vihloo.

Tämä päättyy kuitenkin Uuden liiton tekemiseen, luvussa 31-33, ja sen liiton kuvaus on selvä kuvaus Uudesta liitosta Jeesuksen veressä,

Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä täytän Israelin ja Juudan heimoille antamani lupauksen. Kun sen aika koittaa, Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso. Hän saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden.Jer. 33:14-15

Israelin uudelleen rakentamisen yhteyteen liittyy joka profetiassa näky siitä että Israel pitää Herraa kunniassa ja rukoilee Herraa. Ne, jotka eivät näin tee, tuhoutuvat esi-isistä riippumatta.

Itse ymmärrän tämän näin että etninen Israel voi palata Pyhälle maalle ja muodostaa valtioita ja silti olla niitä jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan. Jumalan uskollisuus on siinä että hän tuo jopa pahoilla teillä olevaa Israelia takaisin maahansa, katsoo mitä tapahtuu, ja lupaa hävittää maasta kaiken vääryyden ja pahan. Jumala on uskollinen sille lupaukselle, että hän hävittää pahan. Sakarjan kirjassa tämä lupaus on ehkä selvimmin nähtävissä. Jumala ei lupaa Sakarjan kirjassa hävittää maasta muita kansoja vaan pahan. Jumala antaa myös muille kansoille mahdollisuuden tulla liitetyksi Jumalan kansaan.

2 tykkäystä

Voi olla että vuonna 1948 syntyi valtio Jumalan sallimuksesta. Eri asia on syntyikö siinä Israel uudelleen.

Itse sanoisin, että mikään ei tapahdu ilman Jumalan kaitselmusta, mutta se ei tarkoita, että nykyiset valtio- ja valtarakenteet olisivat oikein sellaisenaan. Myös valheen isä vaikuttaa edelleen maailmassa.

Ei siinä Israel syntynyt uudelleen. Raamattu jo kertoo, että Israelin ylimystö vietiin maanpakoon ja alueelle pakkosiirrettiin Israelin maalaisten joukkoon viiden muun kansan jäseniä. Judea , joka silloin vielä jäi, ei ollut Israel.

Samarialaisella kaivolla itse Jeesus sitten kertoo naiselle mitä se uskonnollisessa/ikuisessa mielessä merkitsee.

Luotan tässäkin asiassa kirkkoon. Kristillinen sionismi on tuhoisaa kristinuskolle.

Jerusalem Patriarch, churches say Christian Zionism threatens Christianity | Human Rights News | Al Jazeera

1 tykkäys

, jota on montaa lajia ja joista kaikki eivät ole haitaksi.

Lisäys: En löytänyt tuota tuhoisaa kristinuskolle kohtaa tuosta artikkelista, luin varmaan huonosti. Evankelikalistyyppinen kristillinen sionismi voi uhata näiden ortodoksisten, katolisten ja protestanttisten yhteisöjen valta-asemaa Pyhällä maalla, mutta tarkoittaako se kristinuskon tuhoamista? Itse kannatan yhtä valtiota .

D

2 tykkäystä

Eli ajaa siis Kristusta ja Uutta Liittoa kaikille, ei muuta!

Viesti yhdistettiin ketjuun: Vainotut kristityt

@Kris viesti siirretty Vainotut kristityt ketjuun. Linkatusta jutusta ei käy ilmi yhteys kristilliseen sionismiin. Kristittyjen vainosta on oma aktiivinen ketju.

D

Hassuinta tässä genetiikan korostamisessa on se, että 1900-luvun alkupuolen alkuperäisistä palestiinalaisista polveutuvilla Palestiinan nykyasukkailla on Palestiinassa sukupolvia asuneiden juutalaisten kanssa todella paljon yhteistä perimää DNA:ssaan. Joidenkin tutkimusten mukaan ilmeisesti sekä Palestiinassa pitkään asuneilla juutalaisilla että arabeilla on perimässään noin 50% pronssikauden kanaanilaisilta perittyä Levantin neoliittisten maanviljelijöiden ainesta. Tämän lisäksi heitä yhdistää muinaisempi Levantin perimä jossa on aineksia Kaukasukselta ja Zagros-vuoristosta. Kainin ja Abelin historia siis jatkuu edelleen, veli tappaa veljeään. Roomalaisten Jerusalemin tuhoamisen jälkeen läheskään kaikki juutalaiset eivät hajonneet ympäri maailmaa vaan heitä jäi asumaan alueelle. Suuri osa heistä sekoittui jonkinasteisesti muiden alueella asuvien kanssa ja assimiloitui ei-juutalaiseen kulttuuriin. Heidän jälkeläisiään on luultavasti kuollut paljon niissä puhdistuksissa mitä Israel on tehnyt saadakseen kansalaisilleen asuintilaa.

Nykyiset, kotoisin ympäri maailmaa ja sitten Palestiinaan muuttaneet juutalaiset ovat perimältään vain noin 50-60 % geneettisiä Levantin alueelta lähtöisin olevia ihmisiä, ja kantavat perimässään 30-40% verran sekoitusta niiden ihmisten perimästä, joiden keskellä he ovat eläneet diasporassa.

Sakarjan profetiat siitä miten Jumala koettelee ihmiset sillä kuinka he kunnioittavat ja rukoilevat Herraa kuulostaa todenmukaisemmalta kuin se, että Jumala keräisi tiettyä perimää Pyhälle maalle.

Kun itse luin ennen uskoontuloa ja sen jälkeenkin profetioita Sakarjalta, Hesekieliltä ja Jeremialta, oletin aina että Jumala niissä profetioissa kerää kaikista kansoista jäseniä Kristuksen ruumiiseen, mikä on tietyllä tavalla niin Israel (Jeesus Israelin jälkeläisenä), Uusi Jerusalem kuin Herran oma kansakin.
Tutustuminen tähän sionistiseen käsitykseen, jossa geneettinen kansa, jota ei käytännössä enää ole edes olemassa, palaa jonnekin historialliseen alkukotiinsa, on ollut hämmentävä. Tämä käsitys ei tietääkseni ole tällaisenaan edes ollut aina näiden 2000 vuoden aikana olemassa.
Kulttuurinen juutalainen kansa on totta kai olemassa, mutta onko sekään raamatullinen Israel.

Mutta sinänsä mielenkiintoinen Raamatun tulkintatapa se kyllä on.

1 tykkäys

Miksi olisi erikseen raamatullinen Israel ja joku muu Israel? Eivätkö nykyiset juutalaiset ole samaa kansaa, mistä Raamatussa kerrotaan.

Tarkoitin Raamatun Israelilla sitä Israelia, josta Raamattu puhuu. Eli Jaakobia, jonka nimeksi annettiin Israel, ja hänen pojistaan jatkunutta sukua. Israel kuningaskuntana erosi Juudeasta ( tai päinvastoin ) Salomonin jälkeen ja oli usein myös sodassa Juudeaa vastaan. Profeetoista ainakin Elia ja Elisa taisivat olla Israelin kuningaskunnan alueelta, eivätkä Juudan sukua, tai leeviläisiä.

Samarian alueella todennäköisesti oli Uuden testamentin aikana ja sen jälkeenkin näiden muiden heimojen jälkeläisiä.

Tämä on yksi syistä, jonka vuoksi en koskaan ole ymmärtänyt kristillistä sionismia. Sionismin kyllä ymmärrän sinä mitä sillä alunperin tarkoitettiinkin, eli juutalaisten tahtona kansallisvaltioon ja sen perustamisena. Siitä onko nykyinen paikka oikea voidaan olla montaa mieltä.

2 tykkäystä

Oikea kristillinen sionismi lähtee Paavalin puheesta:

Apostolien teot 17:26-27

Yhdestä ihmisestä hän on luonut koko ihmissuvun, kaikki kansat asumaan eri puolilla maan päällä, hän on säätänyt niille määräajat ja asuma-alueiden rajat, jotta ihmiset etsisivät Jumalaa ja kenties hapuillen löytäisivät hänet.»

Se että jotkut kristityt ajattelevat Israelin olevan maantieteellisesti sama eilen, tänään ja ikuisesti, on samanlaista ajattelua kuin se, jos ajattelisin että koska Jumala on minut luonut, niin olemiseni perustuu luotuisuuteeni. Ei Jumalan sanaan.

Israel on Jumalan omaisuuskansa. Se on kutsuttu kansojen joukosta kaikkia, ei vain itseään varten.

Israel tietää mitä Jumala siltä tahtoo. Jos se ei sitä noudata, niin Jumala kääntää sille selkänsä. Israel on merkki Jumalan uskollisuudesta lupauksilleen, ei jonkun Jumala kutsuman olemisesta uskollinen omiin voimiinsa.

Oikea kristillinen sionismi on Jumalan uskollisuuden lupausten muistuttamista Israelille. Ei maantieteellistä spekulaatiota, ihmisvoimin tapahtuvaa olosuhteiden ulkoista muokkaamista siten, että jokin historiallinen tapahtuma toteuttaisi Jumalan lupaukset.

D

2 tykkäystä