Sovelias kirkkopukeutuminen

Mä kävelen kroonisen selkäkipuni vuoksi puolet vuodesta paljain jaloin, ja kirkkoherrani sanoi jotta voin oikein hyvin tulla messuunkin näin.

1 tykkäys

Tulee mieleen Herran ilmestyminen Moosekselle palavassa pensaassa.

1 tykkäys

Juuh, ja primordiaalipariskuntakin asteli messuun ilkosillaan, ja sieltä sai hynttyyt päällensä.

Mikähän kommenttisi pointti oli? Oletko siis eri mieltä siitä, että messuun voi mennä kengät jalassa?

anteeksi huono ulosantini, selvennän huumoripläjäystäni:.

“Juuh” oli myöntävä hymähdys ymmärtäessäni kommenttisi olevan humoristinen lohkaisu siitä, ettei Herrakaan ollut turhan-tarkka omasta pukeutumisestaan…

ja siitä jatkumona tuumailin, ettei Hän ihmeemmin pitänyt Aatamin ja Eevankaan asuttomuutta messukelpoisuuden esteenä, vaan päästi heidät auliisti sisään, pukien heidät ikäänkuin vanhurskauden vaippaan vastaisuuden varalle…

En millään muotoa yhdistänyt mielessäni kenkiä ja messua, vaan luulin sinunkin veistelevän humöörimielessä… Karkeasti erheydyin ;(

Mutta kysymykseesi kengistä vastaan en suinkaan…

Auttaako se oikeasti asiaa? En millään muotoa halua kyseenalaistaa tapaa, mutta hämmennyn ajatuksesta, että paljain jaloin kulkeminen auttaisi selkävaivoihin.

Auttaa juu. Mulla on 15 vuoden takaisen polvirikon jälkiseurauksena ollut 3 ja puoli vuotta todella kivulias lannerangan rappeuma. Jos kävelen kengät jalassa, niin astun kantapäällä ja jok’ikinen askel vihlaisee tuonne kipeään alaselkään. Kauppareissuiltakin tulin kotiin aina tuskanhiestä läpimärkänä. Kun kävelen paljain jaloin, niin astun päkiällä eikä alaselkään satu ollenkaan kun ei sitä tärähdystä tule. Talvella käytän paljasjalkakenkiä joiden kanssa kävelen samalla tavalla. Mutta siis mieluiten ihan paljain tassuin huhtikuun alkupuolelta jonnekin syys-lokakuun vaihteeseen.

Sinänsä metkaa että hoksasin tämän itse ja ihan vahingossa, kukaan lääkäri tai fysioterapeutti ei tämmöistä neuvonut. Paljasjalkailu tekee todella hyvää myös ihan perusterveellekin ihmiselle.

2 tykkäystä

Ihminen ei olekaan kanta-astuja, vaan päkiän pitäisi ottaa kävellessä ensin maahan.

Kuinkahan moni noin kävelee kengät jalassa… en oo vielä yhtäkään nähnyt. :grin:

Koulussa opetettiin aikoinaan, että päkiä ottaa ensin maahan - ihminen ei ole kanta-astuja. Tamburiinin tahdissa marssitiin ja tehtiin muodostelmia.

Niin opetettiin meillekin. Mutta kuka oikeasti kävelee siten, että päkiä ottaa ensin maahan? Ei kai tuo jäänyt sinulle päälle?

1 tykkäys

Korkokengillä kävellään sillä tavalla. Ne aiheuttavat aikaa myöten jalkavaivoja. En suosittele. Ihmettelen venäläisiä naisia, jotka kykenevät seisomaan tuntikausia kirkossa piikkikorkokengillä. Minä en paniksi korkokenkiä jalkaani, vaikka minulle maksettaisiin siitä, en kirkkoon enkä muuallekaan.

Etiopialaiset ja jotkut muut itäiset kristityt näyttävät riisuvan kenkänsä kirkkoon tultaessa. He ovat kirkossa sukkasillaan tai kesällä paljain jaloin. Näiltä idän kristityiltä muslimit ovat omaksuneet tavan riisua kenkänsä moskeijaan mennessään. Paljain jaloin ihminen kulkee varovaisemmin. Vietin lapsuuden kesät maalla avojaloin. Vain metsään pantiin saappaat jalkaan käärmeiden pelossa.

2 tykkäystä

Minä en ihmettele, vaan ihailen. Mutta sitä ihmettelen, että venäläiset - ja monet muutkin ulkomaalaiset - lähtevät liturgiasta usein kesken pois, eivät jää ehtoolliselle. Ehkä he eivät koe voivansa osallistua, jos eivät ole saaneet ripittäytyä omankieliselle papille. Venäläiset ja kreikkalaiset etenkin näyttävät lähtevän yleensä kesken pois. Romanialaiset ja puolalaiset sen sijaan omien havaintojeni perusteella jäävät ehtoolliselle.

Albat konfirmaatioasuna on osapuilleen 50 v vanha uutuus. Alle 60 joka tapauksessa. Itse olin uutuuden suhteen aluksi hieman varautunut. Vaan jos olisin nähnyt tuon ensikommuuniopotretin, olisin todennäköisesti lämmennyt nopeammin alboille.

1 tykkäys

Apostolisen ohjeistuksen mukaan kristityn naisen soveliaaseen kirkkopukeutumiseen kuuluu pitää mahdollisimman matalaa profiilia pukeutumisessaan, äärimmäisen arkisesti käyttäytyvä, koruton, valju meikitön naama, ja vaikuttaakseen aidolta naiselta pitkät hiukset, jolloin kaikki muut näkevät, miten tuolla menee huivipäinen miehelleen alamainen kristitty nainen, joka on miehelleen kunniaksi.

Kristillisiin kesäjuhliin löytyy hyvää ohjeistusta sisarille soveliaasta pukeutumisesta kuulet Kuulutuksesta juhlakansliasta.

1 tykkäys