Toivottavasti sympatiaa löytyisi myös VL:e, joita lyödään joka paikassa ja kaikkialla.
D
Toivottavasti sympatiaa löytyisi myös VL:e, joita lyödään joka paikassa ja kaikkialla.
D
Aikuisten oikeasti: eihän ne tarrat ketään häiritse. Niissä olevat ajatukset vain eivät sovi liikkeen johdon maailmaan.
Eikä tarvitsekaan sopia muuta kuin asioina joista liike on eri mieltä. Jos ortodoksikirkkoihin liimattaisiin pro naispappeus tai samaa sukupuolta olevien vihkimistä kannattavia tarroja, niin epäilen että ne ajatukset eivät sopisi ort kirkon johdon maailmaan.
D
Saati jos nämä toisinajattelijat ryhtyisivät messun yhteydessä kovaäänisesti julistamaan OMAN näkelmyksensä oikeutta ja dissaamaan traditionaalista käsitystä…
Harmi, että Luther ei noudattanut tätä. En tosin käsitä, miten tarrojen liimailu julkisille paikoille on tilaisuuden häirintää.
Toisaalta pidän aika masentavana sellaista käsitystä kristillisyydestä ja seurakunnasta, jossa mukaan saa tulla vain jos hyväksyy kaiken, mitä yhteisössä on, ja jos ei, niin sitten pitää vain olla hiljaa tai lähteä pois. Ei kuulosta mun korvaan yhtään minkäänlaiselta kristilliseltä lähimmäisenrakkaudelta.
Tällaistahan Tarratoimikunta ei tee. Tuossa YLE:n tekemässä Tarratoimikunta-dokkarissa en nähnyt, että yhtäkään tarraa olisi pistetty kirkon tiloihin.
Jaahas, taas ei pysty ymmärtämään mistä on oikein kysymys ja kuka tekee mitäkin ja on väärässä tai oikeassa.
Periaatehan on, että häirintä on aina väärin ja sopimatonta. Täällä on uskonnon ja kokoontumisen vapaus. Vaikka tarralaiset olisivat oikealla asialla, on menetelmä väärin ja huono.
Tilaisuuden järjestäjällä on oikeus kieltää kaikenlainen tarrojen kiinnittäminen, vaikka sitä ei laissa kiellettäisikään. Järjestysmiesten tehtävä on valvoa että sellainen toiminta, jonka katsotaan häiritsevän tilaisuutta, vaikka olisi laillistakin, ei mahdollistu.
D
Saat pitää sitä masentavana. Sinun ei tarvitse liittyä kyseiseen yhdistykseen.
D
Olinpas tyhmä kun en tätä tajunnut. Entä jos tarra olisi kirkon ulkopuolella jossakin tolpassa?
D
Tarrojen liimaileminen muualle kuin omaan tarravihkoon on tosi typerää. Jonkun pitää ne siivota ja se on ihan tosi vaikeaa. Niistä jää usein ikävä jälki. On toisen omaisuuden laitonta turmelemista.
Kommenttini koski lähinnä tämän keskustelufoorumin kommentointia tässä keskustelussa. Toisaalta en olekaan lähtemässä omasta kirkostani, jossa ainakin vielä on oikeus ja mahdollisuus sanoa mielipiteensä, vaikka siitä kaikki eivät pidäkään.
Mitä sitten? Asun itse Helsingin keskustassa alueella, jossa on hyvin tiiviisti varmaan lähemmäs kymmenen ellei enemmänkin kirkkoja. Lähistöllä löytyy myös kaikenlaisia julisteita ja tarrojakin tolpissa, joissa ilmaistaan jos minkälaista mielipidettä.
Ihan todistettavasti jo tuon YLEn Tarratoimikunta-dokkarin pohjalta sanoisin, että turmelemista ei tapahdu. Ainakin tarroja irroittelevat onnistuvat irroittamaan niitä kovin helposti. Aivan eri luokkaa kuin vaikkapa joidenkin tägien tekijät talojen seiniin, jotka käyttävät tusseja ja maaleja, joita ei niin vain saakaan pestyä tai peitettyä pois. Toisaalta, jos laittaa tarran ROSKAPUSSIn sisään, kuten tuossa dokkarissa, niin miten se on jonkun omaisuuden turmelemista?
Vanhoillislestadiolaiset ovat evl kirkon jäseniä. Heillä on ihan täysi oikeus sanoa mielipiteensä. Heitä ei olla erottamassa seurakunnasta mielipiteidensä takia. Se, että heitä ei pidetä jonkin evl kirkon yhdistyksen täysivaltaisina jäseninä mielipiteidensä ja tekemistensä vuoksi, on ihan eri asia. Yhdistys voi erottaa jäsenyydestään, nimellisestäkin, jos yhdistyksen jäsen ei noudata yhdistyksen arvoja ja normeja.
D
Toimin ajoittain äjärjestyksenvalvojana. Jos valvomassani paikassa levitettäisiin tapahtuma-aikana järjestäjää kritisoivia tarroja, niin lakikin takaisi minulle oikeuden poistaa tällainen henkilö paikalta. Ja tarrat myös. Ja todennäköisesti levittäjää ei kelpuutettaisi taustayhdistuksen jäseneksi.
D
Ei vai? Kuvitellaan, että joku ulkopuolinen tunkisi ortodoksien ristisaaton järjestämispaikkaan, vedenpyhittämisjuhlaan tms., ja alkaisi laittaa näkösälle tarroja, joissa kritisoidaan ortodoksista oppia. Eikö tosiaan kukaan läsnäoleva ortodoksi kokisi sitä häiritsemiseksi?
Nyt en ymmärrä yhtään, mitä ajat takaa. Käsitin, että tässä oltiin puhumassa siitä, miten lestadiolaisten pitäisi vain erottaa tarratoimikuntalaiset, mutta nyt kirjoitatkin lestadiolaisten erottamisesta tai siitä, että heillä on oikeus sanoa mielipiteensä. Ja kyllä. Olen samaa mieltä, että lestadiolaisilla on täysi oikeus sanoa mielipiteensä kirkossa aivan samoin kuin tarratoimikuntalaisillakin.
Tarrat eivät suoranaisesti kritisoi järjestäjää. En ainakaan ole yhtään Tarratoimikunnan tarraa nähnyt, missä vanhoillislestadiolaisia jollakin tavalla kritisoitaisiin.
Näin ei-ortodoksina, en pitäisi tuota yhtään sen pahempana. Suomessa on mielipiteenvapaus ja useinkin esimerkiksi mielenosoitusten yhteydessä on vastamielenosoituksia. Pidän vaarallisena ajatusta, että hyväksyttäisiin vain yksi mielipide, jota pidetään ainoana oikeana.
Mutta edelleen. Mielenkiintoista, että passiivisesti jollakin pinnalla kiinnioleva tarra, jota ei välttämättä edes kaikki huomaa, koetaan häiritsemiseksi, mutta jumalanpalveluksen keskeyttäminen ja siellä omien näkemysten julistaminen kirkonpenkistä on ihan ok. Kyllä mua ainakin häiritsee huomattavasti enemmän jälkimmäinen kuin edeltävä, enkä esimerkiksi omassa seurakunnassani sitä suvaitsisi.
Vaikea sanoa kaikkien puolesta mutta uskallan väittää, ettei heidän kimppuunsa käytäisi tai heitä heiteltäisi tavaroilla. En osaa edes kuvitella syytä miksi ex-ortodoksit entisen kotinsa vastaisia tarroja liimailisivat yhtään mihinkään.
Asun Stadissa. En ole laskenut, mutta olen elämäni aikana nähnyt monta ja monenmoista tarraa. Ei ne kiinnosta.
Kävin selailemassa Suviseurojen nettisivua. Ainakaan sen perusteella Tarratoimikunnan toimintaa ei ole kielletty millään tavalla. Siellä ei esimerkiksi kielltyissä asioissa sanota, että tarroja ei saa jakaa tai liimata mihinkään. Päinvastoin siellä sanotaan, että kaikki ovat sinne tervetulleita.
Sitten pieni anekdootti. Mä oon kerran päässyt ihan livenä kokemaan Westboro Baptist Churchin mielenosoitusta. Olin delegaattina meidän kirkon yleiskonferenssissa St. Louisissa ja ne olivat siellä osoittamassa mieltään meitä vastaan. Eivät toki tulleet messukeskukseen sisälle, mutta sen ulkopuolella olivat näyttävine plakaateineen, joiden mukaan me metodistit ollaan menossa helvettiin. Se oli minusta aika jännää ja mielenkiintoista, mutta ei lainkaan häiritsevää. Sitten vuosia myöhemmin, eli 2024, olin taas yleiskonferenssissa delegaattina, tällä kertaa Charlottessa. Siellä ei ollut WBC, mutta ainakin yhtenä päivänä oli yksittäinen mieshenkilö messukeskuksen edessä pitämässä protestia. Hänkin kovaan ääneen julisti, miten me metodistit ollaan menossa helvettiin. En kokenut sitäkään häiritseväksi, ehkä lähinnä hieman surulliseksi. Jälkeenpäin kuulin, että kaupungin poliisi oli vienyt miehen pois. Oli ollut toiminnassaan aivan liian häiritsevä, ilmeisesti vähän uhkaavakin.
Näihin protesteihin ja mielenosoituksiin liittyen noissa meidän yleiskonferensseissa on myös yleistä, että erilaiset järjestöt pyrkivät omaa agendaansa tuomaan esille. Niinpä etenkin aina aamuisin yleiskonerenssissa messukeskukseen mennessä sai vastaansa äärimmäisen sekalaisen joukon ihmisiä tarjoamassa esitteitä, lappusia, käsitöitä ja vaikka mitä. En kaikesta ollut samaa mieltä heidän kanssaan, mutta ei se minua häirinnytkään. Vielä vähemmän ajattelin, että se olisi ollut jotenkin väärin. Mutta toki meidän metodistien systeemit ovat vähän erilaisia kuin vaikkapa luterilaisessa kirkossa, joten ehkä sitten erimielisyys koetaan siellä uhkaavammaksi.
Kirjoitit itse alunperin seurakuntayhteydestä erottamisesta. Siitä ei voi erottaa. Kuuluipa mihin toimikuntaan hyvänsä.
VL ei voi erottaa ketään seurakunnasta.
D
Yleisestikään harvassa paikassa luetellaan mikä kaikki on kiellettyä. Kaikki ovat tervetulleita. Se ei tarkoita että kaikki tekeminen on sallittu tai että kaikki mikä ei ole kielletty, on sallittua.
D