Sitten on varmaan helppo ymmärtää mikdi VL:setkaan eivät osaa tällaista kuvitella
D
Sitten on varmaan helppo ymmärtää mikdi VL:setkaan eivät osaa tällaista kuvitella
D
Omalla uskontolukutaidollani asiasta ei jää mitään epäilystä.
D
Ettei jäisi väärinkäsityksiä: en minä sanonut, enkä sellaista ajattele, että jumalanpalveluksen keskeyttäminen olisi luvallista.
Oletko lainkaan nähnyt niitä tarroja?? Mitä varten niitä muka levitetään ellei siksi, että saataisiin kritisoida SRK:n opetuksia?
On hyvä muistaa, että asetelma ei ole vanhoillislestadiolaiset vs tarratoimikunta. Dokumentista hyvin selviää, että he saivat suviseuraväeltä myös kannatusta.
Siihen viittaa myös tämän vuotinen jakajien määrä, 500.
Kiitos muisteloista.
Itselläni on kokemusta tämän yhden ympäristöliikkeen aktioiden osalta. Liki poikkeuksetta kadunvarsilla on jos jonkinlaista kainalontuulettajaa ja terroristiksi huutelijaa. Poliisi tai miekkarin keltaliiviset rauhoittelijat nämä on hoidellu. Sehän se poliisin tehtävä mielenosoitukset sallivassa maassa on. Iäkkäämmän naisen topakka puhuttelu (" menkää nettiin itkee") on hyväksi osoittautunut.
Tänään oli kuulema " Aito avioliitto" Pride marssin varrella. Toivottavasti kummassakaan ääripäässä ei provosoiduttu.
Liikkeellä oli aamupäivällä myös katolilaisten “hyvityskulkue” Pyhän Marian kirkolta Pyhän Henrikin katedraalille. Pride jumalattomuutta ja Suomen kansan lankeemusta tässä marssimalla kai yritettiin “hyvittää”. Järjestäjinä olivat yksityiset katolilaiset eli seurakunnat eivät mukana olleet. Yksi pappi kai kuitenkin joukon jatkona…
Paljonkohan oli väkeä?
Eduskunnan edessä oli myös Anti Pride: rukousta ja puheita. Osallistujia n. 30.
Hyvä analogia tähän tarrojen liimailuun olisi mennä liimailemaan abortinvastaisia tarroja aborttiklinikalle. Ei varmaan annettaisi kauaa jatkua, vaan virkavalta kutsuttaisiin paikalle uhkaamaan väkivallalla. Briteissä riittää rikossyytteeseen, että ihminen rukoilee hiljaa mielessään jossain aborttiklinikan lähialueella. Olette varmaan nähneet videot, joissa poliisi tivaa vanhalta naiselta, rukoileeko hän parhaillaan mielessään.
Lähtö kyllä Hussinkin tiloista vartijan suloisella avustuksella tulee jos siellä asiattomana pyörii. Oli tarroja takataskussa tai ei.
Varmaankin jotain 30 -40 sielua…
Puhuin tarrojen liimailusta yleensä. Joka tapauksessa jonkun ne pitää siivota.
Seuraava yleisesti
Ymmärrän VL-taustaisten seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ahdistuksen sen takia että he kokevat jäävänsä ulkopuolisiksi yhteisöissään. Sitä mitä he kokevat itsessään olevansa, ei voi muuttaa sulkemalla pois. Se vain vahvistaa tätä.
Samalla nämä ihmiset, jos he edellyttävät yhteisöjensä hyväksyvän yhteisön normien vastaiset elämäntavat, ovat itse vastuussa poissulkemisestaan.
Tarroissa annetaan ymmärtää, että VL on tunnistettavissa mm vaimojen pahoinpitelystä. Väärinkäytöksiä on jokaisessa yhteisössä ja jonkin väärinkäytöksen nostaminen yhteisön tunnistettavaksi piirteeksi, on selkeä kunnianloukkaus niitä kohtaan jotka eivät itseään tästä tunnista.
Yhteisö joka elää anteeksiannosta, sietää huonosti yhteisön normien vastaisi asioita, joita ei joidenkin mielestä tule pyytää anteeksi.
Jos joku on kohdellut jotakuta huonosti, niin anteeksipyyntö on suotavaa.
Lähimmäisen hyväksyminen ei tarkoita hänen tekojensa hyväksymistä osana lähimmäisyyttä.
VL-liikettä kritisoidaan jatkuvasti valtamedioissa. Ei ole kohteliasta mennä liikkeen ydinpaikalle jatkamaan valtamediaa ja yleistä mielipidettä myötäilevää kampanjaa.
Seurakuntayhteydestä ei voi erottaa Suomessa ketään.
D
Ei “lähimmäisenrakkaus” tarkoita sitä, ettei uskonnnollisella yhteisöllä saisi olla jotakin vakaumusta siitä, mikä on totta ja mikä ei. Jos ei koe yhteisön opetuksia hyviksi ja oikeiksi, voi tietenkin aloittaa keskustelun asiasta. Mutta jos jää keskustelussa selkeästi vähemmistöön, niin sitten on asianmukaista – ihan todella – lähteä pois.
Hyvin kiteytetty. Kiitos!
Helppo sanoa, vaikeaa elää itse kullekin. En ihmettele miksi haluttaisiin mennä siitä mistä aita on matalin.
Katsoin nuo tarrat läpi ja en tulkinnut kuvaa näin. Missään ei sanottu, että vaimojen pahoinpitely olisi vl-liikkeessä jotenkin tyypillistä tai yleistä. Mulle mustelmilla oleva morsian ja teksti “kunnes kuolema teidät erottaa” kuvaa yksinkertaisesti sitä, että jos ja kun jossain perheessä tällainen tilanne on, niin painostaako vl-yhteisö jäämään väkivaltaiseen suhteeseen. En osaa sanoa, tapahtuuko sellaista ja kuinka paljon, eikä tarra mun mielestä ota siihen kantaa.
Itse asiaan oon kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että Raamattu ei vaadi ketään elämään väkivaltaisen henkilön kanssa samassa asunnossa. Jos perheessä on kotona asuvia lapsia, on jopa välttämätöntä järjestää niin, että he eivät joudu asumaan väkivaltaisen henkilön kanssa. Mikäli jokin kristillinen yhteisö opettaa eri tavalla, on se väärässä ja siihen tulee puuttua, koska asia on tavattoman iso ja tärkeä niille joita se koskee. Myös uskovien piireissä tapahtuu lähisuhdeväkivaltaa eikä mikään yhteisö voi tuudittautua siihen, että eihän meillä täällä sellaista ole.
Monet muut tarrat esim. transsukupuolisuuteen liittyen ovat sitten taas kunnolla kyseenalaisia, enkä edelleenkään ole tämän porukan puolella. Toimintatapa on kyseenalainen, ja sisällössä sekoittuu oikeita ja vääriä asioita.
En ole nähnyt aiheesta muille herätysliikkeille suunnattuja tarroja.
D
Kyllä ko. herätysliikkeeseen on kohdistunut varsinkin sotiemme jälkeen vakavia ja todistettavia väkivalta rikoksia naisiin ja lapsiin liian usein, vaikka ei sääntöä siinäkään ilman poikkeusta. Nykyiset sukupolvet ovat varmaan parempia ja inhimillisimpiä olettaisin ja näenkin.
Tiukat sisäänlämpiävät yhteisöt ovat kautta maailman hyvin ongelmallisia, siksi olen ollut hyvin varovainen liittyessäni sellaisiin. Melkein aina petyn, vaikka kristittyjen yhteys olisi kullan arvoista. Taas se perisynti, vaikka itse olisit saanut pahimmat syntisi tässä perattua pois, monet muut eivät.
Eikös kyseessä ole kuitenkin “kirkko kirkossa”, ainoa oikeassa oleva porukka, lahkoksikin joskus mainittu?!?![]()
Suomen evl kirkon jäsenistä koostuva yhteisö. Emme kutsu omiamme lahkolaisiksi.
D