Ortodoksisessa kirkossa avioliitto on sakramentti. Luterilaisilla ei.
Löydät varmaan itse materiaalia siitä, ihan netistäkin, mitä avioliiton sakramentti tarkoittaa. Itse en ny ehdi.
Ortodoksisessa kirkossa avioliitto on sakramentti. Luterilaisilla ei.
Löydät varmaan itse materiaalia siitä, ihan netistäkin, mitä avioliiton sakramentti tarkoittaa. Itse en ny ehdi.
Tiedän kyllä, että ortodokseilla ja katolisilla avioliitto on sakramentti. Mutta tässä tapauksessa ratkaisevaa on se, että heillä plus SRK:laisilla avioliitto kuuluu ainoastaan miehelle ja naiselle. Tarratoimikuntahan kritisoi mm. sitä, ettei SRK:ssa hyväksytä homoavioliittoja eikä ylipäätään homosuhteita.
Mistä voi lukea Tarratoimikunnan kannanotot avioliittoon?
Palataan myöhemmin siihen ortodoksisen kirkon ja SRK:n avioliitto-opetuksen erilaisuuksiin. Ne nimittäin ovat kuin yö ja päivä
Ei tietenkään, enkä sitä tarkoittanutkaan. Meillä vain kiinnitetään näissä jutuissa luultavasti vähän eri asioihin kuin yleensä. Meidän näkemyksistä voi lukea Sosiaalisista periaatteista (englanniksi) luvusta The Social Community ja vähän myös luvusta The Political Community.
Kiitos viitteestä. (Aika ei riitä koko tekstin läpilukemiseen.) Mutta en osaa tulkita tuota tekstiä niin, että “metodistikirkossa kukin saa olla sitä mieltä, mitä haluaa [seksuaalikysymyksistä]”. Tuossahan on ihan kristallinkirkkaita kannanottoja ja rajanvetoja, ja kai ne kannanotot tarkoittavat, että kunnon metodisti yhtyy niihin. Vaikkapa avioliitosta sanotaan, että “pyhäksi” (sacred) avioliitoksi tunnustetaan elinikäinen liitto, jonka osapuolet ovat täysi-ikäisiä uskovia ja liittoon suostuneita, kunhan heitä on kaksi. Siis yksiavioiset liitot tunnustetaan, sekä homo- että heteroseksuaaliset, mutta moniavioisia liittoja ei (eikä se elinikäisyysvaatimuskaan ole ehdoton). Miten tämä sopii yhteen sen kanssa, että kukin voisi olla “sitä mieltä mitä haluaa”?
Sosiaaliset periaatteet ovat meillä ohjeellisia, eivät sellaisia, mihin pitäisi sitoutua. Siksi meillä on kirkossa monenlaisia näkemyksiä perinteisistä vapaammin ajatteleviin. Toki ideaalihan olisi, että kaikki olisi näistä samaa mieltä, mutta sitä ei vaadita.
5 viestiä yhdistettiin ketjuun: Keskustelua metodismista