Tähän väliin @anon31067578:lle nyt minulta kerrankin positiivisena kommenttina, että tovi sitten tässä ketjussa jotain aiempaa viestiäsi lukiessani sain pienen ahaa-elämyksen, ja koin välähdyksenomaisesti luterilaisen uskon mahdollisen viehätyksen. Siitä pisteet. Myönnän avoimesti, että joskus katolisen ja luterilaisen uskon väliset erot jäävät minulta sumeaksi, mutta tuot ne harvinaisen kärkevästi esille.
Ajatus, että Luther ja kumppanit eivät ammentaisi ollenkaan aikansa aatteellisesta ja opillisesta taustasta on sen sijaan mielestäni omituinen. Pidän epäuskottavana että kukaan (edes Raamatun kirjoittajat) siihen täydellisesti pystyisi, ja vaikka Jumalalle kaikki on mahdollista, niin en ole törmännyt yhtään tapaukseen jossa hän näyttäisi tällaisen mahdollistavan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että Jumalan ilmoitus olisi mitenkään ihmislähtöistä tai puhtaasti aatehistoriasta kumpuavaa, mutta siihen tapaan, jolla ilmoituksesta on puhuttu ja jolla sitä jokainen yksilö ymmärtää vaikuttaa väistämättä jossain määrin se kulttuuri, kielen käyttötapa, filosofinen tausta jne. missä ihminen on Jumalan kaitselmuksessa varttunut.
@Glacialis:n kommentti siitä, että Jeesuksenkin kommentit ovat filosofisia, oli mielestäni hyvä. Vastakkainasettelu filosofia vs. teologia ei minun filosofia-määritelmälläni toimi.