Nykyisessä taistelevassa ja kohkaavassa sateenkaari- ja pride-ajassa nuo liki militantit aatteensa edustajat selittävät meille perusheteroille, että ajattelisimme joka ihmisestä heti hänen identiteettiään, fantasioisimme kauhukuvia hänen seksuaalisesta toiminnastaan jne.
No ei nyt todellakaan. Saatan kyllä tunnistaa/olettaa ihmisen sex&gender-tyypin, vallankin silloin jos tyyppi ei peittele sitä, vaan jollakin jopa hupaisan stereotyyppisellä tavalla, tyylillä tai puheella sen ilmituo. Ihan OK minulle on se sitten mitä on. Töissä on tärkeintä se että ihminen osaa alansa ja on hyvä yhteistyöntekijä projekteissa, se mitä itse kukin puuhaa peiton alla ja kenen kanssa on jokaisen itsensä ja Jumalan asia. Ei kuulu mulle.
Tulisiko asia ymmärrettävämmäksi esimerkeillä.
Esimerkiksi nykyisen kai kuudennen asuntomme rakennusvaiheessa tapaamamme sisustussuunnittelijakaveri saattoi olla gay. Mutta oli paras alallaan niistä joita olen tavannut, hyviä ideoita, fiksuja ratkaisuja tarjolla kun jonkun seinän poistamisen tai kaapiston lisäämisen tai keittiösuunnittelun kohdalla pysähdyimme vaimon kanssa pohtimaan. Osaava, ystävällinen, hyvä kommunikoimaan ja ryhmätyötaidot huippua. Lisäksi aina positiivinen ja iloinen. Miksi pohtisin hänen suuntautumistaan tai sänkyhommiaan? Hyvä hemmo.
Samaten erään historiallisen kerhon kaveri, joka on syvämietteisin teologian, filosofian ja kulttuurien tuntija porukasta. Satun tietämään että hän asuu yhdessä toisen miehen kanssa. Mutta vähentääkö se hänen osaamistaan tai loistavaa ulosantiaan, kun hän esitelmöi meille viimeaikaisimpia tutkimuksiaan? Pitäisikö minun kauhistelle fantasioida mitä hän tekee asuinkumppaninsa kanssa? Ei. Ei kuuluisi mulle pätkääkään, ei kiinnosta tippaakaan, ja se ei vähennä hänen arvoaan alansa osaajana.
Tai yksi riemastuttava butch-lesbo työkaveri Nokialla, jonka kanssa heitimme hauskimmat herjat kahviautomaatilla, kertoen toisillemme blondivitsejä ja edellisen illan bailauksia. Oikea työpaikan piristys ja todellinen tehopakkaus hommissaan.
Näin hirveitä minä “homo-foobi” sateenkaarikansasta ajattelen.
Mutta raja on siinä, että fyysistä koskemattomuuttani ei pidä uhata. Puheet hoidetaan puheilla.