Sukupuoliroolit ja -stereotypiat kirkossa ja yleensä

Tuohon kysymykseen tulee mieleen vaan tuo USA:ssa haukkumiseen käytetty ‘nigger’, joka ilmeisesti on väännös negro sanasta. Sanaahan käytetään myös arabitaistelijoiden mollaamiseen muodossa sand nigger.

Ei ole välttämättä hyvä idea tuo haukkuminen, koska tämän päivän vihollinen voi olla seuraavana liittolainen.

Muutenkin tuo amerikkalaisten rasismi on ollut jotain aika luokatonta, kuten voidaan nähdä elokuvassa, joka kuvaa mustia amerikkalaisia hävittäjälentäjiä, joista tulikin pommikonelentäjien de facto saattajat toisessa maailmansodassa.

1 tykkäys

Siksi, että sen ei katsota olevan tuon sanan johdannainen, vaan halventavan ni**** sanan käännös.

2 tykkäystä

Naisten minulle suomat ehdottelut ja kohteliaisuudet olen kokenut aina mieltä hiveleviksi, ja on ottanut joskus koville kieltäytyä kohteliaasti.

Mutta en voi mitään sille että minusta heteromiehenä fyysisen seksin ajatuskin miehen kanssa on vastenmielinen (näin kai useimmilla vahvasti heteroilla?) Eikä tilannetta helpota se, että olen lapsena joutunut perhetutun homon fyysisesti ahdistelemaksi, mikä varmasti pahentaa asennettani.

4 tykkäystä

Olet kyllä mestari laittamaan sanoja toisen suuhun ja ajatuksia toisen päähän. Ja julistat minut homofoobiksi ja väität että ajattelisin heti seksiä homon kohdatessani. Pötyä. Lue tarkemmin.

Minähän kommentoin/vastasin LouisCipherin ajatukseen edellä;
LC:
“En tiedä, vieläkö heteromiehet ovat aikeissa vetää ehdottelevaa homoseksuaalia turpaan, mutta uskoisin, että sellainen on vähentynyt 1980- luvusta, ja se on tapahtunut ilman mitään sen kummempaa vähemmistöjen oikeuksien aggressiivista peräänkuuluttamista”

Tuohon vastasin:
Sakarja:
"Vastenmielistähän se on kun homomiehet ehdottelevat rai vihjailevat. Mutta turpiin en ole ketään koskaan vetänyt, enkä tuollaisestakaan vetäisi. Meteliäkään en ole homovonkaamisesta nostanut, vaan ihan rauhallisella kommentoinnilla todennut ettei ole mun juttu.
"

Tuossahan nimenomaan keskusteltiin suhtautumisesta silloin kun homomiehet ehdottelevat. Ei suinkaan yleisestä asenteesta(ni) homomiehiä kohtaan.

Olet varsinainen vääristelijä, mikä on pahempaa kuin olla väärin tulkitseva. Homofoobia minusta ei saa, edes ikävistä lapsuuden kokemuksistani huolimatta. Minulla on todella arvostamiani homoja ystävinä, sivistyneitä miehiä ja parhaita asiantuntijoita alallaan, enkä todellakaan “ajattele heistä ensimmäiseksi seksiä,” ja nuo miehet ovat myös sen verran sivistyneitä ihmistuntijoita, etteivät edes tee mitään ehdotuksia minulle.

Lue ja ajattele, ennen kuin kommentoit. Äläkä laita ajatuksia toisten päähän, et ole kaikkitietävä.

7 tykkäystä

Mieti nyt vähän. Jos olet hetero, pelkkä homoseksin ajatuskin kuvottaa. Saati että joku ehdottaisi. Eikö tämä ole päivänselvää ilman fobioitakin.

6 tykkäystä

Voihan sitä ajatella, että intiaani. sana saattanee olla aika samantyyppinen, kuin negro. Intiaaneja ei liene kuitenkaan haukuttu sanalla, joten sanaa kätetään yleisesti edelleen. Kaikki tietävät heti, keistä puhutaan ja ilmaisu on lyhyt.

Olisi hyvä, jos loukkaavan nigger sanan tilalle tulisi uusi sana, joka ei olisi loukkaava, mutta selvästi lyhyempi kuin African American. Kyllä tuon Afrikan tuosta voisi jo jättää pois, kun useimmat ryhmän jäsenistä ei ole asunut Afrikassa enää vuosisatoihin.

Sitten sinun varmaan pitää olla sitä ajattelematta.

Väitätkö, että en ole hetero, kun homoseksin ajattelu ei herätä mitään tunnetta.

Heteroseksin ajsttelu kyllä herättää jännää värinää…

Tämä on taas sinun omaa tulkintaasi, mutta kyllähän tuonkin tulkinnan joku saattaisi tehdä.

Vielä värähtää sentään …

Jaa, että vihjailet. En ole kyllä missään tuollaista määritelmää homoudesta ennen kuullut.

Kyse on hieman samasta, kuin kaalilaatikon kanssa. En pysty syömään kaalilaatikkoa, vaan oksennan jos sitä laitetaan suuhuni.

Lapsena jopa ajatus kaalilaatikosta sai minut yökkäämään. Mutta aikuisuuden myötä ajatus ei enää herätä mitään tunnetta. Jos joku kehuu kaalilaatikkoa, en tunne yökötystä. Jopa jos joku ystävällisesti tarjoaa kaalilatikkoa, en tunne yökötystä, vaan pystyn ilman sen kummempia tuntemuksia kieltäytymään.

Lapsuuden epäkypsät voimakkaat assosiaatiotavat ovat kypsyneet kykyyn erottaa ajatus ja varsinainen syöminen.

Jos yhä pelkkä ajatus kaalilaatikosta herättäisi inhon tunteen, hakisin kyllä ammattiapua.

1 tykkäys

No ei tässä iässä enää samalla tavalla kuin nuorempana.:smirk:

On aika paljon heteroita, jotka eivät täytä tätä kriteeriä. Ei ole lainkaan harvinaista, että nuoruudessa seksuaalinen suuntautuminen aiheuttaa monenlaista pohdintaa ja jopa kokeiluja saman sukupuolen kanssa voi olla, mutta sittemmin päätyy kuitenkin selväksi heteroksi. Samoin tiedetään, että homosuhteita esiintyy esim. vankiloissa sellaisten ihmisten välillä, jotka “siviilissä” ovat pelkästään heteroita, mutta vastakkaisen sukupuolen puuttuessa tilanne muuttuu. Olisi jotenkin pöhköä kuitenkin nimittää tätä porukkaa joksikin muuksi kuin heteroiksi, kun se on kuitenkin pääsuuntautuminen.

Bi-seksuaaleja?

Ihmistenhän seksuaalisuus liikkuu janalla. Täysheterosta umpihomoon ja sekin vielä ajassa.

1 tykkäys

Ottamatta enempää kantaa tähän, mutta tämä on urbaani legendaa ja jenkkielokuvien luomaa harhaa.
Hiljattain ilmestyi Cannonball asekersantti Mika “immu” Ilmenin kirja, jossa hän ampuu tämän alas samoin perustein, mitä sanoin.
Tein myös vapaaehtoista vankilähetystyötä 13 vuotta 80- 90- luvulla ja sama silloin, joten ei kannattane jatkaa tällaisen perättömän huhun levittämistä.

4 tykkäystä

Niinhän sitä väitetään, ja onhan sille todiste siinä, että jotkut avioliitossa eläneet perheenisät ja -äidit aloittavat jossain vaiheessa homosuhteen.

Tämän kanssa ristiriidassa on se ajattelu, että nykyaikainen tieto homoseksuaalisuudesta on aivan toista kuin Raamatun aikana, ja siksi ei tarvitse välittää esim. apostolien ohjeista ja tuomitsevasta sävystä.

Jos kuka tahansa voi periaatteessa seikkailla tuolla janalla, sen pitäisi johtaa ajattelemaan, että ei ole erityistä tahdosta riippumatonta ja periytyvää identiteettiä nimeltä homoseksuaalisuus, joka puolestaan oikeuttaisi sen että juuri homosuhteita tulee puolustaa, juuri niille antaa tarvittaessa avioliiton nimi jne. “Koska ihmiset eivät voi mitään sille mitä ovat.”
Pikemminkin näyttäisi siis olevan niin kuin ennenkin ajateltiin: On vain homoseksuaalisia tekoja. Ja niihin on suhtauduttu joko hyväksyen tai torjuen. Esim. Kreikassa se oli hyväksyttyä ja ideaaliakin että miehillä oli poikarakastajia. Ilmeisesti he kuitenkin olivat naistenkin kanssa suhteissa. Tähän juutalaiskristillinen traditio suhtautui kielteisesti.

1 tykkäys

Nyt et ymmärtänyt oikein. Ei ihmiset seikkaile janalla vaan sijoittuvat sille eri tavoin. Ei umpihomosta saa heteroa eheyttämälläkään. Kuten hyvin tiedetään.
Sellaista ihmistä joka tuntee vetoa molempiin sukupuoliin kutsutaan bi-seksuaaliseksi.

1 tykkäys

Täytyy kyllä kommentoida, ettei ole koskaan ollut minkäänlaisia kokeiluja saman sukupuolen kanssa. Ja se seksi ei itselleni periaatteessa ole edes mikään kuvottava asia homojen välillä.

Mutta seksiin kuuluu useimmiten hellyys ja ynnä muu hempeily ja ainoastaan nainen saa minussa sen puolen syttymään. Toinen mies ei sellaista aiheuta.

Ai, kirjoitit kuitenkin että janalla voi liikkua ajassa. Ymmärsin sen niin, että kuten tapahtuukin, ihminen voi olla ensin heteroseksuaalinen perheellinen ja sitten homosuhteessa myöhemmin.

Nykyisessä taistelevassa ja kohkaavassa sateenkaari- ja pride-ajassa nuo liki militantit aatteensa edustajat selittävät meille perusheteroille, että ajattelisimme joka ihmisestä heti hänen identiteettiään, fantasioisimme kauhukuvia hänen seksuaalisesta toiminnastaan jne.

No ei nyt todellakaan. Saatan kyllä tunnistaa/olettaa ihmisen sex&gender-tyypin, vallankin silloin jos tyyppi ei peittele sitä, vaan jollakin jopa hupaisan stereotyyppisellä tavalla, tyylillä tai puheella sen ilmituo. Ihan OK minulle on se sitten mitä on. Töissä on tärkeintä se että ihminen osaa alansa ja on hyvä yhteistyöntekijä projekteissa, se mitä itse kukin puuhaa peiton alla ja kenen kanssa on jokaisen itsensä ja Jumalan asia. Ei kuulu mulle.

Tulisiko asia ymmärrettävämmäksi esimerkeillä.

Esimerkiksi nykyisen kai kuudennen asuntomme rakennusvaiheessa tapaamamme sisustussuunnittelijakaveri saattoi olla gay. Mutta oli paras alallaan niistä joita olen tavannut, hyviä ideoita, fiksuja ratkaisuja tarjolla kun jonkun seinän poistamisen tai kaapiston lisäämisen tai keittiösuunnittelun kohdalla pysähdyimme vaimon kanssa pohtimaan. Osaava, ystävällinen, hyvä kommunikoimaan ja ryhmätyötaidot huippua. Lisäksi aina positiivinen ja iloinen. Miksi pohtisin hänen suuntautumistaan tai sänkyhommiaan? Hyvä hemmo.

Samaten erään historiallisen kerhon kaveri, joka on syvämietteisin teologian, filosofian ja kulttuurien tuntija porukasta. Satun tietämään että hän asuu yhdessä toisen miehen kanssa. Mutta vähentääkö se hänen osaamistaan tai loistavaa ulosantiaan, kun hän esitelmöi meille viimeaikaisimpia tutkimuksiaan? Pitäisikö minun kauhistelle fantasioida mitä hän tekee asuinkumppaninsa kanssa? Ei. Ei kuuluisi mulle pätkääkään, ei kiinnosta tippaakaan, ja se ei vähennä hänen arvoaan alansa osaajana.

Tai yksi riemastuttava butch-lesbo työkaveri Nokialla, jonka kanssa heitimme hauskimmat herjat kahviautomaatilla, kertoen toisillemme blondivitsejä ja edellisen illan bailauksia. Oikea työpaikan piristys ja todellinen tehopakkaus hommissaan.

Näin hirveitä minä “homo-foobi” sateenkaarikansasta ajattelen.

Mutta raja on siinä, että fyysistä koskemattomuuttani ei pidä uhata. Puheet hoidetaan puheilla.

2 tykkäystä

Työpaikallani oli joskus keittiön palveluksessa eräs tyyppi, joka luultavasti oli homo. Siinä tiskillä palvellessaan aina ylikorostuneen ystävällisesti jakoi annoksia tai teki jotain muuta. Minua tuo ‘hauska’ heppu ei juuri häirinnyt, mutta kerran perässäni tuli haalarit päällä oleva sähköasentaja, jolle tiskin yliystävällinen hemmo oli liikaa. Palvellessaan hemmo kyseli kaikkea kuulumista ja muuta ja sähkömies meni aivan kipsiin. Hän suunnilleen punaisena iskuyrityksen tuottamasta hämmennyksestä puhkui vain vihoissaan eteenpäin ja pois.

Kerran eräs toinen tyyppi, jonka arvasin heti homoksi, kun oli katsellut minua monta kertaa bussissa työmatkalla vähän sillä silmällä ja kaveri oli vastenmielisin tyyppi, mitä ikinä voisin kuvitella tämän takia. Sitten hän ruokalassa änkeää samaan pöytään, jolloin minä saan tarpeekseni ja vaihdan pöytää. Jätkä oli ihan Freddie Mercury-tyyppiä homoviiksineen. Teki mieleni sanoa, että painu jätkä suohon näin kauniisti ilmaistuna.

2 tykkäystä

Juuri tuon vuoksi homojen kannattaisi operoida sellaisessa paikassa, missä ei ole vaarana heteromiehen kiusaaminen. Siinä vain hukataan molempien aikaa.

Bussissa tuijottaminen on aika mautonta.

1 tykkäys