Suuri päivän tekstien pähkäilyketju

Tämän päivän vanhan testamentin lukukappale jätti paljon miettimisen aiheita

Yhteenveto

Ensimmäinen lukukappale

  1. Moos. 19: 1-4, 11-18

Herra sanoi Moosekselle:
”Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. Älkää kääntykö seuraamaan epäjumalia älkääkä valako itsellenne jumalankuvia. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
Älkää varastako, älkää valehdelko älkääkä pettäkö toisianne. Älkää vannoko väärin minun nimeeni, sillä jos niin teette, häpäisette Jumalanne nimen. Minä olen Herra.
Älä tee toiselle vääryyttä äläkä ota mitään väkisin. Älä pidä päivätyöläisen palkkaa itselläsi yli yön. Älä pilaile kuuron kustannuksella äläkä pane estettä sokean tielle, vaan pelkää ja kunnioita Jumalaasi. Minä olen Herra.
Älkää oikeutta jakaessanne tehkö vääryyttä. Älä ole puolueellinen köyhän hyväksi, mutta älä myöskään suosi mahtavaa, vaan ole lähimmäisesi tuomarina oikeudenmukainen. Älä kulje panettelemassa heimolaisiasi, älä saata lähimmäistäsi syytöksilläsi hengenvaaraan. Minä olen Herra.
Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään. Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.”

“älä saata lähimmäistäsi syytöksilläsi hengenvaaraan”
Mietin, miten tämmöinen voi käytännössä tapahtua. Syytänkö lähimmäistä niin voimakkaasti, että hän saa sydänkohtauksen ja (melkein) kuolee?

Yhteenveto

Toinen lukukappale

Room. 12: 16-21

Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: ”Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan” - näin sanoo Herra. Edelleen sanotaan: ”Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa, jos hänellä on jano, anna juotavaa. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle.” Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä.

“Älkää olko omasta mielestänne viisaita.”
Toisaalta ymmärrän tämän, toisaalta en. Tässä on helppo heittäytyä “nöyräksi” ja uskotella olevansa tyhmempi kuin onkaan.

Väärällä syytöksellä. Jos syyttää viatonta jostakin rikoksesta, josta seuraisi kuolemantuomio.

3 tykkäystä

Tämä päivän teksti kannattaisi muistaa joka päivä. Oikein käytettynä se opastaisi kyseenalaistamaan omia “totuuksiaan”, ja yrittämään ymmärtää heitä joiden “totuudet” samoista asioista ovat jopa täysin päinvastaisia.

1 tykkäys

…tai yleinen raivo ja lynkkaus.

1 tykkäys

…tai työpaikka- ja koulukiusaus, mikä pahimmillaan johtaa joukkolynkkaukseen (fyysisesti tai henkisesti) tai itsemurhaan.

1 tykkäys

Nyt ei ole kyllä tämän päivän teksti, mutta sallittakoon. Jouluevankeliumia olen monesti ajatellut, kun selityksissä olen kuulllut sanottavan, että Maria olisi ollut vasta 14-vuotias tullessaan äidiksi. Ihmettelen vain, kun tuon ikäinen ei ole mielestäni fyysisesti eikä henkisesti vielä täysin kehittynyt, niin miksi Jumala, joka loi ihmisen ja tuntee ihmisen, olisi saattanut äidiksi niin nuoren ihmisen.

Samoin Joosefin iästä tuli mieleen, kun yhdestä ortodoksilaulusta mieleen jäivät sanat: “Joosef tuo vanhus…”. Siis oikeasti vanhus?

Ortodoksisen perimätiedon mukaan Joosef oli tosiaankin vanhus. Maria oli nuori, mutta ehkä ei sentään noin nuori.

Vuosia vanha viesti TV2:lta:

2 tykkäystä

Marian ikäoletus perustunee jossain määrin siihen, minkä ikäisinä tuolloin tyttöjen arvioidaan avioituneen. Ehkä on ajateltu, että naimaton, tosin kihlautunut tyttö ei ole voinut olla tuon vanhempi, mutta ei Raamattu taida sanoa mitään tarkkaa Marian iästä. En tiedä, onko ortodoksien ja katolisten perimätiedossa jotain näkemystä iästä.

Siitä ei varmaankaan ole varmaa tietoa, mutta muistelen lukeneeni joskus, että hän oli 16-vuotias.

Tämän päivän toinen lukukappale

Yhteenveto
  1. Joh. 4: 1-6

Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta. Sellainen henki on Antikristuksen henki, jonka te olette kuulleet olevan tulossa ja joka jo on maailmassa.
Te, lapseni, olette Jumalasta, ja te olette voittaneet nuo väärät profeetat, sillä se, joka on teissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. He ovat maailmasta. Maailmasta on se, mitä he puhuvat, ja maailma kuuntelee heitä. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä, mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

ja evankeliumiteksti

Yhteenveto

Matt. 7: 15-23

Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. Hedelmistä te siis tunnette heidät.
Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.
Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.’
Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ’En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!’”

Tänä päivänä sain kuulla todella hyvän saarnan. Kuten tekstissä mainitaan "Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta. " ja toisaalta taas “Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.”

Saarnaaja korosti sitä, että on erittäin tärkeää tuntea hyvin Raamattu. Hän kertoi miehestä, joka tunnisti seteleitä, ovatko ne aitoja vai väärennettyjä. Mies oli sanonut, että ei hän tiedä, millä kaikilla tavoin seteleitä voidaan väärentää, mutta hän tietää pilkuntarkasti joka kohdan, millainen se on aidossa setelissä. Jos yksikään kohta poikkeaa aidosta, niin silloin se on väärennetty.

En voi muuta, kun päätellä, että sananjulistaja voi julistaa väärin, vaikka tunnustaisikin, että Jeesus on Herra. Jos julistukseen lisää omiaan, joka on ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa, niin julistus on väärää. Pahinta on, että joukossa on sekä oikeaa että väärää.

Tämän päivän evankeliumiteksti.

Yhteenveto

Luuk. 16: 1-9

Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: ”Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: ’Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.’ Mies mietti: ’Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. - Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.’ Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. ’Paljonko olet velkaa isännälleni?’ hän kysyi ensimmäiseltä. ’Sata astiaa öljyä’, tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.’ Sitten hän kysyi toiselta: ’Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?’ Tämä vastasi: ’Sata tynnyriä vehnää.’ Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.’”
Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi:
”Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.”

Pappi totesi saarnassaan, että aiemmissa käännöksissä herra on kirjoitettu pienellä, mutta uusimmassa käännöksessä isolla alkukirjaimella.
Raamattu 1992: 8 Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta.
Raamattu 1933/38: 8 Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä
Biblia 1776: 8 Ja herra kiitti väärää huoneenhaltiata,

Vanhemmat käännökset ovat ainakin näin äkkiä ajateltuna uskottavampia, että eihän Jumala voi kiittää epärehellistä toimintaa.

Siitä velan pienentämisestä pappi taas totesi, että tämä taloudenhoitaja muutti velkasummaa niin, että hän poisti siitä koron, jonka ottaminen oli Mooseksen laissa kielletty. Tätäkään en muista ennen kuulleeni.

Outous ei silti katoa tuolla, sillä ei ole sen todennäköisempää, että herra pienellä hoollakaan kehuisi tyyppiä, joka jakeli hänen omaisuuttaan pois. Johan hän oli antamassa tyypille potkuja muutenkin!

Järkevämpi tulkinta lienee se, että Jeesus tosiaan piti epärehellistä taloudenhoitajaa rajoitetussa mielessä hyvänä esikuvana. Tyyppihän tajusi, että tulevaisuus ei ole ihan ongelmaton, ja varautui siihen ajoissa, käytti mammonaa järkevällä (vaikkakin epärehellisellä) tavalla. Myös “valon lasten” pitäisi samaan tapaan käyttää omaa maallista, katoavaa omaisuuttaan “ystävien hankkimiseen” eli muiden ihmisten parhaaksi.

2 tykkäystä

Miksei noinkin, mutta se “väärä omaisuus” jota Jeesus kehottaa meitä käyttämään ja jakamaan, ei kuitenkaan ole tuossa yhteydessä maallista omaisuutta (senhän me voimme oikeasti itse omistaa), vaan siinä on kyse sellaisten aarteiden jakamisesta, jotka eivät ole meidän vaan Isämme. Opetuksen pointti on se, että meidän pitää jakaa hengellisiä aarteita muille, vaikka ne eivät olekaan meidän omistuksessamme. Meille on ainoastaan uskottu pääsy Isän(nän) aarrekammioon ja meidät on otettu huolehtimaan niistä. Kun rukoilemme lähimmäistemme puolesta, siunaamme heitä, annamme heille anteeksi jne., silloin me jaamme Isälle kuuluvia aarteita ja siten hankimme ystäviä “omaisuuden” avulla, joka ei ole meidän omaamme.

1 tykkäys

Miksi ajattelet, että “väärällä rikkaudella” tarkoitettaisiin hengellisiä aarteita eikä maallisia? Eivät kai ne hengelliset katoa, kuten Jeesus sanoo käyvän?

Me rapistumme, tulemme vanhoiksi, menetämme voimamme. Siksi on kilvoiteltava ja tehtävä hyvää nyt. Ainoa ystävä, joka voi ottaa meidät “iäisiin asuntoihin”, on Pyhä Kolminaisuus. Meidän on hankittava Pyhä Kolminaisuus ystäväksemme. Se taas onnistuu tekemällä Jumalan mielen mukaisia tekoja: jakamalla hänen rikkauksiaan muille. Jos jaamme hänen omaisuuttaan, se on jonkun toisen omaisuuden jakamista pois - siksi opetus puhuu “väärästä rikkaudesta”.

Opetuksessa rinnastuu maallinen ja hengellinen, maailman lapset ja valon lapset. Maailman lapset jakavat maallisia asioita, valon lapset hengellisiä. Se, että sanotaan “kun tuota rikkautta ei enää ole”, ei tarkoita sitä, että Isämme hengelliset aarteet kuluisivat loppuun ja häviäisivät. Se tarkoittaa sitä, että meidän on toimittava nyt, sillä emme tiedä, milloin Herramme toinen tuleminen koittaa - ja silloin kun se koittaa, on enää myöhäistä hankkia “ystävää”, joka ottaa iäisiin asuntoihin. Jos ei toimi nyt, jää portin ulkopuolelle niin kuin tyhmät neitsyet.

Mutta saathan sinä toki jakaa maallistakin hyvää ihmisille, jos haluat. (Voin laittaa tilinumeroni, niin pääset eroon liioista rikkauksistasi.)

Edit. Juuri sattui silmään, että Twitterissä eräs luterilainen kansankirkon saarnaviran hoitaja twiittasi ko. tekstiin liittyen:

Jeesus pyöri holtittomassa porukassa. Hänestä kanneltiin, että hän ”tuhlasi isäntänsä omaisuutta”, kun hän julisti syntivelkoja anteeksi Jumalan nimissä. Tässä on kirkon missio. #twaarna

Eli kyllä luterilaisetkin opettavat, että tuossa puhutaan hengellisistä lahjoista.

1 tykkäys

Sinänsä Jumalan aarteiden jakaminen on täysin kristillinen ajatus, en minä mitenkään sitä arvostele. Sen lukeminen tästä raamatunkohdasta vain näyttää väkinäiseltä. Vähän kuin itse teksti ei merkitsisi paljoakaan.

Miksi muuten “saathan sinä toki jakaa”? Etkö itse ajattele, että on kristityn velvollisuus mahdollisuuksiensa mukaan jakaa maallista hyvää sitä tarvitseville?

Tjaa, mikä kenestäkin miltäkin näyttää. Minusta se ei näytä ollenkaan väkinäiseltä, vaan päinvastoin täysin luontevalta, koska ennen kaikkea tulee etsiä Jumalan valtakuntaa kuin maallista hyvää. En jaksa tästä vääntää sen kummemmin. Mainitsin nyt oman näkemykseni, kun ko. raamatunkohta kerran otettiin täällä esiin.

Kieltämättä tämäkin on aika kinkkinen kohta tuossa tekstissä.

Rupesin huvikseni käymään läpi netistä löytyviä englanninkielisiä raamatunkäännöksiä. En löytänyt yhtäkään, jossa kääntäjät olisivat tulkinneet, että “herra” tarkoittaisi Jeesusta. Tyypillinen käännös oli, että huoneenhaltijan oma herra (master) kehui huoneenhaltijaa.

1 tykkäys

Jukka Norvanto mainitsi, että alkutekstin perusteella voidaan tulkita joko herra tai Herra. Minä katsoin raamattu.uskonkirjat.net -sivustolta, että ruotsinkielisissä oli pienellä kirjaimella, Danske Bibel 1931 isolla, Norsk Bibelen 1930 isolla, Luther 1545 HERR, Lutherbibel 1912 HERR. Kaikista kielistä en edes tajua, mutta näyttäisi, että venäjänkielisessä olisi pieni alkukirjain.

Huomasin, että saksan kielessähän kaikki substantiivit kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Noissa käännöksissä tosin koko sana on kirjoitettu isoilla kirjaimilla.