Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet." (Mark. 7:21-23)
Filokaliasta:
Hesykhios Siinailainen
Synnin kehitysvaiheet:
Ensin on houkutus, sitten keskustelu, so. meidän ajatustemme ja pahojen demonien aiheuttamien ajatusten sekoittuminen, kolmanneksi taipuminen, jolloin molemmilta tahoilta tulevat ajatukset keskenään neuvottelevat, kuinka pitäisi toimia. Ja neljänneksi seuraa sitten varsinainen teko, synti. Jos siis mieli on raitis ja valpas ja karkottaa taisteluvalmiudellaan ja Herran Jeesuksen avuksikutsumisella houkutuksen ja niin estää sitä leviämästä, silloin myös kaikki se mikä muutoin seuraisi jää toteutumatta. Koska näet paholainen on henkiolento, se pystyy eksyttämään sieluja vain mielikuvituksen ja ajatusten kautta. Houkutuksesta sanoo Daavid: »Joka aamu minä hukutan kaikki jumalattomat maasta jne.» (Ps.101: 8) Keskustelusta demonien kanssa taas sanoo suuri Mooses: »Älä tee liittoa heidän kanssaan.» (2 Moos.23:32) (Pyhä Hesykhios: Henkisestä raittiudesta ja hyveistä, Filokalia I, s. 240, kohta 46)
Pahan houkutusta seuraavat monet ajatukset, ajatuksista taas tulee paha teko. Se, joka Jeesuksen avulla heti kukistaa houkutuksen, välttää seuraukset ja pääsee osalliseksi suloisesta jumalallisesta tiedosta, jonka avulla hän löytää kaikkialla olevan Jumalan. Kun hän pitää mielensä peiliä Jumalaan päin, hän kirkastuu jatkuvasti kuin lasi johon aurinko heijastuu. Silloin mieli pääsee toiveittensa perille ja löytää levon kaikesta muusta mietiskelystä. (Pyhä Hesykhios: Henkisestä raittiudesta ja hyveistä, Filokalia I, s. 249, kohta 88)
Toisin sanoen, kun päähän pälkähtää joku ajatus, joka nousee sydämestä tai tulee ulkoa, se ei ole synti eikä vääryys. Mutta siinä vaiheessa, kun alamme pohtia tuota ajatusta ja ruokkia sitä, siitä tulee vääryys, joka aikoinaan taipumuksen jälkeen synnyttää synnin.
Esimerkki: kävelen kadulla ja näen kauniin naisen. Silmäni näkevät ja ajattelen, että onpa kaunis nainen. Tunnistan himon. Tämä on houkutus. Sitten ajattelen, että katsonpa tätä kauneutta vielä vähän; silmäni ajautuvat kiinnostaviin kohtiin vartalossa, tarkoituksenani nauttia näkemästäni. Rinnat, peppu, ja muut. Tässä olen jo keskustellut houkutuksen kanssa ja taipunut siihen, vaikka itse varsinaiseen (teko)syntiin, aviorikokseen, ei kadulla kohdatun naisen kanssa päästäisikään. Mutta jo pelkästään ruokkimalla himoa katsomalla lisää, etsimällä kauneutta lisää himon vuoksi, olen ruokkinut ajatusta siinä määrin, että en ole puhdas. Jos olisin houkutuksen tullessa katsonut toisaalle, olisin selviytynyt koetuksesta, mutta nyt olen ryvettynyt mudassa. Himon kolkuttaessa ei olisi välttämättä ollut soveliasta katsoa edes hänen kasvojaan, sillä niissäkin on sellaista kauneutta, josta himo saa tyydytyksen. Mutta jos olisin kohdannut hänet vailla himoa, olisin voinut rauhassa katsella hänen kasvojaan, sillä tuolloin kyse ei olisi ollut houkutuksesta.
Sitten on kyllä myöskin tehtävä ero siihen, kuinka “keskusteluun synnin/demonin kanssa” ajautuu. Jos siihen ajautuu huomaamattaan, ei himoon lankeaminen ole yhtä vakavaa, eikä tee meistä samalla tavalla syyllisiä. Ääripäässä on se, että vailla himoa alkaa katsella naisia ja herättää tarkoituksella itsessään himon, joka ei ollut hereillä aiemmin. Se on sangen vakavaa, ja sitä tulisi välttää.