Taizen ekumenia

Piispa Jari kommentoi:

Osaako joku suomentaa tämän? Miksi Taizen on hyvä malli yhdessä paikassa, mutta ei jossain toisaalla? Maantiedekö Taizen oikeuttaa?

Samassa jutussa:

Tämä muuten tiivistää aika paljon siitä, miksi olen ortodoksi. Mielestäni jumalanpalvelusta ei tule kehittää. Se tulee toimittaa. Suoraan kirjasta, samanlaisena vuosisadasta toiseen.

3 tykkäystä

Taizessa on ekumeeninen veljistö, joka kuitenkin viettää katolista ehtoollista…

1 tykkäys

Taize on mielestäni oikeasti todella hyvä juttu siellä missä se on, Ranskassa. Sillä on todella hyvä vaikutus ympärilleen, mutta en tosiaan tiedä toimiiko konsepti niin että eri paikkoihin tehdään Taize-vierailuja, koska silloin tullaan tähän että tehdään kaikenlaisia jumalanpalvelusviritelmiä sen mukaan missä ollaan.
En viittaa niinkään tähän Suomesta Taizeen tehtyyn vierailuun vaan siihen kun Taizesta lähtee vierailemaan väkeä ympäri maailmaa ja pidetään niitä Taize-tapahtumia.
Taizessa on erikseen yhteinen ekumeeninen rukoushetki jolla on se todella hyvä vaikutus. Veljien jumalanpalveluselämä ei ole yhtä kuin tämä ekumeeninen rukoushetki. Tämä näillä vierailuilla menee sekaisin.

Taizé-yhteisö on kuitenkin ollut jo pitempään huolissaan siitä, että sen yhteydet Suomeen eivät ole yhtä likeiset kuin muihin Euroopan maihin.

Suomi mainittu. Torilla tavataan! :finland:

1 tykkäys

Kirkko ja Kaupunki -lehdessä on juttua Taizesta.

Olen itsekin laulanut joitakin Taize-lauluja, mutta en ole kovin hyvin tiennyt, mitä koko Taize tarkoittaa.

– Vanhemmiten huomaa, että sanat voivat muuttaa meitä. Jos vuosia ja vuosia valitamme ja kiroamme, meistä tulee aina vain onnettomampia. Ja vastaavasti myös toistuva kiittäminen ja siunaaminen muuttavat ihmistä kaltaisekseen.

Taizéssä erilaiset ihmiset vain tulevat yhteen laulamaan ja rukoilemaan.

Tietääkö teistä kukaan tarkemmin, onko heillä mitään raamatunopetusta? Jos itse vain vuodesta toiseen lukisin lyhyitä rukouksia, niin oppisinko riittävästi Raamatun teksteistä.