Tästä on keskusteltu tuhat kertaa.
Serafim Seppälä artikkelissa Jumalallistuminen – mikä on kysymys? teoksessa Jumalan kaltaisuuteen. Aatehistoriallisia tutkielmia elämän päämäärästä s. 100: [Pseudo-]Dionysioksen määritelmän mukaan theosis on ”Jumalan kaltaisuuden ja hänen kanssaan yhdistymisen saavuttamista siinä määrin kuin mahdollista”. Serafim Seppälä: ”Määritelmän nerokkuus on sen suhteellisuudessa: sen voi tulkita minimalistisemmin tai maksimalistisemmin.”
Filokalia 3 (käsitteiden selityksistä) s. 358–359: Jumalallistuminen, jumaloituminen (theosis). Pyhien isien opetuksen mukaan ihmisen päämääränä on jumalallistuminen eli, heidän omaa rohkeaa ilmaisuaan käyttääksemme, tuleminen jumalaksi. Tällä ei suinkaan tarkoiteta, että ihmisestä pitäisi tulla jokin itsenäinen palvottava jumaluus, vaan että hänen tulee saavuttaa Jumalan kaltaisuus. Armon kautta hänestä tulee sellainen, jollainen Jumala on luonnostaan. Hän on asemansa puolesta jumala – ei luontonsa puolesta. Tämä taas on mahdollista ainoastaan osallisuuden kautta Jumalaan.
- Piet. 1:4 Näin hän on meille lahjoittanut suuret ja kalliit lupaukset, jotta te niiden avulla pääsisitte pakoon turmelusta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee, ja tulisitte osallisiksi jumalallisesta luonnosta.
The Orthodox Study Bible p. 1692: What deification is not. When the Church calls us to pursue godliness, to be more like God, this does not mean that human beings become divine. We do not become like God in His nature. That would not only be heresy; it would be impossible. For we are human, always have been human, and always will be human. We cannot take on the nature of God.
What deification is. Deification means we are to become more like God through His grace or divine energies. In creation, human were made in the image and likeness of God according to human nature. In other words, humanity by nature is an icon or image of deity. The divine image is in all humanity. Through sin, however, this image and likeness of God was marred, and we fell.
When the Son of God assumed our humanity in the womb of the blessed Virgin Mary, the process of our being renewed in God’s image and likeness was begun. Thus, those who are joined to Christ, through faith, in Holy Baptism begin a process of re-creation, being renewed in God’s image and likeness. We become, as St. Peter writes, “partakers of the divine nature” (2 Pt 1:4).
Because of the Incarnation of the Son of God, because the fullness of God has inhabited human flesh, being joined to Christ means that it is again possible to experience deification, the fulfilment of our human destiny. That is, through union with Christ, we become by grace what God is by nature – we “become children of God” (Jn 1:12). His deity interpenetrates our humanity. – –
Nourished by the Body and Blood of Christ, we partake of the grace of God – His strength, His righteousness, His love – and are enabled to serve Him and glorify Him. Thus we, being human, are being deified.