Tiede vs. usko

Jaah, enpä oikein osaa pahastua… kun en jumalaan usko, niin en usko myöskään siihen, että hän voi manipuloida minua uskomaan itseensä. Vaikka pidän sinänsä kommenttia “elämässä on eri vaiheita” tai “alat kyllä uskoa uudestaan” tyyppisiä kommentteja kuluneina ja hieman holhoavina.

Ja ei tarvitse harmitella omasta puolestani, itse olen ihan ok sen kanssa, etten enää usko. En oikeastaan näe mitään syytä palata, eikä ole oikeastaan mitään, mitä uskonnosta kaipaisin.

Juuri tuota holhoamista ajattelinkin sinun kokevan. Onneksi se on kokemuksena lievää. :smiley:

Tämä on klassisen kristinuskon palsta ja olet siis tullut tänne aluksi kristittynä. Siksi on aivan relevanttia että täällä joku kristitty setä kirjoittaa toivoen uskon jättäneen löytävän sen uudestaan. Varsinkin kun jatkat keskustelua foorumillamme!

Hyvää päivän jatkoa!

Agoran puolella keskustelu taitaa sitten olla paremmin sinulle sopiva vaihtoehto tällä foorumilla.

Kirjoitamme täällä Jumalan isolla Jiillä. Eivät kristityt mihinkään jumalaan usko.

tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.
Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut

3 tykkäystä

Onko täällä joku sääntö, että täytyy kirjoittaa isolla alkukirjaimella? Onko täällä myös kiellettyä keskustella aiheesta evoluutio luonnontieteen näkökulmasta? Nauttivatko nämä asiat sääntöjen mainitsemaa suojelua? Tässä ketjussa tosiaan on kyselty sitä, pitäisikö evoluutioteoriaa tuoda tälle foorumille lainkaan (kuitenkin itse asiaan kantaa otettuaan).

Säännöt ovat mielestäni tässä suhteessa epäselviä. Toisaalta säännöissä todetaan myös “julistaminen, saarnaaminen, yksinpuhelu ja yksipuolinen propagoiminen on kiellettyä”, ja periaatteessa sanoisin, että täällä kyllä näkee saarnaamista, julistamista ja yksipuolista propagoimista.

Tosiaan, kysyttäessä uskonko johonkin vai en, niin vastaan.

Se antaisi sivistyneemmän kuvan.

2 tykkäystä

Riippuu lukijasta. Itselleni pienellä kirjoitettuna se on yläkäsite, johon luen kuuluvaksi eri uskontojen jumaluudet. Mukaan lukien siis myös kristinuskon. Ja kyllä, pidän kristinuskoa uskontona.

Kuten jo itse vastasin, niin evoluutioteoriassa on ulottuvuuksia joiden voidaan katsoa kuuluvan kristilliselle foorumille. En olisi itse sitä kieltämässä. Jumalan kirjoittamine isolla on konventio, kulttuurillinen konventio. Suomessa yleensä kaunokirjallisuudessakin isolla kirjoitettu Jumala identifioidaan heti kristinuskon Jumalaan. Ainakin ennen vanhaan. Ei sitä voi ehkä edellyttää, mutta… pointin sillä saa selväksi.

D

1 tykkäys

Kyllä tässä rupeaa omakin usko hiipumaan, kun kaikki opettavat eritavalla- Minulle on pikkulapsesta opetettu, kun vanhemmat olivat luterilaisia, että Raamattu opettaa vain yhdellä tavalla ja Pyhä Henki opettaa myös oikein… monasti vedottiin mm. apostolientekopin kohtaan, kun tutkivat kirjoituksia, puhuiko Paavali totta: [Ap. t. 17:11 ] Juutalaiset olivat täällä avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa. Tässä olikin yksi syy kun pitäydyin vanhaan ja lähdin pois 30 vuotta sitten, niin rakkaasta kansankirkosta. Room.16:17 “Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa. 18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.”