Transsukupuolisuus ja kristillinen perhekäsitys

Pointti oli nyt se, että jos nainen haluaa muuttaa kehonsa miehen kehoksi, miten hän voisi jättää lisääntymiskykynsä ennalleen? Kun miehen kehoon ei kuulu kohtu ja kyky synnyttää. Eli tällöin ei nähdäkseni oikeasti halutakaan “korjata” mitään.

Eli nainen haluaa olla mies, mutta haluaa samalla säilyttää mahdollisuuden synnyttää. Silloin hän ei halua tosiasiassa olla mies, vaan vain ehkä jonkin “ulkoisen signaalin” suhteen. Jokin tässä nyt ei vain natsaa, ei ole johdonmukaista.’

En ikinä pystyisi ajattelemaan niin että jos ihminen korjaa sukupuoliominaisuuksiaan johonkin toivottuun suuntaan, häneltä pitäisi vielä viedä lisääntymiskykykin vaikka se olisi lääketieteellisesti mahdollista säilyttää.

Kysymys onkin se, että mihin suuntaan niitä sukupuoliominaisuuksia halutaan “korjata”. Siis halutaanko vai eikö haluta. Vaikuttaa, että joidenkin kohdalla asia on “kyllä ja ei”.

1 tykkäys

On. Toivoisin ja rukoilisin, että saisivat päänsä kuntoon ja luopuisivat aikeista silvotuttaa terveitä ja toimintakykyisiä lisääntymiselimiään sekä manipuloida hormonitoimintaansa kemiallisesti ja oppisivat hyväksymään kehonsa sellaisena kuin se on, Jumalan kuvana.

7 tykkäystä

Kellä teillä? Tällainen tyypittely on tympeää. Ei ole “teitä”.

1 tykkäys

En ymmärrä tätä lainkaan. Eihän se, että on mies, tarkoita, että on lisääntymiskyvytön. Kyllä me miehet ollaan myös lisääntymiskykyisiä. Tai ainakin suurin osa meistä.

Mutta se, että on mies on yleensä tarkoittanut, ettei ole kohtua. Se tuossa taisi olla pointtina.

3 tykkäystä

No, se on vain yksi määritelmä. Määritelmiä on useita. Pitäisi löytää se taho, joka määräisi tarkalleen ja absoluuttisesi oikeat määritelmät. Ja väärien määritelmien kannattajat voitaisiin sitten laittaa uudelleenkoulutusleireille.

1 tykkäys

Historiallisesti lännessä vallinnut yleinen määritelmä. Ei automaattisesti tarkoita, että se on myös se määritelmä millä pitäisi jatkaa, mutta ajatus siitä vain yhtenä määritelmänä tuhansien joukossa ilman sen kummempaa erottavaa tekijää on, mielestäni, hieman hupsu.

2 tykkäystä

Ok. Muotoilen uudelleen.
Mielestäni kaikkia ihmisiä, myös transsukupuolisia, tulisi lähestyä myötätuntoisesti, haluten ymmärtää vaikeat asiat joita he läpikäyvät, ja antaa heille mahdollisuus tehdä ratkaisuja ongelmiinsa heidän omista toiveistaan ja omasta näkemyksestään lähtien.

Voiko sinusta oikeasti olla niin, että määritelmiä on useita, ja nämä ovat keskenään ristiriitaisia? (Mitä nämä useat määritelmät muuten nyt tarkalleen ottaen ovat? Voitko luetella ne niin niitä voisi tarkastella ja vertailla?)

Eli peräänkuulutat nyt sitä tahoa, joka määrää mikä on “oikea” määritelmä? Mikä sellainen taho voisi olla, jos miehen ja naisen määritelmä ja käsite irrotetaan kokonaan niihin liitetyistä biologisista tunnisteista?

Jos nyt leikkisit tahoa, joka määrää, niin miten määrittelet käsitteen “sukupuoli”, eli missä merkityksessä itse käytät sitä? Tai miten määrittelet käsitteen mies? Totesit juuri itse olevasi mies. Mistä tarkkaan ottaen tiedät sen?

Voin iloksesi ilmoittaa vastustuksesi olevan turhaa sillä yhteiskunta ei vaihda ensimmäistäkään sukupuolta :slight_smile:

Paitsi että ei ole. Jos haluat yhtä isot rinnat kuin pamelalla, joudut maksamaan leikkauksen itse. Jos haluat tarkan näön, joudut maksamaan lasik-leikkauksen itse. Jos haluat kruunun juurihoidettuun hampaaseen, joudut maksamaan sen itse, jne. Ymmärrän että et ymmärrä miksi yhteiskunta kustantaa tietyistä hoidosta kaiken, tai osan tai ei mitään. Ehkä se sinulle joskus selviää, ehkä ei koskaan.

Niin täällä Suomessa saa tosiaan verovaroilla ilmaiseksi hoitoa. Ymmärränkö kantasi oikein että jos yhteiskunta antaa sinulle ilmaiseksi hoitoa, on sillä sitten jotain oikeuksia kehoosi?

Etkö?

En minäkään ole varma onko astman hoitaminen tarpeellista. Eikai yskiminen ole mikään sairaus. Ei ennen miehet valittaneet kun vähän yskitytti. Taitaa olla korvien välissä. Muutenkin epäilyttää koko muoviklipareen imeminen. Kuitenkin jotain huumeita tai muuta epäkristillistä toimintaa. Hesarissakin oli juttua astmasta ja kaikki nyt tietävät kenen asialla ne siellä ovat.

Mutta näin se lääketiede väittää. Ovat ilmeisesti tutkineet astmaa sekä transsukupuolisuutta. Ilmeisesti jotain dataakin on kerätty miten eri hoidot vaikuttavat. Jos olen oikein ymmärtänyt niin kaikki tämä tieto on vapaasti saatavilla. Pitää vain viitsiä.

No perkules! Ilmaista hoitoa saa! On pelit ja rensselit ja sitten kehtaa valittaa kun haluttais vaan vähän steriloida. Kyllä ihmiset sitten kehtaa. Varmaan joku suvakki hesarin tilaaja.

Sinulla tuntuu olevan luja usko valmiina annettuun tietoon. Jotkut ovat tutkineet asiaa, ja kun ovat tutkineet niin ne tietävät ja pitää vain uskoa. Ajatteletko koskaan asioita ihan itse? Esim. juuri sitä epäjohdonmukaisuutta tässä asiassa?

Jos ei ole olemassa absoluuttista faktaa siitä millainen naisen kehon tai miehen kehon pitäisi olla, silloinhan näissä sukupuolen"korjaus"leikkauksissa ei tosiassa korjata mitään eikä tosiasiallista korjaamisen tarvetta ole. Kyse on vain siitä, että tietyt ihmiset eivät pysty hyväksymään OMAA kehoaan sellaisena kuin se on.

Tällöin mitään tosiasiallista “ristiriitaakaan” koetun ja biologisen sukupuolen välillä ei ole. Oma keho on sellainen kuin se on, ei vieras eikä väärä.

Jos taas on miehen keho ja naisen keho, silloin kyse on nimenomaan sukupuolen vaihtamisesta. Oli sitten olemassa sosiaalinen sukupuoli tai ei. Miehen sukupuoli muutetaan naisen sukupuoleksi, Vaikkei se täysin olekaan mahdollista, ja tällöin on ristiriita siinä että jotkut eivät haluakaan vaihtaa sukupuoltaan täysin.

Toki voi ja pitää tutkia sitä, miten nämä “hoidot” vaikuttavat. Oletko varma, että julkisuudessa esitetty tieto asiasta kertoo koko totuuden? Että on “hyvin harvinaista”, että sukupuolenvaihdosleikkauksia kadutaan jälkeenpäin?

En minäkään ole varma onko astman hoitaminen tarpeellista. Eikai yskiminen ole mikään sairaus. Ei ennen miehet valittaneet kun vähän yskitytti. Taitaa olla korvien välissä.

Huomaatko tämän rinnastuksen toimimattomuuden? Astma on selkeästi kehossa oleva sairaus ja vaiva. Jota tällöin hoidetaan fyysisesti lääkkeillä. Jos transsukupuolisuudessa ei ole kyse siitä, että kehossa olisi faktuaalisesti jotain vialla, on kyse mielen ongelmasta. Jota tulee hoitaa psyykkisesti.

2 tykkäystä

Amen sisko! Olen itsekkin jo pitkään funtsinut että astma on keksitty sairaus. Ukki oli sodassa sekä sahalla töissä. Mitään yskää ei näkynyt ja pieni köhiminen nyt kului asiaan. Taitaa olla ihan keksitty juttu, hakevat jotain huomiota tai sitten siellä piipussa on ties mitä huumeita?

Näin se lääketiede väittää astmasta. Itse en usko pätkääkään että se piipun imeminen mitään vaikuttaa. Mitä ne siellä tietää? Pitääkö mun vaan uskoa että joku astma on olemassa? Ja että sellaista piipua vaan imetään ja simsalapim oot kunnos? Ja karhunmarjat, veronmaksajien rahat menee hukkaan näitä hyysätes.

Pitääkö meidän vaan uskoa? Ehei! Me @Verity ajatellaan omilla aivoillamme. Ei meillä mitään koulutusta lääketieteeseen ole mutta ei sillä ole mitään väliä. Ei me aleta uskoon sellaiseen hullutukseen että sä imet jotain muovipiippua ja paranet? Täysin epäloogista.

Sinulla tuntuu olevan luja usko valmiina annettuun tietoon. Jotkut ovat tutkineet asiaa, ja kun ovat tutkineet niin ne tietävät ja pitää vain uskoa. Ajatteletko koskaan asioita ihan itse?

Jos haluat rusinapullailla lääketieteen kanssa niin se toimii molempiin suuntiin. Ei minun tarvitse piitata mistään astmaa koskevista tutkimuksista. Minä voin astman kanssa ajatella ihan omilla aivoillani ja viitata kintaalla tieteeseen koska olen niin älykäs ja looginen.

1 tykkäys

Seuraavassa esitän oman epätieteellisen hypoteesini transsukupuolisuudesta.

Ajattelen niin, että transsukupuolisiksi mielletyssä porukassa on kahta sorttia: fyysistä ja psyykkistä. Nimittäin transsukupuolisten kertomuksia lukiessa huomaa selvästi, että osalla kokemus väärästä sukupuolesta on ollut jo lapsuudessa tosi vahva ja aina selkeästi mukana kuvioissa, vaikka sen olisi yrittänyt itseltään kieltää. Luulisin että näillä ihmisillä on aivotoiminnassa joku erilaisuus, joka aiheuttaa sen, että sukupuoli on aivoissa erilainen kuin muussa kropassa. Pidän oikeutettuna, että näitä ihmisiä pyritään hoitamaan, koska tilanne aiheuttaa paljon ahdistusta, ja tällä hetkellä se tapa millä sitä pystytään hoitamaan, on sen muun kropan muuttaminen aivoja vastaavaksi. Ehkä joskus tulevaisuudessa osataan korjata ongelma aivojen tasolla, jolloin ei ole tarvetta lähteä leikkelemään sinänsä terveitä muita ruumiinosia.

Sitten on näitä tyyppejä, joilla kokemus biologisen sukupuoli-ilmentymän vääryydestä on ilmestynyt myöhemmin ja/tai pitää sisällään erikoisia ja ristiriitaisia osia. Jotenkin näiden ihmisten kohdalla tulee sellainen tunne, että ei puhuta samasta asiasta kuin edellisessä kappaleessa kuvaamani porukan kohdalla. Ja tulee ajatus, että voi olla enemmän jotain psykologisia juttuja mukana. En oo lainkaan niin vakuuttunut siitä, että kirurgia olisi oikea ratkaisu näille ihmisille.

Näkisin myös niin, että tuo jälkimmäinen ryhmä tekee ensimmäisen ryhmän elämän vaikeammaksi. Ensinnäkin, lapsesta asti selkeän transsukupuolisilta menee uskottavuus, kun samaan kategoriaan luokitellaan kaikenlaisia erikoisuudentavoittelijoita. Toisekseen, jos poliittinen ilmapiiri vaatii kohtelemaan kaikkien ihmisten sukupuolikokemuksia samalla tavalla ja samana asiana, vaikeutuu ykkösryhmän tilanteen biologisten taustojen tutkimus. Tällä pelillä ei päästä sellaiseen tulevaisuuteen, jossa transsukupuolisuus voitaisiin näppärästi diagnosoida vaikka verikokeella tai aivokuvista. Muuntyyppisten oireiden kohdalla lääketiede hyväksyy aivan ongelmattomasti sen tosiasian, että sama oire voi yhdellä potilaalla aiheutua fyysisestä, havainnoitavasta tilasta, ja toisella olla psyykkistä, ja näihin on eri hoidot. Transsukupuolisten kohdalla asiaan liittyvä ideologia ei tällaista erottelua mahdollista, ja mun mielestä se on ongelma.

Mutta voi olla, että oon teoriani kanssa aivan hakoteillä.

3 tykkäystä

Amen sisko! Olen itsekkin jo pitkään funtsinut että astma on keksitty sairaus. Ukki oli sodassa sekä sahalla töissä. Mitään yskää ei näkynyt ja pieni köhiminen nyt kului asiaan. Taitaa olla ihan keksitty juttu, hakevat jotain huomiota tai sitten siellä piipussa on ties mitä huumeita?

Tarkoitat psykosomaattista sairautta? Niitä toki on, ja astma voi olla sellainen, mutta jos transsukupuolisuus on näihin verrattava, niin edelleenkään kehossa ei ole mitään vikaa! Vaan ainoa ongelma, “ristiriidan” kokeminen jne. on omassa mielessä.
Minusta nähden on aivan sama onko astma psykosomaattinen vai ei, tässä yhteydessä. Se on myös tämän keskustelun kannalta aivan sama. Miksi ihmeessä sinä siitä rupesit hössöttämään?

Verity:
Sinulla tuntuu olevan luja usko valmiina annettuun tietoon. Jotkut ovat tutkineet asiaa, ja kun ovat tutkineet niin ne tietävät ja pitää vain uskoa

Näin se lääketiede väittää astmasta. Itse en usko pätkääkään että se piipun imeminen mitään vaikuttaa. Mitä ne siellä tietää? Pitääkö mun vaan uskoa että joku astma on olemassa? Ja että sellaista piipua vaan imetään ja simsalapim oot kunnos? Ja karhunmarjat, veronmaksajien rahat menee hukkaan näitä hyysätes.

FINE. Mutta edelleenkään keskustelunaiheena EI ole astma. Eivätkä muutkaan esittämäsi rinnastukset. miksi teet niistä pääainetta tässä?

Pitääkö meidän vaan uskoa? Ehei! Me @Verity ajatellaan omilla aivoillamme. Ei meillä mitään koulutusta lääketieteeseen ole mutta ei sillä ole mitään väliä. Ei me aleta uskoon sellaiseen hullutukseen että sä imet jotain muovipiippua ja paranet? Täysin epäloogista.

Puhut edelleen astmasta. Ok. Kaikki sanomasi voi olla totta. Täytyy myöntää etten ole paljon astmaa miettinyt, kun ei ole ollut lähellä omaa elämää. Mutta miksi tarkkaan ottaen rinnastat sen transsukupuolisuuteen, jos viimeksimainittua mielestäsi “hoidetaan” sukupuolen"korjaus"leikkauksilla ja hormoneilla? Eli kehoon vaikuttavilla toimenpiteillä.

Verity:
Astma on selkeästi kehossa oleva sairaus ja vaiva.

Sinulla tuntuu olevan luja usko valmiina annettuun tietoon. Jotkut ovat tutkineet asiaa, ja kun ovat tutkineet niin ne tietävät ja pitää vain uskoa. Ajatteletko koskaan asioita ihan itse?

Ajattelen. Mutta tätä astma-asiaa ei ole tullut ajateltua. Ei minulla ole ongelmaa sen suhteen, jos käsitykseni on ollut väärä. Astmaan ei kuitenkaan sisälly sellaista epäloogista ideologiaa kuin tähän transasiaan. Siksi itsenäinen ajattelu ei sen suhteen juuri hyödytä.

Mutta edelleen: so what! Olet jauhanut astmasta 90 % tässä viestissä. Mikä on pointti? Oma pointtini on koko ajan ollut se, ettei voida osoittaa että transsukupuolisuudessa olisi kyse jostakin, jota tulee hoitaa fyysisillä toimenpiteillä. On paljon traagisia tarinoita siitä miten koko elämä on tuhoutunut tämän “hoidon” seurauksena.

Jos haluat rusinapullailla lääketieteen kanssa niin se toimii molempiin suuntiin. Ei minun tarvitse piitata mistään astmaa koskevista tutkimuksista. Minä voin astman kanssa ajatella ihan omilla aivoillani ja viitata kintaalla tieteeseen koska olen niin älykäs ja looginen.

Anteeksi nyt, mutta varsinaista pointtia aiemmista viesteistäsi en löytänyt. Esitit liudan rinnastuksia, joilla on hyvin vähän tarttumapintaa itse asiaan. Sinusta ei oikein ota selvää, että mitä yrität sanoa.

Paitsi että ei ole. Jos haluat yhtä isot rinnat kuin pamelalla, joudut maksamaan leikkauksen itse. Jos haluat tarkan näön, joudut maksamaan lasik-leikkauksen itse. Jos haluat kruunun juurihoidettuun hampaaseen, joudut maksamaan sen itse, jne. Ymmärrän että et ymmärrä miksi yhteiskunta kustantaa tietyistä hoidosta kaiken, tai osan tai ei mitään. Ehkä se sinulle joskus selviää, ehkä ei koskaan.

Mikä tämän luettelon tarkoitus oli tässä yhteydessä? Perustelut jäivät esittämättä, ja kommentti päättyi lähinnä “lällättelyyn”. Ja jos astma on keksitty sairaus, miten rinnastus transsukupuolisuuteen toimii tuossa? Hoidon ja muun suhteen. Voisitko palata raiteelle ja sanoa jotain itse asiasta?

Onko tarkoituksesi sanoa, että transsukupuolisuus on korvien välissä, ja tällöin ei lähtökohtaisesti pitäisi puuttua kehoon, leikkauksilla tai hormoneilla? Jos, niin olen samaa mieltä. Samoin kuin SanGennaro, jolle kuittailit. Kyse on sentään paljon radikaalimmista toimenpiteistä kuin astmapiipun imeminen ja peruuttamattomista muutoksista kehossa. Astmapiipun käytön voi vain lopettaa, jos saavuttaa tasapainon asian kanssa.

Käsittääkseni nostit tämän astma-vertauksen esiin nimenomaan siinä yhteydessä kun kyseenalaistettiin transsukupuolisten hoitojen tarpeellisuus. Jos vastauksesi oli vitsi, niin olisin ehkä kaivannut selvennystä. :slight_smile: (Kysymys asioiden ajattelemisen suhteen liittyi transsukupuolisuutta koskeviin väitteisiin, joissa ei tunnu olevan johdonmukaisuutta. Olisi kiinnostavampaa kuulla kannanottosi siihen, kuin luentoa astmasta.)

Mutta näin se lääketiede väittää. Ovat ilmeisesti tutkineet astmaa sekä transsukupuolisuutta. Ilmeisesti jotain dataakin on kerätty miten eri hoidot vaikuttavat. Jos olen oikein ymmärtänyt niin kaikki tämä tieto on vapaasti saatavilla. Pitää vain viitsiä.

1 tykkäys

Argumentin pöljyys muodostuu siis siitä, että mielestäni ei kovin relevantilla tavalla mölistä itsemääräämisoikeudesta omaan kehoonsa, jos muokkaa kehoaan verovaroilla tuetuilla julkisilla palveluilla.

No älä sitten ole. Satiirista pitää tietysti ihan periaatteesta antaa pisteet, mutta minä vähän niinkuin myönsin tuolla ihan ääneen, että en tiedä lääketieteellisestä keskustelusta asian suhteen mitään. Julkisuudessa muuten asia on poliittinen ja politiikasta ei varmaan ole kauhean dramaattista olla eri mieltä.

1 tykkäys

En ole itse täysin ehdoton sen suhteen, ettei fyysisiä operaatioita pitäisi tehdä kenellekään. Voi olla, että kokemus “väärässä kehossa elämisestä” on niin voimakas, että operaatio tuo jonkinlaisen tasapainon asiassa.

Vaikea tietää varmasti, mutta eräs leikkauksen ja hormonihoidn läpikäynyt mies oli kertoman mukaan aina kokenut, että hänestä toivottiin tyttöä. Tällaisilla psyykkisillä painolasteilla voi olla merkitystä. Mutta en näkisi tässä suurta eroa esim. siihen nähden, että on tarve saada kehonsa yhä enemmän sellaiseksi kuin sen bikinimallien mainoskuvissa tai yleisten kauneusvaatimusten mukaan “pitäisi” olla.

“Mieheyden/naiseuden” kokemus taas on suuri kysymysmerkki. Tulee mieleen elokuva Matrix, jossa horroksesta herätetyt keskustelevat keskenään siitä onko heillä koskaan ollut kokemusta vehnämurojen syömisestä. He ovat eläneet keinotekoisessa aistimaailmassa, ja heitä hallinneilla olioilla ei ole ollut faktatietoa siitä miltä vehnämurojen “pitäisi” maistua. Joten kokemuksen välittäminen on ollut tulkintaa.

Mistä voi tietää “kokeeko” olevansa mies tai nainen? Kun mitään autenttista vertailupohjaa ei ole.

On eri asia “muokkauttaa” sairaita kuin terveitä elimiä. Jos esim. syöpäkasvain poistatetaan, niin sitä ei voi mitenkään rinnastaa siihen, että poistatetaankin toimintakykyiset, terveet sukuelimet.

4 tykkäystä

Isältäni on vaihdettu lonkat, leikattu polvi ja sydämen virkaa toimittaa kone (hermot aivoihin poltettu poikki). Voin sanoa että verorahaa on palanut ja paljon. Kehoa on muokattu ja noinhan tuo valittaa työn laadusta, byrokratiasta ja ties mistä. Että jos ilmaiseksi saa niin ei sovi kitistä mistään? En oikein ymmärrä.

Tämä mölinä tulee siitä että valtio pakottaa henkilön sterilointiin ilman mitään lääketieteellistä syytä. En kyllä näe miten kukaan voi sanoa tätä turhasta valitamiseksi taikka mölinäksi?

Itse en joudu käyttämään nanosekuntiakaan aikaa pohtiessani sitä onko järkevää että valtio pakkosteriloi nämä ihmiset ja että onko kyseessä turha mölinä taikka hesarin epäkristillinen salaliitto.

Aina sopii kitistä. Mutta tällöin puhe itsemääräämisoikeudesta kehoon on aika tyhjää puhetta. Argumentti on pöljä.