Amen sisko! Olen itsekkin jo pitkään funtsinut että astma on keksitty sairaus. Ukki oli sodassa sekä sahalla töissä. Mitään yskää ei näkynyt ja pieni köhiminen nyt kului asiaan. Taitaa olla ihan keksitty juttu, hakevat jotain huomiota tai sitten siellä piipussa on ties mitä huumeita?
Tarkoitat psykosomaattista sairautta? Niitä toki on, ja astma voi olla sellainen, mutta jos transsukupuolisuus on näihin verrattava, niin edelleenkään kehossa ei ole mitään vikaa! Vaan ainoa ongelma, “ristiriidan” kokeminen jne. on omassa mielessä.
Minusta nähden on aivan sama onko astma psykosomaattinen vai ei, tässä yhteydessä. Se on myös tämän keskustelun kannalta aivan sama. Miksi ihmeessä sinä siitä rupesit hössöttämään?
Verity:
Sinulla tuntuu olevan luja usko valmiina annettuun tietoon. Jotkut ovat tutkineet asiaa, ja kun ovat tutkineet niin ne tietävät ja pitää vain uskoa
Näin se lääketiede väittää astmasta. Itse en usko pätkääkään että se piipun imeminen mitään vaikuttaa. Mitä ne siellä tietää? Pitääkö mun vaan uskoa että joku astma on olemassa? Ja että sellaista piipua vaan imetään ja simsalapim oot kunnos? Ja karhunmarjat, veronmaksajien rahat menee hukkaan näitä hyysätes.
FINE. Mutta edelleenkään keskustelunaiheena EI ole astma. Eivätkä muutkaan esittämäsi rinnastukset. miksi teet niistä pääainetta tässä?
Pitääkö meidän vaan uskoa? Ehei! Me @Verity ajatellaan omilla aivoillamme. Ei meillä mitään koulutusta lääketieteeseen ole mutta ei sillä ole mitään väliä. Ei me aleta uskoon sellaiseen hullutukseen että sä imet jotain muovipiippua ja paranet? Täysin epäloogista.
Puhut edelleen astmasta. Ok. Kaikki sanomasi voi olla totta. Täytyy myöntää etten ole paljon astmaa miettinyt, kun ei ole ollut lähellä omaa elämää. Mutta miksi tarkkaan ottaen rinnastat sen transsukupuolisuuteen, jos viimeksimainittua mielestäsi “hoidetaan” sukupuolen"korjaus"leikkauksilla ja hormoneilla? Eli kehoon vaikuttavilla toimenpiteillä.
Verity:
Astma on selkeästi kehossa oleva sairaus ja vaiva.
Sinulla tuntuu olevan luja usko valmiina annettuun tietoon. Jotkut ovat tutkineet asiaa, ja kun ovat tutkineet niin ne tietävät ja pitää vain uskoa. Ajatteletko koskaan asioita ihan itse?
Ajattelen. Mutta tätä astma-asiaa ei ole tullut ajateltua. Ei minulla ole ongelmaa sen suhteen, jos käsitykseni on ollut väärä. Astmaan ei kuitenkaan sisälly sellaista epäloogista ideologiaa kuin tähän transasiaan. Siksi itsenäinen ajattelu ei sen suhteen juuri hyödytä.
Mutta edelleen: so what! Olet jauhanut astmasta 90 % tässä viestissä. Mikä on pointti? Oma pointtini on koko ajan ollut se, ettei voida osoittaa että transsukupuolisuudessa olisi kyse jostakin, jota tulee hoitaa fyysisillä toimenpiteillä. On paljon traagisia tarinoita siitä miten koko elämä on tuhoutunut tämän “hoidon” seurauksena.
Jos haluat rusinapullailla lääketieteen kanssa niin se toimii molempiin suuntiin. Ei minun tarvitse piitata mistään astmaa koskevista tutkimuksista. Minä voin astman kanssa ajatella ihan omilla aivoillani ja viitata kintaalla tieteeseen koska olen niin älykäs ja looginen.
Anteeksi nyt, mutta varsinaista pointtia aiemmista viesteistäsi en löytänyt. Esitit liudan rinnastuksia, joilla on hyvin vähän tarttumapintaa itse asiaan. Sinusta ei oikein ota selvää, että mitä yrität sanoa.
Paitsi että ei ole. Jos haluat yhtä isot rinnat kuin pamelalla, joudut maksamaan leikkauksen itse. Jos haluat tarkan näön, joudut maksamaan lasik-leikkauksen itse. Jos haluat kruunun juurihoidettuun hampaaseen, joudut maksamaan sen itse, jne. Ymmärrän että et ymmärrä miksi yhteiskunta kustantaa tietyistä hoidosta kaiken, tai osan tai ei mitään. Ehkä se sinulle joskus selviää, ehkä ei koskaan.
Mikä tämän luettelon tarkoitus oli tässä yhteydessä? Perustelut jäivät esittämättä, ja kommentti päättyi lähinnä “lällättelyyn”. Ja jos astma on keksitty sairaus, miten rinnastus transsukupuolisuuteen toimii tuossa? Hoidon ja muun suhteen. Voisitko palata raiteelle ja sanoa jotain itse asiasta?
Onko tarkoituksesi sanoa, että transsukupuolisuus on korvien välissä, ja tällöin ei lähtökohtaisesti pitäisi puuttua kehoon, leikkauksilla tai hormoneilla? Jos, niin olen samaa mieltä. Samoin kuin SanGennaro, jolle kuittailit. Kyse on sentään paljon radikaalimmista toimenpiteistä kuin astmapiipun imeminen ja peruuttamattomista muutoksista kehossa. Astmapiipun käytön voi vain lopettaa, jos saavuttaa tasapainon asian kanssa.
Käsittääkseni nostit tämän astma-vertauksen esiin nimenomaan siinä yhteydessä kun kyseenalaistettiin transsukupuolisten hoitojen tarpeellisuus. Jos vastauksesi oli vitsi, niin olisin ehkä kaivannut selvennystä.
(Kysymys asioiden ajattelemisen suhteen liittyi transsukupuolisuutta koskeviin väitteisiin, joissa ei tunnu olevan johdonmukaisuutta. Olisi kiinnostavampaa kuulla kannanottosi siihen, kuin luentoa astmasta.)
Mutta näin se lääketiede väittää. Ovat ilmeisesti tutkineet astmaa sekä transsukupuolisuutta. Ilmeisesti jotain dataakin on kerätty miten eri hoidot vaikuttavat. Jos olen oikein ymmärtänyt niin kaikki tämä tieto on vapaasti saatavilla. Pitää vain viitsiä.