Tridentiininen messu

Tuo on kyllä todella mielenkiintoista. Eikös Novus Ordon takia tutkittu paljon vanhoja liturgioita tarkoituksena palata takaisinpäin? En kylläkään ole asiantuntija, vaan tietoni perustuvat siihen mitä esim. informaatiokursseilla yms. on opetettu. Eli tarkoitus ei ollut uudistaa messua, vaan ennemminkin palata takaisinpäin aikaan jolloin kansa osallistui messuun. Toisaalta eihän se Trenton messukaan tyhjästä syntynyt :thinking: En sitten tiedä kumpi on muna ja kumpi kana tässä asiassa.

En kyllä ole ennen kuullut tuollaista väitettä, että protestanttisuuteen olisi pyritty. Toki Novus Ordon “löyhät” säännöt tekevät sen, että siitä saa halutessaan hyvinkin matalakirkollisen toimituksen. Mutta tuskin kenelläkään on tarkoituksena pyrkiä siihen. Ainakaan papeilla. Joillakin luterilaisuudesta kääntyneillä olen sellaista ajattelua havainnut, mutta heitäkin on vain kourallinen.

Minä kiinnostuin alunperin katolisuudesta juuri luterilaisen jumalanpalveluksen takia. Tuntui, että käyn vain katsomassa jokasunnuntaisen teatteriesityksen, josta en saa irti mitään. Siinä kirkon penkissä tuli pohdiskeltua ihan maallisia asioita, kuten että mitenhän se huominen enkun koe mahtaa mennä ja millä verukkeella tällä kertaa lintsaisi liikunnan tunnit. Jossain vaiheessa sitä vaan tajuaa, ettei tässä ole mitään järkeä. Muistin uskonnonkirjassa nähneeni kuvia katolisesta messusta, ja sillä perusteella aloin tutkia katolisen kirkon oppia. Ensimmäisessä messussa tiesin, että tämä se on. Nyt olen tullut kotiin. Missään vaiheessa en kokenut messua “protestanttiseksi”, en edes sinnepäin. Jos olisin, niin kiinnostukseni olisi loppunut saman tien. Toki tämä tapahtui ennen vuotta -95, joten en tiedä millainen on luterilaisten uudistettu messu. (Joku sanoi, että sitä on uudistettu sen jälkeen ja enemmän katoliseen suuntaan. Pitääkö paikkansa vai ei, en tiedä.)

1 tykkäys