Trump ja uskonto

Trump vaikuttaa mediasta saamani kuvan perusteella ihmiseltä, joka varmasti osaa ottaa huomioon ihmisten uskonnollisuuden käytännöllisen puolen sekä siltä, että hän osaa tarpeen vaatiessa laskelmoida siitä koituvan hyödyn.

1 tykkäys

Joo. Suomessa on iso juttu, jos poliitikko tunnustautuu uskovaksi - tosin heitäkin on kyllä enemmän kuin nuo @Sakarja mainitsemat kaksi. Jutta Urpilainen ainakin tulee mieleen jonkinlaisesta kristillisestä vakaumuksesta puhuneena ihmisenä. Jenkeissä kulttuurinen ilmasto on tässä asiassa kokonaan toisenlainen. Siellä uutinen on pikemminkin se, että jonkin osavaltion hallintoelimeen oli nyt valittu ensimmäinen julkiateisti. Ei siis kannata liikaa tehdä johtopäätöksiä siitä, jos amerikkalainen poliitikko sanoo olevansa kristitty. On syytä pikemminkin tarkastella hedelmiä, niinkuin Jeesuskin ohjeistaa.

Ja kyllä määkin ymmärrän ja symppaan niitä ihmisiä, joiden ahdinkoon Trumpin sanoma vetoaa. Tässä asiassa ainoat vastakohdat eivät kuitenkaan ole keskilännen työttömät vs itärannikon besserwisserit. On muitakin ryhmiä. Trumpin politiikka ehkä hyödyttää joitain sellaisia ryhmiä, joilla on mennyt huonosti, mutta vahingoittaa toisia.

2 tykkäystä

Ja nyt huomio kaikille tämän otsikon alla keskusteleville. Liputuksia käsiteltyäni olen poistanut joitakin täällä olleita puhtaita politiikkaviestejä. Saattaa olla keskustelun juonen kannalta ehkä huono asia, mutta olen monta kertaa huomauttanut että pelkkiä politiikkaviestejä ei hyväksytä. Pysykää jatkossa asiassa. Otsikko on ylhäällä ja siitä ei nyt sitten lipsuta. Uskonnon tulee olla selvästi viesteistä aistittavissa.

Ja lisää: poistin Sakarjan viestiin tulleen vastauksen joka käsitteli pelkästään Suomen politiikkaa. Älkää viekö viestejä ja vastauksia sinne missä otsikko ei ole sateenvarjona. En käsittele Sakarjan viestiä koska se käsitteli kuitenkin Trumpia ja uskontoa, mutta siinä oli täysin turha tuo Suomi osio, joka provosoi vastaamaan. Ei siis sellaisiakaan enää.

Olkaamme realisteja, siis pessimistejä.
Tämä ketju tuskin pysyy uskontoaiheisena.

Olen ollut iloinen siitä että uudella foorumilla poliittista keskustelua ei sallita. Aiemmalla se aiheutti paljon harmia, ja tuntui hiukan siltä että olin vähemmistössä kun ehdotin poliittisten aiheiden poistoa.

Yksi mahdollisuus olisi tehdä laaja-alaisempi ketju, esim. Kristittyjen suhtautuminen maailmanpolitiikkaan, mutta olisihan siinäkin kova moderoiminen, koska mentäisiin taas henkilöihin ja intohimot nousisivat taikinan tavoin.

Liputin tämän viestin ja kymmenkunta muutakin viestiä tässä ketjussa, koska ne mielestäni ovat poliittista propagandaa. Moderaattorit olivat eri mieltä ja antoivat viestisi jäädä ketjuun, ilmeisesti siitä syystä että siinä mainitaan uskonnonvapaus, mutta tämä uskonnonvapaus-ajatushan on pelkästään kirjoittajan tulkintaa ja johtopäätöstä turvallisuuteen liittyvästä poliittisesta maahantulon rajoittamisesta, joka koskee erinäisiä valtioita, ei rajoitettujen henkilöiden uskontoa. Tämän enempää en lähde tähän poliittiseen vääntöön mukaan, kun olin ollut ihan tyytyväinen siihen linjaan, ettei tällä foorumilla tarvinut käydä poliittista keskustelua.

Kysymys oli osa viestiä jossa oli otsikon mukaisessa aiheessa pysytty. Lisäksi kysymys oli lähinnä retorinen. Jos vastauksesi sallittaisiin niin täytyisi sallia myös jatkokommentit siihen ja jatkokeskustelu sen pohjalta jolloin olisimme täysin poissa otsikosta. Mielestäni päätös poistamisesta oli ainoa oikea toimenpide. Jos haluat valittaa niin ota yhteys ylläpitäjään.

1 tykkäys

Viestissäsi oli yksi virhe. Kyseessä on vain yksi moderaattori. Voit jatkaa asiaa ja kysyä muiden kantaa niihin ja kyllä ne päätökseni tulevat muidenkin nähtäville jo automaattisesti. Minä olen vain se onneton, joka päätti purkaa liputuspäivän saldoa vähemmäksi. Kantani ovat tietysti aina sidoksissa omaan ajattelutapaani eivätkä edusta mitään sen korkeampaa sfääriä. Olen siis erehtyväinen ja tiedän sen. Tarkoitukseni vilpittömästi oli kuitenkin olla mahdollisimman oikeudenmukainen, joka tietysti on makuasia.
Laitan tämän vastaukseni näin muidenkin @valvojat tiedoksi, niin pysyvät tästäkin tietoisena.

Tähän vielä vähäsen lisää. Aloitit itse tämän ketjun. Varmaankin arvasit, että tällaista vääntöä ja rajanvetoa tulee olemaan, koska kyseessä on henkilö joka on ennen kaikkea politiikan tekijä ja jonka uskonnollisesta ajattelusta tuskin voimme kukaan mitään varmaa sanoa.
Jos tarkoituksesi oli pitää tätä pelkkänä Trumpin uskonnollisten kannanottojen kokoamispaikkana ilman keskustelua niistä, niin ehkä olisi ollut hyvä vaatia ja ohjeistaakin sekä keskustelijoita että moderoijia heti alkuunsa vielä tiukemmalle tulkintalinjalle. Kirjoitit kyllä alkuvaiheessa siitä, kuinka pitäisi tsempata, mutta olisit voinut tarkemmin huomauttaa mistä ja vain mistä on kysymys tämän otsikon alla.

@TimoAnttila. Siivoatko kaiken pois joka ei sijoitu otsikon Trump ja uskonto -alle. Jääkö paljoakaan?

Kyllä, tiesin jo etukäteen että rajanvedossa tulee ongelmia eivätkä kaikki malta olla kirjoittamatta politiikkaa, mutta pidän itse aiheen käsittelyä silti mahdollisena ja mielenkiintoisena. Trump kuitenkin silloin tällöin sanoo jotain selvästi uskonnollista (esim noissa avausviestin sitaateissa) ja käy uskonnollisissa tilaisuuksissa (kirkossa), joten kyllä siitä jotain voidaan sanoa. Itse Trump on tietysti kiinnostava ennen kaikkea poliittisen asemansa vuoksi, mutta mielestäni kuitenkin on mahdollista jättää politiikka tässä ketjussa (ja tällä foorumilla) taka-alalle. Eikä tarkoitukseni suinkaan ole jyrkästi arvostella moderaattoreita vaan pikemminkin kiittää hyvästä yrityksestä, vaikka itse olenkin vähän eri mieltä.

Näkisin TV2 lailla Yhdysvaltojen tilanteen olevan kytköksissä yleiseurooppalaiseen tilanteeseen ja uskonnon sijoittumiseen siinä. Tee mitä tykkäät, poista tms. Mije pidän nyt pari päivää taukoa sen sijaan että kiukutellen poistaisin profiilini tai alkaisin evaluoimaan sinun niitä syitä uskonnollisia tms. syitä, jotka vaikuttavat sijun moderointisi taustalla.

Hyvä… ja näin.

1 tykkäys

Outo tulkinta Ooperin viestistä, sillä juuri hänen kuvaamallaan tavalla Trump on toiminut ja asetuksiaan säätänyt. En enempää halua politisoida, mutta ihmettelin kommenttiasi.

Olen samaa mieltä ketjun ajatuksesta. Se olisi vain tullut huomioida heti alkuun. Ja taidan itse olla ainoa tässä ketjussa huseerannut moderaattori, joten syy on siltä osin minun. Osa maitoa on jo maassa ja ketjun luonne on jo tarkoituksestasi poikkeava ja siksi sen muuttaminen puhtaaksi lainauksien ja referaattien pisteeksi on hankalaa.
Lisäksi pidän ainakin itse sitä keskustelua, joka on pysynyt otsikossa, mielenkiintoisena ja tarkoituksenmukaisena keskustelufoorumille. Minusta se on luontevampaa kuin pelkkien uskonnollisten puheiden tai tekojen muistiin kokoaminen ilman vapaata keskustelua niiden taustoista, tarkoituksista, tai niiden aiheuttamista toimista, ristiriidoista jne. Mutta tämä on tietysti makuasia.

Tottakai tarkoitus on että Trumpin uskonnollisista edesottamuksista, joita ketjussa tuodaan esiin, voidaan myös keskustella - pitäytyen mahdollisimman puhtaasti vain uskonnollisiin teemoihin.

1 tykkäys

Minusta tämäkin on prostestanttinen ajatus, että on olemassa joku uskonnollisuus, joka voidaan eristää muusta persoonasta ja tapahtumista, ja sitten keskustella siitä irrallisena, ja ehkä abstraktina, ilmiönä?

1 tykkäys

Ei välttämättä ole ihan puhtaasti protestanttinen ajatus se, että asioista voidaan keskustella painottaen tietoisesti jotakin näkökulmaa ja pitäen tietoisesti joitakin näkökulmia syrjässä.

2 tykkäystä

Trump halusi nimenomaan 'Muslim ban’in, siitä meillä on hänen kanssaan kieltoa suunnitelleen Giulianin oma sana, (ilman toimittajien vääristelyä) videolla. En noita appseja edelleenkään osaa kännykällä linkitellä, mutta Washington Post on ainakin videon julkaissut, ja silloin puhutaan nimenomaan uskonnonvapaudesta.

Täkäläiset tuntemani kristityt ovat tällä hetkellä kyllä hyvin huolissaan ensimmäisen viikon saldosta, ja Pence on se, mitä pidetään kristittynä, ei Trumpia, ja jonka uskotaan puhtaasti olevan tiukentuneempien aborttikantojen takana. Vielä ennen vaaleja moni kristitty tuntui uskovan, että rebublikaanipuolueella on parempi ote tilanteesta.

Ehkä vielä tähän sen verran, että vaikka minulla onkin turhan kova taipumus poliittiseen väittelyyn, ja pidän erittäin hyvänä, että sitä nyt on yritetty suitsia, pidän kuitenkin sellaista keskustelutapaa vähän vääränä, missä ensin aloitetaan keskustelu harmaalla alueella olevasta aiheesta, ja sitten halutaan poistaa eri mieltä olevien viestit propagandana. Eli minusta koko keskustelu voidaan poistaa poliittisena, jos on pakko, mutta ei vain niitä, joissa esim kritisoidaan Trumpin tekemisiä uskonnonvapauteen ja kristinuskoonkin liittyen.

1 tykkäys

Ei puhuta. Jos puhuttaisiin pitäisi mm. suuren joukon Afrikan valtioiden kansalaisilta kieltää maahantulo. Niissä on selkeät muslimienemmistöt.

Jos taas puhutaan Islamin tiettyjen tulkintojen edustajien maahanpääsyn kieltämisessä, niin osuttaneen enemmän oikeaan. Ja jos sinne äärilaitaan lopulta mennään niin kuka ei haluaisi, että esimerkiksi äärimuslimi jolla on tarkoituksena terrorisoida ei pääsisi Suomeen?