Trump ja uskonto

Mikä mahtanee olla kirjoittajan mielestä oikea ja piikitön suhtautuminen Israeliin? Visio, kehitysura?
Mikä olisi oikea linja, saattaa joku toinenkin lukija kysyä mielessään?

1 tykkäys

No, nyt hän sitten aloitti sodan Al Qaidaa vastaan, Jemenissä, jossa iskussa kuoli tänään yksi, valitettavasti oma, amerikkalaissotilas.

Eipä Trump uskonsa kanssa paljon aikaillut. Pahoin pelkään, että lienee vieläpä moninverroin… ööö… Bushia uskovaisempi, mitä tulee islamin torjuntaan.

Jeesuksen viesti uskovaisille, Ilmestyskirja 3: 10,11:

[quote]10 Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.
11 Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.[/quote]

Joilla kruunu on, pitäkööt siitä tiukasti kiinni. Joilla ei vielä ole, nyt olis erittäin kiire hankkia. Näitä kruunuja vielä ilmaiseksi (kirkoissa / pyhien seurakunnissa) jaellaan, sillä Taivasten Valtakunnan portin läpi ei ilman astella. (Näin olen evankeliumin ymmärtänyt).

Mikä on tuo “kruunu”? Itse sanoisin, että usko Jeesukseen. Ei usko itseemme, vaan JEESUKSEEN.

…joo, valtamedia ja sillai. Kuulostaa tutulta liturgialta.

Siitä huolimatta niin on. Sitä paitsi käytin sanaa ‘media’, en valtamedia, mutta sitä toki tarkoitin Jenkeissä puhuvat Mainstream Mediasta.

Valtamedian uutisia seuraamalla näkee, että hallinto suhtautuu mediaan toisiin kuin edeltäjänsä. Stephen Bannon muistaakseni sanoi median olevan heille oppositio.

1 tykkäys

Ja montakohan siviiliä? Ja asiaan, amerikkalaiset ovat iskeneet lennokein ja konein AlQaidaa vastaan Jemenissä jo vuosia.

Kun seurasin jonkin verran Trumpin vaalikampanjaesiintymisiä, ajattelin, että Trump voi voittaa, koska hän osaa synnyttää ihmisissä uskonnolliseen hurmokseen verrattavissa olevan kokemuksen. Eivät tärkeintä menestyksen tai voiton kannalta ole puhuttavat asiat, vaan ennen kaikkea karismaattisen johtajan esiintymisellään synnyttämä kokemus, oli johtaja, joka kokemuksen synnyttää, sitten esim. karismaattisen kristillisyyden edustaja Benny Hinn tai poliittinen puhuja Trump.

2 tykkäystä

Nuo heppoisen, amerikkalaisen huijarilahkosaarnaajan elkeet olivat hänessä alusta asti silmiinpistävät. Hän käyttää samaa suggestiota. Itse en ole uskonut häneen sekuntiakaan. Muistuttaa liiaksi muuatta tuntemaani lahko-“evankelistaa”. USA:n presidentti Trumpin näen ainoastaan tragikoomisena hahmona, mutta äärettömän vaarallisena.

En jaksa lakata ihmettelemästä kuinka hän onnistui nousemaan suurvallan presidentiksi. Paljon puhetta, muttei diplomaattisia taitoja. Ei ole moista puoskaria ennen tuossa virassa nähty.

Onneksi Putin ja Lavrov pitävät huolen maailmanrauhasta.

En kuitenkaan usko Trumpin kauan olevan presidenttinä.

Media ei noista yleisömääristä innostunut, vaan tiedotti asiallisesti. Ihan normimäärä yleisöä, ei Obaman hurjiin lukuihin yltäviä, mutta edellisiin verrattuna ihan normaali.

Se, mistä kohu syntyi, oli Trumpin valehtelu. On iso uutinen, että presidentti valehtelee asiasta, josta jää välittömästi kiinni, ja joka on merkityksetön. Koska se kertoo presidentin persoonasta valitettavan paljon. Ja toki myös siitä, mihin tästä eteenpäin muutenkaan voi uskoa.

4 tykkäystä

Koin tuon aika toisin. Katselin lehdistöpäällikön tiedotustilaisuuden ja sitä ennen selasin päivän lehtiä läpi. Voi olla, että Twitterin kautta olisi välittynyt toinen kuva, mutta rupesin seuraamaan presidenttiämme vasta eilen, joten en tiedä.

Olen sitä itsekin ihmetellyt. Väittäisin, että ennen kaikkea se seikka nosti hänet presidentiksi, että hän kykeni lumoamaan suuria joukkoja tehokkaalla tavalla vähän samaan tapaan kuin muissa yhteyksissä joku uskonnollinen hurmahenkinen johtaja tai esim. rocktähti karismallaan. Ei ihmisen tarvitse puhua viisaita saadakseen suuren suosion. Ei Hitlerkään ollut viisas, mutta hän osasi lumota. Kristillisessäkin maailmassa lumoajia on riittänyt aina alkuajoista lähtien. “Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät…” (Gal. 3:1).

Miksi esim. joku asiapohjalta tarkasteltuna asiallinen ja hyvä puhuja (mutta epäkarismaattinen tai “kuiva”) saa vähän kuulijoita, kun taas asiatasolta tarkasteltuna mitättömiä tai älyttömiä juttuja puhuva, mutta massoja lumoamaan kykenevä, saa paljon kannattajia? Nimenomaan siis juuri siitä syystä, että jälkimmäisellä on kyky vaikuttaa ihmisiin tai ihmisjoukkoihin tietynlaisen hyvänolon tai jopa hurmoksen synnyttämiseksi. Olen saanut aikoinaan itse hurmoskokemuksia esim. Jalovaaran ja Juntusen kokouksissa, joten tiedän, mistä puhun.

Taas on tainnut Trumpin uskontonäkökulma unohtua. Se ja vain se on aiheena. Yrittäkääs taas ponnistella sen löytämiseksi ja jos se on mahdotonta, niin älkää sitten kirjoittako ollenkaan. Huomautin jo aikaisemmin että viestit jotka eivät liity aiheeseen menevät pimentoon. Nyt meni ensimmäinen.

tiedoksi: @Silvanus @SanGennaro @Nienna

3 tykkäystä

Kyllä tämä kaikki liittyy suoraan Trumpin uskontoteemaan. Trump on poliittinen, uskonnon keinoja käyttävä henkilö. Kuin suoraan Saalem-seurakunnasta.

1 tykkäys

Olen pysynyt poissa täysin politiikkaketjuista ennen tätä päivää. Anteeksi varmaan tyhmä kysymys, mutta millä tavalla esim. laatikoimani Kulkurin viesti olisi sopimaton? Onko esim. jonkun poliitikon rinnastaminen karismaattiseen puhujaan epäkorrektia tai laitonta tällä foorumilla?

http://www.katholisch.de/video/20010-rtl-bibelclip-papst-warnt-angste-helfen-populisten

Mielenkiintoinen mainos. Itse en saksaa ymmärrä, mutta videossa siis sanotaan, kuinka “pelko auttaa populisteja” ja nämä muutamat poliitikot (ml. Trump) leimataan Matteuksen evankeliumissa mainituiksi vääriksi profeetoiksi. Olenko tähän menessä kartalla?

Onko tuo video Saksan katolisen kirkon omaa tuotantoa, vai mitä tuo RTL-Bibelclip tarkoittaa? RTL on ilmeisesti suuri televisiokanava, joten onko se ollut mukana mainoksen teossa, vai esitetäänkö mainosta vain kyseisellä kanavalla. Sanotaanko videolla jotain muuta merkittävää? Tietääkö joku videon taustoista sen enempää? Jos tämä on kirkon omaa tuotantoa, kuinka usein kirkko televisiomainoksia tekee?

Olihan tuo oikein käännetty.
Pelko synnyttää populisteja ja sen sijasta pitäisi saarnata toivoa.

En viitsinyt katsoa videota.

Tuollaisella määritelmällä voimme käsitellä Suomenkin politiikkaa aivan miten haluamme. Jokainen varteenotettava poliitikko käyttää uskonnon kaltaisia keinoja puhuessaan ja pyrkiessään kansanjohtajan asemaan.
Mutta edellinen, poistettu puheenvuorosi ei sisältänyt mitään sellaista jossa olisi mitään Trumpin ja uskonnon välistä suhdetta käsittelevää. Ainoa uskontoon viittaava oli maininta tämän päivän älyttömien galatalaisten lumoamisesta. Ei riitä minulle uskonnon osalta.

Minusta tuo oli jälleen kerran irrotettu laajemmasta asiayhteydestä. On kai itsestään selvää, että pidäkkeetön populismi voi olla vaarallista, kuten paavi espanjalaisessa haastattelussa sanoi. Hän ei kuitenkaan ottanut kantaa minkään maan poliittiseen tilanteeseen.

Itse en osaa saksaa, mutta ihmettelisin mikäli tuo olisi kirkon tuotantoa. En jaksa uskoa, että kirkko lähtisi sekulaareja poliitikkoja osoittelemaan Matteuksen evankeliumin tarkoittamina väärinä profeettoina. Mikäli on lähtenyt, niin Saksan piispat varmaan ansaitsisivat taas näin reformaation juhlavuonna vähintään lievät nuhteet.

Kristinusko on pelosta luottamukseen kasvamista suhteessa Jumalaan. Ei pelosta luottamukseen kasvamista suhteessa maailmaan. Maailma pettää aina. Jokainen ihminen pettää aina lopulta. Ainoa mikä ei petä on Jumala.

Maailmalla ei ole toivoa. Se on saatanan vallassa aina Jeesuksen toiseen tulemiseen asti.

Jeesuksen valtakunta rakentuu alhaalta ylös, ei ylhäältä alas. Eli krisittyjen ei tule lähteä poliittisella pelillä rakentamaan ylhäältä alas rakentuvaa valtakuntaa. Se on saatanan valtakunta se.

RTL Group, luxemburgilainen Euroopan suurin televisio-, radio- ja ohjelmatuotantoyritys
RTL Television, RTL Groupin omistama Saksan suurin yksityinen kaupallinen televisiokanava.”

Wikin kertomaa. RTL on niin iso ja vahva entiteetti, että se mm lähettää ympäri maailmaa ilmaiskanavia satelliiteista. Muistan tuon ajalta ennen nettiä, jolloin itse vielä lautasellistta satelliittivastaanottoa harrastin saadakseni kansainvälistä näkökulmaa vaihtoehdoksi YLE&HS-monopolin tunnelinäölle.

Trumpin uskonnollisuutta on paha ulkopuolelta arvioida tai tuomita. Eihän hän mikään teologi ole, eikä ehkä kauhean paljon selitysteoksia tonkinut, mutta onpahan julkisesti julistautunut uskovaksi, mikä minusta on jo paljon poliitikolta. Monikos Suomenmaan poliitikoista uskaltaa tänä kristinuskoa vihaavana aikanamme tuoda edes esille olevansa tunnustava kristitty? Päivi Räsänen, Timo Soini…kuka muu?

Poliittinen (ja kirkollinenkin) vastapooli on kautta aikain julistanut uhkaavia hahmoja vääriksi profeetoiksi ellei peräti antikristuksiksi. Kaipa silläkin tuomitsemisella joitakin saa houkuteltua puolelleen. Ainahan on kiva löytää pahuus itsensä ja oman jenginsä ulkopuolelta. Mutta voittaa USA:n kokoisen maan porukka puolelleen “hurmioimalla” jengiä puheillaan - ei pelaa enää tässä fragmentoituneessa nykymaailmassamme, pirstaloituneissa kulttuurissa ja eettisissä arvoissa ja yltiöindividualismissa. Joo, kyllä sitä saattaa joitakin onnistua saamaan hurmioimalla puolelleen, muttei sellaista äänestäjämassaa.

Parempi olisi Trumpin vastapuolen kiltisti myöntää, että syy on ehkä omissa sysissä ja sepissä, eikä vain demonisoida Trumpia. Ihan oman elämäni kokemuksen ja yhteiskuntaymmärryksen ja tavallisten ihmisten kohtalon kautta tunnen paljon suurempaa sympatiaa keskilännen työttömiksi jääneiden ihmisten kanssa paikkakunnilla, joilla se ainoa merkittävä työllistäjä on suljettu tai siirretty johonkin muualle, ja jätetty väestö ilman toimeentulomahdollisuuksia omalla työllään siinä vaiheessa, kun oma asunto tai talo olisi vihdoin maksettu. Suurempaa sympatiaa, kuin itärannikon suurkaupunkien elitistis-vasemmistolaista besserwisser-maailmanparantaja-porukan hörhöjä kohtaan.

Trump näytti tarjoavan vaihtoehdon maailmaahalaavalle irrationaaliselle suurella sydämellä ja tunteilla ajetulle, mutta taloudellisia ym realiteetteja huomioon ottamattomalle hörhö-liberalismille. Ruohonjuuritason muutoksilla, konkreettisilla käytännön muutoksilla tehtävän parannuksen. Tiedä sitten, onnistuuko homma hänen teeseillään ja lainmuutoksillaan. We’ll see.

Mutta eihän uskovaksi tunnustautuminen Amerikassa mitään erityistä uskallusta vaadi. Jonkinasteista uskonnollisuutta presidentiltä näet odotetaan, ja siksi Joka ikinen USA:n presidentti on tähän saakka “julistautunut uskovaksi” tavalla tai toisella. Bill Clintonkin rukoili julkisesti ja hänenkin kaudellaan Valkoisessa talossa pidettiin näitä ihmeellisiä “rukousaamiaisia”, kuten sivumennen sanoen pidettiin myös Obaman aikana…

2 tykkäystä