Tuhkarokkoa Tampereen P. Ristin kirkon messussa 25.11


#1

Tampereen katolisen P. Ristin seurakunnan messussa 25.11. on levinnyt tuhkarokkotartuntaa. Paikalla on ollut aikuinen taudin kantaja ja ainakin kaksi henkilöä on saanut tartunnan. Onneksi molemmat olivat rokotettuja eivätkä siten ole levittäneet tautia eteenpäin. Paikalla olijoita kehoitetaan tarkistamaan rokotuksensa ja oireitten ilmautuessa kääntymään välittömästi Tampereen yliopistollisen sairaalan puoleen.

Jotenkin toivoisi, että ihmiset ottaisivat nämä rokotusasiat vakavasti, nyt kun tuhkarokkotapauksia on ollut niin paljon.

:pray: Rukoilkaamme, että tauti ei leviä ja sairastuneet saavat avun.


#2

Maamme median mukaan tuhkarokko- ja rokotusongelman taustalla on Pohjanmaan uskonnollisia yhteisöjä. Maamme liberaalissa yhteiskunnassa jokaisella täysi-ikäisellä on oikeus altistaa itsensä taudeille ja kuolemanvaaralle, vaikka kalliokiipeilyssä ilman turvavaljaita, jos niin tahtoo. Onko uskonnonvapaus uhattuna Suomessa, jos valtio vaatii uskonnolliseen yhteisöön kuuluvalta uskonnollisista syistä rokotuksista kieltäytyvältä kansalaiselta rokotuksia?


#3

Tällä ei käsittääkseni ole tekemistä Pohjanmaan tapauksen kanssa, vaan tauti on tullut katolisen seurakuntalaisen mukana Puolasta. Rokotukset eivät ole katolisessa kirkossa uskonnollinen tai uskonnonvapauteen liittyvä kysymys, katolinen usko ei edellytä keltään rokotuksista pidättäytymistä.

Toivottavasti tilanne ei pahene ja kaikki toipuvat ongelmitta :pray:


#4

Nyt tosikko puhuu omiaan. Ylen artikkelissa ainakin mainittiin, ettei lestadiolaisuudella ole mitään tekemistä Pohjanmaan rokottamattomuuden kanssa:

Alla otteita jutusta:

Seudulla vaikuttaa tunnettu rokotekriitikko Linda Karlström. Joitakin vuosia sitten hän ryhtyi kirjoittamaan paikallisten lehtien yleisönosastoilla rokotekriittisiä tekstejä. Hän on myös luennoinut aiheesta Suomessa ja Ruotsissa.

Tuhkarokkotartunnan saanut lapsi on lestadiolaisesta perheestä. Hän vieraili ennen taudin toteamista Luodossa sijaitsevassa Risöhällin rukoushuoneessa. Paikalla oli muitakin rokottamattomia, jotka altistuivat tartunnalle.

Mutta liittyykö rokottamattomuus lestadiolaisuuteen? Rukoushuoneen johto kommentoi Ylelle vain lyhyesti tekstiviestillä, että tuhkarokkokeskustelu ei kosketa erityisesti lestadiolaisia, ja rokotuksiin epäilevästi suhtautuvia on yhtä hyvin muissakin kuntalaisissa.

Lastenneuvoloista vastaava terveydenhoitaja Katarina Palo on kiertänyt viime päivinä kiireesti jopa kodeissa rokottamassa.

Palo kiistää ehdottomasti, että rokottamattomuus liittyisi lestadiolaisuuteen.

– Lestadiolaisuudessa ei opeteta sellaista, ettei pitäisi rokottaa. Yhtä hyvin tämän prosessin olisi voinut saada aikaan ei-lestadiolainen perhe, koska rokottamattomissa on muitakin kuin lestadiolaisia, Palo sanoo.

Palon mukaan rokotusvastaisuus levisi aluksi rokotekriitikko Linda Karlströmin blogitekstien kautta, sitten tuttujen välityksellä – ja vahvistui ryhmäpaineesta.

– Osa ei ehkä olisi halunnut jättää rokottamatta, mutta kun lähipiirissä oli vahvoja mielipiteitä, ei uskaltanut ottaa rokotusta, Palo pohtii.

Lisäksi on todettava, etteivät Luodon, jossa ensimmäinen tartunta tapahtui, lestadiolaiset ole vanhoillislestadiolaisia, vaan rauhansanalaisia, ja Risohällin rukoushuone, jossa lapsi vanhemoineen vieraili, on rauhansanalaisten rukoushuone:

Jutussa muuten tulee jälleen ilmi, ettei rokottamattomuus ole mikään opillinen asia:

[Rukoushuoneliitto LFF:n puheenjohtaja Jens] Björklund sanoo, että LFF ei ota millään tavalla kantaa rokotuksiin.

– Ne eivät kuulu tehtäväämme tai agendaamme. Emme ota niihin kantaa, emme puolesta tai vastaan. Ne ovat jokaisen yksityisasia.

Luodossa rauhansanalaisuus on iso like, vuonna 2013 asukkaita oli noin 5000, joista noin 1000 kokoontuu joka sunnuntai johonkin rauhansanalaisten kolmesta eri rukoushuoneesta:

Eli rauhansanalaisia on vähintään viidesosa väestöstä. Niinpä jos jokin ilmiö leviää seudulla on aika todennäköistä, että se voi saada jalansijaa myös heidän keskuudessaan. Alttiutta yksittäisten ihmisten ideoiden omaksumisille voi lisätä se, että valitettavasti konservatiivikristittyjen piiriin on siellä täällä luikerrellut yleinen ylikriittisyys kaikkea yleiseen narratiiviin liittyvää kohtaan, kun muutenkin ollaan kriittisiä valtamedian suhteen niin vaihtoehtoinen lääketiedekin voi löytää otollisen maaperän.

Mitä Jehovan todistajiin tulee, niin he kielsivät rokotukset jäseniltään vuonna 1931, mutta ovat sallineet ne vuodesta 1952, josta lähtien kukin jäsen on voinut itse päättää, ottaako rokotuksia vai ei. Heidän julkaisuissaan on myös mainittu rokotusohjelmien hyödyllisyydestä:

http://www.religioustolerance.org/witness6.htm

Katolisten kohdalla taas kyse lienee siitä, että seurakuntien jäsenistöstä suuri osa on ulkomaalaistaustaisia, eikä siten välttämättä rokotettuja. Sekä katolisten että lestadiolaisten tapauksessa yhteen kokoontuminen toki luo edellytykset tautien leviämiselle. Kukaan ei kuitenkaan ehdottane kaikkien väenkokousten kieltämistä?

(Jahah, sillä aikaa kun kirjoitin tätä on tosikko poistanut viestistään mainintansa vanhoillislestadiolaisista ja Jehovan todistajista. Menköön kuitenkin näin. Käsittääkseni media ei ole suoraan sanonut, että uskonto liittyisi asiaan, on jopa tuonut esille että uskonnosta ei ole varsinaisesti kyse. Netin syövereiden kommentaattorit ovat sitten asia erikseen.)


#5

Kiitos oikaisustasi, ja muokkasinkin viestiäni yleiselle tasolle leimaamatta uskonnollisia yhteisöjä nimeltä. :slight_smile:


#6

Se on kuitenkin tosiasia, miten uskonnollisista yhteisöistä löytyy rokotekriitikkoja, jotka kieltäytyvät rokotuksista uskonnollisista syistä. Minäkin tunnen heitä ihan henkilökohtaisesti livenä, mukavia ihmisiä ovat. Henkilökohtaisesti itse en ole rokotekriitikko. Tuhkarokon sairastin jo lapsena ja se antaa elinikäisen immuniteetin. Sllloin ei ollut tuhkarokkoon rokotetta.


#7

Kyse onkin vapaudesta altistaa esimerkiksi immuunivajeen takia rokottamattomat taudeille ja kuolemanvaaralle.


#8

Juuri noin! Siksi mielestäni jokaisen suomalaisen moraalinen velvollisuus on noudattaa kansallisen rokotusohjelman suosituksia.


#9

Esim. steinerilaiset vastustavat rokotusta ja steiner-kouluissa on aikaisemmin ollut näitä epidemioita. Enemmän muutenkin saattaa tällaiset vaihtoehtohoito-eko-tyypit olla rokotusvastaisia, jotka suosivat myös muita koululääketieteen ulkopuolisia hoitomuotoja.


#10

Tuo Larsmo, jossa tuo Pohjanmaan tuhkarokkotartunnat ovat on lestadiolaista aluetta. Vaikea silti nähdä mitään yhtäläisyyttä lestadiolaisuudella ja rokotuksenvastaisuudella. Larsmo ei tietääkseni ole edes kovinkaan maahanmuuttorikasta aluetta, joten ulkomailaisten piikkiin on vaikea tätä yksin laittaa.

Herra koettelee tätäkin kansaa monella tavalla. Herra armahtakoon meitä.


#11

Minä kuitenkin tekisin eron vakiintuneiden, vuosikymmenien käytössä hyväksi havaittujen rokotteiden ja uusien rokotteiden välillä… Koska jälkimmäisiä kohtaan olen itsekin melko skeptinen. Tuhkarokkorokotus toki kuuluu edelliseen ryhmään.


#12

Usassa julkisin rahoin ylläpidettyyn kouluun ei pääse, ellei joka ikinen rokotus ole otettu ja näy todistuksissa. Ja Usassa uskonnonvapaus ja mielipiteenvapaus ovat hyvin tärkeitä arvoja. Oikeus julkisilla varoilla kustannettuihin asioihin ei sitten toisaalta mikään perusarvo olekaan, eivätkähän nuo erikoisemmat tyypit täällä julkisissa kouluissa olekaan.


#13

Asia on toki monin tavoin vaikea. Tässä rokotuskysymyksessä on tosi monia asioita, jotka pitää ottaa huomioon.


#14

“Tässä rokotuskysymyksessä on tosi monia asioita, jotka pitää ottaa huomioon.”
Niinpä. Itsensä lisäksi pitää huomioida myös muut ihmiset. Tätähän varmaan tarkoitit?


#15

Ai niin - tervehdys teille kaikille pitkästä pitkästä aikaa!


#16

Ei kai minkään taudin leviämiseen tarvittava rokotuskattavuus ole kuin korkeintaan 99 %? Pieniä uskonnollisia ryhmiä, jotka eivät ota rokotuksia, taas lienee selvästi alle prosentti. Tilastollisella tasolla voitaneen siis salliakin kieltäytyminen uskonnollisista syistä.

Sitten on toisaalta yksilön taso. Rokottamatta jättävä vaarantaa omat lapsensa. Ja, toki melko pienellä todennäköisyydellä, myös ne joita terveyssyistä ei voi rokottaa.

Toisaalta voi kysyä olisiko rokotuspakko todellisuudessa toteutettavissa ja valistusta tehokkaampi. Se on kuitenkin eri kysymys kuin se, pitäisikö sen olla mahdollista.


#17

Rokotuksista kieltäytyminen ei tavallisesti johdu uskonnollisista syistä, vaan muunlaisista aatteellisista syistä.


#18

@JMantysalo Rokotuksista kieltäytyjät taitavat tosin tyypillisesti klusteroitua? Joten rokotuskattavuus voi paikallisesti olla tarvittavaa heikompi, vaikka rokotuksesta kieltäytyjät koko maan väestöstä hyvin pieni osa olisivatkin. Mutta tosiaan, uskonnollisesta vakaumuksesta ei taida olla yleensä olla kyse rokotuksista kieltäytymisessä, ainakaan Suomessa.


#19

Jep, suurin kokonainen ideologia johon rokotusvastaisuus liittyy lienee Steinerin opit (kuume auttaa sielua kiinnittymään ruumiiseen tjsp.). Onko se uskonto onkin sitten hyvä kysymys.


#20

Tuhkarokkoepidemia Tampereella on päättynyt:

https://risti.katolinen.fi/uutisia-seurakunnasta/tuhkarokko-ohi-measles-over?fbclid=IwAR0VIa9HBlYSfEqrf3E8DW0eOBGLoBNoCBc099Gt-FiFEnzlx_uwaoyUwaw#

Tartuntoja sai loppujen lopuksi viisi rokotettua aikuista, joitten tauti oli lievä ja jotka eivät levittäneet tautia eteenpäin. On myös käynyt ilmi, ettei rokotevastaisuus liittynyt tapaukseen millään tavalla, sillä taudin ulkomailta tuonut henkilö oli itsekin rokotettu, rokotteessa vain oli ilmeisesti ollut vikaa:

On käynyt ilmi, että sairautta tahtomattaan levittänyt henkilö olikin saanut lapsena kotimaassaan kaksi annosta Itä.Euroopassa valmistettua tuhkarokkorokotetta, mutta rokotukset eivät olleet antaneet asianmukaista suojaa.