UAE - uskontojen välisen dialogin edistäjänä

https://uskojarukous.fi/t/juutalaisuus/3042/147

Sakarja nakkaa mielenkiintoisella tapaa eteemme islamin, juutalaisuuden ja kristinuskon kohtaamista ja monikulttuurisuuteen perustuvaa dialogia -vai pitäisikö puhua trialogiasta?

Ilmeisesti UAE:ssa toimivan paikallisen juutalaisen yhteisön rabbi, jota Sakarja lainaa Al-Arabiyan (Saudi-Arabian rahoittama) jutulla, avaa lukijansa pohtimaan Lähi-idän monoteististen uskontojen olemusta ja niiden keskinäisiä suhteita.

Sakarjan rohkaisemana haastan itseni kristittynä pohdiskelemaan sitä millainen islam on tänään se merkittävin tai kielteisin jo muutoin sukupuuttoon kuolevien Lähi-idän kristittyjen kannalta.

Sakarja, UAE:n rabbista en tiedä, menee tunnetusti Israelin valtio edellä kaikella tapaa, samalla pitäen itseään “kristittynä”, mutta mikä lienee meidän perinteisten kristittyjen näkemys?

Olisiko UAE -henkisessä uskontodialogissa ensiarvoisen tärkeää perinteisten kristittyjen/kirkkojen kannalta tuoda esille ne sunni/shiia-islamin muodot, jotka ovat kaikkien anti-kristillisempiä. Ja toisaalta kategorisoida harha-oppisiksi vihdoin tai vähintäänkin luokkaan: mormoonit ja jehovat, jotka pitävät Kirkkona Israelin valtiota?

Mielestäni kyllä. Ja erityisesti jälkimmäiseen.

Wikipedian mukaan noin puolet avioliitoista UAE:ssä on sisäsiittoisia. Kumminkin wikipedian mukaan ilmiötä ei juurikaan esiinny kristittyjen arabien joukossa, koska avioliitot eivät ole järjestettyjä.

In the Arab world today[ when? ] the practice of marrying relatives is common. According to the Centre for Arabic Genomic Research, between 40% and 54% of UAE nationals’ marriages are between family members, up from 39% in the previous generation. Between 21% and 28% of marriages of UAE nationals were between first cousins.[13][23] Consanguineous marriage is much less prevalent in Christian Arabs as they do not practice arranged marriages.[24][25][26][27] Additionally, an indult dispensation is required to marriages contracted between first cousins or closer in Arab Christian denominations in communion with the Roman Catholic Church, and the Greek Orthodox Church; there are no similar regulations that apply to first-cousin marriages in the Coptic Orthodox Church.[27]

In Egypt, around 40% of the population marry a cousin. A 1992 survey in Jordan found that 32% were married to a first cousin; a further 17.3% were married to more distant relatives.[28] 67% of marriages in Saudi Arabiaare between close relatives as are 54% of all marriages in Kuwait, whereas 18% of all Lebanese were between blood relatives. The incidence of consanguinity was 54.3% among Kuwaiti natives and higher among Bedouins.[29]

It has been estimated that 55% of marriages between Pakistani Muslim immigrants in the United Kingdom are between first cousins,[30]where preferential patrilateral parallel cousin marriage, i.e. a boy marrying the daughter of his father’s brother is favored.

Double first cousins are descended from two pairs of siblings, and have the same genetic similarity as half-siblings. In unions between double first cousins the highest inbreedingcoefficients are reached, with an(F) of 0.125, for example in among Arabs and uncle-niece marriages in South India.[18]

Ehkä ketjun otsikoksi voisi vaihtaa “Serkkuavioliitot ja uskontojen välinen dialogi: uhka vai mahdollisuus?” Näkökulma on itselleni niin uusi ja yllättävä että aivoissani on sen kohdalla vain valtava tyhjiö.

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.