Ukrainan ortodoksiset kirkot yhdistymässä

Kyllä. Vastaavalla logiikalla voitaisiin todeta myös paljon surkuteltu kristikunnan hajaannus illuusioiksi. Vaikkapa näin: “Ei kirkko ole mitenkään erityisen hajanainen. Se on Rooman paavin alainen universaalikirkko. Ei tämä ole kauhean vaikeaa.” (Paavinkirkon tilalle voi tässä skeemassa itse kukin vapaasti sijoittaa mieleisensä yhteisön.)

2 tykkäystä

SanGennaron kommentista tuli tosiaan myötikset.

Tuossa kontekstissa en kirjoittaisi noin. Kristikunnan hajaannus on tosiasia. Mutta Ukrainan ortodoksien kohdalla tilanne on vähän samanlainen, jos yhtäkkiä X prosenttiosuus Helsingin katolisesta hiippakunnasta ryhtyisi sedevakantisteiksi Tarkoittaisiko tämä, että että Helsingin katolinen hiippakunta on hajanainen? Ei mielestäni.

Ortodoksi.net uutisoi tänään Facebook-sivullaan:

Ukrainasta kuuluu kummia!

Kreikkalainen sivusto ΝΥΧΘΗΜΕΡΟΝ (nyxthimeron.com) on julkaissut Ukrainan itsenäisyyspäivän tiimoilta mielenkiintoisia kuvia ja tekstejä koskien Ukrainan kolmea ortodoksista kirkkoa ja niiden johtajia. Tilaisuudessa olivat läsnä niin Moskovan alaisen Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) ja skismaattisen Kiovan patriarkaatin (UOK-KP) sekä pienimmän Ukrainen autokefalisen kirkon (UAOK) johtajat ja edustajia.

Kyseisellä kreikkalaisella sivulla on julkaistu uutinen, joka on kreikaksi otsikoitu: ”Διαθρησκειακή προσευχή και αλληλοασπασμοί στον Καθεδρικό της Αγ. Σοφίας Κιέβου υπέρ της Ουκρανίας” (eli suunnillen, että Ukrainan kirkolliset johtajat olivat yhdessä mukana rukoilemassa ja onnittelemassa Kiovassa Sofian katedraalissa).

Eniten hämmästystä ja spekulaatioita on aiheuttanut kuva, jossa kaksi aiemmin toisilleen lähes vihamielistä kirkonjohtajaa UOK-MP:n päämies, metropoliitta Onufrios ja skismaattiseksi leimatun UOK-KP:n, aiemmin Moskovan patriarkaatista eronnut ja oman patriarkaattinsa perustanut, patriarkka Filaret, vaihtavat ns. rauhansuudelman.

Kuvan tiimoilta asiasta on tiedottanut myös Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti epävirallisilla blogisivuillaan.

Arveluja on esitetty, että tämä tarkoittaisi mahdollisesti skisman (skismojen) purkamista ja sen jälkeen mahdollisesti muutakin, jota voimme vain tässä vaiheessa arvailla.

Video em. tilaisuudesta:

1 tykkäys

Moskovan ja Konstantinopolin kiistassa Ukrainan kirkosta häärää mukana myös Venäjän hakkeriarmeija. No, missäpä se ei hääräisi…

Näyttää tosiaan olevan tuloillansa Ukrainan kirkollinen itsenäistyminen moskoviittien ikeestä. Jos Konstantinopoli tunnustaa Ukrainan autokefalisen kirkon, niin seuraavatko muut paikalliskirkot toista Roomaa vai “kolmatta Roomaa”? Moskova on jo ilmoittanut “ulkoministerinsä” Ilarion Alfejevin suulla, että päätös tietää vuoden 1054 skismaan verrattavaa repeämää ortodoksian sisällä. Tässä lienee kirkkopoliittisista syistä johtuvaa uhittelevaa hyperbolaa, mutta ei noinkaan korkea-arvoinen kirkkoruhtinas aivan omasta päästään juttujaan vetäne.

Kyllä tulee taas jännästi vanha kunnon Spengler mieleen. Nämä tiedot eivät nimittäin ole varsinaisesti uutisia spengleriläisestä kulttuurimorfologiasta kiinnostuneille. Onhan niitä tälläkin palstalla tullut jo pariin otteeseen sivuttua. Nikki @Optatus ainakin muistanee seuraavan:

https://uskojarukous.fi/t/eric-voegelin-ja-ehka-muita-filosofeja/1153/14

Jo aikaisemmin meikäläinen spekuloi näin:

1 tykkäys

Ukrainassahan on myös isohko Ukrainan Kreikkalaiskatolinen Kirkko. Sillähän on ymmärtääkseni ollut kokolailla hyvät suhteet erityisesti Kiovan patriarkaattiin. Muuttuisiko tilanne mahdollisen autokefalisen Ukrainan ortod. kirkon nähdessä päivän valon?!?

Kaikin puolin surullinen tilanne. Moskovan ehdottama panortodoksinen kokous voisi olla aiheellinen.

No vastahan teillä oli se kokous. Miksi se ei moskoviiteille kelvannut?

2 tykkäystä

Tämän haastattelun ja muiden lähipäivien tapahtumien perusteella on vaikea nähdä, että yhdistyminen yhdeksi autokefaliseksi paikalliskirkoksi tulee tapahtumaan.

Jos Kirill olisi viisas, hän hyväksyisi Ukrainan kirkon autokefalian, mutta vaatisi samalla Bartolomeosta hyväksymään Amerikan ortodoksisen kirkon (OCA:n ) autokefalian.

Miten tämä nyt liittyy asiaan? Ei siellä edes käsitelty autokefalian myöntöproseduuria.

Ukrainassa ei ilmaisesti oteta kaikkien tahojen osalta ekum. patriarkaatin lähettämiä eksarkkeja vastaan. Hankala tilanne. Ukrainalaisten pitäisi ensin itse yhdistyä ennen kuin autokefalia voisi toteutua.

1 tykkäys

No Moskoviitteja ja heidän vasallejaan Ukrainassa piisaa. Todellinen yhdistyminen ei tule tapahtumaan aivan lähi vuosina - millään tasolla ja taholla. Ortodoksien autonomiat ja auto-Gefaliat on itselleni kokolailla evvk-kysymyksiä, mutta onhan Ukraina väestöpohjaltaan siinä määrin suuri kansa (ja kirkko) että heidän sietäisi yhdistyä ja tehdä riittävä pesäero moskoviitteihin myös kirkollisella - kuten valtiollisellakin - tasolla.

Tilanne ei näytä kauhean hyvältä…

Ukrainen ortodoksisen kirkon piispojen kannanotto:

Sellaiset Moskova-mieliset lähteet sieltä. :roll_eyes: Tuo ei ole mikään neutraali sivusto.

Niin. Luen mielelläni ortodoksisia uutisia ortodoksista lähteistä. Ortodoksit ovat ortodokseja, riippumatta siitä mikä vaakuna siellä passissa seisoo.

Ovatko uutiset mielestäsi jotenkin virheellisiä? Ko. mielenosoitusta ei oikeasti tapahtunut tai Ukrainan kirkon synodi ei oikeasti antanut ko. lausuntoa?

Ukrainassa ja Venäjällä uutisoidaan, että ekumeeninen patriarkka on tänään antanut tomoksen, jolla Ukrainaan syntyy autokefalinen kirkkokunta. Hän on samalla ottanut patriarkka Filaretin ja piispa Makarioksen ehtoollisyhteyteen. Ukrainan kolmen ortodoksisen kirkkokunnan johtajien on määrä kokoontua yhteen lähiaikoina ja valita uuden kirkon johtaja.

Ukrainalaisia uutisia

Venäläisissä uutisissa puhutaan ehtoollisyhteyden katkaisemisesta Konstantinopolin kanssa.

1 tykkäys

Samaan aikaan:

http://interfax-religion.com/?act=news&div=14559

Tldr: Konstantinopoli ottaa/yrittää ottaa Ukrainan patriarkaan alaisuuteen, siis ohi paikallisten kirkollisten rakenteiden, sekä siirtää autokefaliaa myöhempään ajankohtaan.

Kaiken kaikkiaan ihan käsittämätön kuvio. Ymmärrän omaa patriarkkaani koko ajan vähemmän ja vähemmän

Minä taas paremmin ja paremmin. Se, joka on jotain aiemmin myöntänyt, voi tietysti ottaa sen myöhemmin poiskin, jos katsoo myönnettyä oikeutta käytetyn väärin. Pyhä isämme toimii tässä(kin) asiassa niin kuin oikein on - ei niin kuin olisi helpointa, mukavinta ja enemmistön mielen mukaista.

1 tykkäys