Ukrainan ortodoksiset kirkot yhdistymässä


#1

The Primate of the Ukrainian Orthodox Church of the Kyiv Patriarchate, Patriarch of Kyiv and All Rus-Ukraine Filaret says the Ukrainian local Orthodox Church may receive autocephaly in July.

After the Ecumenical Patriarchate grants its Tomos to the Ukrainian Orthodox Church, the Orthodox Church of the Kyiv Patriarchate, the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church and several bishops and local churches of the Moscow Patriarchate will unite in a single local church.

“There are all hopes that in the near future, I think this will be in July, we will get the Tomos and autocephaly,” Filaret said, Channel 24 reports.

By the way, on May 31, twelve bishops of the Patriarchate of Constantinople will consider the issue.

Olisi tavattoman hienoa, jos Ukrainan ortodoksiset kirkot kykenisivät yhdistymään yhdeksi autokefaliseksi paikalliskirkoksi. Tämäkään positiivinen kehitys ei olisi mahdollista ilman ekumeenisen patriarkaatin ponnisteluja. Juuri tällaisissa tapauksissa nähdään, miksi hänen pyhyytensä on ensimmäinen vertaistensa joukossa ortodoksisessa maailmassa. Moskovan komennossa Ukrainan kirkollinen kenttä ei voisi nykytilanteessa edes haaveilla tuollaisesta yhdentymiskehityksestä.

Toki ekum. patriarkaatin myöntämä tomos-asiakirja ei yksin riitä, vaan tarvitaan myös ukrainalaisten aitoa halua yhdistyä. Herra siunatkoon, että kaikki menisi hyvin (ja että Moskovan patriarkaatti ei katkaisisi ehtoollisyhteyttä ukrainalaisiin tai ekum. patriarkaattiin, mikäli heidän alaisiaan piispoja siirtyy tuohon uuteen Ukrainan paikalliskirkkoon).


#2

Kieltämättä moisen toteutuminen olisi pelkästään positiivista kehitystä. Mutta kun kyse on Ukrainasta niin kokolailla kaikki mahdollinen voi vielä mennä vikaan. Moskovan suhtautuminen on yksi keskeinen ongelma, mutta kyllä he saavat sotkettua asiansa ihan ilman Moskovankin apua.
Ihan joka tasolla on niin paljon ristiriitaisia intressejä että mistään ei oikein tahdo tulla mitään. ja jos tallaan “väärille varpaille” niin huomaat hyvin pian olevasi ns. sivuraiteella tai potkittu pois nykyisestä virastasi.
Kirkkojenkin piiristä varmasti löytyy tahoja, joilla on omia, poikkeavia, ambitioita ja jotka näiden ambitioiden vuoksi voivat torpedoida koko hankkeen.
Jos en aivan väärin muista niin Ukrainassa on neljä tai viisi erillistä ortodoksista uskonyhteisöä joista valtavirtaa edustavat Kiovan ja Moskovan patriarkat ja heidän johtamat kirkkonsa. Ja erilaisilla etnisillä ryhmillä, kuten georgialaiset ja romanialaiset, on omat kirkkonsa - ainakin rakennuksina, ei välttämättä kirkollisina organisaatioina.
Mutta jos tuollainen fuusio ihan oikeasti pääsee toteutumaan, niin voinemme olla varmoja, että Moskovan suunnalta tulee vastatoimia. Sellaistakin nimittäin on kuulunut, että siellä päässä katsotaan Moskovan patriarkaatin kirkkorakennusten olevan Venäjän valtion/kirkon omaisuutta eikä niitä mitenkään voida luovuttaa muille.


#3

“In July” taisi mennä jo. :slightly_smiling_face: Suhtautuisin uutiseen omituisena huvittumisen aiheena. Kyse on lähinnä poliittisesta lobbaukseksesta. Jos Kiovan skismaatikoilta kysytään, niin autokefalia on varmaan ollut tulossa vuosikausia ja uutisointiakin asiasta on kai ollut joka vuosi. Vielä ei ole tullut ja tuskin on tulossakaan.

Ukrainan ortodoksinen kirkko ei ole mitenkään erityisen hajanainen. Se on Moskovan patriarkaatin alainen autonominen paikalliskirkko. Ei tämä ole kauhean vaikeaa.


#4

Niinpä. Ortodoksinen kirkko ei ole koskaan hajaantunut, koska kätevästi voidaan ilmoittaa näin. Tosiasiassa hajaannus tietysti on olemassa.


#5

Kyllä. Vastaavalla logiikalla voitaisiin todeta myös paljon surkuteltu kristikunnan hajaannus illuusioiksi. Vaikkapa näin: “Ei kirkko ole mitenkään erityisen hajanainen. Se on Rooman paavin alainen universaalikirkko. Ei tämä ole kauhean vaikeaa.” (Paavinkirkon tilalle voi tässä skeemassa itse kukin vapaasti sijoittaa mieleisensä yhteisön.)


#6

SanGennaron kommentista tuli tosiaan myötikset.


#7

Tuossa kontekstissa en kirjoittaisi noin. Kristikunnan hajaannus on tosiasia. Mutta Ukrainan ortodoksien kohdalla tilanne on vähän samanlainen, jos yhtäkkiä X prosenttiosuus Helsingin katolisesta hiippakunnasta ryhtyisi sedevakantisteiksi Tarkoittaisiko tämä, että että Helsingin katolinen hiippakunta on hajanainen? Ei mielestäni.


#8

Ortodoksi.net uutisoi tänään Facebook-sivullaan:

Ukrainasta kuuluu kummia!

Kreikkalainen sivusto ΝΥΧΘΗΜΕΡΟΝ (nyxthimeron.com) on julkaissut Ukrainan itsenäisyyspäivän tiimoilta mielenkiintoisia kuvia ja tekstejä koskien Ukrainan kolmea ortodoksista kirkkoa ja niiden johtajia. Tilaisuudessa olivat läsnä niin Moskovan alaisen Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) ja skismaattisen Kiovan patriarkaatin (UOK-KP) sekä pienimmän Ukrainen autokefalisen kirkon (UAOK) johtajat ja edustajia.

Kyseisellä kreikkalaisella sivulla on julkaistu uutinen, joka on kreikaksi otsikoitu: ”Διαθρησκειακή προσευχή και αλληλοασπασμοί στον Καθεδρικό της Αγ. Σοφίας Κιέβου υπέρ της Ουκρανίας” (eli suunnillen, että Ukrainan kirkolliset johtajat olivat yhdessä mukana rukoilemassa ja onnittelemassa Kiovassa Sofian katedraalissa).

Eniten hämmästystä ja spekulaatioita on aiheuttanut kuva, jossa kaksi aiemmin toisilleen lähes vihamielistä kirkonjohtajaa UOK-MP:n päämies, metropoliitta Onufrios ja skismaattiseksi leimatun UOK-KP:n, aiemmin Moskovan patriarkaatista eronnut ja oman patriarkaattinsa perustanut, patriarkka Filaret, vaihtavat ns. rauhansuudelman.

Kuvan tiimoilta asiasta on tiedottanut myös Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti epävirallisilla blogisivuillaan.

Arveluja on esitetty, että tämä tarkoittaisi mahdollisesti skisman (skismojen) purkamista ja sen jälkeen mahdollisesti muutakin, jota voimme vain tässä vaiheessa arvailla.

Video em. tilaisuudesta:


#9

Moskovan ja Konstantinopolin kiistassa Ukrainan kirkosta häärää mukana myös Venäjän hakkeriarmeija. No, missäpä se ei hääräisi…


#10

Näyttää tosiaan olevan tuloillansa Ukrainan kirkollinen itsenäistyminen moskoviittien ikeestä. Jos Konstantinopoli tunnustaa Ukrainan autokefalisen kirkon, niin seuraavatko muut paikalliskirkot toista Roomaa vai “kolmatta Roomaa”? Moskova on jo ilmoittanut “ulkoministerinsä” Ilarion Alfejevin suulla, että päätös tietää vuoden 1054 skismaan verrattavaa repeämää ortodoksian sisällä. Tässä lienee kirkkopoliittisista syistä johtuvaa uhittelevaa hyperbolaa, mutta ei noinkaan korkea-arvoinen kirkkoruhtinas aivan omasta päästään juttujaan vetäne.

Kyllä tulee taas jännästi vanha kunnon Spengler mieleen. Nämä tiedot eivät nimittäin ole varsinaisesti uutisia spengleriläisestä kulttuurimorfologiasta kiinnostuneille. Onhan niitä tälläkin palstalla tullut jo pariin otteeseen sivuttua. Nikki @Optatus ainakin muistanee seuraavan:

https://uskojarukous.fi/t/eric-voegelin-ja-ehka-muita-filosofeja/1153/14

Jo aikaisemmin meikäläinen spekuloi näin:


#11

Ukrainassahan on myös isohko Ukrainan Kreikkalaiskatolinen Kirkko. Sillähän on ymmärtääkseni ollut kokolailla hyvät suhteet erityisesti Kiovan patriarkaattiin. Muuttuisiko tilanne mahdollisen autokefalisen Ukrainan ortod. kirkon nähdessä päivän valon?!?


#12

Kaikin puolin surullinen tilanne. Moskovan ehdottama panortodoksinen kokous voisi olla aiheellinen.


#13

No vastahan teillä oli se kokous. Miksi se ei moskoviiteille kelvannut?


#14

Tämän haastattelun ja muiden lähipäivien tapahtumien perusteella on vaikea nähdä, että yhdistyminen yhdeksi autokefaliseksi paikalliskirkoksi tulee tapahtumaan.


#15

Jos Kirill olisi viisas, hän hyväksyisi Ukrainan kirkon autokefalian, mutta vaatisi samalla Bartolomeosta hyväksymään Amerikan ortodoksisen kirkon (OCA:n ) autokefalian.


#16

Miten tämä nyt liittyy asiaan? Ei siellä edes käsitelty autokefalian myöntöproseduuria.


#17

Ukrainassa ei ilmaisesti oteta kaikkien tahojen osalta ekum. patriarkaatin lähettämiä eksarkkeja vastaan. Hankala tilanne. Ukrainalaisten pitäisi ensin itse yhdistyä ennen kuin autokefalia voisi toteutua.


#18

No Moskoviitteja ja heidän vasallejaan Ukrainassa piisaa. Todellinen yhdistyminen ei tule tapahtumaan aivan lähi vuosina - millään tasolla ja taholla. Ortodoksien autonomiat ja auto-Gefaliat on itselleni kokolailla evvk-kysymyksiä, mutta onhan Ukraina väestöpohjaltaan siinä määrin suuri kansa (ja kirkko) että heidän sietäisi yhdistyä ja tehdä riittävä pesäero moskoviitteihin myös kirkollisella - kuten valtiollisellakin - tasolla.


#19

Tilanne ei näytä kauhean hyvältä…

Ukrainen ortodoksisen kirkon piispojen kannanotto:


#20

Sellaiset Moskova-mieliset lähteet sieltä. :roll_eyes: Tuo ei ole mikään neutraali sivusto.