Usko ja Rukous -foorumin luonne

Minusta tuntuu, että tässä on väärinkäsitystä(kin).
Minä taisin lukea huolimattomasti joitakin viestejäsi, ja niputtaa sinut uudelleenkastamisen puolustajiin. :slight_smile: Anteeksi!
Tässä ketjussa ei sovi nyt mennä syvälle näihin “suojattuihin” aiheisiin, koska omat ketjut on niin uskosta kuin kasteestakin.
Mutta omasta puolestani en näe että lapsikasteeseen liittyvistä ongelmista (=siitä että kasteeseen ei usein liity kristillinen kasvatus) ei saisi keskustella.
Säännöt:

Suojelulla (temaattinen suojelu ) tarkoitetaan sitä, että kun näistä asioista keskustellaan, ei keskustelun peruslähtökohtaa saa kyseenalaistaa. Itse asioiden merkityksestä saa keskustella.

Tuossa siis modet arvioivat mikä on liiallista kyseenalaistamista, ei toinen keskustelija sitä määrittele (vaikka voi kiivaillakin itselle tärkeän opinkohdan puolesta, kuten minä kasteen kohdalla :upside_down_face: )

Näin on.

Esimerkiksi

Esimerkiksi minusta on oikein sanoa uudelleenkastamista harhaopiksi, koska siinä tapahtuu pyhän kasteen väärin käsittäminen ja siitä seuraa monenlaista. Eihän ole erikseen “lapsikasteita”, “vesikasteita” “henkikasteita” “aikuiskasteita”… Klassisessa kristinuskossa on vain yksi pyhä kaste. Siksi sitä ei voi toistaa, ei voi sanoa että kun on tullut uskoon, niin sitten vasta voi ottaa “oikean” kasteen.

Toivoisin että opetellaan jatkuvasti ja vuodesta toiseen keskustelemaan. Ei täällä ole huonompia ja parempia kristittyjä, eikä keskustelutaidossa ole monellakaan hurraamista, ei minulla ainakaan. Mutta aina voi yrittää uudelleen.
Foorumin tarkoitus on toki ekumeenisuudessa ja klassisuudessa. Minun mielestäni sinun aiheesi ovat ihan hyvin sisältyviä tähän.

1 tykkäys