Erittäin hyvin sanottu, etenkin tuo kasteen vertaaminen lusikkaan välikappaleena itse varsinaiselle asialle, joka on Kristus. Kaste itsessään ei tuo yksin mitään, tarvitaan opetus ja usko.
Yksi kaste kyllä, joka eri kirkkokunnissa suoritetaan vähän eri tavalla ja eri aikaan. Se että joku kutsuu uskoontuloa tai Pyhällä Hengellä täyttymistä henkikasteeksi, ei muuta tilannetta, sillä kyse ei ole varsinaisesti kasteesta, edes helluntailaisilla. Urho Muroma kutsui henkikasteella uskoontuloa, johon liittyi hänellä myös voimakas kokemuskin, helluntailaiset taas täyttyvät Pyhällä Hengellä ja saavat erilaisia armolahjoja siinä, kuten kielilläpuhumista, profetointia jne. Kaste edeltää heillä tätä ja on erillinen tapahtuma. Itse en todellakaan saanut armolahjoja vauvana, mutta myöhemmin niitä on tullut ja Pyhä Henkikin on välillä täyttänyt. Harvemmin kuitenkaan tämän foorumin kirjoituksia lukiessa.
Tätä olet toistanut usein. Kuitenkin minä sanon:
Perustelut. Opetuksissa painotetaan Apostolien tekojen aikojen opetusta, voimakasta alkukirkon heräämistä ja leviämistä ja niihin liitettyjä käytäntöjä.
Juuri näin.
Ja näin. Osuit asian ytimeen. Asioista voi olla opillisesti ja monilla muillakin tavoilla erilaista mieltä, mutta kun uskova kohtaa toisen uskovan, sen kyllä tunnistaa, olipa kirkkokunta mikä tahansa, sillä Pyhä Henki luo yhteyden sillä hetkellä.