Usko ja Rukous -foorumin luonne

Niinpä…Kyllä nuo translain ympyrät yms voisipi vähemmälle jättää, ja enemmän praktilliseen keskittyä. Rukouksesta ja hartauselämästä taitaapi löytyä valmiiksi ihan omat ketjunsa…

Pitääpä sanoa, että minusta tämä UR-foorumi on sekä idealtaan ja ekumeeniselta luonteeltaan että myöskin tekniseltä toteutukseltaan erinomaisen tasokas. Myös keskustelu on ilahduttavan laadukasta, kiitos siitä kirjoittajille (ja moderoinnille). Olisi oikeastaan pitänyt kirjoittaa tämä kehu jo eilen ystävänpäivänä. :people_hugging:

“Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään.” (2.Tim 2:24)

7 tykkäystä

En tiedä liittyykö aiheeseen, mutta sivumennen sanottuna, oikeastaan “ärsyttää”, potuttaa, murehduttaa, kun saman virkeenkin Raamatusta ymmärtää toisin “puhdasoppisena” luterilaisena, kuin esim. vapaat suunnat. Myöskin kun puhutaan yksin armosta, uskon kautta pelastumisesta, niin toisessa opissa puhutaan esim. ihmisen ratkaisusta ja teoista…Eli käytetään samoja sanoja, mutta tarkoitetaan kuitenkin tekoja. Tämä on kauheata.

Jumala tekee kyllä jotakin hereettikkojen keskuudessa, mutta ei anna meille lupaa mennä tietoisesti väärään suuntaan. Matt. 7on hyvä esimerkki tästä: 20 Hedelmistä te siis tunnette heidät.
21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. [[Luuk. 6:46]
22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.’
23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ‘En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!’

Tuli mieleen että olenkohan minä foorumin ainoa klassisen kristinuskon edustaja, joka on kirjoitteluhistoriansa aikana liittynyt helluntaiseurakuntaan. En olisi kyllä vielä 5 vuotta sittenkään uskonut että näin voi käydä. Vähemmän kirjoittavista foorumilaisista ei kyllä voi tietääkään mitä heidän seurakuntaelämäänsä kuuluu.

Harmillisesti tämä tarkoittaa nyt sitä että en varmaankaan voi teidän kanssa ne keskustella monistakaan asioista mitkä tällä hetkellä kiinnostavat. Joku raja minussa on ylittynyt foorumin luonteen suhteen. Se aika surullistakin.

Korjaus: pari editointikämmäystä korjasin

Totta kai voit. Säännöt eivät kiellä keskustelua.

2 tykkäystä

Vaikeus on siinä miten ilmaista itsensä niin ettei sitä lueta propagoinniksi.

Viimeksi oman kirkkokunnan valitsemisketjussa kerroin omista valitsemiseen liittyvistä kokemuksista mutta se aika pian synnytti periaatteellista keskustelua jossa minun avaukseni koettiin propagoinniksi.

En ole niin hyvä keskustelija etteikö aina joku kokisi että propagoin yksipuolisesti, mutta saahan sitä tietysti rukoilla foorumikirjoittamisen armolahjaa minulle.

Harmi että vanhoja foorumeja ei voi selailla.

Muistan joskus pohtineeni ääneen sitä millaiselta minusta tuntuu lukea UT:sta ja kirkkoisiltä kertomuksia aikuisten kasteista. Kommentoin sitä että lapsikaste vie ihmiseltä pois sen kokemuksen että tekee aidosti parannusta, uskoo ja kastetaan. Augustinuksen Tunnustuksia lukiessa samastuin niin paljon häneen uskoontumokokemukseensa ja toivoin niin paljon että minutkin olisi voinut kastaa ollessani siinä samassa prosessissa.

En siinä vaiheessa ollut vielä ihan kartalla mistä asioista minkäkinlainen kristitty siirtyy taisteluasemiin. Yllätti tosi paljon millaisia reaktioita ja keskustelua tuo tosi viaton pohdintani herätti.

Olen viime aikoina miettinyt kuinka paljon minustakin on vuosien aikana tullut sellainen uskontaistelusissi joka kaivaa omien mielipiteidensä poteroita ja hyökkää heti jos edes aavistaa olevan aihetta. Ja että on aiheita mitkä ovat niin tulenarkoja ettei niistä kannata edes mainita.

Itse asiassa helluntaiseurakunnassa on virkistävää se, että nyt saan kuulla monista klassikkokeskusteluista sen toisen puolen. Pastori Juha Ketola minua varoittikin viisaasti että tulen siellä kuulemaan paljon sellaista mikä voisi potentiaalisesti minua loukata.
Olen kuullutkin, mutta yllättäen se on minusta ollut kiinnostavaa ‘toisen puolen kuulemista’.

Ei se ole vaikeaa. Ihan normaaleilla käytöstavoilla pärjätään. Helluntailaisuuttakin voi varmaan ilmaista ilman puheita porttokirkoista ja leipäpapapeista.

2 tykkäystä

Toki. Tällä foorumilla on kuitenkin kirjoittajia joiden mielestä asioiden mainitseminen ja niiden kevyt analyysi ja ääneen pohtiminen jo rikkoo tiettyjen asioiden suoja-asemaa foorumilla. Esim. jos mainitsen omasta mielestäni lapsikasteen negatiivisia puolia, se jo jonkun miestä rikkoo lapsikasteen suoja-asemaa. Näin oli jo vanhemmilla foorumeilla.

Ja sitten moderaattorit katsovat, onko rikottu sääntöjä. Ei kait siinä. Loukkaantuu varmaan joku minunkin kirkko-opillisista näkemyksistä eikä niitäkään muistaakseni ole moderoitu. Eikä modeilla ole täällä sen kummempia vapauksia kuin muillakaan.

Niin, ei ne bannit maailmaa kaada tietenkään, mutta on se silti vähän typerää kepillä jäätä koettamista.

Sehän olisi vain positiivista, jos viettäisi internetissä edes hitusen vähemmän aikaa.

Toki käytännössä moderaattorit aika usein katsovat, että ei ole rikottu sääntöjä, joten banneja ei heti ensimmäisenä tarvitse pelätä. Ja tuleehan niistä varoituksiakin ennen kuin annetaan banneja.

1 tykkäys

No tiedätte minut ja mihin se menee jos pääsen vauhtiin. Eikä mulla koskaan ole mahdollisuutta tällä foorumilla jatkaa keskustelemista ilman banneja koska täällä on ne reunaehdot. Ja saavat toki ollakin, sellaiseksi tämä foorumi on perustettu.

Vähemmän internettiä on varmasti aina hyvä vaihtoehto. Hieman haikeaa kuitenkin kun huomaa että ei saa puhua asioista jotka kiinnostavat, alustalla jolla on kuitenkin vieraillut tosi monien vuosien ajan.
Olen esimerkiksi edelleen sitä mieltä että itse kukin saa sanoa jotain ajatusta harhaopiksi, ei se harhaoppisen kristittyyttä kiellä, yleensä. Itse en pidä pahana jos joku veli minua korjaa kutsumalla jotain ajatustani harhaopiksi. Mutta niin kuin sanottu, keskustelutyylini ja minua kiinnostavat aiheet alkavat haikeasti vetäytyä yhä kauemmas foorumin olemassaolon tarkoituksesta.

Näin on varmaan minullekin käynyt. Mielestäni olet ollut tietääkseni aina asiallinen keskustelija ja voit tuoda sinua kiinnostavia aiheita hyvin esille. Itse en enää kai jaksa enkä viitsi. Olen huomannut, että helpommalla pääsee, kun on vain hiljaa, ainakin teologisista kysymyksistä. Tästäkin olisi kai pitänyt olla hiljaa.

1 tykkäys

Minä puolestani näen erilaiset kristinopilliset näkemykset rikkautena ja moninaisuutena. On meillä kuitenkin aika paljonkin yhteistä.

“Tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa.” (Lk 10:42)

Täh? Kuka koki ja missä. Hyvä kastekeskusteluhan siitä syntyi.

D

1 tykkäys

5 viestiä yhdistettiin ketjuun: Offtopic-aarrearkku

Minusta tuntuu, että tässä on väärinkäsitystä(kin).
Minä taisin lukea huolimattomasti joitakin viestejäsi, ja niputtaa sinut uudelleenkastamisen puolustajiin. :slight_smile: Anteeksi!
Tässä ketjussa ei sovi nyt mennä syvälle näihin “suojattuihin” aiheisiin, koska omat ketjut on niin uskosta kuin kasteestakin.
Mutta omasta puolestani en näe että lapsikasteeseen liittyvistä ongelmista (=siitä että kasteeseen ei usein liity kristillinen kasvatus) ei saisi keskustella.
Säännöt:

Suojelulla (temaattinen suojelu ) tarkoitetaan sitä, että kun näistä asioista keskustellaan, ei keskustelun peruslähtökohtaa saa kyseenalaistaa. Itse asioiden merkityksestä saa keskustella.

Tuossa siis modet arvioivat mikä on liiallista kyseenalaistamista, ei toinen keskustelija sitä määrittele (vaikka voi kiivaillakin itselle tärkeän opinkohdan puolesta, kuten minä kasteen kohdalla :upside_down_face: )

Näin on.

Esimerkiksi

Esimerkiksi minusta on oikein sanoa uudelleenkastamista harhaopiksi, koska siinä tapahtuu pyhän kasteen väärin käsittäminen ja siitä seuraa monenlaista. Eihän ole erikseen “lapsikasteita”, “vesikasteita” “henkikasteita” “aikuiskasteita”… Klassisessa kristinuskossa on vain yksi pyhä kaste. Siksi sitä ei voi toistaa, ei voi sanoa että kun on tullut uskoon, niin sitten vasta voi ottaa “oikean” kasteen.

Toivoisin että opetellaan jatkuvasti ja vuodesta toiseen keskustelemaan. Ei täällä ole huonompia ja parempia kristittyjä, eikä keskustelutaidossa ole monellakaan hurraamista, ei minulla ainakaan. Mutta aina voi yrittää uudelleen.
Foorumin tarkoitus on toki ekumeenisuudessa ja klassisuudessa. Minun mielestäni sinun aiheesi ovat ihan hyvin sisältyviä tähän.

1 tykkäys

Mennään tuonne:
Kaste, usko ja lapset