Usko ja teot

Minusta nämä jakeet selittävät asiaa aika hyvin: ihminen uudestisyntyyy siinä kun uskoo ilosanoman eli ottaa sen vastaan:

“Te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta… Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.” (1.Piet 1:23,25)

Vastaan joskus ratkaisukristillisyyttä perääville (en siis sinulle Sjah), että “Kyllä, Jumala on tehnyt ratkaisun puolestani ja nostanut minut kuninkaalliseen vapauteen jossa voin vapaasti sanoa päättäneeni seurata Jumalaa. Oma ratkaisuni on vain sen ääneen sanomista mitä Jumala on jo ratkaissut iankaikkisuudessa.”

D

3 tykkäystä

Jouluna sitä.miettii uudestaansyntymistä. Pojalla on kaksi alkua. Millainen oli kolminaisuus, kun Jeesus oli taapero. Isä, Vauva ja Pyhä Henki. Tämä voi olla rienausta, mutta takana on aito kysymys siitä toiko inkarnaatio jumaluuteen jotakin. Ainakin se toi sen että uudestisyntymistä ei voi pohtia irrallaan Kristuksesta.

D

1 tykkäys

Ei. Luontojen ero säilyy.

Ei pidä miettiä liian vaikeita viisaana. :wink: Jumala tuli ihmiseksi Jeesus Nasaretilaisessa, ja oli yhtä aikaa 100 % ihminen. Jumala on Jumala koko ajan oli ihminen sitten vauva, murkku tai aikuinen.
Pyhä Kolminaisuus jää mysteeriksi, vaikka pystyykin selittämään aika hyvin.

En tarkoittanut minkäänlaista luontojen eroa. Jeesus ei pyyhkinyt kovalevyä tyhjäksi syntyessään. Hän oli samaan aikaan pre-eksistenssi ja kakkiva vauva.

D

Mieli avarana. Itse olen vakuuttunut, että Jumala voi lisätä ymmärrystämme suhteessa jumaluuteenkin, kun on muutenkin luvattu, että lopun aikana ymmärrys lisääntyy (Dan). Ja jos yleisesti omaksutuissa oppikäsityksissä onkin ollut vinosuuntausta, sitä voi pyrkiä oikomaan ja kalibroimaan Kirjoitusten mukaisiksi. Itse suhtaudun iloisen positiivisesti tuommoisiin pohdintoihin.

Tähän liittyen mielenkiintoinen on myös Jesaja 7 jakeet 14-16:

14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. 15 Voita ja hunajaa hän syö siinä iässä, jolloin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän; 16 sillä ennenkuin poika on oppinut hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, tulee autioksi maa, jonka kahta kuningasta sinä kauhistut.

Minusta monessa asiassa epäusko ilmenee, kun halutaan kääntää usko nähtäväksi.
Ratkaisukristillisyys perustuu myös näkemiselle, kun myös moni harha, joka on epäuskon hedelmiä.
Epäusko vaatii näkemistä!

1 tykkäys