Kaikkia kristittyjä ( alustajia myöten) koskeva supersuosittu keskustelusarja:
Onko kukaan menossa? Anteeksi, jos tätä kysyttiin jo jossain. Jatkanee Paavalin synodin paastonajan kirkkopäivien (requiescant in pace) perintöä. Näemmä mahdollisuus myös etänä lähettää kysymyksiä kyselytunnille verkkolomakkeitse. Pankaahan kiperiä kysymyksiä nokkamiehille!
Sunnuntaina 26.4. liturgian ja kirkkokahvien jälkeen professori, arkkimandriitta Serafim Seppälä puhuu aiheesta : Eläimet ja Jumala.
Tule kuulemaan miten ortodoksinen perinne ja hengellisyys näkee luomakunnan muut asukkaat.
Pyhittäjä Herman Alaskalaisen kirkko, Tapiola, Espoo. Liturgia klo 10.00
Tänne ehkä ylihuomenna sunnuntaina klo 16.
Espoonlahden kirkossa Pekka Simojoki, Ilkka Puhakka ja Jukka Jämsen, Verkoston Panu Pitkänen ja EtCetera- kuoro. Metrolla pääsee lähelle.
Olen pari kertaa osallistunut myös Jukka Jämsenin rukousseminaarikoulutukseen Ryttylässä ja Vuosaaressa. Nytkin sellainen on iltapäivällä ennen Majataloiltaa.
Klo 13.30–15.30 Rukousseminaari.
https://www.espoonseurakunnat.fi/tapahtumat/2026-04-26/verkostomessun-majataloilta
“ Kauneus on Jumalan äidinkieli”
"Kauneus pelastaa maailman” – Taide näkymättömän tulkkina, seminaari 16.5.2026
Kas, jännä - hyväkin!
Toisaalta esittelytekstin vastakkainasettely on virheellinen, typerä ja kulunut. Taidekin on esimerkiksi rationaalista vallankäyttöä.
Mystiikka uskonnon sydämenä kuulostaa pahaenteiseltä, mutta kyseessähän onkin ortodoksinen tapahtuma. Suhtaudun itse mystiikkaan varauksellisesti.
Kauneus ei pelasta maailmaa, Jumala pelastaa.
“ Hyvät herrat, hän huusi lujaa kaikille- , ruhtinas vakuuttaa , että kauneus pelastaa maailman! Mutta minä olen varma, että tuollaiset leikkisät ajatukset johtuvat siitä, että hän on rakastunut.”
Onkohan kukaan muu (ennen) Dostojevskiä väittänyt moista? Vaan onko tuossa muka jotain vikaa, jos kerran Jumala on kauneus? Onko? Rakkaus ainakin Hän on. Voiko sitten sanoa, että rakkaus pelastaa maailman? Tai valo tai hyvyys tai isä tai karhu tai… Haistanko tomismin, realismin tuoksun?
Ehkäpä tuota kauneutta ei pidä ajatella pelkästään esteettisenä asiana?
Kävisikö: Se kauneus, joka pelastaa maailman, on itse Kristus?
Viime pyhänä am, prof. Serafim puhui meille aiheesta Jumala ja eläimet. Nyökyttelin.
Tämä kiinnostelee myös:
“Magnificat. Konsertti Pyhän Marian kirkossa Helsingissä 9.5. klo 19.15. Sisäänpääsy ilmainen, ohjelma 10€. Cappella Sanctae Mariae, Chorus Sanctae Mariae, Pekka Salokangas (laulu), Sini Wallius ja Markku Mäkinen (urut).Kuoron johtajana kanttori Ann-Catrin Weckström. Konsertti on myös kaunis tapa aloittaa äitienpäivä Jumalanäidin seurassa.”