Uskonnolliset tapahtumailmoitukset

No heh, ei lueta vaan joogaopetus korvaa kirkon opetuksen.

Eikös tässä tapauksessa ollut kysymys samankaltaisuudessta Kirkon opetuksen kanssa?

En kyllä tunne kuin nimeltä hiljaisuuden joogan. Olisiko antaa linkkiä löytämääsi samankaltaisuuteen?

Luulin meneväni vain yksiin taidenäyttelyavajaisiin puolituttuun galleriaan A2 Helsingin Annakatu A12, enkä arvannut, miten “uskonnollinen tapahtuma“ siitä minulle tuli. Kiinnostavat, valtavan suuret hiilipiirrokset, mitkä kuvastivat ihmisen maailman raadollisuutta, saivat pohtimaan olimmeko me, ihmiskunta, paljoa kehittyneet VT:n ajoilta. Peilaamista kristinuskon opetuksiin tapahtui monessakin keskustelussani taiteilijan ja näyttelyvieraiden kanssa. Taiteilija Ilkka Sariola itse on ollut aikaisemmin evlut-kkon pappi, tuttu jo niiltä ajoilta. Näyttelyvieraina oli myös tuttuja diakoneja, suntio, teologian opiskelija…

Vaikuttavia, suuria käsinpiirrettyjä koskettavia hiilipiirroksia, korkeus jopa 2,5m.

Näyttelyyn kannattaa tutustua. Vallankin jos teillä on keskustaan asiaa,

Galleria A2, Annankatu A12, Helsinki on lähellä Bulevardia.

1 tykkäys

Naimattomat miehet, huomio!

Tutustu luostarielämään 2/2026 | Valamon luostari

Tässä linkki ilman facebook-yhteyttä: Tutustu luostarielämään 2/2026 | Valamon luostari (eli leikkaa vaan pois alkaen “?fbclick…”).

1 tykkäys

Kiitos, mutta ei se mulle näy face-linkkinä vaan suoraan Valamon sivuille menevänä.

Ei kai tuo kurssi vain miehille ole, kun siellä on ohjelmassa myös “luostarielämää Lintulassa”? Valamo on kyllä enemmän esillä.

Niinpä! En katsonut ohjelmaa.

Ja onhan siellä äiti Ksenian lisäksi arkkimandriitta Andreas Lintulasta.

En nyt sentään tuohon lähde vielä…

Luostari elämään voi tutustua myös talkoolaisena - mieluummin s. pitkäaikais sellaisena. Työtä vastaan majoitus ja ruoka. Mahdollisuus käydä palveluksissa, elää luostarissa ja observoida sen elämää. Veljestöön liittyminen onkin sitten jo toinen juttu…

1 tykkäys

Juu ja meidän ortodoksisissa luostareissa vierailta ja talkoolaisilta ei tiettyä maailmankatsomusta edellytetä. Kunnioitus toisten kodin henkeä kohtaan riittää.

Sunnuntaina 25.1.2026 klo 16:00 järjestetään ekumeeninen ristisaatto Tapiolan Ortodoksikirkolta Olarin kirkolle.

Lue ohjelma:

https://www.espoonseurakunnat.fi/tapahtumat/2026-01-25/ekumeeninen-ristisaatto-tapiolan-ortodoksiselta-kirkolta-olarin-kirkkoon

Itse lähden kyllä mukaan Tapiolan ortodoksiselta kirkolta.

1 tykkäys

Olipahan kiinnostava iltapäivä!

Tapiolan Ort.kirkossa oli lyhyt hetkipalvelus(tjsp) ja olin niin etuajassa kirkolla, että ehdin jutella isä Petrin kanssa,( jonka pitämällä katekumeenikurssilla aikoinaan olin harkitessani siirtymistäni Ort.kkoon). Paikalla oli myös jo etuaikaan Olarin seurakunnan tuttu pappi, kappalainen Antti Kruus, joka oli juuri palannut Roomasta, ja jonka tuhkakeskiviikkoihin ja pääsiäisyön messuun olen osallistunut. Lisäksi roomalaiskatolista ekumeniaa edusti Dominikaaniveli Marie-Augustin Laurent-Huyghues-Beaufond (kat., Studium Catholicum) ja helluntaiseurakunnan Johtava pastori Petri Mäkilä. Kauniin rukoushetken jälkeen siirryimme ristin perään kulkueeksi, mikä kulki kirpeässä pakkassäässä Tapiolasta Urheilupuiston vierestä Olarin kirkkoon, missä pappi Antti Kruus piti meille Vesperin. Vesperin jälkeen saimme (kylmässä marssijoille maistuvat) tuhdit kirkkokahvit pizzamaisine patonkeineen, ja kirkkokahvien jälkeen alkoi paneeli.

Paneelin puheenjohtajana oli Risto Nordell, juuri YLE:ltä eläköitynyt radiotoimittaja, jonka klassisen musiikin ohjelma “Riston valinta“ on mielestäni ollut huippu kaikista YLE:n ohjelmista. Kävin tilaisuuden jälkeen kertomassa tämän Ristolle itselleen, samoin kuin sen, että olin lähes vihastunut kuultuani hänen eläköitymisestään, mihin hän lohdutteli minua kertoen nyt aloittavansa Radio Dei:ssä ja jo ensi sunnuntaina.

Paneelissa olis siis neljän kirkon edustajat, ja aiheena oli Paavalin kirjeet ja eri kirkkokuntien Paavaliin liittyvät tärkeimmät opinkohdat. Kommentit ja keskustelu oli niin mielenkiintoista, että olisin kuunnellut sitä vaikka miten pitkään, mutta pitihän senkin tilaisuuden päättyä. Tuttujen pappien lisäksi ehdin kirkkokahveilla keskustella tuttujen seurakuntalaisten, naapurikirkon kuoron tuttujen ja muista kristillisen meditaatiopiirin tuttujen ihmisten kanssa.

Ekumenian ja keskinäisen kristittyjen yhteyden ja kunnioittamisen tunne oli vahva. Lisää Tällaista!

7 tykkäystä

Jättäisin ehkä huutomerkin pois. Tai ainakin hymiö perään. Ei ole kenellekään Tuosta vaan -päätös lähteä harkitsemaan tuollaista vaihtoehtoa.

Huutomerkki on tavallisesti virkkeen päättävä välimerkki, jolla ilmaus osoitetaan huudahdukseksi.

Niin tässäkin tapauksessa.

Kyllä, hyvä niin, koska kehotus se ei oikein voi olla.

All you need is Love!

Mielenkiintoinen seminaari eturivin alustajineen.

Striimimahdollisuus.

Huomenna Helsingin Pyhän Sydämen kappelissa Riemumessu. Liturgia Juhana Tarvainen, saarna Jari Rankinen, musiikki The Road. Varmaan mennään, olin viimeksikin vuosi sitten.

2 tykkäystä

Olkaa ystävälliset ja jakakaa tätä oman paikkakuntanne seurakuntalehtiin ja paikallislehtiin.