Turhaan lähdit, tuli lisää tilaa kun väliovia avattiin. Täynnä kyllä silti. Mukana Make Perttilä ja bändi.
Olen allerginen henkilölle, mutta hyviä kappaleita hän on tehnyt. Keskusteltiin joskus avioliitosta netissä. Olimme eri mieltä asiasta.
D
Tarkoitatko Perttilää vai Laaksosta? Minulla oli aika, jolloin en voinut sietää Petri Laaksosta, hänen laulunsa kun olivat sellaista vollotusta. Sittemmin käänsin takkini 180 astetta ja arvostan suuresti mielipiteistä riippumatta.
Make Perttilä taas on tullut ensimmäisen kerran tutuksi minulle Etiopia -kappaleellaan, joka iski heti lujaa ja sittemmin on paljastunut yhteydet EtCeteraan ja Pekka Simojokeen, joka kutsui tätä karismaattiseksi körtiksi, mikä luonnehdinta sopii hyvin. Paljon hienoja biisejä, kuten Laaksosellakin.
Perttilää. Olen tavannut oikeita körttejä seuroissa vanhoissa puvuissaan ja totisessa herätyksen kaipuussa. Perttilä ei kuulu siihen porukkaan.
D
Siinä vaiheessa, kun kävin, istui ihmisiä pöytien ääressä ja irtotuoleilla penkkirivien takana, aika sikinsokin. Yhtään vapaata tuolia en nähnyt.
Ajattelin tulla sinun “mainoksesi” perusteella, kun satuin olemaan muusta syystä siinä lähellä, mutta pääsinpä nyt sitten kotiin ennen yhdeksää.
Ok. Tultiin paikalle puoli kahdeksalta ja paikkoja oli vielä silloin, mutta ne menivät pian. Lopulta paljeovi aulaankin avattiin ja siellä olevat penkit otettiin käyttöön osan porukasta jäädessä seisomaankin. Autopaikat olivat myös tiukassa jo tuolloin tullessamme, kirkon paikat ja kadunvarret täynnä. Konsertti oli keskinkertainen, hiukan liian iskelmävoittoinen ja paljon parempiakin laulujaan olisin halunnut häneltä kuulla. Lisäksi kirkon betoniakustiikka oli aika paha.
Olihan tuo kuitenkin ainakin vaivansa ja hintansa arvoinen. En ole livenä Laaksosta kuullut sitten 80-90-lukujen taitteen, kun hän toimi Helsingin Tuomasmessujen musiikinjohtajana muutamia vuosia Agricolankirkossa, jolloin hän oli muuten minulle täysin tuntematon, kuten muutkin tuon ajan gospelmuusikot. Joka tapauksessa äärimmäisen ammattitaitoinen sekä laulajana että soittajana ja säveltäjänä. Parhaat laulut jäivät tällä kertaa ehkä illan teemankin vuoksi, koska oli Taiteiden yö, mutta myös sujuvana illan juontajana hän toimi kohtalaisen hauskasti. Perttilä kitarassa, joku minulle tuntematon koskettimissa ja Laaksonen itse flyygelin takana kuitenkin toimi hyvin.
Muistutan kaikkia kunnollisia ihmisiä (ja teitä muitakin) siitä, että Hämeenlinnan 141. evankeliumijuhlat alkoivat. Ensimmäinen ohjelmanumero oli sananvapauspaneeli “Mitä saa sanoa”, jota olin seuraamassa. Puhujina Päivi Räsänen, Juha Ahvio ja Ivan Puopolo. Enemmän yhteiskunnallinen kuin hengellinen keskustelu, mutta merkittävä osa kyllä oli myös kristillisellä näkökulmalla.
Oliko aiheina litteä maa? Väestönvaihto? Kamala Harrisin syntymätodistus?
Kuulin eilen illalla Ahviota radiosta, jossa hän viittasi tuohon Hämeenlinnan tilaisuuteen ja WHO:n pakkorokotuksiin, Bill Gatesiin sekä wokeismiin. Suljin radion.
Se on viisautta, olkaamme vakaat!
Käsittääkseni Ahvio puhui sananvapaudesta. Siihen kuuluu myös oikeus puhua asioista joita pidetään huuhaana.
D
Ja vapaus nauraa huuhaalle.
Kyllä, ehdottomasti. Mutta ei ihmiselle.
D
Aina kun törmää johonkin Oikea Media -blogistin puheeseen tai kirjoitukseen, kirjoittajia on sivustolla monia, kuten Paunio, Puolimatka jne., niin saatan kyllä hymähtää puheelle tai kirjoitukselle.
Hämäävä aihe “Mitä saa sanoa” ja lisäämäni kuvaus sananvapauspaneeli tosiaan antavat ymmärtää, että Maan muodosta voisi olla kyse. Tällä kertaa kyse oli silti sananvapauden tilasta Suomessa ja hiukan muuallakin.
Kärsämäen seurakunnan jumalanpalvelus alkaa kohta. Siinä on nykyisen kirkkoherran viimeinen jumalanpalvelus ennen eläkkeellejäämistä.
No nyt on kunnollista!
No nyt on kaunista!
Ortodoksis-katolinen kulkue Neitsyt Marian kunniaksi Helsingissä 8.9. - Suomen ortodoksinen kirkko
Todella! Toivottavasti tästä tuleepi perinne!
Ihanaa! Jumalalle kiitos!
Tällaista olen suorastaan kadehtinut Italiassa ja Kreikassa matkoillani, kun olen kulkueiden kohdalle sattunut. Miksei meillä olisi enemmän evl-porukallakin ristisaattoja ja pyhiinvaelluksia?
Pyhää Jumalanäitiä, ainaista Neitsyt Mariaakin olen arvostanut ja kunnioittanut, niin evl kuin olenkin.
Tämä matkakin (Uspeski-> P.Henrikin katedraali) on niin kohtuullinen, että risapolvinen meikäläinenkin aikoo yrittää tuonne kirkkoihin ja kulkemaan!
Olipa kaunis ja rakkaudellisen ekumeeninen “erimerkkisten” kristittyjen kohtaaminen kiitoksen ja ylistyksen hengessä!
Porukkaa oli niin paljon, etteivät kaikki meinanneet mahtua sisälle kirkkoihin, vallankin Pyhän Henrikin katedraali oli tiukilla.
Sääkin suosi, oli ihanan kesäinen ilma kulkea ristisaatossa. Uspenskista saatiin ristin perässä kannettaviksi arvokas ikoni, ja Pyhän Henrikin katedraalilta Pyhän Neitsyt Marian patsas. Meillä kulkueen ihmisillä oli myös paljon omia ikoneita kannossa. Kulkueessa kuultiin sekä ortodoksista että katolista kirkkolaulua. Kirkoissa jakoivat myös ohjelmat ja nuotit, joten saatoimme laulaa mukana seurakunnan osuuksia.
Koin suurta iloa ja kiitollisuutta, ja veljellistä rakkautta kaikkia ihmisiä kohtaan ja uskalsin jutella noiden minulle vieraiden kirkkokuntien kristittyjen kanssa. Toivoimme yhdessä, että tästä tulisi perinne.
Katolisen kirkon puolelta tapahtumaa järjestänyt (ja kai idean isä) sanoi puheessaan, että P.Mariallle on juhlapäivänään paras lahja siinä, että hän näkee millainen väenpaljous on tässä eri kirkoista kokoontuneessa kulkueessa ja hartaushetkissä.
Toivotaan, että tästä tulee perinne - aion olla mukana jos vain edes jotenkin liikun.
Nykymaailmassa, vallankin Suomessa, painetaan kristinusko piiloon ja suorastaan hävetään tuoda sitä esille.
Nyt on Kristinusko Pride:n aika! Lisää ristisaattoja ja kaupunkipyhiinvaelluksia ja näkyviä tilaisuuksia.