Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

En ymmärrä yhtään mitä tarkoitat. Miehet ovat olleet, ja edelleen ovat kaikkia ikäluokkia katsoen, vähemmän uskonnollisia. Nyt nähty muutos on uutinen. Toisaalta sille ei ole mitään selitystäkään, joten poikkeuksellisesti kysymysmerkki otsikossa on paikallaan.

2 tykkäystä

Hmm… en viitannut tuohon automaattiotsikkoon. Itse artikkelissa otsikko on tämä:

Robin Bergström, 18, ajattelee, ettei pääse taivaaseen ilman Jeesusta – Keitä ovat nuoret miehet, jotka alkoivat yhtäkkiä uskoa Jumalaan?

Näkemykseni mukaan Apu on yksi antikristillisimmistä aikakausjulkaisuista Suomessa, joten arvioni artikkelin motiiveista ja tarkoitusperistä on sen mukainen, vaikka olen lukenut siitä vain alun.

2 tykkäystä

Ingressissä on virhe, “nuoret miehet ovat nyt niitä, jotka uskovat Jumalaan muita enemmän” pitäisi olla “nuoret miehet uskovat nyt Jumalaan naisia enemmän” tms. – eivät kai 20-vuotiaat miehet useammin uskovia oli kuin 70-vuotiaat miehet.

Mutta muuten en löydä niin mitään valitettavaa. Koko juttua en maksumuurin takia ole lukenut.

Avun päätoimittaja on ortodoksi…

1 tykkäys

Luulisi näkyvän lehden linjassa, mutta Apu on ollut varsin polarisoiva lehti. No en titetenkään voi ketään tuntematta tuomita enkä muutenkaan, mutta yleisellä tasolla pidän selvänä, että nimellisesti kristittyjä on varmasti kaikissa kirkkokunnissa. Vrt:

“Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen.” (Room 2:28-29)

Kas, päätoimittaja vaihtuu syksyllä. “Apu-lehti voi vaikuttaa yhteiskunnan polarisaation eli kahtiajakautumisen vähenemiseen, Pernaa ajattelee.” Tämähän olisi toki hyvä linjanmuutos.

Tuo mitä sanot Apu-lehdestä on kiinnostavaa. Olen lukenut Apua ja Seuraa joskus viime vuosituhannen puolella (vanhemmilleni tulivat ne vuorotellen), ja olin jäänyt siihen käsitykseen että ne ovat harmittomia toisistaan tuskin erottuvia maakuntien Suomen ei-akateemisten eläkeläisten (viime vuosituhannella vielä perheiden) ajanvietelehtiä. (Tosin jokin käsitys saattoi olla että Apu olisi ollut hiukan enemmän demareiden ja Seura kepulaisten suosiossa?) Pystyisitkö antamaan jonkin tiivistelmän näiden lehtien kehityksestä? Onko linjauksissa ehkä kyse yksittäisten kolumnistien mielipiteistä?

2 tykkäystä

Autordiosta kuuntelin Horisontti -ohjelmaa. Siinäpä teologit horisivat oikein olan takaa. Sinänsä mielenkiintoista kuunnella, mutta en vakuuttunut. Ei jatkoon!

1 tykkäys

Kiinnostavaa ja jännää miksi vain “ei-akateemiset” lukisivat Seuraa? Ja voiko edes koko perhe olla akateeminen.
Päiv.: Kirjoititkin eläkeläisten.

Kai erilaiset ihmiset lukevat erilaisia asioita?

1 tykkäys

En oikeastaan täällä, koska en voisi välttää viittauksia politiikkaan.

Positiivinen juttu Rauhan Tervehdys -lehdessä sivulla 3.

Jutussa kerrotaan nuoresta miehestä, joka on seurakunnan luottamushenkilö ja joka käy kirkossa joka pyhä ja osallistuu lähes kaikkeen oman seurakuntansa nuorisotyön järjestämään tapahtumaan. Kerrankin tämmöistä eikä aina valitusta siitä, että vain mummot käyvät kirkossa.

Minä veikkaan, että tämänhetkinen maailmantilanne vaikuttaa siihen, että nuoret miehet ovat kiinnostuneita kristinuskosta. Jos sota syttyy, niin hehän sitä joutuvat lähtemään rintamalle eikä ole yhtään varmaa, että sieltä palataan elävänä takaisin.

4 tykkäystä

Suviseuroista uutinen Kalevassa (maksumuurin takana)

Tilastojen valossa 12-henkisessä lestadiolaisperheessä voi olla keskimäärin kaksi sukupuoli- tai seksuaalivähemmistöön kuuluvaa lasta.

Olen kyllä kuullut, että vanhoillislestadiolaisissa on paljonkin ns. sateenkaariporukkaa, mutta silti minua harmittaa, että asia tuodaan esiin tällä tavalla. Seta menee tässä asiassa niin toiseen äärimmäisyyteen, että pelkään, ettei siitä ole todellista apua ole srk:n sateenkaarinuorille tai -aikuisille.

Nyt kyllä kuulostaa vähän hatusta heitetyltä tilastolta. Ei sateenkaarihahmoja varmaan ihan yli kymmentä prosenttia ole.

7 tykkäystä

Tuohon on varmasti laskettu kaikki “Olen joskus tuntenut seksuaalista kiinnostusta samaa sukupuolta olevaa kohtaan” tuntemukset.

Sinällään tuo on minusta väärin. Kaikki tietävät mihin menevät kun tulevat suviseuroille. Vastakkaisen agendan julistaminen siellä on vastoin juuri niitä turvallisen tilan periaatteita, joita kirkkokin opettaa- Vastaava keissi olisi jos sateenkaarimessussa joku jakaisi Aito avioliitto yhdistyksen tarroja. Siitä nousisi h**vetinmoinen haloo.

D

13 tykkäystä

Kun en ole Kalevan tilaaja ja en voi lukea koko juttua, niin kerrotaanko tempauksen järjestäjäksi Seta?

Ei tarvitse. Setan agendaahan siellä toistetaan. “Sinulla on lupa toteuttaa itseäsi ja seksuaalisuuttasi niin kuin olemuksesi määrää. Olipa vastakkainen sukupuli mitä hyvänsä tai olipa niitä miten paljon hyvänsä”. Se kun vaan ei ole totta.

Minua ei oikeasti häiritse se että joku on homoseksuaali (tai määrittelee itsensä siten), vaan se että sitä on tarvetta perustella jotenkin olemukseen perustuvana ominaisuutena, jonka toteuttamisen estäminen on vastoin ihmisoikeuksia ja peräti tieteelliseesti todistettu (ei ole). Tai että koko asiasta on tehty ihmisoikeuskysymys. Yksikään homoseksuaali tai prohomoseksuaali ei olisi marssimassa pridellä ilman isän ja äidin sukusoluja tai kyseenalaistamassa vanhoillislestadiolaisia arvoja suviseuroilla. Luulen että se on monen kiukun takana: tieto siitä, että kumpaakin sukupuolta tarvitaan jokaisen olemassaoloon.

D

7 tykkäystä

Tietenkin pitää ilmoittaa järjestävä taho.

Itse pidän avioliittoani miehen ja naisen välisenä sakramenttina. Emme kuitenkaan halua tulla millään lailla yhdistetyksi “Aito avioliitto” puulaakin toimintaan.

1 tykkäys

Maksumuurin takana oleva uutinen uudesta katolisesta kappelista Joensuussa:

4 tykkäystä

Ei kerrota, mutta Setahan on kaiken sateenkaarihössötyksen takana. MM. näistä yksi kampanjan alullepanija, Essi Mutanen, aikoo osallistua pridemarssiin. Setahan on pöllinyt Nooalta sateenkaaren ja käyttää sitä omaan aivopesuunsa.

ex-lestadiolainen Mutanen saattoi sosiaalisessa mediassa yhteen kymmeniä uskovaistaustaisia ihmisiä

1 tykkäys

No ei ole.

Sateenkaari symbolina ei ole Setan copyright ja sitä käyttävät muutkin. Kansainvälinen tunnus, ei sitä mikään suomalainen järjestö omista.

Satun tietämään, ettei Seta mikään yksituumainen ja riidaton järjestö. Monet seksuaalivähemmistöihin kuuluvat eivät edes ole sen tekemisistä samaa mieltä.

Mutta itse kysymykseni kuuluikin: onko kyseinen tempaus Setan järjestämä Suviseuroilla?

3 tykkäystä