Uskonnollisia uutisia kotimaasta ja ulkomailta

Niin siis käytännössä kyse on siitä, että Puolimatkan perustellut näkemykset olivat liian “trumpistisia” Seurakuntalaisen johtoryhmälle ja hänet oli vaiennettava. Aivan kuten Twitter ja Facebook ryhtyivät sensuroimaan presidentti Trumpia koska näkemykset eivät vastanneet ko. alustojen virallisia näkemyksiä. Tällaista tapahtuu Venäjällä, Kiinassa ja Pohjois-Koreassa aivan tämän tästä.

Ei kun hän käyttäytyi epäasiallisesti jälkeenpäin.

D

Mitä “epäasiallista” on siinä että TP estää Savelaa & co levittämästä omia feikkitotuuksiaan TP:n omassa somekanavassa?

Ei kai siinä sitten mitään…

D

Jos joku uskoo vakaasti liskoihmisten pitävän maailmaa vallassaan, niin vastaan väittäminen ihan argumentoinnin tasosta riippumatta tarkoittaa sitä, että vastaväittäjä on joko valaistumaton tai sitten itsekin liskoväkeä taikka sen liittolainen. Sellaistava vaihtoehtoa kuin liskoihmisten olemassaolon kyseenalaistaminen ei tuon ihmisen kannalta ole olemassa.

2 tykkäystä

Näinhän se ihmismieli toimii.

D

Tosin en ajattele, että tuollainen pohjoiskoreasleepyjoe-höpinä vielä kertoisi ihmisen olevan sitoutunut johonkin tiettyyn salaliittoteoriaan. Moni identifioituu vahvasti oman tiensä kulkijaksi, kriittiseksi ja älykkääksi ihmiseksi, joka ei ole samanlainen tahdoton lammas kuin muut. Tällainen ihminen suosii yleensä niitä näkemyksiä, jotka ovat valtamedian (tai sen, minkä hän näkee valtamediana) epäsuosiossa, koska se todistaa hänen kriittisyytensä puolesta. Kyse ei siis välttämättä ole siitä, että hän olisi harkinnut ja pohtinut ja päätynyt mielipiteisiin, joita valtamedia vastustaa, vaan siitä, että valtamedian vastustamasta jutusta tulee helposti hänen mielipiteensä.

Tähän liittyy myös tietynlainen tietäväisen kyynisyyden esittäminen. Jep, tiesinhän minä, että totuus sensuroidaan. Aivan, tuolla tavoin se menee. Valehtelijoita kaikki. Kyllä minä tiedän.

1 tykkäys

Käyttäytyi miten epäasiallisesti? Tuo Seurakuntalaisen kirjoitus ei kerro mitään asiasta.

1 tykkäys

Kun päätoimittaja Sari Savela ilmoitti blogin poistosta Tapio Puolimatkalle, tämä vastasi ystävällisesti ymmärtävänsä ratkaisun. Se, miten Puolimatka myöhemmin nosti asian esille sosiaalisessa mediassa ja miten hän esti hänen argumenttiensa kommentoinnin, viesti kuitenkin muusta kuin ymmärryksestä. Puolimatkalla ei ole tästä syystä jatkossa edellytyksiä toimia Seurakuntalaisen blogistina.

Epäasiallinen oli oma sanani. Alunperinhän kyse oli vain blogin poistosta, jonka Puolimatka seurakuntalaisen mukaan ymmärsi. Puolimatkan Face ja twitter ilmaisevat asian kuitenkin toisin. Puolimatkan mukaan kirjoitusoikeus poistettiin yhden tekstin perusteella ja seurakuntalaisen mukaan asia ei ollut niin. Ymmärrän että seurakuntalaisen puolelta Puolimatkan ulostulot tässä asiassa ovat kuvailtavissa esim. termillä “epäasiallisia”.

En lue Puolimatkaa korona-asiassa, enkä oikeastaan ketään muutakaan.

D

1 tykkäys

Mies on hyllytetty, ja vähän puolustautuu, jos joku kokee sen epäasialliseksi, se on ok. Se on hänen heidän tunteensa. Kaikki eivät jaa tuota kokemusta. Ja se siitä. En seuraa Puolimatkaa, omassakin matkanteossa riittää puuhaa.

Kokemus epäasiallisuudesta ei ole tunne. Epäasiallisuus on todellisuutta koskeva väite/oletetun faktan sisältävä tila. Sitä voidaan tarkastella objektiivisesti. Tässä tapauksessa minusta vaikuttaa siltä, että Puolimatkan suhtautuminen seurakuntalaiseen on ollut epäasiallista tämän asian tiimoilta. Se että Puolimatkasta on (kenties) tuntunut pahalta blogin poistamisen jälkeen, on tunne. Sitä ei voi kiistää, mutta sitä ei voi myöskään käyttää argumenttina Puolimatkan puolesta tai vastaan.

D

1 tykkäys

Olen melkein kaikesta kanssasi erimieltä. Ja kuinka helposti huomaan olevani erimieltä. Lisäksi olen mielelläni erimieltä, kuinka helposti se käykään. Olen jopa itse yllättänyt. Joten minua ei oikeastaan kiinnosta. Kuten sanoin, en seuraa Puolimatkaa.

Voit sanoa olevasi eri mieltä, mutta olet väärässä mitä edelliseen kommenttiini liittyi. Luonnollisesti on sinun osoitettavissa missä olen väärässä, sillä eri mieltä oleminen esittämäni asian kanssa tarkoittaa samaa kuin että sanoisi minun olevan väärässä sen suhteen mitä puhun käsityksen/kokemuksen ja tunteen välisestä erosta. Mutta et pysty siihen, vaikka esitin asiani ihan asiallisesti.

D

Suomen Kuvalehti kertoi 11. syyskuuta, miten kaupallisen AlfaTV-kanavan rahoitus on tullut valtaosaltaan kristillisiltä lähetystyöjärjestöiltä.
Asian tekee ongelmalliseksi se, että yhdistykset eivät pyydä lahjoittajilta varoja suomenkieliseen kaupalliseen tv-liiketoimintaan. Tv-kanavan taustayhdistys IRR-TV ry ja sen ulkomaalaiset sisarjärjestöt keräävät varoja lähetystyöhön ja muun muassa orpolasten auttamiseen.

Toisin sanoen avustuksia keräävä lähetystyöyhdistys on rahoittanut valtaosan AlfaTV:n toiminnasta, vaikka vain hyvin pieni osa ohjelmistosta on kristillistä. Kanava esittää muun muassa poliittista keskusteluohjelmaa, missikisoja sekä kokki-, tanssi-, lääkäri-, lemmikki- ja talousohjelmia. Taustayhdistyksen sääntöjen mukaan sen tarkoituksena on evankeliumin julistaminen Markuksen evankeliumin 16:15 mukaan maailmanlaajuisesti”.

Aika ikävältä kuulostaa tämmöinen. Alfa-TV:ssä on kyllä tosi hyviä ohjelmia, joita olen joskus netissä seurannut. Harmi vain, että esiin tulee tämmöistä sekoilua.

1 tykkäys

Tässä olisi jo siguainesta. Puuhaa on todella tuntunut riittävän. Välillä yhtä, toisaalla toista ja aina kapuloita rattaisiin jollain kummallisella väitteellä, jota kukaan muu ei ole edes esittänyt ja olipa kommentoitu asia millainen tahansa. Aina löytyy joku kummallinen argumentti, joka ei liity mitenkään mihinkään, ei välttämättä edes itse esittämiisi asioihin.

Tämän minäkin olen huomannut sinussa, että tykkäät olla eri mieltä silloinkin, kun mitään erimielisyyksiä ei edes ole. Tai kehität jostain sellaisen sopivasti. Tämä johtuu siis siitä, että teet tätä ilmoittamasi mukaan mielelläsi. Ja se sujuu sinulta mielestäsi helposti. Tässä olen samaa mieltä. Se todellakin sujuu hyvin sinulta. Tulee vaikutelma trollauksesta, jota hämmennetään kunnes soppa on syntynyt ja sitten veistelet taas jotain, joka ei liity mihinkään.

3 tykkäystä

Hannu Haukka on joitain päiviä sitten lähettänyt Hesarin Alfa-tv:tä arvostelevalle kirjoitukselle vastineensa päätoimittajalle ja toimittajille. En tiedä onko tätä Hesarissa julkaistu, mutta Facebook - sivuillaan hän julkaisi viestinsä:

1 tykkäys

Hannu Haukkan kommentit ovat kyllä kuvaavia, ja osittain varmasti totta. Ne eivät kuitenkaan vastaa rahakysymyksiin joka on jopa kirkollisille järjestöille esim… Vaikea, hankala ja arka aihe.

Ei välttämättä uutinen , mutta uusimmassa Elämä -lehdessä on kenttäpiispa Pekka Särkiön juttu. Jutussa on mainittu mm., että varusmiehistä lähes 90 % on jonkin kirkon tai uskonnollisen yhdyskunnan jäsen.

1 tykkäys

Monille meille sellaiset muinaiset arvot kuin “Koti, Uskonto, Isänmaa” ovat edelleen merkitseviä ja yhteenkuuluvia. Ja on valmis niitä puolustamaan.

Kenttäpiispan “hiippakunta” tavoittaa jatkuvasti hyvin suuren ja merkittävän osan Suomen nuorista aikuisista ja tekee tärkeää työtä juuri heidän parissaan, jotka eivät aktiivi-iässään juuri kirkkoihin kerkeä.

Miten tuo on mahdollista, kun koko Suomessa evl-kirkon jäseniä oli v. 2020 alussa enää 68, 6%? Meidän seurakunnan alueella jäsenmäärä oli viisi vuotta sitten 55%, nyt varmaan melko tasan 50 ja naapuriseurakunnan alueella vuoden 2020 alussa Helsingin puolella 43,4%. Koko Helsingissä vain 51%. Jumalatonta porukkaa.