Noin 9 vuotta sitten puhuin silloin parikymppisen tyttäreni kanssa tästä, koskien speed ja trash metal -bändien yhteydessä ilmenevää satanistista kuvastoa ja käyttäytymistä.
Hän sanoi juuri samoin, että se on vaan läppä.
Minä sanoin että saatana toimii juuri noin, ei hän ehdota että palvokaa minua persoonallisena pahana vaan keksii kaikenmaailman läppää, trendiä ja huvikseen ajanvietettä jonka kautta ihmiset alkavat puhua hänestä, ajatella häntä ja siitä kuvastosta ja ajatusmaailmasta tulee pikku hiljaa tuttu ja osa maailmankuvaa. Lopulta aikansa läppää heitettyään saatana alkaa vaikuttaa ihmisessä itsessään nousevissa himoissa, vallanhimossa ja nautinnonhimoissa.
Saatana on alusta asti ollut valehtelija.
Jumala sen sijaan lähestyy ihmistä syvällä sisimmässä sekä luomakunnan todellisuudessa ja tapahtumissa. Jumala puhuu ihmiselle totuutta, itsetuntemusta ja Jumalan tuntemista, intiimisti, lähellä ja syvässä tunnistamisessa.
Ja meininki on very strict, kun olen sivusta seuraamaan päässyt. Kunnioitan. Toki yksilöiden hurskaudessa on eroja niin kuin varmaan kaikkialla.
Kyseessä ( se ei uutisesta käy ilmi) yksi suurimmista perinteisen, klassisen, kristinuskon säilyttäneistä kirkoista jonka juuret ovat varhaiskristillisyydessä jonka käytäntöjä kirkko on onnistuneesti säilyttänyt.
Eikös heillä ole hallussaan myös liiton arkki - vai oliko se Nooan arkki? Eikö Etiopiassa ole myös maailman vanhin tunnettu suku, Salomonin ja Saaban kuningattaren?
Vaan onko Henok nyt heille Ihmisen Poika kuten kirjansa väittää? Muuttuivatko Jumalien poikien vaimot seireeneiksi? Entä onko kuun valo todella 7 kertaa heikompi auringonvaloa ja kuu ja aurinko samankokoiset niin kuin Jumala Henokille ilmoitti? Olivatko jättiläiset kovin kookkaita? Onko luonnonilmiöillä, kuten kuurnalla, todella oma henkensä ja saavatko nämä ylennyksiä kuin virkamiehet ikään? Entä onko kirjoitustaito syntiä?
Totisesti on Henokin kirja vain tosiuskoville! Omani ei riitä noihin alkuunkaan…
On siellä kuulemma joku arkku säilytyksessä Siionin neitsyt Marian kirkolla. Liiton arkiksi sitä on väitetty, mutta se on kuulemma ulkoisesti näyttänyt keskiaikaiselta tyhjältä arkulta.
Etiopialainen Raamattu olisi mielenkiintoinen, mutta siitä ei kuulemma ole kunnon käännöksiä englanniksi kokonaisuutena. Tuskin muillakaan euroopan kielillä.
Makkabilaiskirjat ovat jotenkin Etiopiasta kertovia, eli erilaisia kuin juutalainen teksti. Henokin kirjat ja Riemuvuosien kirja taas samanlaisia kuin juutalaisissa teksteissä. Muuten ilmeisesti kirjoiltaan samanlainen kuin ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa. Väittävät sen olevan on siinä mielessä arvokas, että kieli on säilynyt sellaisenaan. Tiedä häntä.
Sikäli kuin olen ymmärtänyt, niin etiopialaisten Raamatussa on aika paljonkin sellaista, mikä on enemmän tai vähemmän ristiriidassa juutalais-roomalaisen tradition kanssa.