Paavi vietti messun Barcelonassa ja siunasi kirkon korkeimman, vasta valmistuneen tornin, jonka valmistumista juhlittiin paavin vierailun yhteydessä.
Melkoinen spektaakkeli, jopa vähän överi, lopun ilotulituksien osalta, mutta sopii espanjalaisten tyyliin. Paavi vieraili myös kirkon suunnittelijan, Antonio Gaudin, haudalla. Prosessi Gaudin kanonisoimiseksi on aloitettu.
Kirkko itse on hyvin kaunis mielestäni, ja messua on aina nostalgista kuulla espanjaksi. Tässä lisäksi kuullaan katalaania ja latinaa. Ja isoa kirkkokuoroa ja täyttä orkesteria.
Tänään sitten minulle pakollinen postaus paavin vierailusta Kanarian saarille.
Paavi Leo viettää messun minun ensimmäisessä hiippakunnassani Nivariensen hiippakunnassa Teneriffalla. Nyt livenä. Hieno kuoro ja orkesteri täälläkin. Paikka on aivan meren rannalla, toivottavasti kameramiehet ottavat kuvaa myös merimaisemasta.
Muy orgullosa de mi isla.
Entinen rippi-isä Francisco bongattu organisoimassa Ofertorion kansan lahjoja ehtoollispöytään. Mukava nähdä hänet hyvissä voimissa. Hän on nykyään hiippakunnan vikaari, joka hoitaa sääntökuntaelämän ja Jumalalle vihityn elämän asioita ja on seminaarin hengellinen ohjaaja.
Vastaan omaan kysymykseeni eli siihen, mitä kirkko tukee tukiessaan Pride-tapahtumia ja Pride-liikettä: patriarkaatin kaatamista, vapaata Palestiinaa, fasismin vastustusta, queeriutta, TERF:in vastustamista, transoikeuksia, homosaatiota, kenties myös kapitalismin ja aborttikieltojen vastustamista.
Listaus on tehty Noora Muittarin X-päivityksen perusteella.
Vähiten noista ymmärrän patriarkaatin ja TERF:in vastustusta sekä tietysti tuon queerin kannatusta. Olisiko se esimerkiksi queer, jos joku tahtoisi sivellä itsensä päästä varpaisiin vispipuurolla seksin ajaksi? Onko tällaisessa jokin arvo? Marssikyltin mukaan tulee olla queer, sillä sitä, mitä ei voi ennustaa, ei voi hallita. Onko tässä se logiikka, että vasta saatiin kiellettyä homoseksuaalinen käytös, kohta ehkä tajutaan, mitä TERF on ja aletaan sitten vastustaa sen vastustamista, mutta eiköhän nuo ryökäleet ala jo pukeutua eläimiksi ja keittämään vispipuuroa!
Yleinen kommentti taitaa muuten olla se, että Priden vastustaminen perustelee Priden olemassaolon ja tarpeellisuuden. Vähän pöllöä minusta. Aika vihaiselta tuo tempaus minun silmääni vaikutti. Protesti ja kapinaliike kenties ja vasta toissijaisesti jonkin, kuten homoseksuaalisuuden, juhla. Minussakin usein ja yleensä vihaaminen voittaa rakkauden.
Liikkeen mainoksissa voi kuitenkin olla substanssi, kuten miehiä tai naisia, valkoihoisiakin.
Eikö muuten tavallisuuden korostus käy liikkeessä yhtä jalkaa outouden, queerin, korostuksen kanssa? Ollaan tavallisia ja outoja eli fluid! Outous jää tosin helposti kosmeettiseksi.
Priden nimittäminen uskonnoksi on Priden kehumista. Uskonnot ovat suuria ja järjestelmällisiä ja pitkäikäisiä jumalkäsityksineen ja eettisine koodeineen. Aktivismi ei ylitä kriteereitä. Toki uskonnollisia piirteitä voi olla. Fanaattisuus, legalismi, antinomismi - yleisinhimillistä kamaa.
Sitä se on, yksi pyrkimys riistää kirkko Perkeleen hallintaan kokonaisuudessaan, totaalisesti kaikilta osiltaan on selvästi nähtänä tuossakin toiminnassa.
Pahojen enkelien toiminta kirkkoa vastaan kuvataan täydellisesti Raamatussa. Matt. 16:18 mukaan “helvetin portit” sotivat jatkuvasti kirkkoa vastaan, ja yksin Kristus varjelee kirkon helvetin voimien hyökkäyksiltä. Kaiken kirkolle vahingoittavan takana ovat pahat henget. Ne aiheuttavat Sanan kuulijoiden tarkkaamattomuuden (Luuk.8:12: “Sitten tulee Paholainen ja ottaa Sanan pois heidän sydämestään”) ja jumalallisen opin väärentämisen, jonka Kristus haluaisi kirkkonsa säilyttävän puhtaudessa (Matt. 13:25: “Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihollisensa tuli ja kylvi rikkaviljaa vehnän sekaan”; 1. Tim. 4:1–6: “paholaisten oppeja”).
Olisin kysynyt, että onko muilla kaupungeilla Pride-sponsorien joukossa Suomen Ev.Lut seurakuntia ja Saatanan Temppeli seurakunta? (The Satanic Temple Finland on Suomen ainoa virallinen The Satanic Temple-seurakunta)? Miten esim. Helsingissä ja Turussa?
Ks. Tampereen Pride 2026 Sponsorit:
Olihan tuo yllätys minulle, ehkä muillekin. Kuinkahan suurelta osin on yksimielisyyttä muissakin asioissa…? Vaikka olenkin eri kirkkokunnan jäsen, niin läheisiäni on Suomen Ev.Lut kirkossa, joten asia tulee sillä tavalla lähelle. Uskoisin, että iso osa Ev.Lut kirkon jäsenistä ei kuitenkaan tällaista yhteistyötä ja ideologiaa kannata.
Minuakaan ei yllätä yhtään ja asian tekee hyvin ymmärrettäksi tuo edellä lainaamani Pieperin teksti. Jos ihminen hylkää Jumalan armon, niin hän on pahojen henkivaltojen kurimuksessa vääjäämättä ja tekee ja tukee kaikkea mikä on vastoin kristinuskoa. Eikä Paholainen ole kiinnostunut tukemaan Pride liikettä, eikä muitakaan vastaavia, se on ainoastaan kiinnostunut turmelemaan Jumalan työtä maailmassa käyttäen välineinään näitä liikkeitä. Eipä näissä liikkeissä mukana olevat sitä tajua, koska tämä henki joka heitä kuljettaa on maskannut ihmioikeuksien jne. puolustamiseksi tällaisen toiminnan ja saanut siten sille muka moraalisen tuen.
Helsinki | Etiopialainen ortodoksinen kirkko ostaa Pihlajamäen kirkon
Tuttu kirkko, jossa kävin pääsiäisen tienoilla viimeksi. Olen asunutkin alueella ja Verkostoryhmä piti siellä messuja viitisen vuotta tähän asti, joissa myös välillä kävin.
Hyvä että löytyi kristillinen kohde ostajana. Mainittu koptiortodoksiseurakunta on pitänyt nykyisenkin asuinseurakuntani pikkukirkossa jumalanpalveluksiaan joitakin aikoja.
Mitä merkitystä tällä on? Pride-sponsoreina on paljonkin erilaisia ja eritaustaisia toimijoita, joten niiden suhteista ei välttämättä voi tehdä mitään päätelmään tämän pohjalta. Toisaalta Saatanan Temppelin on käytännössä ateistinen yhteisö nimestään huolimatta. Heillä on myös paljon hyviä arvoja, nimestään huolimatta.
Satanismihan ei ole sama asia kuin Saatanan palvonta.
Kommentoijan kommentti ei koskenut suhdetta, vaan yhtenevää kantaa tuohon teemaan liittyen. Katselin listan läpi. Vaikutti siltä, että listalla painottuivat tietyt poliittiset suuntaukset. Edustettuina oli kolme puoluetta ja lisäksi yhden puolueen naisjärjestö, sekä järjestökentästä monta sellaista toimijaa, jotka ovat lähellä jotain tai useampaa näistä puolueista. Olisi varmaankin empiirisesti tutkittavissa oleva asia, missä määrin vaikkapa paikallisten seurakuntien luottamushenkilöt ovat niiden puolueiden puoluetaustoja omaavia, ja missä määrin taas STF:n.
Satanic Temple on kauniiseen kaapuun käärittyä paratiisin käärmeen kuiskuttelua. Sitä merkitystä sillä on ja sitä pridekin on. Satanic temple tekee näkyväksi sen, miksi kirkon ei pitäisi lähteä mukaan moiseen.
Tää on kyllä naurettavaa, että uskoo tuon, ettei muka Saatanan nimeä kantavalla järjestöllä olisi mitään tekemistä Saatanan kanssa. Mutta niinhän se on, että suurin osa Saatanan seuraajista ei tiedä palvovansa tosiasiassa Saatanaa kaiken takana. Hän on sentään tämän maailman ruhtinas ennen kuin Jeesus palaa.
Kyllähän Jeesustakin on väärennetty, esimerkiksi poistamalla ominaisuudet, jotka tulee kompastuskiveksi ylpeälle syntiselle, niin miksei Saatanaankin voi liittää hyviä ominaisuuksia. Ja vaikka itse valon enkelikin julistaisi toista evankeliumia, se on tosiasiassa eksytystä ja vain hyvyyteen verhottua.
Mulla on se käsitys, että Satanic Templen nimi on läppä ja provokaatio. Se on ateistien järjestö, joka kannattaa monia hyviäkin arvoja. Persoonalliseen pahaan he eivät usko. Yhteistyö heidän kanssaan on samantapainen asia kuin yhteistyö Vapaa-ajattelijoiden liiton kanssa. Mutta totta toki on sekin, että paholaiselle kelpaa vallan hyvin sekin että häneen ei uskota ollenkaan…