Uskonnonvapaus Suomessa

Niiden määrä, jotka kokevat joululaulujen rikkovan ihmisoikeuksiaan, taitaa olla 0,005 prosenttia, mutta tekevät loppujen elämästä hankalaa

1 tykkäys

On se määrä varmaan suurempi ainakin nyt. Innostavat mukaan niitäkin, jotka muuten eivät olisi viitsineet sanoa mitään. Tuskin yhden ihmisen valituksen perusteella mihinkään kieltoon olisi lähdetty.

Minusta tämä joululaulugate on yksi esimerkki, että täydellinen arvoneutraalius on mahdotonta. Tai jos ei mahdotonta, niin johtaa älyttömyyksiin. Ateistien narina syrjivyydestä on ihan koherenttia, jos pyritään arvoneutraaliuteen, mutta minusta ei tulisi edes pyrkiä, vaan nostaa perinteinen kulttuuri jalustalle - mikä se sitten sattuukaan olemaan. Vähän samaan tapaan kuin on korkeakulttuuria ja sitten on muuta kulttuuria niin on perinteitä ja sitten on muita käytänteitä.

4 tykkäystä

Oon jonkin verran lukenut netin syvien rivien mielipiteitä tästä keissistä. Jännää siinä on ollut se, että vaikka alunperin asiasta valitettiin nimenomaan uskonnollisen kytköksen takia, niin nettikeskusteluissa on puhuttu kovin vähän uskonnosta. Paljon enemmän on puhuttu siitä, että sairaiden ihmisten pitää antaa sairastaa rauhassa eikä päästää toistaitoisia mummosopraanoja häiritsemään heitä epävireisillä hoilotuksillaan. No, tämän kiistan ytimessä oleva kuoro on kyllä sieltä tasokkaammasta päästä, mutta ymmärrän tämän pointin kyllä varsin hyvin. On olemassa kuoroja joiden julkiset esiintymiset pitäisi ehdottomasti kieltää jossain ihmisoikeussopimuksessa, ja jos itse olisin kipeänä ja huonosti nukkuneena sairaalassa ja tällainen porukka tulisi sinne “ilahduttamaan”, niin siinä saattaisi kyllä olla vitsit vähissä.

1 tykkäys

Se tuntuu varmasti pahalle, mutta ei se, että elämästa poistetaan kaikki mikä pahaa oloa aiheuttaa, ole myöskään ratkaisu. Maailma kapenee kummasti. Jos laulu tuntuu pahalle, niin olisi lupa sanoa henkilökunnalle että tuntuu pahalle kuunnella lauluja. Fiksu henkilökunta sanoisi, että ei se mitään saa tuntua pahalle, ei sinua sen takia pidetä mitenkään omituisena.

On hassua ajatella, että maailma tulisi järjestää jokaisen pahan olon mukaan sellaiseksi että pahaa oloa ei ole. Silloin ei olisi maailmaakaan. Se, mikä aiheuttaa pahaa oloa tulisi pystyä integroimaan osaksi itseään, siten, että pärjää sen tunteen kanssa minkä asia herättää. Tieto siitä, että ei tunne ei ihmistä pahenna, helpottaa jo huomattavasti.

D

13 tykkäystä

Kiitos. Tuo oli hyvin lohduttavaa kultavaa, että väkivalta saa tuntua pahalta, enkä siksi ole omituinen. Taidat olla aammattiauttaja.

Ole hyvä. Aina iloinen saadessani olla avuksi. Se, mikä lopulta auttaa, on se, että tunteitaan ei tarvitse pyytää anteeksi. Ja se, että tunteeni eivät kerro ensisijaisesti itseni ulkopuolisesta todellisuudesta. Jos henkinen pahoinpitelijä ei ole kuorossa, niin kuoro ei ole tehnyt mitään pahaa tällaiselle ihmsielle. Esiintymisen estäminen on silloin uhriutumisen kulttuuria, joka on ihan hyvä kohdata itsessään.

D

9 tykkäystä

Tätä en ymmärtänyt. Jos hengellinen pahoinpitely tuntuu minusta pahalta, niin eikö itseni ulkopuolisessa todellisuudessa ole tapahtunut sitä. Minusta kyllä on. Ja kun agressiiviset uskovat hyökkäävät, niin sama meno jatkuu. Eikä se lopu jos kukaan ei heitä vastaan nouse. Ei se lopu psykologisoimalla että kaikki on vain uhrin pään sisässä tapahtunutta.

En minä sitä kiistänyt. Jos vaikka lapsena on pahoinpidelty hengellisesti, niin ehkä siitä ei pidä lähteä tässä päivässä vastuuttamaan sairaalassa esiintyvää kuoroa. Tuskin se kuoro tuli paikalle laittaakseen jonkun kärsimään lapsuuden kokemuksistaan.

Vielä kerran rautalangasta. Jos minulle on lapsena tehty jotakin pahaa, niin tekijät ovat siitä vastuussa. Jos jokin muistuttaa minua asiasta tänä päivänä, niin yleensä se joka palauttaa asian mieleeni ei ole tietoinen kokemuksistani. Jos alan vaatimaan maailmaa jossa mikään ei saa muistuttaa lapsuuden kauheuksista, niin kohtuuden nimissä minun on sallittava se muillekin. Ja jonkun maailmassa minä voin olla se joka muistuttaa jatkuvasti jostakin systä jostakin kamalasta. Silloin ainoa keino ratkaista tilanne on se, että minua ei ole. Jotkut ateistit tuntuvat edellyttävän, että maailman tulee olla sellainen jossa uskontoon ei törmää missään muodossa.

D

18 tykkäystä

Vappu ei pelasta ketään, urheilu ei pelasta ketään, Jeesus pelastaa. Ajattelet kristinuskon ja joulun yhtenä aatteena aatteiden joukossa demokraattisesti. Tätä on tietysti vaikea sinulle perustella, kun sanon että näin asia ei ole. Vappu ei tuo elämää, paitsi Jeesusmarssilla ja kristittyjen vappukokoontumisissa. Sairaalat pyrkivät hoitamaan ihmisten terveyden kuntoon, Jeesus koko elämän kuntoon.

1 tykkäys

Jeesus on makukysymys. Joidenkin mielestä pelastaa, joidenkin mielestä ei. Tämän täytyy myös kristittyjen ymmärtää. Aivan kuten musliminkin tulee ymmärtää että Allah ei ole kaikkien mielestä tosi Jumala. Ja niin tulee työväenkuoron ja urheilufanaatikkojenkin ymmärtää että vaikka asia heille on elämää tärkeämmästä asiasta, niin sitä ei voi pakottaa muiden sairasvuoteelle jossa ihmisen täytyisi saada levätä vaarantamatta terveyttään. Jos jollakin tulee tästä syystä verenpaineen nousun vuoksi vaikkapa infarkti niin kuka siitä vastaa? Ei uskonnollista tai työväenkuoroa tai uhreiluselostajaa voi siitä syyttää vaan kyllä sairaalan tulee pitää huoli siitä että potilaiden olo pysyy mahdollisimman hyvänä.
Kyllä jokainen potilas joka pystyy kuulemaan voi kuunnella sängyssään vaikkapa kuulokkein joulumusiikkia niin ettei se muita häiritse. Sama vappuna ja urheilukilpailujen aikaan.

Jos olisin itse sairaalassa jouluna, niin nyt voisin hyvinkin ajatella hyväksyväni kuorovierailun. Ei minulla ole sitä vastaan mitään erityistä. Mutta voi olla että juuri siinä tilassa asia ei olisikaan niin. Vierailu voisikin ahdistaa. Uskoisin että kaikki eivät halua kysyttäessä edes kieltää vierailua, vaikka voisivat sisässään ajatella että toivottavasti tuo loppuu mahdollisimman pian. Ja voi myös olla että jopa uskoville tuo vierailu nostaa niin suuren tunnekokemuksen että se vaarantaa terveyden. Joulu on monelle herkkä asia.

Tämä olisi erinomainen vastine vaikkapa niihin median nostamiin juttuihin joissa aiheena on ateistin trauma. Pari päivää sitten taisi juuri olla Ylen juttu jossa ainoa näkökulma oli erään miehen kokemus kun oli jättänyt uskovan elämän ja miten vaikeaa kaikki oli sen jälkeen.

Minä en kiistä esim Uskontojen uhrien yhdistyksen tarvetta. Myös kristityt monien lahkojen ohella ovat joskus väkivaltaisia ja typeriä. Mutta tähän julkiseen sekoiluun neutraalista maailmasta ei pitäisi alistua.

Toivottavasti järki palaa päihin. Nytkin toki suurin osa ymmärtää että uskonto on osa tätä maailmaa. Siihen faktaan suhtautuminen on yksilöstä kiinni. Emmehän me uutisista ahdistuvatkaan vaadi mediaa lopettamaan uutisten tekemistä. Pahojen uutisten vyöry ja myös tahallinen negatiivinen viestintä täyttää arkeamme. Ja silti se on kestettävä. On osattava löytää oma tila ja asenne. No, kaikki eivät kyllä jaksa. Mutta ei se johda vaatimukseen sulkea uutistoimistot tai rangaista uhkaavia tulevaisuuden näkymiä jakavia yksilöitäkään.

4 tykkäystä

No ehdotan että jos kuitenkin tilanne tulee eteen, avaat virsikirjan. Takakannen sisäpuolella on sekä apostolinen että Nikean u. Aktiiviset kirkkovieraat lukevat aika usein nikealaisen kirjasta koska se on pidempi ja harvemmin käytetty. Mutta molemmat käytössä siis. Esim Sleyn messuyhteisöt käyttävät useimmiten nikeaa, paikallisseurakunta lähinnä juhlapyhinä.
Minusta olisi tärkeää että katoliset ja luterilaiset voisivat yhtyä edes samaan tunnustukseen vieraillessaan kun ehtoollisyhteyttä ei - vielä - ole.
Muuten meillä on todella paljon samaa messun kaavassa, eikö niin? Ja varmasti lut virsistä löytyy myös yhteistä aineistoa mihin yhtyä.

2 tykkäystä

Kuten jo todettua, ateistin ei “tulisi” yhtyä tunnustamaan, tai tehdä ylipäätään mitään. Ateisti ei usko mihinkään jumalaan. Mutta kristitty uskoo, ja tällöin toiselle jumalalle lausuttu uskontunnustus, rukous tai palvonta on vakava asia.

Miksi ateisti ei voisi suhtautua uskontoon yhdentekevänä, tai satuna, ja sitä ihmettelin että miksi tällöin (esim) uskonnollisia lauluja ei voisi laulaa. Eikä vain sitä, vaan miksi on niin vakavaa jos vuosimerkinnät ovat eKr tai jKr. (Viimeksimainitustakin käytiin täällä joskus kovaa vääntöä…)

2 tykkäystä

Aivan. Minut sai reagoimaan nimenomaan perustelu jossa mainittiin uskontojen tasa-arvo. Se ei vaikuta hyvältä eikä uskottavalta.
Muutenhan häiriöksi olemisesta on syytä keskustella ja kaikkea enme taustoista tiedä.
Hyvin tuntemani kuoronjohtaja, aivan huippuammattilainen kv tasolla, joka ei itse ole aktiivikristitty, totesi tuoreeltaan netissä että on typerä päätös ja että moni lauluhetkestä ilahtuva jää sitä ilman nyt. Lisäksi hän mainitsi siitä miten TV saa huutaa osastoilla kyllä ja se varmasti häiritsee huomattavasti useampaa.

Veikkaan että Porissa on joku kyllästynyt siihen että vierailut kasaantuvat joulun alle. Voi olla myös osa henkilökuntaa. Mukana on noita heikommin laulavia porukoita. Kaikki kokevat velvollisuudekseen tämän ja saavat sitä joulumieltä itselleen. Lehteen kirjoittanut tasokkaan kuoron johtaja oli ehkä hermostunut siitä että juuri heidän tai heidänkin kuoronsa torjuttiin ja perinne katkaistiin.

Ehkä noin. Mutta olen sitä mieltä että vuoden mittaan tuskin häiriötä on liikaa eikä pidä vaatia huipputasoa jos käytös on kohteliasta. Joulun alla ehkä olisi hyvä rajoittaa. Seurakunta varmaan on yhteyksissä sairaalaan ja pohtivat siellä hyvää käytäntöä jatkossa.

Kaikille sanoisin että tämä on hyvä nähdä osana kokonaisuutta. Oikeasti monella Suomessa menee nyt sekaisin uskonnon vapaus ja kuviteltu mahdollisuus vapautua uskonnon kuulumisesta kulttuuriin.

1 tykkäys

Minulle nikealainen on hankala, koska se on niin pitkä ja monimutkainen ja hankala muistaa. Mutta kyllä tuota luterilaisetkin käyttävät ja se löytyy virsikirjan lopusta, kuten muutkin jumalanpalvelukseen liittyvät asiat. Ja Suomen Raamattuopisto, viidennnen herätysliikkeen yksi suuntaus, käyttää aina messuissaan nikealaista tunnustusta. Itselleni apostolinen tunnustus on parempi, koska siinä on tiivistetty vain tärkeimmät asiat.

1 tykkäys

Ei totuudessa ole makuvivahteita. Se joko on tai ei ole. Vasta viimeisellä tuomiolla tämä sitten paljastuu lopuillekin.

3 tykkäystä

Turha vääristellä kuitenkaan. Kysehän on siitä, että saisi rauhassa sairaalassa levätä. Ilman uskonnollista väkivaltaa. Jota uskonnon pakosyöttö on. Terveenä voi sanoa itse ja poistua kiusaajien kynsistä. Kun sairaana on avuton, ei sitä pitäisi saada hyväksikäyttää.

Vastaesimerkki. Viereisellä pedillä saatananpalvojat pitävät rituaalia sairaalle ystävälleen. Vieressä sairas uskova ahdistuu. Lässytetäänko hänellekin, että kyllä tunteesi saavat olla todellisia, eikä sinua pidetä sen vuoksi outona. Yms alentuvaa…

Miksi oletat, että uskova ahdistuu tällaisesta?

2 tykkäystä

Kyse oli kuvitteellisesta tilanteesta. Ja tämän kuvitteellisen tilanteen uskova ahdistuu. Kyse on siitä miten tuota kuvitteellista ahdistusta hoidetaan. Lässyttämällä, vai poistamalla syy.