Uskonnonvapaus Suomessa

Jos sairaalassa käy toisen uskonnon edustajia tapaamassa uskonveljeään-/sisartaan ja tekemässä uskontoonsa kuuluvia asioita tämän lohduksi, ei ole yhtään mitään perusteltua/kohtuullista syytä “ahdistua” tällaisesta. Minusta.

Jos joku ahdistuu, hänet tulisi saada ymmärtämään tilanne. Toki tällaisia tilanteita varten voisi olla oma huoneensakin (käytännöllisesti ajatellen), mutta tällaisen toiminnan huomaamisesta “ahdistuminen” koska ei itse jaa ko. vakaumusta, on turhaa uhriutumista.

Tällöin oikea ratkaisu on mielestäni juuri tuo mitä kutsuit “lässyttämiseksi”.

Tuo saatananpalvontarituaali oli aika epärealistinen esimerkki. Mutta siinä ratkaissee se, mitä tällöin tehdään. Eläinuhrit ym. tuskin tulevat kysymykseen :slight_smile:

2 tykkäystä

Vaikka siihen liittyisi äänekästä, häiritsevää jollotusta, jossa väsynyt sairas ei voi levätä.?

Tällöin asia on käytännön kysymys, jolloin kyseessä voi olla muutakin kuin uskonnollinen toiminta. (Eli miksi otit “vastaesimerkiksi” saatananpalvonnan, kun toiminta voi olla häiritsevää ylipäätään? Tai häiritsevämpää kuin virsi tai rukous sairaan vuoteen äärellä?)

Mutta esim. ääneen rukoileminen sairaan vuoteen äärellä ei eroa muusta normaalista keskustelusta, jota käydään kohtuullisella volyymilla… Virrenveisuun tulee olla tarpeeksi hillittyä, luonnollisesti, jotta se ei häiritse.

Ensimmäisestä lauseesta samaa mieltä. Toiseen en osaa uskoa.
En halua jatkaa tästä aiheesta enempää. Näyttää olevan niin, että osa uskovista ymmärtää asiassa olevan monia ulottuvuuksia ja osalla kysymys on periaatteellinen eli kristinuskoa tulee tuoda esiin joka paikassa ja vaikka muita häiriten koska se on totuus jolla saa jyrätä vaikkapa muiden oikeuksia olla altistumatta tälle sanomalle.
Olen yrittänyt omassa elämässäni olla avarakatseinen näissä asioissa. En itse yleensä kovasti ahdistu toisten uskonnonharjoituksista vaikka niihin joutuisinkin tahtomattani mukaan. Karvani nousevat kuitenkin aina pystyyn jos tällaisissa asioissa käytetään jonkinlaista isomman ja vahvemman oikeutta tai muuten käyttäydytään itsekeskeisesti muut huomioimatta.
Mutta taidan lopettaa tähän tästä aiheesta keskustelun ja jäädä vain ihmettelemään käytyä keskustelua.

1 tykkäys

Aivan. Olen kanssasi samaa mieltä. Miksi siis sitä, että kristillinen kuoro ei saa häiritä potilaita, tuleekin yhtäkkiä uskonnonvapauden loukkaus !

Ja varsinkin kun toisen sairautta käytetään hyväksi. Ei sairas jaksa aina nousta oikeuksiaan puolustamaan. Sairaudessa on kylliksi…

Vielä kerran: Jos “häiritsevyys” on siinä kristillisyydessä, silloin sitä ei ole perusteltua kieltää. Jos on niitä, joille se antaa jotain merkityksellistä ja tärkeää.

1 tykkäys

Ettei totuus hukkuisi ölinään “kieltämisestä”. Tässä osa kieltokirjeestä:

Potilaan/omaisen toiveesta on edelleen asianmukaista, että esimerkiksi sairaalapastori voi vierailla potilaan luona ja esittää musiikkia/laulua potilaan vuoteen vierellä.

Kyse on siis vain siitä, että ei haluta kuoron huutavan huoneissa, tai pitävän ovia auki huoneisiin…

Niissä sairaaloissa joissa olen joulun sikaan ollut tai vieraillut, ovat kuorot esiintyneet jossain eri tilassa. Ei pakkautuneet osastoille ja huoneisiin. Mitenkähän yleistä tuollainen lienee.

Käsittääkseni tuossakin käsitellyssä tapauksessa voisivat kyllä esiintyä, mutta ei tunkea osastoille…

Kyllä ymmärrän tahdittomuuden ja periaatteessa oman argumentointitapani toimimattomuuden. En anna näiden kuitenkaan häiritä, koska periaatteessa näihin on mielestäni vahvat perusteet, vaikka se ei yleensä toimikaan. En nimittäin itsekään usko, että kukaan uskonnoton vakuutteluistani paljon perustaisi. Joka tapauksessa apostoli Paavali kehoitti tuomaan evankeliumia esille niin sopivalla kuin sopimattomallakin hetkellä ja ainakin jälkimmäistä uskon paljon käyttäneeni. Jossain vaiheessa tämä tietysti kääntyy itse asiaa vastaan, mutta onko sekään totuuden ongelma?

Hyvää joulua tai mitä nyt sitten vietätkään loukkaantumatta. En jaksa toistaa itseäni. Et halua ymmärtää ja se on ihan ok.

D

3 tykkäystä

Kiitos samoin sinulle. Samoin koko tekstin osalta.

Kaikki ymmärtänevät, ettei minkäänlainen toiminta saa olla häiritsevää. (Mistä voi olla eri näkökulmia, mikä on häiritsevää.) Tällaisesta ei kuitenkaan ko. tapauksessa tai ylipäätään ole kyse:

Mutta hyvää joulun jatkoa :slight_smile:

“Tunkea” on kyllä siitä huono sana, että kuoro on alunperin tullut osastoille näiden osastojen pyynnöstä… Hoitajien ajattelemattomuutta on ollut se, että kyselemättä on avattu kaikkien ovet esitystä varten. Niin ei olisi pitänyt tehdä, ei etenkään uskonnollinen aspekti huomioiden mutta ei myöskään muuntyyppisen musiikin kohdalla.

Tuntuu että tässä keskustelussa on puhuttu häiritsevyydestä kahdessa merkityksessä. Onko esiintyminen häiritsevää sillä tavalla että hengellinen sisältö häiritsee tai tuntuu ahdistavalta, vai sillä tavalla että väsynyt ja sairas ihminen ei halua tulla herätetyksi yhtään millään ilahduttavalla ohjelmistolla. Tämän jälkimmäisen näkökulman huomioiminen ei ole millään tavalla kristinuskon vastaista, vaan ihan kristillisen lähimmäisenrakkauden mukaista toimintaa. Puheena on ollut keskussairaala, jossa ollaan tyypillisesti lyhyen aikaa ja aika huonokuntoisina, ei mikään kroonikko-osasto jossa kaikkinainen piristys on paljon todennäköisemmin tervetullutta.

Yksityisyyteen ja oman rauhan tarpeeseen on alettu sairaaloissa kiinnittää enemmän huomiota ja se on hyvä. On tullut enemmän esim. yhden hengen huoneita, ja lisäksi nyt hiljattain luin että Taysiin on hankittu Frameryn äänieristettyjä neukkarikoppeja, joissa voi keskustella lääkärin kanssa ilman että muut kuulevat. Aiemmin on ollut hyväksytympää, että sairaalahuoneissa laukkaa porukkaa ja pulina käy jatkuvasti. Vielä kymmenisen vuotta sitten muistan kun käytiin mummua katsomassa sairaalassa, niin oltiin sellaisessa monen hengen huoneessa ja keskusteltiin sellaisella volyymilla jonka mummu kuuli, eli kailotettiin kurkku suorana, eikä sitä kukaan mitenkään ilmaissut paheksuvansa. Joskus vuonna 2015-2016 tuli yhden hengen huoneet.

4 tykkäystä

Miten pässi voi ihminen olla :grinning: Sieltähän se tietenkin löytyy. Ei vaan missään vaiheessa tullut mieleen katsoa… tuon Nikean osaan ulkoa, koska meillä käytetään sitä. Apostolinen kyllä pitäisi opetella, koska ruusukossa sitä tarvitaan. En vaan ole viitsinyt, koska ei kukaan ole kieltänyt käyttämästä nikealaista siinäkin.

Tuo on kyllä hyvä pointti. En ole osannut ajatella sitä tuolta kannalta. Ajattelin, että riittää kun on sydämessään mukana vaikka ei sanokaan mitään.

Samoja elementtejä kaavassa toki on. En ole ollut kuin pari kertaa sen uudistuksen jälkeen. Rippijuhlissa ja joulukirkossa eli kumpikaan ei ollut ihan tavallinen messu. Joku sanoi minulle, että tuon uudistuksen jälkeen messu on lähempänä katolista eli varmaan nyt pärjäisinkin paremmin. Täytyypä joskus käydä ihan mielenkiinnosta.

1 tykkäys

Olen samaa mieltä tuosta arvoneutraaliudesta, mutta mielestäni tässä keississä ateistien vaatimukset eivät ole kohtuuttomia. Eiväthän he ole vaatineet kuoron kieltämistä. Sehän saa edelleen laulaa yleisissä tiloissa.

Muutaman joululaulun kuunteleminen ei kyllä ole uskonnollista väkivaltaa eikä pakkosyöttöä.

Minusta alkaa tuntua siltä, että taistelet jotain kuvitteellista vihollista vastaan. Koska sinulle joku/jotkut uskova(t) ovat tehneet pahaa, niin olet julistanut jonkinlaisen “pyhän sodan” kaikkia uskovia vastaan.

@Diakoni kirjoitti tuossa jotain todella tärkeää:

3 tykkäystä

Itse en yhdy ev.-lut. rukoilijoiden uskontunnustukseen, koska ehtoollisyhteyttä ei ole, ja opistakin on erimielisyyttä.

1 tykkäys

Kaikille suomalaisille tuttujen joululaulujen laulaminen ei muutu uskonnolliseksi väkivallaksi vaikka kuinka toistuvasti niin horiset.

7 tykkäystä

Tulee mieleen tässä useampikin juttu… Kun uusi Narnia-elokuvaversio oli ensi-illassa sitä syytettiin arvostelussa “suorastaan mauttomasta kristinuskon tuputtamisesta”…

3 tykkäystä

Käsittääkseni apostolinen uskontunnustus ei sisällä mitään ortodoksisen uskon vastaista.

D

4 tykkäystä

Tuosta hengellisten laulukuorojen hirvittävästä henkisestä väkivallasta viattomille sairaille ateisteille tekee mieleni sanoa, että jotain kohtuullisuutta siihen uhriutumiseen!

Oisko suvaitsevaisuus mitään tässäkin suhteessa? Voisko sitä osoittaa myös kristittyjä kanssaihmisiään kohtaan, kun sitä pitää osoittaa kaikkeen hyper-eksoottiseenkin?

Vertaan tuota sairaalatohkeilua kuorovierailuista paljon pitempiaikaiseen mölinäkokemukseeni viime kesällä kotonani. Olimme siis talvella muuttaneet kerrostaloon. Kesällä viereiseen taloon muutti joku perhe, joka vietti paljon aikaa parvekkeellaan kuten mekin omallamme. Heti ensimmäisenä viikonloppuna kantautui tuolta parvekkeelta kammottava jollotus särkyneellä äänellä. Luulin aluksi että jotain hirveää oli sattunut. Mutta kyse oli jostain epävireisestä yrityksestä laulaa jotakin. Ja äänessä yritettiin korvata laatu määrällä, siis laulaa vielä kovempaa, jos ei oikein kunnollista ääntä saa eikä sävelessä pysy. Kieltä en kyennyt edes tunnistamaan.

Rauhoittelin vaimoani, että ehkä kyseessä on vain jonkinlainen kodin siunaus jollakin vieraan uskonnon rituaalilla, että ehkä se jää tähän. Mutta liki joka päivä tuota monkuvaa särkynyttä jollotusta kantautui parvekkeellemme ja sisäänkin, vaikka olisi ollut ikkunat kiinni.

Meninkö rähjäämään uudelle asukille? En mennyt.

Aloinko huutoveisaamaan virsiä omalta parvekkeelta? En alkanut.

Koko kesän sain kuunnella tuota rääkymistä, ja yritin suvaita ja sietää. (Näin monikulttuuri rikastaa Suomen kesää ja kerrostaloasumista.) Vaikka minua jurppi, ja vaikka tiedätte millainen kakkiainen olen, ajattelin, että jos joku instanssi on Suomeen päättänyt laillisesti päästää tuon rääkyjän asumaan, ja se onnellinen asuu minun parvekkeeni vieressä, niin silläon oltava oikeus jollottaa, vaikka itse yritän kuunnella omalla parvekkeellani jumalanpalveluksetkin hipihiljaa, ettei kukaan vain saisi näppylöitä uskontoallergiassaan.

Ikävä kyllä, minulla ei kyse ole vierailevasta kuorosta, vaan pysyvästä haitasta. Yritän elää ja antaa toisenkin elää - ja pitää omat tapansa ja laulunsa. Katsokaa kuinka persujuntti osaa noudattaa suvaitsevaisuutta käytännössä - onnistuuko vastaava vihreiltä ateisteilta sairaalakuorovierailuja kohtaan?

2 tykkäystä