Minua on jo tovin askarruttanut se, miten paljon uskosta puhuttaessa puhutaan synnistä, murehtimisesta ja sen sellaisesta, mutta harvemmin siitä kristinuskon tarjoamasta ilosta (eikös evankeliumikin tarkoittanut ilosanomaa?). Miksi? Koska olen itse tiettyyn raskasmielisyyteen taipuvainen persoona, se varmaan osittain selittää sen miksi tämä kysymys tietyllä tavalla kalvaa minua.
Olen tietoinen siitä näkemyksestä, että ihmisen ei tule kiinnittyä liiaksi maalliseen iloon ja riemuun ja että tietty synninkatumuskin on joidenkin lähteiden mukaan pop. Mutta en oikein kykene välttymään siltä mielikuvalta, että toisinaan juuri tämä suhtautumistapa on ihmiselle joko helpointa, luonteenomaisinta tai rakkainta.
Sain omalle hämmästelylleni tukea lukiessani Isä Alexander Schmemannin päiväkirjamerkinnöistä kootusta teoksesta Päiväkirjat 1973-1983, jossa hän eräässä merkinnässään miettii juuri iloa uskon perustana. Tukea siis lähinnä siinä mielessä, että jotakuta muutakin tämä samantapainen asia on askarruttanut enkä tietyllä tavalla ole ongelmani kanssa yksin (toki olen hengellisesti ja teologisesti riittävän kehittymätön että sellainen kysempi ja syvempi ruotiminen on vähän niin ja näin). Mutta mitäpä te sanotte seuraavasta tekstinpätkästä, jonka kopioin edellä mainitusta kirjasta sivulta 177 alkaen:
[quote]Valheellisen uskonnon perustana on kyvyttömyys iloita, tai pikemminkin kieltäytyminen ilosta. Ilo on kuitenkin välttämätöntä, koska se on epäilemättä Jumalan läsnäolon hedelmä. Ihminen ei voi uskoa Jumalan olemassaoloon ja olla iloitsematta. Jumalanpelko ja nöyryys ovat aitoja, hedelmällisiä ja oikeita vain suhteessa iloon. Ilon ulkopuolella niistä tulee demonisia, kaikenlaisten uskonnollisten kokemusten syviä vääristymiä. Pelon uskontoa. Pseudohengellisyyden uskontoa. Syyllisyyden uskontoa. Nämä kaikki ovat todella voimakkaita kiusauksia, ansoja - ei yksin maailmassa, vaan myös kirkon sisällä. Jostain syystä uskonnolliset ihmiset suhtautuvat usein epäluuloisesti iloon.
Kaiken elämän ensimmäinen ja pääasiallinen lähde on Minun sieluni iloitsee Herrassa. Synnin pelko ei pelasta synniltä. Ilo Herrassa pelastaa. Syyllisyys tai moralismi ei pelasta maailmalta ja sen kiusauksilta. Ilo on vapauden perusta. Ja vapauteen meidät kaikki on kutsuttu. Missä, miten ja milloin kristinuskon tämä totuus suistui radaltaan, muuttui tylsäksi - tai paremminkin, missä, miten ja miksi kristityt ovat tulleet kuuroiksi ilolle? Miten, milloin ja miksi kirkko alkoi sadistisesti pelotella ja ahdistella ihmisiä sen sijaan, että olisi vapauttanut heidät kärsimyksestä?..Totisesti sen suurempaa voittoa paholainen ei ole maailmassa saanut kuin tämä psykologisoitu uskonto. Psykologia käsittää kaiken ja joka asian. Vain yksi ei tule kysymykseen, vain yksi on mahdoton: ilo!"[/quote]
Schmemannin mainitsema ilo lienee siis ensisijaisesti hengellistä laatua. Entä voiko, kykeeneekö tai jaksaako masentunut ja ahdistunut ihminen sanoa että “minun sieluni iloitsee Herrassa”, vai vaipuuko hän herkemmin “syyllisyyden uskontoon” ja synnin pelkoon?