Uskonto sortomekanismina

Varmasti. Mutta ajattelin noin niinkuin historiallisesti. Toki sortamishaluja löytyy, mutta onko historiallisesti ollut mahkuja.

Baptisteilla ei modernina kirkkokuntana/kirkkokuntina tosiaan ole edes ollut kummoisia tsäänssejä moiseen. Jos mietitään sitä, missä määrin uudestikastajat ovat “historiallisessa vastuussa”, pitäisi ensin pohtia mm. sitä, kuinka suoraan alenevassa polvessa mikäkin porukka on sukua kaikenlaisille lopunajan uudestikastajalahkoille, joita Euroopassa reformaation liepeillä syntyi.

1 tykkäys

Lienevätkö baptistit myös olleet perinnäisesti pasifisteja? Suomen hellarit ovat ainakin ymmärtääkseni perinteisesti olleet jonkin skaalan aseistakieltyjiä, joskin melko epäpoliittisella tasolla ja ilman erityistä aktivismia.

Onko @oka lla muistikuvia baptismin/hellarien historiasta tässä suhteessa?

Käsityksesi on oikea. Suomen helluntailaiset eivät ole olleet ideologisesti pasifisteja, vaikka aseettomina ovat pääasiassa palvelleetkin. Itse suoritin armejan puvullisena aseettomana Oulun Hiukkavaarassa. Samaan aikaan siellä oli muutama helluntaiseurakuntaan kuuluva aseellisessakin palveluksessa.

Käsittääkseni, bapististien linja Suomessa on ollut paljon sama kuin hellareillakin.

Tämä on kai eräänlainen, myöhemmässä helluntailaisuudessa, mahd. n. 1970-luvulta alkaen, muuttunut käytännön linja. Jostain luin, että mm. Helsingin Saalem-seurakunnan (1920-luvulla) perustajajäsen Eino I. Manninen, olisi puolustanut aseellista palvelusta.

Mahd. tätä keskustelukiistaa käytiin viime sotiemme aikana ja tässä oli jo tuon ajan helluntailaisilla eriäviä mielipiteitä.

1 tykkäys

Baptistit ovat kyllä historiallisesti olleet eri asemassa kuin nämä muut mainitsemasi ryhmät, jotka ovat aina olleet marginaalisia pienryhmiä.

1600-l. lopun ja 1700-l. alkupuolen Britanniassa silloiset varhaiset baptistit olivat toki vähempiarvoista marginaaliryhmää, mutta muistelen lukeneeni että heidänkin keskuudessaan oli silti halua vainota vähintäänkin Britannian vieläkin syrjitymmässä asemassa olevia katolilaisia.

Baptistit (melko hajanainen kokoelma erilaisia suuntauksia) ovat ainakin monessa osassa Pohjois-Amerikkaa olleet (poliittisestikin) konservatiivisen, evankelikaalisen kristillisyyden valtavirtaa ja ilmeisesti joissakin osavaltioissa 1800-l. lopulla / 1900-l. alkupuolella jopa suurimman kirkkokunnan asemassa. Touhu ei ollut suinkaan täysin “syrjimätöntä”.

Tuossa yllä olevassa linkissä siis kerrotaan että monet etelän valkoiset baptistit olivat 1800-l. luvun puolivälissä varsin aggressiivisia orjuuden puolustajia. [Korostettakoon että itse pidän orjuutta joissakin oloissa kristinuskon kannalta periaatteessa hyväksyttävänä]. Tässähän ei ollut kyse uskonvainoista, mutta 1900-l. alkupuolella joissakin etelävaltioissa oli käsittääkseni vallassa myös baptistitaustaisia valkoisia populistipoliitikkoja, jotka pitivät vähintäänkin katolilaisuutta epäilyttävänä ja jonkinlaista nuivimista ansaitsevana epäamerikkalaisuutena.

Seuraavan linkin mukaan pasifismi ei ole koskaan ollut baptistien keskuudessa valtavirtaa, mutta kuitenkin kohtalainen vähemmistösuuntaus. Jutussa myönnetään, että (nykyään) republikaanien kannattajakunnan ydintä edustava Southern Baptist Convention - joka on siis isohko kirkkokunta - on kaikkea muuta kuin pasifistisessa maineessa.

Muoks: Tämän ja kuusi edellistä viestiä voisi ehkä siirtää jonnekin muualle. @SanGennaro ?

1 tykkäys

Moni helluntalainen on saattanut puolustaa aseellista palvelua. Kuitenkin Mannisen kertomus tuli ja meni, ja hän totesi sen olleen erehdys ja asiasta ei hän sen koommin ottanut kantaa.

Olet varmaan asian jo aikaisemminkin selvittänyt?

Ketju jaettu. Pöljä otsikko, mutta en nyt keksinyt parempaakaan.

Uuden otsikon kautta tunsin tärkeäksi jatkaa ja painottaa, että uskonto on aina sortanut, mutta todellinen Jumalan Pojan vaikuttama usko on ollut vastaus kaikkeen ihmisenä olemiseen. Vastaus se oli minulle jo kymmenvuotiaana ja siitä lähtien tähän päivään asti.

Baptistit yleisesti ovat minusta aika tavallista vapaakirkollista porukkaa, ei mitään ääriajattelijoita. Mutta baptisti-nimitystä käyttää ainakin yksi hörhöporukka, joka on lähinnä yhden mieleltään sairaan ihmisen ympärille kerääntynyt kristinuskon mainetta tehokkaasti tuhonnut porukka, joka on kulkenut julistamassa kuolemaa homoille ym. Eli tämä Westboro Baptist Church.

Sitä voisi jo kutsua vainoksi, vaikka tietenkään heillä ei mitään valtaa ole, pelkkä valta tehdä toisille paha mieli.

1 tykkäys

Niinpä! Trendikkäämpi olisi ollut Uskonto sortavana rakenteena.

Häh? Ottaako joku siis sen porukan ihan vakavasti?

Ainakin erittäin moni innoissaan jakelee tämän porukan viestejä sosiaalisessa mediassa. Siis sillai naureskellen ja/tai kauhistellen. Sitä en tiedä, kuinka usein heidän katsotaan edustavan kristittyjä laajemminkin.

En tarkoittanut mitään pahaa, vaan ilmaisin käsitykseni itse asiasta. Enkä muista, että olisin aiemmin nimenomaisesti käsitellyt asiaa Mannisen kohdalla, sillä en tunne tätä asiaa paremmin. Olen voinut aiemmin mainita, että käsittääkseni E.I. Manninen puolsi aseellista maanpuolustusta sodassa.

Mielestäni siinä ei ole mitään anteeksipyydettävää. Jokaisella on oikeus puolustaa itseään. Itsekin ampuisin, mieluiten ensin (ja katuisin sitten), jos minut yritettäisiin tappaa. Tähän kai Raamatunkin mukaan on oikeus. Hädän tullen tällaista ei edes kysytä.

Tuo samainen seurakunta suunnitteli plakaattiensa kanssa Suomeen tuloa, tuolloin kun Tarja Halonen ensi kertaa valittiin presidentiksi, mutta jotenkin heidän saapumisensa kyettiin estämään.

Kaikin mokomin, Kulkuri! Se mitä ja miten sanoit oli asiaa. Voi olla, että omasta viestistäni paistoi aikaisempien keskustelujen tendenssit, minunkin puoleltani.

Mannisen perhe ja E.I on minulle tuttu ja Veikon kanssa olin ajoittain paljonkin tekemisissä. Asekysymys ei ollut koskaan keskustelunaiheena. Niin E.I:n kuin Veikonkin kanta oli paljon samansuuntainen kuin minulla, “Meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan”, ei sodassakaan.

Itsellenikin tuo perhe on ollut vähintäänkin nk. hyvänpäivän tuttuja. :slightly_smiling_face:

Eli olemme olleet osallisia siunauksista samoista ‘lähteistä’.
Hyvä kuulla.

E.I. Manninen itse siunasi minut vauvana Saalemin lavalla.

Olet syntynyt kait 50-luvulla?

1 tykkäys