Ortodoksinen kirkko ja usko

Ainahan skismat aiheuttavat vastustusta, mutta kyllähän Venäjällä pääasiassa valtio vastusti lahkolaisia. Ennen vanhauskoisten skismaa oli Venäjällä tullut voimaan maaorjuus. 1650 kiellettiin vuokraviljelijöitä muuttamasta tilalta toiselle. Sitä ennen pokrovan päivä oli muuttopäivä. 1700-luvulla syntyi lisää skismaattisia liikkeitä mm duhoborit ja molokaanit. Vanhauskoisten ja monien muidenkin kapinaliikkeitten johdossa oli usein suomalaisugrilaisia johtajia. Esimerkiksi rovasti Avvakum Petrov, vanhauskoisten perustaja oli kansallisuudeltaan mordvalainen.

L-sana on foorumilla kielletty! Mutta kiitos vastauksestasi. Ortodoksisten luostarien osuus orjakaupassa Venäjällä on myös mielenkiintoinen asia. Käsittääkseni ne olivat aktiivisia toimijoita tuossa. Suomesta ryöstettiin tuhansittain orjia Venäjälle Ison vihan aikana, minun esi-isäni on niitä harvoja, jotka onnistuivat palaamaan omille kotiseuduilleen, Topeliuksen Koivu ja tähti -satu on kertomus näistä harvalukuisista.
Karjalassa kai erityisesti oli monia joukkomurhia, kun vanhauskoisia poltettiin kirkkoihinsa ja Solovetskin luostarin verilöyly on erityisen tunnettu. Mikä mahtoi olla keisarinkirkon reaktio näihin hirmutekoihin?

Siis tarkoitat tuota lahko-sanaa. Se on sen aikaista kielenkäyttöä. En rupea sitä muuttamaan. Nykyään käytettäisiin jotain muuta sanaa.

Karjalassa ja pohjois-Venäjällä poltettiin myös monia oikeauskoisia kirkkoja luostareita ja ihmisiä. Koko Novgorod ja kaikki sen luostarit ja seurakunnat hävitettiin sekä moskovalaisten toimesta että muiden suomalaisten heimojen toimesta. Novgorodin kauppatasavalta oli pääosin karjalainen eikä niinkään venäläinen.

Olin ortodoksista vihkimistä seuraamassa.
Hieno se on, juhlavat ovat tuohukset ja kruunut sekä maljat.
Meikäläistä tapaa enemmän toistuu teksteissä ja rukouksissa alamaisuuden ajatus. Mutta on siinä sitten se kuolemaan asti rakastaminenkin.

Harmi, että väki ei laulanut. Eiköhän kanttorin ja papin vuorolauluun kuuluisi jotenkin seurakunnankin yhtyä? Monia vuosia… viimeisenä lauluna sai minut ja jonkun muun hiukan puoliääneen mukaansa.

L-sana nyt on vain totaalisen kielletty foorumilla. Ei siitä mihinkään pääse. Modet varmaan sensuroivat. Minä en enää puutu tähän, kuten en muutenkaan sääntöjen vastaisuuteen tai off topiciin ilmoittelemalla, koska se olisi terrorismia. Sännöt ovat, mitä ovat. niiden soveltaminen on taas toinen asia.

14 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Uskonto sortomekanismina

Minulla on joku, vanhana kaitaliinana käytetty ristipistotyö, joka saattaisi olla käspaikka. Se on muist. äidin kummitädin peruja. Hän ei itse ollut ortodoksi (vaan luterilainen) mutta pohjois-Karjalan lähettyvillä asuneena saattanut ehkä ostaa sen jostakin sieltä päin.

Venäjällä käydessäni aion keskittyä kansallisiin esineisiin (minulla on jo mm. Kaksoiskotkalla koristeltu kristallinen grogilasi… hmmm, myös ikoni-rannekoru), kuten juuri ortodoksisiin. Tällä videolla naisilla on kauniit, tuohesta punotut hiuspannat / -pidikkeet:

Heinävedellä viime kesänä kadonneen Lintulan luostarin nunnan, äiti Elisabetin etsinnät jatkuvat taas:

2 tykkäystä

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/heinävedellä-kadonneen-nunnan-etsinnät-eivät-tuottaneet-tulosta/ar-AAy1uPB

Kolmen päivän etsinnät eivät tuottaneet tulosta. Tämä on kyllä erikoinen ja surullinen tapaus.

1 tykkäys

Hei,

Pieni hauska kertomus tunnetusta ortodoksiteologista - Älä tuomitse muita uskontoja.

Kesäterveisin.

Lars Ahlbäck

5 tykkäystä

Rukoilen ja pyydän sinua pyhä Trifon Lampsakoslainen, auta äiti Elisabet löytymään. Me monet pyydämme tätä, Jumalan Nimessä. :rose:

1 tykkäys

Perustietoa ortodoksisesta kirkkorakennuksesta 5 minuutin YouTube-videossa:

2 tykkäystä

Ihana video.

“Tervetuloa kirkkoon!” Samoin sanoi minulle Pietarin Aleksanteri Nevskin Lavran portilla seisonut mies, kirkon työntekijä. :church:

Itse ort.kirkkoon liittymistä olen kyllä jo pitemmänkin aikaa miettinyt, mutten ole siihen vielä valmis. On tuo Lutherin oppi niin tiukassa…

Olen hengessä mukana, niinkuin sen aidoimmin koen, teeskentelemättä muuta kuin olen. :sunflower:

Aleksanteri Nevskin Lavra, Pietari, Venäjä:

Videon on siis julkaissut Ortodoksisten nuorten liitto ONL ry, joka valistaa lapsia ja nuoria.

1 tykkäys

Käspaikkakirjan esittely Ortodoksi.netissä:

Ruusuja ja unikoita

Tässä hieman päivityksenä reilu vuosi myöhemmin; Pääsiäisenä liitettiin kirkkoon ja eipä ole tarvinut katua päätöstä. :innocent: Kesällä olisi tarkoitus mennä vielä valamoon talkoohommin viikoksi kun sai sopivasti sille viikolle vapaata töistä. Onko täällä ketään kellä olisi kokemuksia näistä talkoohommista?

5 tykkäystä

Onnittelut ja monia vuosia! Jäi kiinnostamaan, että miten tulit kiinnostuneeksi ortodoksisuudesta, kun tuosta aiemmasta viestistäsi saa käsityksen, että et ole luterilaisena ollut kovin aktiivisesti kiinnostunut uskonasioista, kun jumalanpalveluksissakin olet käynyt aiemmin vain lapsena?

1 tykkäys

Talkootyö on erinomainen tilaisuus osallistua päivittäin Valamon palveluksiin.

3 tykkäystä

Tiedättekö muuten, onko talkoisiin osallistuminen varattu ainoastaan ortodokseille? Valamon luostarin sivuilla ei asiasta kerrottu, jos kohta jonkunlaista “valikoimista” ehkä voidaan tämän perusteella tehdä:

Vapaaehtoiseksi haluavan tulee ottaa yhteyttä luostariin hyvissä ajoin ja kertoa itsestään
sekä sopivasta ajankohdasta tulolleen.

Tietty voisin ihan ite ottaa yhteyttä ja kysyä, tällä samalla tekstimäärällä asian jo olisi selvittänyt. :smiley:

Muutkin kuin ortodoksit ovat tervetulleita talkoolaisiksi. Se “itsestä kertominen” tarkoittaa, että kertoo mitä osaa, esim. puutarhuria tarvitaan puutarhatöihin.

3 tykkäystä