Kuinka niin? Pelastumme totta kai täysin Jumalan kautta. Mutta kuten @Plautilla sanoi, pelastuksemme myös aikaansaa muutoksia meissä itsessämme. Ei se tarkoita että pelastuisimme itsemme kautta (ja muutenkin mitä edes tarkottaa että hyvät teot tulisivat “itsemme kautta”? Koska kaikki hyvä meissä on luotuisuudemme ansiota, eli Jumalasta. Pakanatkin tekevät hyviä tekoja, ja ne johtuvat siitä että pakanatkin ovat luotuja, ja kyllä ne teot ovat hyviä, vaikka eivät johdakaan pelastukseen, koska pakana yhä elää synnille eikä Jumalalle).
Itse asiassa juuri tuon edellisen kommenttini kirjoitettuani, avasin sattumalta (tai “sattumalta”) Raamatusta Roomalaiskirjeen luvut 6-7, jotka kirkastivat itselleni jälleen sitä ajatusmallia, mitä koitin tuossa kommentissani tähdentää:
“Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa. Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja. Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi!” Room 6:11-13
“Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.” Room 7:18-20
Eli ihmisen turmeltuneessa luonnossa ei ole kykyä luopua synnistä ja tehdä vain hyvää. Mutta siitä huolimatta meitä kutsutaan elämään Jumalalle mutta ei synnille! Oleellista on siis se kenelle me elämme. Synnissä elävinä emme edes etsi Jumalaa emmekä vihaa syntiä, emmekä itse asiassa edes huomaa syntisyyttämme.
“Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia.” Room 7:24-25
Jos elämme Jumalalle, olemme pelastetut Jeesuksen kristuksen tähden! Ja siinä tilassa sisimmässämme haluamme tehdä hyvää emmekä syntiä. Syntiä tulemme aina tekemään tässä maailmassa, mutta niin kauan kun suuntaamme elämämme Jumalaa kohti, Henki vaikuttaa meissä halun hyvään. Ja sisimpämme pyhyyden ja luontomme turmeltuneisuuden kamppailu vielä maailmassa eläessämme on sitä kilvoittelua ja kaidan polun kulkemista.
Tuo on tärkeää. Oppia voi testata kysymyksellä: jos joku tulee uskoon ja on siis ottanut evankeliumin sanan vastaan, onko hän, mitä pelastusoppiin tulee, siinä ja sellaisenaan Jumalan hyväksymä?
Niinpä, ja kyllä hän on!