Uudestisyntyminen

Ei ole kyse siitä etteikö Jumala voisi, vaan kyse on siitä että ihmiset eivät tahdo tulla yksitellen korjattaviksi.

Itse olen janonut vanhurskautta noin kolmetoista vuotta. Koko ajan synnin rippeitä poistetaan minusta hiljakseen, sitä vauhtia mitä minä kestän. Ajatuksissanikin lankean koko ajan vähemmän ja vähemmän. Sinä päivänä kun pääsen ahtaasta portista ja uudestisynnyn, on viimeinenkin synnin ripe puhdistettu minusta.

Tunnen yhden ihmisen joka on vapautettu kokonaan eikä ole ahtaan portin jälkeen langennut mihinkään. Sitten tunnen monta ihmistä jotka ovat lähteneet sille tielle.

En kuulu tuollaiseen puljuun, kuten en mihinkään muuhunkaan uskontoon.

Ok. En usko ollenkaan sanomaasi, enkä näe Raamatussa tarpeeksi perusteita siihen. Jos vielä lisäisi maalaisjärjen mukaan, niin sekin seikak puhuisi esittämääsi oppia vastaan, että tunnen paljon kristittyjä, myös sellaisia, jotka ovat hyvissä teoissa ja evankeliumin julistamisessa varsin ahkeria (osa uhrannut sille vuosikymmeniä elämästään), mutta kukaan heistä ei taida kuvitella itsestään noin isoja.

Ehkä tämä aihe ei ole kovin hedelmällinen, jos edellä jo tarjosit ne raamattuperustelut.

3 tykkäystä

Uskovan ihmisen vanha luonto kuolee silloin, kun ihminen kuolee. Tässä elämässä vanha luonto on jatkuvana riesana joka päivä loppuun asti sanoipa kuka hyvänsä (itselleen ja muille valehdellen) jotain muuta.

2 tykkäystä

Kummallista että ihmiset eivät ymmärrä että se lähtökohta josta Jumala haluaa ihmisen pelastaa on nimenomaan synti. Kun ihminen herää uskoon ja kääntyy Jumalan Hengen johdattamana pahoilta teiltään koko sydämestään etsimään Jumalan valtakuntaa ja vanhurskautta, alkaa todellinen Pyhän Hengen työ ihmisessä. Pyhä Henki perkaa ihmistä synnistä ja johdattaa sitä mukaa kaikkeen totuuteen. Kyseessä on prosessi. Sanoihan Jeesuskin että hän on tie,(etsiminen) totuus,(uudestisyntymä) ja lopuksi elämä. Juuri tuossa järjestyksessä kun hän asian esitti.

Olen kännykällä joten raamatunpaikkojen kaivaminen on hankalaa. Saatan sen kyllä tehdä ja avata niitä hieman jos koen tarpeelliseksi.

Olet varmaan Vuorisaarnasta löytänyt opetuksen ahtaasta portista ja tulkinnut sen omin päin lain vaatimuksiksi.

Israelilaiset Mooseksen ajoista alkaen yrittivät elää käskyjä noudattaen synnitöntä elämää. Siitä ei tullut mitään. Jumalalle riittäisikin vain täydellinen synnittömyys. Joten parhaatkaan yrittäjät eivät pääse edes lähelle tavoitetta. Ei auta esim. mitään, jos “ajatuksissasi lankeat yhä vähemmän.” Et sinä saa langeta kertaakaan, koskaan!

Islamissa ajatellaan jotenkin niin, että israelilaiset olivat vain tottelemattomia ja veltosti kilvoittelevia ja luullaan, että muslimit suoriutuvat paremmin Jumalan tahdon mukaisesta elämästä. He luulevat osaavansa antautua kokonaan ja luulevat islamin vaatimia asioita tekemällä olevansa kelvollisia.

Jeesus ei tuonut seuraajilleen mitään paremmin lakia noudattavaa uutta juutalaisuutta. Vuorisaarnan tarkoitus on riisua ihminen luuloista, että hänen oma vanhurskautensa Jumalalle kelpaisi. Ja silloin ihminen ymmärtää alkaa haluta oikeaa Jumalalta saatavaa lahjavanhurskautta.

Oikea ahdas portti on siinä, että ihminen joutuu nöyrtymään armosta pelastettavaksi syntiseksi, jolla ei ole mitään omia ansioita Jumalalle esitettäväksi. Se vasta on vaikeaa!

2 tykkäystä

En minä mistään lain kilvoittelusta puhunutkaan. Lihan jalostus on vain eräs omavanhurskauden muoto. Puhuin lihan kuolemasta. Joka lihassa kärsii, se synnistä lakkaa.

Etkö lukenut juttuani kunnolla? Sanoin että lankeilen VIELÄ mutta siitä hetkestä lähtien kun Jeesus asettuu Henkensä kanssa sydämeeni asumaan, ovat ajatuksenikin puhtaat enkä enää lankea. Kutsutaan myös uudestisyntymäksi.

Tällainen lausahdus on mielestäni jotakuinkin samaa luokkaa kuin “VT on laki, eikä kuulu kristityille”. Kuvaa väärinymmärrettyä mooseksenaikaista elämää.

Syntiuhri oli olemassa juuri siksi, ettei synnitön eläminen ollut mahdollista. Tuskinpa kukaan tuolloin luuli elävänsä synnittömänä.

Vihjaus että vielä tänäpäivänäkin Israelilaiset yrittäisivät elää synnitöntä elämää on samoin väärä kuvaus rabbiinisesta juutalaisuudesta.

Miten ymmärrät Room. 7:14-25?

Paavali puhuu siinä tilasta missä ihminen on ennen uudestisyntymäänsä

Minä-muodossa ja preesensissä. Hän ei siis ollut uudestisyntynyt Roomalaiskirjettä sanellessaan?

1 tykkäys

Eräs lähtökohta on myös se että Raamattu ei ole kirja jota luetaan ja ymmärretään kuin mitä tahansa kirjallisuutta. Raamattu voi aueta vain Jumalan Hengen avulla. Vaikka olisi vuosikymmeniä opiskellut teologiaa ja lukenut raamattua, ei se avaudu jos ei Jumala sitä henkeytä ihmissydämelle auki

Se että kirjoittaa minä-muodossa ja preesensissä, ei aina tarkoita, että puhuisi itsestään ja nykyhetkestä. Itse pidän kyllä kyseistä Roomalaiskirjeen kohtaa realistisena kuvauksena uskovan kristityn elämästä, mutta kunhan sanoin näin kirjallisuuden kannalta.

Minulle on Jumalan Henki avannut tuon sillä tavalla, että Paavali puhuu siitä, millainen hänen tilanteensa ja kaikkien muidenkin uskovien tilanne on ihan jatkuvasti.

5 tykkäystä

Uskovaisena olemisessa on eri vaiheita. Johannes puhuu kirjeessään millaista on elää sitten Jumalan yhteydessä. Hän sanoo että yksikään Jumalasta syntynyt ei syntiä tee.

Uskossa oon ollut 30 vuotta eikä krapulaa näköpiirissäkään, päinvastoin. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Oman todistuksesi mukaan, ihan tässä keskustelussa, et siis ole Jumalasta syntynyt. Miten voi olla? Vai onko niin, että on kaksi yhteensopimatonta väitettä, joita et kykene ratkaisemaan, ja ei näemmä kovin helposti kukaan muukaan, niin valitset niistä “paremman” itsellesi ja “huonomman” muille?

Kaikki mmmuut (:cow2: ) voivat katsoa asiaa täältä: 1 John 3:9 Commentaries

Ongelmia syntyy aina, kun henkilöllä ei ole uskosta kokonaista käsitystä alusta loppuun, johon yksittäiset lauseet voisi sijoittaa. Silloin tulee tavaksi ottaa yksittäinen lause ja tehdä siitä joku kirjaimellinen todiste jostain, mikä ihan selvästi ei voi olla niin. Sitten on hyvä tilaisuus kokea tilanne niin, että muut eivät “kunnioita Raamattua”.

Tässä on hämäävää se, että puoliskot eivät erittele, mitä Jumalasta syntyneellä tarkoitetaan. Onko ihminen Jumalasta syntynyt a) kasteessa, b) uskoontulossa, c) kun on riittävästi puhdistanut itseään vai d) uskossa kuollessaan?

Ja mulla on isompi kun sulla vaan en sano että mikä, ja jokainen vartioikoon omaa mielikuvitustaan tässä. Eli sinä väität, että Raamattu on Jumalan Hengen avulla auennut juuri sinulle mutta ei muille. Kun taas muut voivat väittää saman päinvastoin. Tämä ei ratkea tästä mihinkään. Siksi on fiksua olla kaivamatta esille tuota, että väittää itseään hengelliseksi ja muita epähengelliseksi. Yhtä fiksua kuin olla kaivamatta esille julkisella paikalla en sano mitä (koska onhan monia asioita, joille ei niin sovi tehdä).

Pisteet saa se, joka löytää ratkaisun. Olenko se taas minä?

Raamattua voisi edes yrittää ensin lukea ja ymmärtää kuin mitä tahansa kirjallisuutta. Se, minkä Pyhä Henki avaa, on kuitenkin lopulta ilmaistavissa ihan sanoilla. Ei Pyhä Henki ole mikään lupa väittää jotain ilmiselvästi epätotta tai havaintojen tai todellisuuden tai järjen kanssa vastakkain menevää ja sanoa, että se on hengellisesti totta.

Jos joku väittää olevansa synnitön, niin hänen pitää kertoa, että mitä hän käsittää ensinnäkin synnillä, ja toiseksi synnittömyydellä. Ja ottaa huomioon se, että Raamattu puhuu synnistä sekä tilana, taipumuksena, tekona että asemana. Joku näistä merkityksistä on etusijalla tai ensisijaisempi toisiin nähden. Minulle tässä ei ole mitään epäselvää. Mutta haluaisin, että joku muukin harrastaisi käsiteanalyysiä.

Synti tarkoittaa olla erossa Jumalasta. Ja ne pahat teot ja ajatukset johtuvat tuosts tilasta. Joten kun ihminen pääsee takaisin Jumalan yhteyteen, ei enää tehdä syntiä.

Kyse ei ole mistään muusta kuin Jeesuksen opetuksesta. En ymmärrä tuota närkästystä joka teissä herää.

Vaikka en halua uskonnollisen puolen keskusteluun juuri osallistua, niin kysyisin sinulta, mitä sanasi tarkoittavat. Itse olen ymmärtänyt monien uskovien puheesta että eivät hekään ole ns täydellisiä ihmisiä, vailla vihaa, kateutta, himoa, valhetta jne eli kyllä heissäkin vielä on elämässään tilanteita joissa eivät toimi ja ajttele oikein. He siis tekevät syntiä mutta ovat siitä kuitenkin armahdetut. Ja tietysti pyrkimyksenään on olla synnitön eli ilman vaikkapa noita mainitsemiani hyvin inhimillisiä virheitä.

Mutta sinun sanoista tässä ja aikaisemmin saa sellaisen käsityksen että olet uskosi vuoksi jonkinlaisessa täydellisessä tilassa jossa et enää tee etkä kaiketi edes voi tehdä syntiä. Et siis koskaan voi kokea vaikkapa vääriä ajatuksia tai et koe vääriä houkutuksia ja toimit kaikessa parhaimmalla mahdollisella tavalla eli olet kaiken aikaa kuin Jumalan oikeassa ohjauksessa. Olenko oikeassa?

Tuollainen tilahan olisi mitä kadehdittavin, mutta onko sellaista todella olemassa? Miksi sellaiseen täydellisyyteen ei koskaan lähimmäisissään törmää vaikka kohtaakin syviä vakaita kristittyjä vähintään viikottain?

@Thinkcat kirjoitti edellä kärkevästi ja paikoin jopa turhan härskisti, mutta omasta mielestäni ymmärrettävästi asiasta. Itselläni ei ole uskoa, mutta jotenkin hänen kirjoituksensa mukaan ymmärrän sen miten uskonnollisen tulkinnan tulisi mennä.

1 tykkäys

Jumala on kaikkivaltias joka pystyy ja ennen kaikkea haluaa poistaa vääryyden ihmisen sydämestä. Jumalan vapauden ja rauhan valtakunta on jo maan päällä mutta valtaosalta se on peitossa vain koska he eivät halua käydä sinne. Tästä Jeesus sanoi fariseuksille tiukkaan sävyyn, että he kyllä mielellään tutkivat kirjoituksia mutta eivät halua käydä Jeesuksen luo joka antaa ELÄMÄN. Tuolla elämällä Jeesus tarkoitti nimenomaan elämää Jumalan yhteydessä.

Ihmisen ajatukset, jotka ohjalevat ihmistä tulee ihmisen hengestä. Henki on se osa meissä yhtyy Jumalaan tai vaihtoehtoisesti Saatanaan. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Kun ihmisen henki on yhteydessä Jumalan Henkeen, on silloin Jumala ikäänkuin ohjaksissa ihmisen suhteen. Täten uudestisyntynyt Jumalan yhteydessä vaeltava ihminen on jo astunut Jumalan valtakuntaan tässä elämässä. Matka tuohon valtakuntaan on pitkä ja kivulias. Se käy Jeesuksen käskyjen kautta joista ensiminen on käsky ETSIÄ tuota valtakuntaa. En muista sanantarkasti mutta Jeesus sanoi että: “etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskautta”

Jeesus myös monesti puhui että juuri HÄNEN sanansa, käskynsä ovat henki ja elämä. Vain ne tuovat pelastuksen. Jeesus opetti että Jumala itse johdattaa ihmisen kaikkeen totuuteen ja että Jumala itse opettaa ihmiselle asiat jotka johdattavat tämän Pojan luokse. Pelastukseen. En muista taaskaan sanantarkasti mutta: “profeetoissa on kirjoitettu, jokainen joka on Isältä kuullut tulee minun luokseni” Pojan luokse käyminen on käytnnössä sama asia kuin uudestisyntymä. Tuo Isältä kuuleminen ja Jumalan henkilökohtainen opastus tapahtuu nimenomaan tuon etsimisen kautta. Jeesuksen käskyjen pito on se todellinen vanhurskauttava usko mistä apostolit myöhemmin puhuvat.

Kun ihminen sitten on etsinyt ja löytänyt Jumalan valtakunnan ja vanhurskauden, on ihmisen henki liitossa Jumalan kanssa. Enää ei syntiset ajatukset hypi mieleen. Jumalan valtakunta on rauhan valtakunta. Liitto perkeleen kanssa purkautuu ja ainoa asia mitä se voi tehdä uudestisyntyneelle on yrittää järkätä ihmistä kuseen muiden ihmisten kautta. Vainot etc… ovat esimerkki perkeleen vihasta sellaista kohtaan joka on päässyt pois pimeyden valtakunnasta Jumalan valtakuntaan.

Itse olen vielä tuolla etsijän ja kolkuttajan tiellä. Päivä päivältä lähestyn Jumalan valtakuntaa ja vanhurskautta ja päivä päivältä syntisiä ajatuksia ja asenteita, mitä sisälläni pesii, riisutaan minusta pois. Kun olen valmis, on viimeinenkin synnin ripe revitty pois sydämeltäni. Olen tuolloin vapaa taivaan kansalainen.

Jonka Poika tekee vapaaksi on TODELLA vapaa. Jumala haluaa tehdä paljon kokonaisvaltaisemman muutoksen ihmisessä kuin yleensä luullaan ja käsitetään. Jumala haluaa saattaa ihmisen valtakuntaansa, puhtauden valtakuntaan jo tässä ajassa

“Jonka Poika tekee vapaaksi on TODELLA vapaa. Jumala haluaa tehdä paljon kokonaisvaltaisemman muutoksen ihmisessä kuin yleensä luullaan ja käsitetään. Jumala haluaa saattaa ihmisen valtakuntaansa, puhtauden valtakuntaan jo tässä ajassa.”

Nuo viimeiset kolme sanaa lienee tässä se ongelma. Kyllä, Jumalan tavoite on riisua ihminen täysin synnistä, antaa tälle uuden luonnon henkineen ruumiineen, mutta se prosessi kulminoituu ylösnousemuksessa, eli kuoleman jälkeen. Taivaassa ei kenessäkään ole enää synnin ripettä, mutta tässä elämässä eivät houkutukset koskaan kokonaan lopu, vaikka Jumalan armosta ihminen voi elämänsä aikana päästä hyvinkin pitkälle pyhittymisen tiellä.

4 tykkäystä