Noin 80 vuotta sitten Suomella oli etsikkoaika. Kansan vapaus oli uhattuna: tankit vyöryivät itärajan yli. Presidentin vaikutuksesta kansa ymmärsi ottaa etsikkoajasta vaarin: teki parannusta, kääntyi Jumalan puoleen ja tunnusti, ettei pärjää ilman hänen apuaan. Uhka väistyi, saimme armon jatkaa itsenäisinä.
Kun Jeesus viimeisen elinviikkonsa alussa katseli Jerusalemin kaupunkia Öljymäeltä, hän puhkesi itkuun. Hän näki tulevaisuuteen, jolloin vihollinen rakentaa kaupungin ympärille vallin, käy kimppuun joka puolelta, murskaa maahan rakennukset ja surmaa asukkaat. ”Sinuun ei jätetä kiveä kiven päälle, koska et tajunnut. etsikkoaikaasi.”
Jeesus vaiennettiin, mutta hänen ennustuksensa toteutui 40 vuotta myöhemmin. Rooma tuhosi Jerusalemin. Eloon jääneet karkotettiin, ja alkoi uusi erämaavaellus vieraiden kansojen ja toistuvien vainojen keskellä lähes 1900 vuoden ajaksi. Se päättyi muutama vuosi Suomen talvisodan jälkeen. Myös Israel sai uuden alun.
Etsikkoaikoja on niin yksityisten ihmisten kuin kansojenkin elämässä. Silloin Jumala erityisellä tavalla kutsuu kääntymään tuhoon vieviltä teiltä hänen puoleensa. Monesti etsikkoaika jää huomaamatta tai torjumme sen tietoisesti. Itsestäni ja monien muiden kokemuksista tiedän, että pelkkä sana ei useinkaan tehoa, vaan tarvitaan järeämpiä keinoja.
Nyt ovat kaikki kansat olleet kaksi vuotta koronavihollisen saartamia. Onko kyseessä ollut maailmanlaajuinen etsikkoaika? Olemmeko siirtäneet Jumalan syrjään tarpeettomana, kääntäneet hänelle selkämme? Katsommeko ylen hänen käskyjään ja sanaansa? Pidämmekö merkityksettömänä hänen Poikansa uhrikuolemaa?
Jumala lupasi Israelille: ”Jos kansani nöyrtyy ja rukoilee, kääntyy minun puoleeni ja hylkää pahat tiensä, niin minä kuulen sitä, annan sen synnit anteeksi ja teen sen maan jälleen terveeksi.” Sama lupaus koskee kaikkia kansoja. Tartuimmeko lupaukseen? Johtiko korona meitä katumukseen, parannukseen ja uskon kuuliaisuuteen?
Emme voi tietää, mitä tapahtui ruohonjuuritasolla: ehkä näin tapahtui monenkin yksittäisen ihmisen elämässä. Mutta kirkon taholla nykyään ei ainakaan valtakunnallisella tasolla kuule kehotusta parannukseen, katumukseen, uskon kuuliaisuuteen.
Koronavitsaus ei vieläkään ole täysin hellittänyt, mutta se on jäänyt uuden vitsauksen varjoon. Onko nyt kyseessä toinen etsikkoaika?
Minulla ei ole profetoimisen armolahjaa. Siksi en väitä mitään. Kyselen vain.