Mietin vielä tätä hyvää kysymystä.
Vaikka tuossa edellä varmaan ihan oikein sanailette ja lainaatte, jää ehkä tuo kohta “kuinka käytännössä” käsittelemättä. Puhutte siitä mitä oppimme mukaan tapahtuu. Mutta mitä siitä ymmärtää hän, joka ei näitä uskon asioita ole juuri pohtinut, vaikka olisikin uskova tai halukas uskomaan? Mitä pitää tehdä jos haluaa noudattaa katekismuksen neuvoa?
Olisiko jotenkin näin:
Kun huomaa tehneensä syntiä, laiminlyöneensä lähimmäisen, unohtaneensa Jumalan käskyt ja Raamatusta löytyvät ohjeet, seuraa katumus. Tämähän tapahtuu päivittäin. Voi olla, että huomaamiseen tarvitaan Jumalan sanan lukemista tai kuulemista. Jos tuona päivänä ei ole messua tms., sana kohtaa meidät vaikkapa aamun hartauskirjassa, tai iltavirressä. Kaduttaa ja sapettaa. Taas minulle kävi näin!
Katumuksessa ja parannuksessa, kuului ohje.
Mitä se upottaminen sitten olisi?
Ehkä sitä että katuessani en partiopoikamaisesti pää pystyssä kuittaa asiaa - huomenna uusi yritys! - eiköhän se siitä.
Eikä sitäkään, että mitäs tässä, antaa olla, enhän minä miksikään muutu…
Olisiko kasteveteen upottaminen sen armon omistamista, että tuntui miltä tuntui, saan kaikki synnit anteeksi? Siihen luottamista, sitä vakuuttavien Raamatun kohtien tai laulujen ja virsien sanojen mietiskelyä. Kiittämistä, sen muistamista että vaikka yöllä tai keskellä päivää lähtisin tästä elämästä, olen kastettu Jumalan lapseksi ja hän vie perille asti. Jumalan yhteydessä olemista, kaikki asiat ja rakkaat ihmiset hänen hoitoonsa jättämistä. “Hallinnan” luovuttamista hänelle joka on paljon sydäntämme suurempi.
Varmasti tämä jokapäiväinen tapahtuma voi sisältää myös Jumalan sanaa siitä, miten eläisimme ja toimisimme paremmin. Mutta itse käsitän tuon kasteeseen upottamisen niin että juuri evankeliumi on lääke, josta sitten seuraa halu jatkaa vaellusta valossa. Kaste on henkilökohtainen, siis
juuri minullekin nämä armon sanat kuuluvat.
Yksi näkökulma on, että Jumalan vastustaja haluaa että masennumme kun synti paljastuu. Eli olisiko uuden luomuksen evankeliumilla ruokkiminen käänteisesti taistelua perkeleen toivetta vastaan? Upotetaan vanhaa aatamia ja nuijitaan samalla Paholaista, joka tykkää kun ihminen vaipuu epätoivoon eikä halua olla valon lapsi, siis ottaa vastaan armoa.