Vainotut kristityt

Hankala juttu. En oikein tiedä missä määrin uskonto on tässä läsnä. Israel on lähtökohtaisesti sekulaari valtio, vaikka uskonnoilla on lainsäädännöllisesti merkittävä asema. Juutalaisuus nähdään syntyperän, ei uskon mukaan. Uskonto on politiikassa Israelissa usein retorinen keino oikeuttaa poliittisia toimia.

Fakta on, että juutalainen on Israelissa paremmassa asemassa lainsäädännössä kuin ei-juutalainen. Miehitetyillä alueilla on osin voimassa sotatilan lait.

Israel tekee paljon vääryyttä miehittämillään alueilla. Se vetoaa yleisesti omaan turvallisuuteensa. Kyllä uudisasukkaiden toimiin puututaankin välillä, mutta totta on että vaikka Israelista puhutaan Lähi-Idän ainoana demokratiana, niin itsestäni se ei aina vaikuta siltä. Se että ympärillä on pahaa tahtovia voimia, ei oikeuta kaikkea.

Toki kristityt alueella ovat olleet pahemminkin huonossa asemassa 30-330 ja 600-luvun lopulta lähtien enimmäkseen. Onpa valta ollut kenellä hyvänsä.

Kaikki ovat syntiä tehneet. Joosua ei tullut autiomaahan, eikä onnistunut tappamaan ihan kaikkia Luvatun maan alkuperäisasukkaita Herran käskystä huolimatta.

D

2 tykkäystä

Niinpä, emme todellakaan asu missään maassa paratiisissa. Vanhan Testamentin tulkinnat ovat hyvin vaikeita etukäteen arvioituina / tulkittuina, vasta kun näkee voi yhdistää. Koska israelilaisetkin ovat yhtä syntisiä kuin me muutkin Jumalan edessä, eivät hekään voi laki liitollaan puhumattakaan uhrilaistaan (ennakko kuva) pelastua, ei kukaan muukaan. (Eikä kai teokratia sielläkään aikoinaan kaikkia pelastanut, vain uskovat!)

Kristittyjen kylien polttamisesta maksetaan.

🚨ALERT — Israel Is Paying the Group That Burns Christian Villages: Government Confirms $1.9 Million in Stipends for Hilltop Youth Settlers

Antisemitismi ja juutalaisviha kukoistaa Suomessa kuten kaikkialla Euroopassa ja muuallakin. Suomessa valtamedia ja HS on lietsonut vihaa juutalaista kansaa kohtaan vääristelemällä tietoja ja levittämällä disinformaatiota. Kristillisillä kirkoilla on tässä synkkä historia. Kun valheita toistetaan tarpeeksi kauan, niin niistä tulee totuus.

Sanoin vain tämän. Sen enenpää asiasta en enää lausu.

2 tykkäystä

Juutalaisten pahojen tekojen kritisointi ei vielä ole antisemitismiä eikä juutalaisvihaa. Jos se menisi noin, kenen tahansa kritisoiminen oli vihaa kritisoitua tahoa kohtaan.

Mitenkä tämä vaikuttaa niin tutulta…ai niin, kaikenlainen kenen tahansa arvostelu onkin nykyään vihapuhetta.
Ei voi olla niin että joku ihmisryhmä maailmassa saa tehdä ihan mitä vaan, eikä heidän ollessa kyseessä koskaan saa sanoa että se on väärin. Samalla tavalla kuin venäläisten ja yhdystvaltalaisten töpeksimisiä voi arvostella, yhtä lailla pitää voida sanoa että nyt Israel sössi asiat.

1 tykkäys

Tämä nyt ei liity ketjun aiheeseen. Se on: vainotut kristityt.

Antisemitismille, joka on synti, voi perustaa oman ketjunsa. Ellei sellaista jo ole.

1 tykkäys

Ei ole totuudessa näyttöä, että olisi sössinyt tahallaan, vahinkoja on sattunut.

1 tykkäys

Samanlaisia vahinkoja varmaan sitten kuin Hitlerille, Stalinille, Putinille ja kaikille muillekin jotka ovat sotatoimien tiimellyksessä sattuneet pakkosiirtelemään, vangitsemaan ja tappamaan siviilejä. Näistä vahingoista, joita on jopa suunniteltu pitkään ja huolellisesti, on näyttöä myös Israelin osalta. Ei tarvitse lukea niistä vihervasemmisto- tai evankelikaali-propagandasta vaan ihan uskottavista lähteistä.

Sota on tietysti sotaa, ja silloin ei päde oikein mitkään eettiset normit. Erikoista kuitenkin että siitä on helppoa valittaa kun tekijänä on Venäjä, mutta kun Israel tekee samaa on mietittävä ketä milläkin sanomisellaan loukkaa. Joka tapauksessa historioitsijat ovat osoittaneet että vuoden 1948 tapahtumien seurauksena tehty, vähintään 700 000 tuhannen syntyperäisen palestiinalaisen poistaminen sukupolvisilta asuinalueiltaan on todellinen, nimellä Nakba/Katastrofi, kulkeva tapahtumasarja. Pakkosiirrättämiseen liittyi myös kokonaisten kylien väestön tappamista ilman oikeutettua syytä ja näiden tappamisten piilottelemista milloin minkäkin tekosyyn varjolla. Miksi yhden kansan kokema tragedia 2. maailmansodan Saksassa oikeuttaisi toisen kansan tragediaan Palestiinassa?
Ja miksi ne, joiden mielestä on Jumalan tahto että juutalaiset siirtyvät asumaan Palestiinaan, eivät halua myöntää todeksi näitä tapahtumia. Osahan kyllä selittääkin että tämä on Jumalan tahto, tappamisineen kaikkineen, ja se onkin jo paljon avoimempaa ja rehellisempää, kuin tapahtumien täysi maton alle lakaiseminen. Parempi niin että siviilien tappamisella on tai ei ole Jumalan valtuutus, kun että todellisesti tapahtuneita asioita peitellään.

Tähän ketjuun tämä liittyy niin että mielestäni Israel on vainonnut kristittyjä. Vaikea sanoa onko syy ollut uskonnollinen vai valtapoliittinen. Luulisin että kumpaakin.

1 tykkäys

Toisaalta Jordania ei ole ollut likikään niin halukas sotimaan Israelia vastaan kuin Epykti ja eritoten Assadin klaanin Syyria. Mitä sitten tulee juutalaisten ja kristittyjen suhteeseen niin se on varsin monisyinen vyyhti… En oikein tiiä mistä päädtä sitä kerää pitäisi lähteä selvittämään.

1 tykkäys

Eikös Jordania ja Egypti ole solmineet rauhan Israelin kanssa?!?

1 tykkäys

Tämä ei taida olla objektiivinen suomennos tuosta artikkelista.

D

Viikingit muodostiva Rus:in yläluokan toki, mutta he perustivat sinne koko Rusin, valtioksi katsottavan, puolustetun ja hallitun alueen.

Toki alueilla oleili ja vaelteli monenlaisia ugrilaisia ja slaavilaisia kansoja.

Tämäkään ei liene koko totuus asiasta. Kumma kun sitä ei voi saada, vaikka asiasta ei ole kovin pitkä aika.
On useita eri tulkintoja kuinka ‘juutalaisten’ invaasio maassa sujui ja mitä tehtiin oikein ja väärin. Eivät kaikki saaneet oikeutta Suomessakaan karjalaisten asuttamisessa. Samoin pakkolunastuksissa uudisrakentamisessa yms. esim. tiet, toiset kokevat vääryyttä ja toiset hyötyvät. Maailmamme on kummallinen.
En usko, että nykyiset juutalaiset ovat niin vääriä ja pahoja kuin väitetään, ihan syntisiä ihmisiä vain ja taistelevat oikeuksistaan niin kuin kaikki muutkin. Kyllä tässä parjaamisessa on selvästi valheen maku ja vääryys tulkinnassa, erityinen viha heitä kohtaan Jumalan tähden jotenkin.
Kristitty ei voisi ottaa kantaa voimakkaasti minkään osapuolen kannalta varsinkaan, kun asia ei meitä varsinaisesti koske.
Jeesus on edelleen AINOA Tie, Totuus ja Elämä kaikille, jotka uskovat.

1 tykkäys

Näin on. Mutta Gazan ja Länsirannan kohtalo on ratkaisematta. Gaza kuului Egyptillle. Länsiranta taas määrättiin Palestiinan jaossa 1947 Jordanialle, mutta Israel miehitti sen 1967.

Täsmennys: jako tapahtui 1947 marraskuussa.

D

Korjataan. (ja merkit täyteen.)