Miksi jaat tänne tuollaista propagandaa? Middle East Monitor (MEMO) on vahvasti pro-palestiinalainen ja pro-islamistinen media, jolla on yhteyksiä Muslimiveljeskuntaan ja Hamas-myönteisiin tahoihin.
Reaktio: tämähän on Hamasin propagandaa oli arvattava täällä ja muualla.
Valitettavasti uutinen pitää paikkansa eikä silmien sulkeminen Lähi-idän kristittyjen vainolta ole kristillistä. Kannattaa kysyä heiltä itseltään, kirkosta riippumatta viesti on sama.
Ja tässä samaa sisältöä Vatikaanista:
Rossing Center presents report on life of Christians in the Holy Land - Vatican News
Jos vaino sana ymmärretään laajasti niin kyllähän tämäkin täyttää sen:
Kyllä, se pitää paikkansa tiettyjen juutalaisten ääriryhmien taholta mutta ei missään tapauksessa Israelin virallisen valtion ja yleisilmapiirin taholta. Myös Kreikan ortodoksikirkko on huolissaan kokonaistilanteesta, mutta se ei ole asettunut toisen puolelle toista vastaan. Postauksesi ovat poliittista propagandaa.
Kristittyjen vainoamisesta Israelissa kertovat postaukset nyt eivät kyllä ole mitään poliittista propagandaa! Kamoon, @Semajah !
Totuus on joskus kitkerä kalkki niellä. Nekin selitykset on jo kuultu, että kyseessä ovat yksittäistapaukset/ kännissä ja läpällä.
Tässä Kreikan kirkon kannanottoa asiasta:
Totta kai kirkko on huolissaan kristityistä, olivat ne arabeja tai keitä tahansa. Kannattaa varoa sotkemasta punaväriä ja propalestiinaa näihin juttuihin.
Eihän semmoista ole kukaan tehnytkään kuin omsssa mielessäsi.
Kyllä minä tunnistan kaukaa. Huomautan, että itse en yritä mitenkään piilovaikuttaa näissä keskusteluissa edistääkseni poliittisia näkemyksiäni.
Lienet radikaalisti eri linjoilla kuin minä. Mutta minua politiikan tunkeminen keskusteluihin puistattaa paljon enemmän kuin arvata saattaisi.
Nyt puhutaan kristittyjen vainoista. Vaino on vainoa, ja syntiä, teki sitä kuka tahansa kelle tahansa.
Siitä olemme toki yhtä mieltä. Enkä minä puolustele Israelin enkä juutalaisten tekosia, vaan haluan vain nähdä, voisiko nykytilanne olla jotenkin Raamatun ja eskatologian valokiilassa.
Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Israelin valtio ajaa järjestelmällisesti palestiinalaisia pois kodeistaan miehitetyillä alueilla ja tähän liittyy vahvasti myös kristittyjen palestiinalaisten vaino. Eikä ole kauaakaan, kun uutisissa oli kuvia siitä, miten Israelin sotilas oli tuhoamassa ristiä.
Joo ja sai siitä tuhoteostaan rangaistuksen. Miksei täällä kukaan jaa pääministeri Netanjahun upeita puheita, joissa ylistetään Israelin ja kristittyjen yhteyttä? Minusta olisi parempi lopettaa jo ajoissa se propalestiina-propaganda, se on kuvottavaa.
Aika laaja ymmärrys saa olla silloin kyllä. Itse en ihan tuolla tavalla vainon käsitettä leventäisi. Itse keissi on kuitenkin varsin outo: esitetyissä muutoksissa ei ole mun mielestä mitään väärää tai vastustettavaa, eivätkä ne pilaa opetusta millään tavalla, mutta on myös kovin vaikea nähdä vanhoissa versioissa sitä “sitouttamista”, josta kirjaa nyt syytetään. Erikoista.
Ei siinä ole erikoista kun muistaa, että islamin ja ortodoksisen uskonnonnopetus materiaaleihin kohdistuvat teot ovat osa laajempaa kuvaa jossa vähemmistöuskontojen opetus halutaan lopettaa kokonaan. Ja tilalle tarjotaan luterilaisen uskonnon ja et:n yhdistelmää.
Ja kyllä vaino voi olla muutakin kuin fyysistä.
Edelleen, parasta on kysyä lähi-idän kristityiltä itseltään tästä asiasta. Tähän tapaan:
Luonnollisesti kirkot ovat huolissaan varsinkin omista seurakuntalaisistaan Lähi-idässä ja myös muista kristityistä. En ottaisi poliittista kantaa sen enempää muslimien kuin juutalaisten puolesta. Kristittyjen kohtelussa molemmilla on parantamisen varaa huomattavasti. Kristityt ovat lähes konfliktiin osattomina jääneet jalkoihin minkä ns. kristitty länsi saa laskea myös omaksi häpeäkseen.