Valtakunnansyyttäjä vs Päivi Räsänen

Kristinuskossa on tietynlainen vakiintunut tapa lukea Vanhaa testamenttia ja sen lakia. Tässä ei ole ollut aivan valtavaa eroavaisuutta valtavirran kristillisyydessä. Ja se on asia, jonka dosentit ja muut tietävät. Siksi on asian ohi puhumista alkaa siitä vänkäämään.

5 tykkäystä

Onko oikein, että suuren "valtion"kirkon johtohahmo ja nokkamies ottaa jyrkästi kantaa kirkkoamme ja kristikansaamme jyrkästi ja tuhoisasti jakavassa asiassa.

Haluaako hän pilkkoa Suomen evl-kirkon ja sen ihmiset vielä jyrkemmin toisiaan kyräileviin leireihin?

Todellinen kirkon vihollinen ja kristittyjen vihollinen nauraa partaansa ja sarviinsa kun näkee miten porukka asetetaan kyräilemään toisiaan ja pilkkoutumaan leireihin. Porukan hajottaminen ja heidän ideologiansa/uskonsa sekoittaminen ja kyseenalaistaminen on selkeää hybridisodankäyntiä (vrt hiilivoiman ja ydinvoiman kyseenalaistus Saksassa, minkä lopputulos nyt nähdään.)

Luoma on siis hyödyllinen aasi, jolla pahuus ratsastaa.

Ihanan liberalisoinnin nimessä.

Ollaanpa arkkipiispasta mitä mieltä tahansa, niin tämä on jo koko lailla voimakas ilmaisu…

Ehkä sisäsiistimpi ilmaus olisi ollut:
“Luomaa käytetään kuin hyödyllistä aasia, kuka lienee perimmäinen käyttäjä? Kuka hyötyy kirkon hajottamisesta?”

Ehkä viestini selvisi sanojeni karkeudesta huolimatta.

Pahuus, pimeä puoli, saatana tahtoo tuhota kirkon, ja “hajoita ja hallitse” on klassinen keino jos haluaa ihmisyhteisöjä kukistaa. Hajottamisesta ja erimielisyydestä se lähtee.

Jos tuossa auttaa pahuutta, on hyväksikäytetty, vaikka kuinka luulisi olevansa oikealla asialla.

Viestini oli että: mielestäni arkkipiispan ei tule valita puoltansa asiasta mikä vahvasti jakaa kirkkoa.

Onko arkkipiispa joku näkijä, profeetta, mooses johdattamaan tämän katajaisen kansan oikeaan suuntaan?
Tietääkö hän suunnan paremmin kuin Jeesus, paremmin kuin Raamattu, paremmin kuin Jumalan luomisessa asettama?

Esiasemassa olevan tulisi olla maltillinen ja sovitteleva ulostuloissaan, ei repiä vaan rakentaa.

Ovatko kaikki Luoman luonnehdinnat ja lausumat Räsäsestä OK, eivätkä liian karkeita? lukekaa Eslolan hyvä blogi.

1 tykkäys

No itse kyllä odottaisin, että arkkipiispa ilmoittaisi selkeän näkemyksen myös ja nimenomaan kiistakysymyksiin. Paimen kertoisi laumalle, miten Raamattua tulee kyseisessä asiassa ymmärtää.

1 tykkäys

On sangen vaikeaa pitää arkkipiispaa jonkinlaisena ylituomarina asiassa, mistä sangen monien pappien/piispojen/kirkkojen/kirkkokuntien raamatuntulkinnat ovat päinvastaisia.

Myös kirkkojen maallikoiden kesken tuosta asiasta on suuri erimielisyys. Koko kristikunnan kesken. Onko hyvä ratkaisu hajottaa ja repiä, lisätä vastakkainasettelua ja tuhota sangen merkittävän historian omaava perinne.
Hyödytäänkö muka enemmän kuin tuhotaan?

Mutta ongelma ei ole siinä, että arkkipiispa ottaa kantaa, vaan siinä, että arkkipiispan kanta on väärä :grinning:

4 tykkäystä

Voit toki heittää leikiksi, mutta vaikka olen hänen kanssaan eri mieltä asiasta, tässä painaa enemmän se, ettei mielestäni ei kuulu nokkamiehelle hypätä kannattamaan toista puolta jokseenkin kahtia jakaantuneessa kiistassa, vaan olla sivussa/yläpuolella moisesta poliittisesta pelistä.

Yrittää kunnioittaa molempia osapuolia, mitä ei todellakaan näe hänen kommenteistaan Räsäsestä.

Jos hän yhtään yrittäisi olla kaikkien suomen evl-kirkkojen kaikkien jäsenten arkkipiispa.

Presidenttikään ei ryhdy kohkaamaan jonkun kiistellyn fokusaiheen tietyn puolueen kannan puolesta.

2 tykkäystä

Luoman jutuissa minua häiritsevät tarttuminen yksittäiseen kirkon jäseneen sekä se, että hän puhuessaan ulkomailta tuoduista antigender-himmeleistä on joko tosi tietämätön tai tosi kiero.

5 tykkäystä

“Raamattukäräjien” seuraava näytös alkaa huomenna Helsingin hovioikeudessa. Käsittely alkaa kello 09 ja käsittelylle on varattu torstai ja perjantai päivät.

Lainaus Lähetyshiippakunnan nettisivujen artikkelista:

Mistä on kyse?

Syytteessä on kyse syyttäjän näkemyksestä, että Päivi Räsäsen kirjoitus Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi, Pride kulkuetta koskenut Twiitti ja keskustelu Ruben Stillerin radio-ohjelmassa olisivat kiihottamista kansanryhmää vastaan. Tähän mennessä poliisi on pamflettikirjoitukseen liittyen todennut esitutkinnassa, ettei kirjoitus riko lakia ja viimeisimpänä käräjäoikeus päätyi samaan lopputulemaan.

Syytteet ovat herättäneet kansallista ja kansainvälistä huomiota, sillä niiden on arvioitu vaarantavan sanan- ja uskonnonvapautta. Myös syytteiden oikeudellisuutta on kyseenalaistettu. Käräjäoikeuden päätöksen jälkeen Yleisradio julkaisi uutisen: Syyttäjä laittoi Päivi Räsäsen suuhun sanoja, joita tämä ei ollut lausunut – Yle kävi läpi virheelliset väitteet. Myöhemmässä Ylen uutisessa Valtionsyyttäjä Anu Mantila ilmoitti tyytymättömyytensä tuomioon ja kertoi syyttäjän velvollisuuden olevan kertoa, mikä Räsäsen lausumien merkityssisältö on eli miten lausumia on objektiivisesti tulkittava: Syyttäjä kiistää esittäneensä väärää tietoa Päivi Räsäsen lausumista – lyttää vapauttavan tuomion ja selittää tulkintaeroja hevosesimerkillä

10 tykkäystä

Tässä hieman laajempi juttu, sisätäen myös lakiasiantuntijan kommentoinnin:

Päivi Räsänen ja Juhana Pohjola torstaina hovioikeuteen – apulaisprofessori: ”Tilanne on pingottunut äärimmäisyyksiin” - Seurakuntalainen

1 tykkäys

Metakysymys: Onko syyttäjä edes yrittänyt ohivalitusta, jossa hovioikeus olisi jätetty välistä ja menty suoraan Korkeimpaan oikeuteen?

EI varmaan halunnut, koska oikeuskysymys tässä tapauksessa ei ole selvä, vaan sitä oikeastaan selvitellään. Jos KO ei olisi ottanut juttua käsiteltäväksi, niin käräjäoikeuden tuomio olisi jäänyt voimaan. Syyttäjä ei varmaan halunnut riskeerata juttua.

Vaikka kyseessä voidaan sanoa olevan ennakkotapaus, niin syyttäjä ei ole varmaan itsekään pitänyt juttua itsestään selvänä.

D

No kas, tuota en ollut tajunnut. Luulin että sitten mennään hovioikeuteen. Kiitän, taas opin uutta.

1 tykkäys

En nyt laajemmin jaksa osallistua tähän, mutta on se kyllä aina yhtä hienoa lukea ja huomata, että omat uskonnolliset näkemykset asiallisesti ilmaistuina ansaitsee valtakunnansyyttäjän mielestä rikostuomion.

8 tykkäystä

Ylen seurannassa yksityiskohtaisesti kirjoitettu päivän tapahtumien sisällöstä.

Olen edelleen hämmentynyt syyttäjän väitteistä: 1) että seksuaalinen identiteetti on ihmisyyden ydintä, 2) että tekojen tuomitseminen on koko ihmisen tuomitsemista.

11 tykkäystä

Setan agenda mennyt hyvin läpi. On rikollista sanoa, että uskonnollisen identiteetin pitäisi olla isompi juttu!

4 tykkäystä

Sukunimi Toiviainen on ollut viime vuosina jonkin verran julkisuudessa eri yhteyksissä. Sitä en tiedä, onko niillä yhteyksiä keskenään.

Härnäsin Raijaa pari vuotta sitten ja tein silloisessa twitterissä kyselyn, mikä hänelle olisi oikeudenmukainen rangaistus, JOS hänen todetaan syyllistyneen kristittyjen ja kansallismielisten vainoamiseen ja kristillisen yhteiskuntamme häpäisyyn.

Voiton sain vaihtoehto d) tulikivijärvi (44,7%).
(tuo vaihtoehto siis osoittaa kyselyn huumoriluonteen)

Olin tuolloin (2021) eduskunnan tehtävissä ex-kansanedustajana kansanedustajan avustajana sekä pienen eduskuntaryhmän pääsihteerinä, ja vaatimattoman palkkani (~2700€) maksoi eduskunnan kanslia.

Eduskunnan hallinto veti retoriikastani kuitenkin herneet nenään ja esitti uhkauksia työsuhteen jatkumisen suhteen - siis vaikka olin kansanedustajalla töissä. Eduskunnan hallinto siis puuttui poliittiseen toimintaani, mikä on enemmän kuin moitittavaa. Esimieheni toki minua puolusti henkeen ja vereen. No, se asia jäi siltä osin eli eduskunnan hallinnon taholta sikseen.

Jokin poliisitaho teki kuitenkin asiasta tutkintapyynnön. Syyttäjätär Toiviainen (siis tarinan kuitenkin tyrmäsi moisen typeryyden heti seuraavan päivänä eikä alentunut pohjasakan tasolle minua syyttämään. Jälkeenpäin häntä siitä henkilökohtaisesti emaililla kehuinkin, että hän osoitti vahvuutta siinä asiassa: tiukkaakin kritiikkiä pitää julkisen toimijan sietää.

Typerää on se, että sain itse tiedon esitytkintapyynnöstä ja syyttämättä jättämisestä vasta noin 3 kk myöhemmin. :neutral_face:

On tämä hullu maa.

2 tykkäystä

Suo anteeksi, mutta en taaskaan ymmärrä miten tämä on kristillistä. Nähdäkseni Suomi ei ole enää kristillinen vaan sekulaari maa, joten kaikilla on uskonnon- tai uskomattaolemisenvapaus. Minä olen kyllä kristitty ja pidän Päivi Räsäsen oikeusjuttua eriskummallisena farssina, mutta toiveet syyttäjättären rankaisemisesta tulikivijärvellä ovat vastenmielistä retoriikkaa. Samoin vastenmielistä on kristillisyyden ja kansallismielisyyden yhdistäminen toisiinsa ikään kuin ne olisivat sama asia.

Vaikka asian puolesta toivon vapauttavaa tuomiota, niin erityinen mielenkiintonsa olisi jos tämä todettaisiin laittomaksi. “Tekoaika jatkuu vuoteen 2022 eikä vanhentuneita tietoja oli poistettu myöhemmin pamfletista, syyttäjä huomauttaa.”, ja Räsänen viittaa yliopiston kirjastossa olevaan vuoden 1991 kirjaan.

Ihan teknisesti html-muotoiselta sivulta on helppo ottaa pala pois, pdf-muotoisesta aina ei, paperikirjassa… voi siitäkin sivuja repiä. Ja miten pitkälle tätä jatkettaisiin? Otavan suuri tietosanakirja vuodelta 1960 sisältää väliotsikon “Neekerit ovat kuin pieniä lapsia”. Saako divari myydä sitä? Saako Otava ottaa siitä näköispainoksen? Mitä jos minä kirjoitan jotain nyt ja aikanaan tulee poliisipartio vanhainkotiin? Oliko YLEn pakko poistaa Areenassa olevista Kummelista arabisketsit?

8 tykkäystä