Muistan tämän. Siksi se järkyttikin, sillä yhdistettynä kansankirkon kristinuskon historiallista perustaa nakertavaan agendaan tämä ehtoolliseton poikkeustila tuntuu myös historiallisen kristinuskon arvojen irvailulta. Normaalisti kirkko on ollut se organisaatio joka pysyy viimeisenä palvelemassa, tuli mitä tuli. Nyt jos vielä tehtaillaan lakeja joka vie kristityt maan alle poikkeustilanteessa, tilanne on melko uusi. Toivottavasti tulevaisuus ei ole se, että heti kun on jokin erikoistilanne yhteiskunnassa päällä, kirkko lyö hanskat tiskiin.
Jokaisella papilla pitäisi olla sen verran huolta laumastaan että jokainen pappi olisi valmis järjestämään pienelle joukolle pienimuotoisia ehtoollistilaisuuksia. Jos kirkko organisaationa estää tämän, vaikkapa Suomen lakiin vedoten, se ei hoida Jumalalta saamaansa tehtävää.
Ei varsinaisesti. Valmiuslain mukainen poikkeustila ja puolustustilalain mukainen puolustustila ovat eri asioita kuin tartuntatautilain säädökset. Koronapandemian aikana näitä ei juuri eroteltu, vaikka taustalla olikin kaksi eri lakia.
(Toki jos Viinikan ratapihalla paukahtaa isosti, pitää minusta pakko-ottaa käyttöön sopivin tila ensiapuun. Jos sellainen sitten on lähin valtakunnansali, Viinikan kirkko tai esikoislestadiolaisten rukoushuone, niin sitten on.)
Huomenna.
Päivi tuomittiin, kuten täällä ounastelinkin.
Aivan käsittämätöntä. Nytkö ne vainot virallisesti alkaa?
Olen kyllä oikeasti ylllättynyt.
Oikeuden perustelut on kyllä mielenkiintoista lukea.
Ylen jutun perusteella jää vielä epäselväksi, tuliko tuomio sekä pamfletista että twiitistä. Pamfletti on selvä, sillä piispa Pohjolakin tuomittin
Tämä menee sitten EIThen.
Varmaankin vastaavanlaisia oikeusjuttuja tulee tämän tuomion seurauksena lisää. Rajanveto tulee olemaan kyllä vaikeaa. Mikä on rangaistavaa, mikä ei?
Ylen juttu on päivittynyt. Twiitti on jätetty pois.
Tuomio koskee pelkkää pamflettia
Kyllä.
Netti ja kirjastot ovat täynnä vähintään vastaavia tekstejä.
Jos tuomio on syyttäjän vaatimusten mukainen, tulee pamfletti poistaa yleisön saatavilta, eli Lähetyshiippakunnan palvelimelta.
Nyt tietenkin joku voisi käydä imuroimassa tuon pamfletin ja sen käännökset ja julkaista ne jollain ulkomaisella palvelimella.
Tästä tuomiosta alkaa potentiaalisesti vastaavien lakijuttujen tsunami.
Ja rajoitetaan mitä voi opettaa. Varmaan moni saanamies ja opetuspuhe tuomitaan jatkossa.
Järkyttävää, yksi perustuslakiin kirjatuista vapauksista, uskonnonvapaus on mennyttä.
Tältä osin veikkaukseni meni oikein: “Korkein oikeus toteaa, että kirjoituksella on uskonnollinen viitekehys, mutta kohdassa 42 kuvatulla tavalla kirjoitus on selkeästi jakautunut kahteen eri osaan. Syytteessä solvaaviksi väitetyissä kirjoituksen kohdissa ei ole ollut niinkään kysymys uskonnon tai uskon tunnustamisesta, kuten uskonnon pyhinä pitämiin teksteihin perustuvien tai muuten uskonnolliseen vakaumukseen pohjautuvien näkemysten esittämisestä”
Tämä ei onneksi ollut viimeinen tuomio. Mielenkiinnolla odotan, uskaltavatko piispat kommentoida tähän mitään.
Jos kenellä riittää halua perehtyä, on tuomio luettavissa kokonaisuudessaan:
Alla tuomiolauselma
Tuomiolauselma
Hovioikeuden tuomiota muutetaan seuraavasti:
A:n syyksi luetaan 4.11.2019 ja 24.1.2022 välisenä aikana tehty kiihottaminen kansanryhmää vastaan (syytekohta 1), josta hänet tuomitaan 20 päiväsakkoon.
B:n syyksi luetaan 4.11.2019 ja 24.1.2022 välisenä aikana tehty kiihottaminen kansanryhmää vastaan (syytekohta 2), josta hänet tuomitaan 20 päiväsakkoon.
X-säätiö tuomitaan 5 000 euron yhteisösakkoon.
A:n Facebook-sivullaan ja internetissä osoitteessa www.A.fi yleisön saataville asettamasta ja yleisön saatavilla pitämästä sekä B:n internetissä osoitteissa www.X.fi ja www.Y.fi yleisön saatavilla pitämästä kirjoituksesta ”Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi. Homosuhteet haastavat kristillisen ihmiskäsityksen.” määrätään poistettavaksi yleisön saatavilta ja hävitettäväksi Korkeimman oikeuden tuomion kohdassa 78 mainitut lausumat.
Muilta osin hovioikeuden tuomiota ei muuteta.
Asian ovat ratkaisseet oikeusneuvokset Mika Huovila (eri mieltä), Tuomo Antila, Lena Engstrand, Mika Ilveskero (eri mieltä) ja Jussi Tapani. Esittelijä Marja Reijonen-Schofield (mietintö).
Korkeimman oikeuden päätöksellä todettiin itse asiassa että synti ei ole psykososiaalisen kehityksen häiriö. Kirkossamme saa siis edelleenkin sanoa samaa sukupuolta olevien välistä seksiä synniksi, mutta ei psykososiaalisen kehityksen häiriöksi. Päivi Räsäsen uskonnollista vakaumusta ei asetettu kyseenalaiseksi. Mutta lääketieteellinen määrittely asetettiin.
Päätös oli uskonnollisesta näkökulmasta oikeastaan positiivinen. Kyse on synnistä, ei lääketieteellisestä faktasta.
D
Tuomio on tullut pamfletin osista, jotka lainataan tuomion kohdassa 78
- A on 4.11.2019–24.1.2022 Helsingissä syyllistynyt kiihottamiseen kansanryhmää vastaan seuraavalla menettelyllään:
A on jakaessaan syytteessä yksilöidyn kirjoituksensa ”Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi. Homosuhteet haastavat kristillisen ihmiskäsityksen.” omalla Facebook-sivullaan 4.11.2019 sekä julkaistessaan sen omalla internetsivustollaan 21.2.2020 asettanut yleisön saataville ja näistä ajankohdista lähtien pitänyt yleisön saatavilla seuraavat mielipiteet, joissa solvataan homoseksuaaleja ryhmänä seksuaalisen suuntautumisen perusteella:
”- Perimmiltään kysymys on siitä, onko homoseksuaalisuus neutraali olotila vai negatiivinen kehityshäiriö ihmisen itsensä kannalta. Jos kyseessä on jälkimmäinen vaihtoehto, homoseksuaalien ’oikeuksien’ puolustaminen vahingoittaa näitä ihmisiä edelleen. Tämän lisäksi homoseksuaalien oikeuksien ajaminen edistää yhteiskunnan arvomurrosta, mikä ei ainakaan tue ihmisen kasvua tasapainoiseen aviosuhteeseen.
Seksuaalisesti poikkeava tunne-elämä on harvoin tahallinen, ihmisen itsensä valitsema tai aiheuttama tila. Sen taustalta voidaan löytää niin varhaislapsuuden kuin murrosiän psykoseksuaaliseen kehitykseen liittyviä häiriöitä.
Homoseksuaalinen taipumus ei ole sinänsä mielenterveysongelmaan tai fyysiseen sairauteen verrattava ominaisuus. Sen sijaan tieteellinen todistusaineisto osoittaa vastaan sanomattomasti, että homoseksuaalisuus on psykoseksuaalisen kehityksen häiriö. Ne, jotka väittävät homouden olevan luonnollinen, ’terve’ seksuaalisuuden variaatio, mitätöivät perhetaustatutkimuksen todistusarvon poliittisista syistä. Homoaktivistien painostuksen ansiosta poliittiset tavoitteet ovat syrjäyttäneet tieteelliset faktat.
Seksuaalisen identiteetin eheytyminen kohti normaalia heteroseksuaalista tunne-elämää on mahdollista, jos ihminen on itse motivoitunut ja halukas hoitoon.
On huomattava, että homokulttuuri on osa seksuaalisen poikkeavuuden kokonaisuutta ja myös itsessään moninainen.
Eräät piispat ovat raamatuntulkinnassaan vedonneet siihen, että nykyisin homoseksuaalisuuden synnystä tiedetään enemmän kuin Raamatun kirjoittamisen aikoihin. Totta, tiedämme sen olevan psykoseksuaalisen kehityksen häiriö. Alkoholismin taustalta on puolestaan löydetty geneettistä alttiutta, haitallisia ympäristötekijöitä ja käyttäytymismalleja sekä rikollisen taipumuksen taustalta esimerkiksi yhteys tarkkaavaisuushäiriöön. Tulisiko rikollisuus sallia, jos siihen on pakottava taipumus? Jos kerran homoseksuaalisuus on kehityshäiriö, sen harjoittamiseen ei tule kannustaa.”
Jos tuota nyt oikein luen, on toumio 3-2 äänestys ja esittelijän esityksen vastainen.
Totean toistaen, että tuomion perusta on homoseksuaalien määritteleminen kansanryhmäksi. Tämä on siis edellytys sille, että voidaan alkaa tutkimaan, onko ko. kansanryhmää vastaan hyökätty kiihottaen. Olisi kaikkien etu, jos jokin taho listaisi kaikki kansanryhmät nimeltä.
Luther-säätiö sai näköjään myös yhteisösakkoa, 5000 euroa. Pitänee muistaa heitä jonkinlaisella lahjoituksella, niinkuin 1830-luvulla Laitilan rukoilevaiset keräsivät rahaa luvialaisten sakkojen maksuun, kun luvialaiset saivat tuomion seurojen pitämisestä.
Jahas, somevirta on odotetusti puolillaan oman elämänsä Korkeimman oikeuden tuomareita. Puolesta ja vastaan.
Kansanedustaja Räsäsen elämää tämä tuskin vaikuttaa juuri mitenkään.Eduskunnassa istuu muitakin samasta rikoksesta tuomittuja ja sakot hänen tuloillaan tuskin taloutta kaataa.
Uskonnollisiin yhdyskuntiin ei tällä nähdäkseni ole vaikutusta. Raamattua, Koraania ja Bhagavad Gitaa on lupa siteerata edelleen. En tosin tiedä, puhutaanko kahdessa jälkimmäisessä homoseksuaalisuudesta mitään.