Valtakunnansyyttäjä vs Päivi Räsänen

Tästä tuomiosta on tärkeää huomata, että tosiaan kolme korkeimman oikeuden tuomaria tuomion puolesta, kaksi vastaan. Myös esittelijä oli syytteen lukemista vastaan syytekohdassa 1 ja syytekohdassa 2. Muistettakoon myös, että Helsingin käräjäoikeuden arvovaltainen kokoonpano (laamanni ja kaksi tuomaria) antoi täysin vapauttavan tuomion samoin kuin Helsingin hovioikeus. Nämä huomiot asettavat jo itsessään Korkeimman Oikeuden päätöksen samaten kuin nykyisen rikoslain pykälän Kiihottamisesta kansanryhmää vastaan oikeisiin mittasuhteisiin. Laki on ilmeisen epäselvä, jos enemmistö asiaa ratkaisseista tuomareista ratkaisi tai olisi ratkaissut syyttäjää vastaan.

Syyt, joilla Päivi Räsänen tuomitaan (1. syytekohta) (20 päiväsakkoa) [lihavointi oma]:

Hänen on täytynyt myös käsittää loukkaavaksi lausuma, jonka mukaan homoseksuaaleja ei pidetä samanarvoisina heteroseksuaalisten kanssa, koska homoseksuaalisuutta ei pidetä luonnollisena seksuaalisuuden variaationa ja sen väitetään olevan seksuaalisesti poikkeavaa, kun taas heteroseksuaalisuus esitetään normaalin mittapuuna, jota kohti homoseksuaali mahdollisesti voi eheytyä.Hänen on täytynyt myös käsittää loukkaavaksi lausuma, jonka mukaan homoseksuaaleja ei pidetä samanarvoisina heteroseksuaalisten kanssa, koska homoseksuaalisuutta ei pidetä luonnollisena seksuaalisuuden variaationa ja sen väitetään olevan seksuaalisesti poikkeavaa, kun taas heteroseksuaalisuus esitetään normaalin mittapuuna, jota kohti homoseksuaali mahdollisesti voi eheytyä.

Päivi Räsäsen kohdalla keskeistä tuomiossa oli myös vetoaminen Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen 2020 asiantuntijalausunto, jossa kaiketi vedotaan uuteen sairausmääritelmään, jossa homoseksuaalisuus ei ole sairaus.

Syyt, jolla Juhana Pohjola tuomitaan (2. syytekohta) (20 päiväsakkoa) [lihavointi oma]:

Hänen on täytynyt myös käsittää solvaavaksi ilmaisu, jonka mukaan homoseksuaaleja ei pidetä samanarvoisina heteroseksuaalisten kanssa, koska homoseksuaalisuutta ei pidetä luonnollisena seksuaalisuuden variaationa ja sen väitetään olevan seksuaalisesti poikkeavaa, kun taas heteroseksuaalisuus esitetään normaalin mittapuuna, jota kohti homoseksuaali mahdollisesti voi eheytyä.

Ongelmallista Pohjola, että nyt KKO:n päätöksen mukaan ilmeisesti ihmisen, jotka eivät ole joltain tieteelliseltä erikoisalalta pitäisi tietää, mitkä ovat tieteellisen erikoisalan (tässä tapauksessa lääketieteen) kulloisetkin muuttuvat määritelmät ja käsitykset. Mainitsen Juhana Pohjalan tässä nimeltä, sillä hän on ollut julkisuudessa aiemmin tämän jutun osalta, ja hänen asemansa Suomen luterilaisen Lähetyshiippakunnan johtohenkilönä ja nykyisenä piispana ovat sellaiset, että hänen ei ole tarpeen tällaisessa jutussa pitää piilossa.

Syytekohdasta 3, jossa sodomiaa kutsuttiin synniksi ja häpeäksi ei siis tullut tuomiota.

Keskeinen KKO:n argumentti on seuraava, jossa kyse on oikeastaan materiaalis-loogisesta virhepäätelmästä:

47. Korkein oikeus toteaa edelleen, että kirjoituksessa homoseksuaaleja ei pidetä samanarvoisina heteroseksuaalien kanssa, koska kirjoituksessa homoseksuaalisuutta ei pidetä luonnollisena seksuaalisuuden variaationa ja sen väitetään olevan seksuaalisesti poikkeavaa, kun taas heteroseksuaalisuus esitetään normaalin mittapuuna, jota kohti homoseksuaali mahdollisesti voi eheytyä.

Tässä KKO tekee postmodernistiselle ajattelulle tyypillisen päättelyvirheen, jossa subjektin ominaisuus samaistetaan hänen eettiseen arvoonsa ihmisenä. Päättelyä voi verrata siihen, että jos sokeutta ei pidä luonnollisena ihmisen aistillisena variaationa vaan poikkeuksena näkökyvyn suhteen, niin siitä pääteltäisiin, että näin ajatteleva ei pidä kuuroja samanarvoisena näkevien kanssa. Mikä on tietenkin järjetöntä.

Vielä lisäksi eräs huomioni loogisesta ongelmasta tuomiossa. Korkein Oikeus vetoaa tahallisuuden osalta siihen (kappale 65), että syyttäjän syyteen nostamisen Päivi Räsäsen olisi tullut voina ymmärtää, että tekstinsä “voidaan ymmärtää” loukkaavaksi tai solvaavaa. Eli käytännössä syyttäjä saa syytteen nostamisella määrittää sen, mikä on yleispätevästi suomen kielessä loukkaavaa. Tämä on tietenkin absurdia tilanteen ollessa loukkaavuuden osalta seuraava: joko A) periaatteessa kaikki voidaan ymmärtää loukkaavaksi (kuten voidaan, tämä on kielen luonne, se tarjoaa mahdollisuuden kaikenlaiseen) tai B) tuomioistuin päättää, mikä on loukkaavaa laittomassa mielessä eikä oikeusjutun osapuoli. Nyt kuitenkin tuomioistuin toteaa, että toisen osapuolen olisi pitänyt ymmärtää vastapuolen näkökulman perusteella asian loukkaavuus, vaikka tämähän juuri on asia, minkä tuomioistuin päättää ja minkä takia pääkäsittelyjä järjestettiin!

5 tykkäystä

Juuri näin, eli voimme sanoa sitä syntiinlankeemuksesta johtuvaksi asiaksi kuten mitä tahansa syntiä, koska olemme syntisiä tehden kaikenlaista syntiä hengellisessä mielessä kristinuskon kontekstissa.

1 tykkäys

Lasketko myös itsesi oman elämäsi Korkeimman oikeuden tuomariksi?

Mistä päättelet, ettei tämä vaikuta Päivi Räsäsen elämään juuri mitenkään? Luuletko, että hänellä on mielessä pelkästään raha?

1 tykkäys

En laske, sillä en ole juristi. En kommentoi päätöstä siis.

Kokeneet poliitikot ovat monessa liemessä keitettyjä. Uraan mahtuu ylä-ja alamäkeä ja kuraa on tullut kaikille niskaan. Näin varmaan poliitikko Räsäsenkin kohdalla.

Arvion itse hieman toisin. Käytännössä tämä kuitenkin tulee johtamaan siihen, että kaikki synniksi saarnaaminen tulee johtamaan siihen että siitä valitetaan (kirkkoherralle, tuomiokapituliin, piispalle, sanomalehteen, julkisuuteen tai sosiaaliseen mediaan). “Ei näin saa sanoa ja siitä on Korkeimman oikeuden päätöskin” ja painostus ja painostuksen pelko sulkee loputkin suut.

Toivottavasti olen väärässä.

Sivu huomiona sellainen, että juuri kesällä katselin sairaalan kirjaston valikoimaan kuuluvaa lääketieteen kirjaa, jossa homoseksuaalisuus luokitellaan psykoseksuaalisen kehityksen häiriöksi. Pitääköhän senkin esillä pito nyt proaktiivisesti hoitaa kuntoon vai pitääkö odottaa oikeuden tuomiota kirjakohtaisesti?

4 tykkäystä

Itse taas ajattelen, että elämme kuitenkin kansalaisvaltaisessa valtiossa, ainakin lakimme on näin kirjoitettu, ja että samaan tapaan kuin juristit arvioivat meidän muiden kansalaisten tekemisiäniin me muut saamme arvioida juristien tekemisiä.

4 tykkäystä

EN usko. Päätöksessä nimenomaan rajataan tuo twiittiosio pois. Samaa sukupuolta olevien välistä seksiä saa edelleenkin sanoa synniksi. KO ei ottanut kantaa uskonnolliseen ilmaisuun.

Luulen että tämän takia some on ollut enimmäkseen Päivin kannalla. Jos päätös olisi ollut tuomitseva twiitin osalta, niin riemu olisi ollut ylimmillään, sillä tavoitteena on ollut koko ajan Saatanan juoni kristittyjä vastaan. Nyt asia on sementoitu KO:ssa. Samaa sukupuolta olevien välistä seksiä saa sanoa synniksi vapaasti. Samoin synniksi saa sanoa mitä hyvänsä tekoa tai sanomista ilman että tämä sanominen tarkoittaisi ihmisen itsensä tuomitsemista.

D

2 tykkäystä

Ei puhuta, mutta ainakin Koraanissa tuomitaan suhtaudutaan kielteisesti kahden samaa sukupuolta olevien väliseen seksiin.

Homo- ja heteroseksuaalisuus ja ylipäätänsä ihmisten luokittelu seksuaalisten ominaisuuksien mukaan (jonka tosin korkein oikeus vahvisti, puhuessaan homoseksuaaleista ihmisryhmänä) on 1800-luvun keksintöä. Pyhissä kirjoituksissa puhutaan teoista, ei olemuksesta.

D

1 tykkäys

Toivon näin

Ehkä tulkitsen liian pessimistisesti tätä kulttuurimme trial by loudest opininion ilmiön mukanaan tuomaa itsesensuuria.

1 tykkäys

Uskonnolliseen puoleen ei tosiaan puututtu. Oon koko ajan pitänyt Räsäsen lääketieteellisen puolen argumentointia tässä asiassa epäviisaana. En kiihottamisena kansanryhmää vastaan, mutta epäviisaana. Kehityshäiriöargumenteilla kun ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on syntiä ja mikä ei. Syntiä on moni sellainen asia, joka on ihmisillä hyvin yleistä ja lääketieteellisessä mielessä normaalia, ja vastaavasti moni epänormaalisti laskettava tai joskus laskettu asia ei ole millään muotoa syntiä.

4 tykkäystä

Ei näin, vaan synniksi saa edelleen saarnata, jos saarnattavaa syntiä, ei erotella erityiseksi muista poikkeavaksi synniksi esim. saarnaamalla se psykososiaalisen kehityksen häiriöksi, josta voi eheytyä tässä ajassa, käsittämättä sitä muiden syntien tavoin syntiinlankeemuksesta johtuvaksi.

Nyt näet, kuinka apostolisessa hengessä Paavali on käsitellyt tätä kaikkein painavinta, siunauksesta ja kirouksesta puhuvaa argumenttiaan. Hän ei tyydy siihen, että sanoo Kristusta kirouksen alaiseksi, vaan hän väittää, että Kristus on tehty kiroukseksi. Hän sanoo Kristusta myös synniksi, 2. Kor. 5:21. Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden.”), KR-38: “Sen, joka ei synnistä tiennyt, Jumala meidän tähtemme teki synniksi.” Tosin olisi ihan oikein selittää nämä lauseet näinkin: Se, että Kristus tehtiin “kiroukseksi”, tarkoittaa uhria kirouksen poistamiseksi niin kuin “synniksi” tarkoittaa syntiuhria. Mutta parempi on antaa sanojen säilyttää varsinainen merkityksensä, sillä niin ne saavat enemmän painoa. Kun syntinen todella oppii tuntemaan itsensä, hän tajuaa olevansa syntinen. Se sana ei ole hänelle pelkkä adjektiivi, joka tarkoittaa konkreettisia tekoja, vaan se on myös substantiivi, joka paljastaa hänen olemuksensa. Hänestä näyttää, ettei hän olekaan joutunut turmaan vaan hän itse on se turma; hän ei ole vain syntinen ja kirottu vaan synti ja kirous. Jos jotakuta tahdotaan latinaksi sanoa erityisen pahaksi konnaksi, hänestä käytetään sanaa scelus ‘rikos’. Ei ole vähäinen asia kantaa syntiä, Jumalan vihaa, kirousta ja kuolemaa. Ihmisestä, joka syntiä tosissaan tuntee, tulee syntisäkki, kuoleman ja kirouksen oma.

Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 321-322.

1 tykkäys

Niin ja mitäs jos se oikeasti onkin psykososiaalinen häiriö ja alkoholismi ja huumeiden käyttö ovat sairauksia, koska läheskään kaikki eivät addiktoidu. Näitähän on paljon ( esim. luonnehäiriöt).
Kyllä tässä on ollut halu vain rangaista ja syyttää eli vaino, viha…
Itse näen ko. asian sairautena, vaikka Raamattu pitää karkeana syntinä myös. Sukupuolenvaihdos himo / tarve on sairaus vielä selvemmin. Jos ei kukaan saa mielipidettään enää sanoa, kun joku loukkaantuu, niin mahdottomaksi ja poliisivaltioksi menee.
(Siitä siis lisää työpaikkoja työttömille :grinning_face_with_smiling_eyes:)

Kommenttisi on mielestäni ylimielinen ja halventava. Kukaan ei täällä ole esiintynyt asiantuntijana tässä asiassa. Jos KO:n päätöstä on kritisoitu ja analysoitu, niin sitä voi tehdä monesta näkökulmasta. Nämä näkökulmat voivat olla ihan oikeat ja huomionarvoiset vaikka niitä ei ole huomioitu KO:n päätöksessä.

D

5 tykkäystä

Poikkeuksellisesti vastaan:

Kerroin, että somevirrassa esiinnytään asiantuntijoina. En viitannut tänne.

Vilkaisu vaikka naamakirjaan riittää todisteeksi.

Hyväksytään. Jatkokeskusteluissa ero viittaukseen hämärtyy helposti. Someahan tämäkin alusta on.

D

Asiantuntijan kommentointia rikostuomioon:

Rikosoikeuden professori Räsäsen kiihottamisrikoksesta: jyrkkää hyökkäystä homoseksuaaleja vastaan | Kotimaa | Yle

1 tykkäys

Et ymmärtänyt nyt viestini pointtia.

Se että tuomiossa katsottiin tämän psykososiaalisen kehityshäiriön käytön olevan lainvastaista on monelle aktiiviselle toimijalle ja vielä useammalle netissä möyhöttäjäälle ihan toissijainen asia. Räsänen sai tuomion. Perustelut eivät tule kiinnostamaan kun asioista valitetetaan.

Mutta tämän tulemme näkemään vasta seuraaviennkuukausien ja vuosien aikana.

Ensimmäinen merkki on kuitenkin tuolla yllä linkatussa ylen asiantuntijan haastattelussa ja sen otsikoinnissa.

Nuotion mukaan tuomio tuli systemaattisesta, jyrkästä hyökkäyksestä homoseksuaaleja vastaan.

– Sitä oli uskonnon perusteella ja lääketieteellisillä perusteilla. Se ei tässä saa nyt oikeusjärjestelmän suojaa.

Jos ja kun KKO tsrttui nimenomaan pointtiin psykososiaalisista kehityshäiriöistä, niin tuli vaan mieleeni et mikäs se Räsäsen erikoisala onkaan? Yleislääketieteen lisuri on painoarvoltaan sangen kevyt jos opponentilla on esim. Psykologian tai psykiatrian väikkäri. En ole seurannut ketä kaikkia asiantuntijoita valtakunnan kanslerin virasto on aitioon marssittanut.

1 tykkäys

Psykososiaalisen kehityksen häiriö” ei ole lääketieteellinen termi ainakaan suomen kielessä. Korkeimman oikeuden päätöksessä on linjattu, että

Väitteet siitä, että homoseksuaalisuus on psykososiaalisen kehityksen häiriö ja että se on tieteellisesti todistettu sellaiseksi, olivat myös totuutta vastaamattomia.”:

mutta ei tuollaista käsitettä ole suomen kielessä ainakaan tähän asti ollut edes olemassa. Voi testata vaikka hakukoneella. Hakukoneella hakemalla esiintymiä sellaiselle ilmaisulle ei löydy kuin lähinnä syyttäjän kirjoituksesta, jossa syyttäjä oli vahingossa kopioinut termin eri tavalla kuin Räsänen oli kirjoittanut, josta taas tuollainen muotoilu on ilmeisesti edennyt joihinkin Räsästä käsitteleviin lehtikirjoituksiin ja nettikeskusteluihin. Korkeimman oikeuden Räsäseltä kokoamissa sitaateissa ei ollut tuolla tavalla muotoiltua termiä, vaan Räsänen oli kirjoittanut psykoseksuaalisen kehityksen häiriöistä, ei psykososiaalisen. Oikeus lienee kopioinut tuon termin ratkaisuunsa joko syyttäjän teksteistä (tai jostain lehtijutusta tai keskustelupalstoilta). Sitä korkein oikeus on harrastanut ennenkin, että on kopioinut syyttäjän tekstiä ratkaisuunsa tarkistamatta, oliko alkuperäislähteessä sanottu juuri niin. Kokonaisuuteen tällaisilla pienillä yksityiskohdilla ei ole mitään vaikutusta, mutta osui silmiin kun asiasta kirjoitit.

2 tykkäystä

Nuo nyt tuomion saaneet tekstin katkelmat ovat sellaiset, ettei kait yksikään kirkko niitä tai sen kaltaisia tarvitse sanoittaakseen opetustaan.

Siinä mielessä tuomio sellaisenaan on tappio sananvapaudelle eikä niinkään uskonnonvapaudelle.

Eri asia sitten se, mitä se tekee yhteiskunnassa asenteiden puolesta.

4 tykkäystä